World Press Photo 2022: Vítězné snímky ukazují důsledky kolonizace | FotoŠkoda
Aktuality z fotosvětaFotosoutěže

World Press Photo 2022: Vítězné snímky ukazují důsledky kolonizace

World Press Photo 2022: Vítězné snímky ukazují důsledky kolonizace
8. 4. 2022 | 6 minut čtení

Od včerejška známe čtyři celkové vítěze letošního ročníku World Press Photo, kteří vzešli z regionálních vítězů oznámených 24. 3. Projekty všech čtyř autorů spojuje téma kolonizace a důležitost zachování znalostí a kultury domorodých obyvatel. Oceněné snímky budou k vidění po celém světě.

Čtyři celkoví vítězové WPP 2022 se společným poselstvím

Od včerejšího dne známe čtyři celkové letošní vítěze soutěže World Press Photo. Ti byli vybráni z regionálních vítězů oznámených 24. 3. Všechna oceněná díla odrážejí ničivé důsledky kolonizace a ukazují na důležitost zachování domorodých kultur.

Příběhy a fotografie celkových vítězů jsou propojené. Všichni čtyři, každý z nich svým jedinečným způsobem, řeší důsledky spěchu lidstva za pokrokem a jeho ničivé dopady na naši planetu. Tyto projekty nejen ukazují palčivou naléhavost klimatické krize, ale dávají také nahlédnout do možných řešení.

Rena Effendi, předsedkyně mezinárodní komise WPP

Fotografie roku

Nejlepší fotografií roku (World Press Photo of the Year) se stal snímek nazvaný Kamloops Residential School od Amber Bracken, který byl publikovaný v The New York Times. Je to vůbec poprvé za 67letou historii soutěže, co se fotografií roku stal snímek bez lidí.

Snímek je upomínkou na děti, které zemřely v kamloopské škole v kanadské Britské Kolumbii založené kvůli asimilaci indiánských dětí. Začala fungovat v 19. století jako součást politiky pokřesťanštění a včlenění domorodých obyvatel do západní společnosti. Institucí prošlo na 150 000 dětí a nejméně 4 100 jich zemřelo v důsledku špatného zacházení, nemocí nebo nešťastnou náhodou.

Toto je tichý okamžik zúčtování za dějiny kolonizace. Nejen v Kanadě, ale po celém světě.

Rena Effendi

Bracken je pátou ženou, která získala titul autora Fotografie roku. Nyní toto téma dále rozpracovává.

Příběh roku

Příběhem roku (World Press Photo Story of the Year) se stala série snímků Saving Forests with Fire od Matthew Abbotta vytvořená pro National Geographic / Panos Pictures. V roce 2021 vypukla po celém světě od Řecka po Sibiř celá řada požárů. Tato série ukazuje soužití a strategické využití ohně lidmi z kmene Nawarddeken ze severní Austrálie k ochraně jejich země.

Historie tohoto příběhu se začala psát v roce 2008, kdy Abbott žil a pracoval v Arnhem Land a byl pozvaný na procházku buší s kmenem Nawarddeken. Tam poznal, jak se o svou zemi starají. O více než 10 let později se vrátil již pod záštitou National Geographic a zdokumentoval, jak tamní lidé zapalují zemi, aby zabránili destruktivním lesním požárům. Tuto metodu, pouze s využitím moderních technologií, využívají i správci Warddekenu.

Matthew Abbott fotografuje sociální, kulturní a politická témata a zaměřuje se především na oblast australských předměstí a regionů.

Dlouhodobý projekt

Cenu za nejlepší dlouhodobý projekt (World Press Photo Long-Term Project) se stala Amazonská dystopie od fotografa Lalo de Almeida z Brazílie. Vznikl pro Folha de São Paulo / Panos Pictures. Díky novému systému hodnocení snímků s důrazem na regiony se tak vítězným projektem stal projekt s dlouhodobým zaměřením na konkrétní téma.

Lalo de Almeida se přes 12 let věnuje sociálním, politickým a environmentálním následkům odlesňování, těžby a využívání zdrojů v brazilské Amazonii. Od roku 2019 se devastace rozběhla nejrychleji za posledních 10 let. Důsledky nepozorujeme jenom v unikátní amazonské biodiverzitě a jejím ekosystému, ale také v sociálních dopadech především na domorodé obyvatelstvo, které je nuceno opouštět svůj způsob života. Lví podíl na tom má také prezident Jair Bolsonaro a jeho administrativa.

