Seriály

LED světla: silnější než slunce

LED světla: silnější než slunce
20. 4. 2022 | 9 minut čtení

Jsou velké, výkonné a navíc vám na fotkách vykouzlí krásné světlo. LED panely, fresnely, rolovací panely. Jaký je mezi nimi rozdíl, k čemu se které hodí a co by si měl vlastně člověk pořídit? V této části seriálu se podíváme na velké, výkonné zdroje trvalého světla. Hodí se především pro fotografy, kteří hledají alternativu k zábleskům. S většími LED zdroji si vybavíte ateliér (třeba pro focení rodin, portrétů či aktu), nafotíte produkty a hodit se budou i fotografům, kteří fotí například portréty ve firmách.

Waty, Kelviny a RGB

  • Výkon

Výkon se u profesionálních trvalých světel udává většinou ve Watech. Rozumné hodnoty se (u velkých zdrojů pro fotografické použití) pohybují mezi 100-500W. To by se mohlo na první pohled zdát málo, ale je třeba si uvědomit, že LED technologie je opravdu výkonná. 10W LED světlo má totiž (hodně zjednodušeně) stejný světelný výstup jako 100W wolframová žárovka. 100W světlo je pak silnější, než ta nejsilnější žárovka, kterou doma máte. Pokud tedy nebydlíte na stavbě, případně na letišti.

  • Teplota

Barevná teplota je druhé, co nás bude zajímat. Udává se v Kelvinech. Žluté, teplé světlo žárovky má cca 2500K, bílé denní světlo kolem 5500K, modré světlo za soumraku kolem 8000K. Ta nejjednodušší LED světla jsou bílá, s barevnou teplotou kolem 5500K. Dražší dvojbarevná (bicolor) světla mívají barevný rozsah (většinou 2500-8000K). Jsou o chlup dražší, ale pro fotografa daleko výhodnější, protože univerzálnější.

To správné kouzlo ale přichází s RGB zdroji. Krom toho, že dovedou vyrobit čistě bílé světlo i libovolnou barevnou teplotu, umí také svítit v kompletním RGB spektru. Lidově řečeno mají všechny barvy duhy. K čemu to je? Barevné světlo je kouzelné v tom, že dokáže v divákovi vyvolat emoce, náladu a pocity. A to daleko snáz, než jakkoliv světelný objektiv, obří softbox nebo ten nejlepší polarizační filtr. Pokud si tedy mohu vybrat, vždy si rád připlatím za světla, která místo jedné či dvou barev umí kompletní RGB.

Teď už se konečně dostáváme ke konkrétním světlům. Pro zjednodušení si pojďme zdroje rozdělit na tři hlavní kategorie - ploché zdroje, LED světla s bajonetem Bowens a světla s optickou soustavou.

Foto Stanislav Petera

Foto © Stanislav Petera

Ploché zdroje

Čím větší zdroj, tím měkčí, jemnější a lichotivější světlo poskytuje. Přechody stínů jsou delší, pleť se sjednotí, vrásky ani kruhy pod očima nejsou vidět. Ploché zdroje také svítí konzistentně v celé ploše, takže s nimi snadno a rychle nasvítíte celou postavu. Ocení je fotografové, kteří pracují s lidmi z ulice. Pokud vám do ateliéru chodí celé rodiny, manažeři, případně dámy prahnoucí po aktech pro přítele, ploché zdroje budou váš nejlepší kamarád.

LED panely

Základ jsou LED panely. Fungují jako hlavní světlo, protisvětlo, použít se dají i jako výplň. Pokud jste zvyklí na záblesková světla, tak vám pomůže vědět, že LED panely fungují totožně jako softbox o stejné velikosti. LED panely jsou kompaktní, silné a často i přenosné, takže je třeba u focení manažerů ve firmě člověk sbalí, hodí do kufru auta, na místě jen hodí na stativ a může fungovat. Můj zdaleka nejoblíbenější panel je FOMEI LED RGB 100D. Skladný, výkonný, univerzální, s nádherně měkkým světlem a plným RGB spektrem. Mám jich šest.

  • Rolovací LED panely

Novinkou posledních dvou let jsou rolovací LED panely. Zjednodušeně řečeno vypadají (a fungují) jako kus látky, na kterém jsou našité pruhy LED diod. Látka se vypne do kovové konstrukce, Od ní pak vede kabel, na kterém je ovládání a zdroj energie. Rolovací panely existují v různých velikostech i výkonech, jejich hlavní výhody jsou dvě. Zaprvé jejich velikost, která zaručuje ještě měkčí, rozptýlenější světlo, než u pevných panelů. Zadruhé nízká hmotnost, díky které můžete látkovou část umístit i opravdu vysoko, nebo do nepřístupných míst a ovládání si nechat dole. Nevýhodou je více dílů a skládání celého systému, které musíte absolvovat vždy, když panely transportujete. Mé dva oblíbené modely jsou FOMEI LED ROLL 100 DMX a 250 DMX, které zcela nahrazují velké studiové softboxy.

  • LED světla s bajonetem

Trvalá světla s bajonetem jsou skvělá pro fotografy, kteří přechází ze záblesků, případně potřebují pracovat jak se záblesky, tak s trvalými světly. Vypadají jako záblesky, ovládají se jako záblesky a navíc mají i standardní bajonet Bowens, na který lze upnout stejné modifikátory, jako na záblesková světla. Jde většinou o jednobarevné zdroje, které mají teplotu denního světla (opět kvůli snadné kombinaci s blesky). 

