O ND filtrech slyšel snad každý, kdo má alespoň chvíli co do činění s fotografií a videem. Co to přesně je a jak funguje? Jaká úskalí s sebou jejich použití nese? A co dalšího byste při výběru neměli opomenout? To všechno si řekneme v dnešním článku věnovaném ND filtrům.
ND filtry mají široké použití - od kreativních a hravých záběrů až po situace, kdy se bez nich filmař či fotograf neobejde. V tomto článku se na ně podíváme pěkně zevrubně, a to prostřednictvím následujících otázek:
ND filtry neboli neutrální šedé filtry zamezují vstup světlu. Používají se v případech, že potřebujete prodloužit čas (nebo v případě velmi jasného světla a ND filtru s nízkou hodnotou ovlivnění EV čas naopak zkrátit), ale zároveň uchovat nižší hloubku ostrosti, případně dosáhnout speciálního efektu, jako je třeba vyhlazení vodní hladiny za bílého dne, efekt "hedvábného vodopádu", "vyprázdnění" ulic během dne nebo rozmazání mraků. U takových fotek většinou nejde o nízkou hloubku ostrosti, ale ani s nejvyšší možnou nastavenou clonou bychom nemohli fotit na dostatečně dlouhý čas, abychom jich docílili.
Jedná se o tmavé filtry různé intenzity, od velmi jemného ztmavení v podobě ND2 až po extrémní ztmavení ND100 000. Číslo udává výsledné ovlivnění expozice (EV), které je třeba započítat do času snímání.
HODNOTA ND FILTRU | HUSTOTA ND FILTRU | OVLIVNĚNÍ EXPOZICE | |
ND2 | 0,3 | 1 EV | 1 stopa |
ND4 | 0,6 | 2 EV | 2 stopy |
ND8 | 0,9 | 3 EV | 3 stopy |
ND16 | 1,2 | 4 EV | 4 stopy |
ND32 | 1,5 | 5 EV | 5 stop |
ND64 | 1,8 | 6 EV | 6 stop |
ND128 (100) | 2,1 | 7 EV | 7 stop |
ND256 (200) | 2,4 | 8 EV | 8 stop |
ND512 (500) | 2,7 | 9 EV | 9 stop |
ND1024 (1000) | 3,0 | 10 EV | 10 stop |
ND2000 | 3,3 | 11 EV | 11 stop |
ND4000 | 3,6 | 12 EV | 12 stop |
ND8000 | 3,9 | 13 EV | 13 stop |
ND16000 | 4,2 | 14 EV | 14 stop |
ND32000 | 4,5 | 15 EV | 15 stop |
ND64000 | 4,8 | 16 EV | 16 stop |
ND100000 | 5,0 | 16,6 EV | 17 stop |
Každá stopa znamená polovinu / dvojnásobek předchozího času (záleží na tom, kterým směrem počítáte :) ) Pokud tedy bez filtru máme naměřený čas třeba 1/400 s, nasadíme-li filtr s ovlivněním 1 stopy / 1 EV, znamená to, že musíme čas prodloužit na 1/200 s, o dvě stopy to bude oproti původním 1/400 s 1/100 s atd. Na webu ale najdete stránky, které potřebný čas vypočítají za vás.
Významnou roli hrají ND filtry při natáčení videí. Z podstaty technologie natáčení je jejich použití nutnost, jinak by videa byla přesvětlená. Běžně se používají "pevné" ND filtry, v současnosti však na trhu můžete také najít variabilní ND filtry. Jejich hlavní výhoda spočívá ve flexibilitě a rychlosti použití, ale je vykompenzovaná malou ztrátou obrazové kvality. U méně kvalitních filtrů, které nemají zámek na nejnižší a nejvyšší hodnotě ND efektu a které můžete "protáčet", může v určitém momentu dojít k tzv. cross efektu. Při použití variabilních ND filtrů je také třeba mít na paměti, že jsou mohutnější než jednoduché ND filtry a často znemožňují použití sluneční clony.
V případě použití ND filtrů je nutné mít na paměti jeden neduh, kterým trpí všechny. Každý z nich více či méně způsobuje barevný posun (čím silnější ND filtr, tím silnější barevný posun), s nímž je třeba posléze pracovat v postprodukci. U analogové fotografie se posun kompenzuje při vyvolání.