Nelze oddělovat životní prostředí a sociální otázky, jako by to byly dvě odlišné věci. Většina měst, které vykazují vysoký stupeň odlesnění, vykazují i vysoký stupeň chudoby. Takže chudoba, násilí, ničení životního prostředí a odlesňování jsou faktory, které jsou propojené.

Lalo de Almeida

Tento projekt byl vybrán kvůli tomu, že ukazuje katastrofální následky využívání přírodních zdrojů a vliv krátkozrakých rozhodnutí vedených chamtivostí a vynucovaných bez ohledu na budoucnost planety.

Lalo de Almeida pracuje pro Folha de São Paulo 27 let a stojí i za dalšími dokumentárními projekty, např. Člověk a země (The Man and the Land), který se soustředí na původní brazilské obyvatelstvo a jejich vztah k životnímu prostředí.

Otevřený formát

Cenu v kategorii otevřený formát (World Press Photo Open Format Award) získalo video Blood is a Seed (La Sangre Es Una Semilla) od Isadory Romero z Ekvádoru. Ta se v něm snaží objevit příběh vlastní rodiny z vesnice Une v Kolumbii a zapomenuté vzpomínky země a plodin. Její babička a dědeček byli "strážci semen" a vypěstovali několik odrůd brambor, přičemž pouze dvě z nich stále existují.

Prostřednictvím osobního příběhu se projekt zaměřuje na otázky mizení rostlin, nucené migrace, rasismu, kolonizace a následné ztráty znalostí předků. Během 20. století bylo v honbě za výnosnějšími druhy ztraceno na 75 % genetické diverzity zemědělských plodin. To se projevuje jak u nás coby konzumentů, kteří získávají méně živin, ale také u samotných plodin, které možná zmizí úplně. Stejně tak kulturní paměť, která je předávaná z generace na generaci a často není uznávaná západní vědeckou společností.

Video je vytvořeno z digitálních a analogových záběrů, a ačkoliv je objevováním minulosti, zabývá se moderními technologiemi. Isadora Romero se zajímá o sociální, genderová a environmentální témata. Její vizuální eseje se pohybují na hranici umění a fotožurnalismu.

SONY Alpha A7 III
SONY Alpha A7 III tělo

full frame 24 Mpx snímač, až 10 sn./s. při sekvenčním snímání s bufferem až na 177 JPEG snímků, XAVC S 4k video, 100 Mbps 8-bit 4:2:0 - interní nahrávání, přes HDMI výstup 8-bit 4:2:2, 120 FPS FHD

53 490,-
CANON EOS 6D Mark II
CANON EOS 6D Mark II

Plnoformátový snímač CMOS s rozlišením 26,2 Mpx, ISO 40 000 (rozšíření na ISO 102 400), 45 křížových bodů AF (v hledáčku)

29 990,-
CANON EOS 5D Mark IV
CANON EOS 5D Mark IV

full frame snímač CMOS s rozlišením 30,4 megapixelů s obrazovým procesorem DIGIC 6+, ISO 100 až 32 000 rozšířitelná na 50 až 102 400 - perfektní výsledky za jakéhokoliv osvětlení, širokoplošný retikulární systém automatického zaostřování se 61 body z nichž je 41 křížových (při použití telekonvertoru 21)

65 590,-

Související články

Letní FOTOtábor v online podobě

Letní FOTOtábor v online podobě

Canon ZOOM 2022: Do ZOO s fotoaparátem!

Canon ZOOM 2022: Do ZOO s fotoaparátem!

Centrum FotoŠkoda získalo 3. místo v Národní ceně za kvalitu

Centrum FotoŠkoda získalo 3. místo v Národní ceně za kvalitu

Další Fotosoutěže

Canon ZOOM 2022: Do ZOO s fotoaparátem!

Canon ZOOM 2022: Do ZOO s fotoaparátem!

Soutěžte ve FotoZoo a vyhrajte zážitky a další ceny

Soutěžte ve FotoZoo a vyhrajte zážitky a další ceny

FESTivalová soutěž na Instagramu

FESTivalová soutěž na Instagramu

Diskuze

World Press Photo 2022: Vítězné snímky ukazují důsledky kolonizace

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...