Sám je používám všude tam, kde potřebuji buď extrémně kompaktní jednobarevné světlo, nebo pracuji v hybridním módu filmař/fotograf. Mé dva oblíbené modely jsou FOMEI LED DMX 150B a 300BX.

  • Světla s optickou soustavou

Fresnely. Přesně fresnely jsou důvod, proč jsem si trvalá světla tak oblíbil. Poskytují nádherně čisté, křišťálově ostré světlo, které vykresluje obličeje modelek tak, jako žádné jiné. Světlo z fresnelů se nedá ničím nahradit a jde o něco, co fotografové, pracující se záblesky vůbec neznají.

Trvalá světla s fresnelovou čočkou lze navíc zaměřit do úzkého paprsku a navíc zastínit vestavěnými klapkami, což ve fotografii umožňuje velice precizní, chirurgickou práci. Fresnely o různých velikostech, výkonech a vlastnostech tvoří kostru celého mého způsobu práce i rukopisu. Nejčastěji používám buď báječný nový RGB model FOMEI LED RGB 200F, pro větší scény mi velmi vyhovuje výkonnější (ale už jen dvoubarevný) model FOMEI LED DMX-480F Fresnel

Foto Stanislav Petera

Foto © Stanislav Petera

Co si pořídit?

  • Varianta 1: Přecházím ze záblesků

Pokud přecházíte ze zábleskových světel nebo chcete trvalá světla používat společně s nimi, mám pro vás velmi jednoduchou radu. Nevrhejte se do LED panelů nebo fresnelů, ale pořizujte LED světla s bajonetem. Příslušenství zůstane stejné, způsob práce také. Za rozumnou minimální sestavu považuji (pro práci profesionálního fotografa) kombinaci 2x FOMEI LED DMX 150B a k tomu 1x 300BX. Ta pokryje většinu toho, na co může fotograf narazit jak ve studiu, tak na lokacích.

  • Varianta 2: Fotím/točím lidi

Pokud zatím žádná světla nevlastníte a těžiště vaší práce spočívá ve focení lidí, pořizoval bych hlavně pevné 100W LED panely. Světlo bude měkké, lichotivé a výkon bude dostačovat jak do studia, tak do interiérů. Pro rodinné fotky, svícení interview, business portrétů nebo aktů je rozumný minimální setup 2-3x FOMEI LED RGB 100D, k tomu bych přibalil 1x FOMEI LED ROLL 250 DMX jako výplň, nebo pro vykrytí celé postavy.

  • Varianta 3: Chci to filmové

Pro komplexnější, preciznější práci a pokročilé fotografy bych doporučil systém postavit spíše na fresnelech, které lze doplnit i LED panely. Můj ideální setup by do začátku zahrnoval 2x fresnely FOMEI LED RGB 200F, doplněné 3x panely FOMEI LED RGB 100D. S touto sestavou jsem schopen odbavit i velmi komplexní komerční zakázky jak ve studiu, tak na jakékoliv lokaci. Pro práci na opravdu rozsáhlých lokacích nebo s více modely bych přihodil ještě FOMEI LED DMX-300, případně verzi 480.

Foto Stanislav Petera

Foto © Stanislav Petera

Modifikátory

Situace s modifikátory je u trvalých světel daleko přehlednější, než u záblesků. Stačí nám v zásadě tři věci. Klapky, bílá difuzní deska, černá stínící deska. Klapky a černá deska omezí tok světla, bílá difuzní deska světlo rozptýlí. Až takhle jednoduché to je. Já s sebou vždy vozím 2x bílou desku, 2x černou desku (například TERRONIC Odrazná deska 5-in-1 60cm, případně větší TERRONIC Odrazná deska 5-in-1 120 × 180cm) a klapky jsou na všech světlech, která mám.

Napájení

A co když pracujeme venku? Poměrně často se ocitám na lokacích, kde není k dispozici elektřina. I zde technologie pokročila a díky tomu, že LED světla mají relativně malý odběr, není potřeba pronajímat obří elektrocentrály, jako v minulosti. Místo nich používáme bateriové generátory EcoFlow. Pro menší focení (2-3 100W LED světla) si s přehledem vystačíme s jedním generátorem EcoFlow River 600 PRO. Na větší akce bereme jeden nebo dva větší generátory EcoFlow Delta 1300, které zvládnou bez problémů napájet jak silnější (300-480W) fresnely, tak k tomu třeba i mlhostroj.

V příští části seriálu se podíváme na zoubek menším, přenosnějším a kompaktnějším LED světlům, která velké zdroje skvěle doplňují.

Chci si pořídit trvalá světla

FOMEI LED 52D

Výkon světla: 50 W, Svítivost: 1000 lx / 1m, Barevná teplota: 3200 až 5600 K

2 990,-
FOMEI LED RGB 80B
FOMEI LED RGB 80B

Typ světla: RGB / CCT, Výkon světla: 80 W, Svítivost: 1m / 7000 lx

7 990,-
FOMEI LED RING SMD 32W - trvalé světlo

celkový výkon 32W, 4 oddělené sekce, vnitřní průměr 37 cm, vnější 49 cm

4 190,-

Související články

Nan Goldin - bouřlivé období v New Yorku

Nan Goldin - bouřlivé období v New Yorku

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie

Fotoškola - street fotografie

Diskuze

LED světla: silnější než slunce

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...