Pokud už máte vybranou vhodnou techniku, je filtr příslovečnou třešničkou na dortu vašeho objektivu. Pojďme se ovšem na vaši objektivovou výbavu podívat a řekněme si, jak ovlivňuje výběr filtrů.
V případě šroubovacích i magnetických filtrů a při výběru správného držáku na zásuvný filtr je vždy nutné myslet na průměr daného objektivu. U držáků na zásuvné filtry jsou často k dispozici adaptéry, protože se jedná o univerzálnější pomocníky, u odlišné velikosti magnetických a šroubovacích filtrů nepomůže nic.
Výhodou může být, když máte ve výbavě objektivy se stejným filtrovým závitem, protože částky za jednotlivé filtry pro celou výbavu se nešplhají do desetitisíců. Stačí jen sejmout filtr z jednoho objektivu a nasadit ho na jiný.
Současné filtry se jsou potažené hned několika antireflexními vrstvami, které zajišťují ostrý a kontrastní obraz, eliminaci odlesků nebo vyvážené podání barev, a často také úpravou s nanovrstvami, které usnadňují čištění od kapek vody, prachu či jiných nečistot.
Důležité je také případné tvrzení skla. Tvrzené sklo spíše odolá nárazům či potenciálnímu poškrábání bez úhony (samozřejmě záleží na intenzitě).
V podstatě všechny současné filtry jsou vyrobené z kvalitního optického (povětšinou i tvrzeného) skla a disponují antireflexními vrstvami, které zajišťují perfektní obraz. Zde tedy nemůžete šlápnout vedle a rozhodujete se pak pouze mezi detaily.
V současnosti máte na výběr ze tří materiálů, z nichž se obroučky filtrů vyrábějí. Většinou jsou to hliník a mosaz, výjimečně také titan. V čem se od sebe liší?
Především v pevnosti. Hliníkové filtry jsou měkčí a snáze se při nasazování či snímání do objektivu "zakousnou". Mosazné filtry po závitu lépe kloužou a riziko samovolného "zakousnutí" je zde mnohem menší. Abyste tomuto riziku úplně předešli, je vhodné čas od času závit promazat.
Podívejme se na to ale ještě jinak a představme si potenciální situaci: Máte na objektivu nasazený ochranný filtr a objektiv vám vyklouzne z ruky nebo jím omylem uhodíte o něco tvrdého, třeba o futro dveří. Filtr by měl zabránit škodám na přední čočce. Pokud je jeho obroučka vyrobená z hliníku a náraz byl velmi silný, je velká pravděpodobnost, že se filtr zdeformuje a sklo uvnitř dokonce praskne.
Pokud bude filtrová obroučka z mosazi či titanu, filtr případný náraz pravděpodobně přežije bez úhony, může však dojít k poškození závitu, protože tvrdá obroučka se při ponárazovém pohybu může do závitu "zadřít".
U obroučky je dobré si všímat ještě jednoho parametru, a to její výšky. Na trhu naleznete obroučky relativně vysoké, ale i nízké, slim, verze. Slim filtry s sebou nesou mnohem nižší riziko vinětace u ultraširokoúhlých objektivů, než jaké hrozí u vyšších obrouček.
Pokud stále váháte, který filtr zvolit, obraťte se na naše odborníky. Jsme vám k dispozici na e-mailu fotomaterialy@fotoskoda.cz, telefonním čísle 222 929 031, v chatovacím okénku nebo přímo na prodejně. Těšíme se na vás!
Úvodní foto: © Pok Rie, Pexels
TTartisan 23 mm f/1,4, Bajonet Sony E pro APS-C, Ohnisko 35 mm (ekvivalent 35 mm)
Ohnisko 16-35 mm E-bajonet / full frame, Při použití na APS-C senzoru ekv. 24-52,5 mm, Světelnost f/4 a rozsah clon F4 až F22
Magnetický filtr 77 mm, 16 antireflexních vrstev, Výška rámečku 4 mm
Diskuze
Jak vybrat ND filtr
Přidat příspěvekZatím nebyl přidán žádný příspěvek.