Srí Lanka – nejen na safari s redukcí FT1

Minule jsem popsal, jak si Nikon 1 AW1 poradil s podvodním focením. V dnešním článku z malého nenápadného a nezničitelného foťáčku uděláme pekelně rychlé dělo s teleobjektivem. Nebojte, není potřeba objektiv za několik desítek tisíc. Stačí jedna redukce (Nikon FT1) a na AW1 snadno připojíte jakýkoli objektiv na zrcadlovky.
V čem to má výhodu? Z mého pohledu především v crop-faktoru. Co-to? Pokud víte o co jde, můžete tenhle odstavec přeskočit. Crop faktor je koeficient pro přepočet ohniskové vzdálenosti v poměru vůči velikosti snímače. Tak například klasická kinofilmová padesátka se stává po nasazení na tělo s APS-C snímačem mírným teleobjektivem. U Nikonu 1 AW1 je koeficient, kvůli 1" malému snímači, vyšší (2,7×). Takže zkrátka, když na Nikon 1 nasadím 50 mm objektiv, ohnisková vzdálenost i úhel záběru Nikonu 1 bude odpovídat ohnisku 50 mm × 2,7 = 135 mm. Lidově řečeno „z padesátky máte objektiv se slušným přiblížením“.
Já sebou vezl svůj už poměrně unavený a zcestovalý základní Nikkor 18–105, který tedy po nasazení na Nikon 1 má ohniska 49–283 mm. Světelnost zůstává stejná, ta se crop-faktorem nenásobí a bohužel ani nedělí :-), ale další výhodou je, že menší čip využívá pouze menší plochy čoček. V praxi to opět znamená, že využívá pouze těch částí objektivu, kde je kresba nejlepší a okrajová a často problematická místa se nepoužívají.
Dost teoretizování, foťák do ruky a jdeme do akce. Z nenápadného Nikonu 1 máme přístroj s téměř „třístovkovým teleobjektivem“ schopný střílet sekvence rychlostí až 60 snímků za vteřinu. Na nějaké extrémně rychlé pohyby je 60 snímků asi fajn, mě ažaž stačilo i nastavení na 30. Je dobré si s tím hrát v průběhu focení, protože jinak budete mít co zmáčknutí spouště to 20 stejných fotek i ve chvílích, kdy to zrovna nebylo potřeba. Následující rozfázovaná ukázka se slůnětem je focená také v režimu 30 snímků za vteřinu.
Slony ale na rozdíl od všudy přítomných zvědavých opic jen tak volně na Srí Lance nepotkáte. Museli jsme za nimi do rezervací. Za vstup zaplatíte tučný poplatek, za další tučný poplatek si pronajmete jeepa s řidičem (čím méně umíte smlouvat, tím je poplatek tučnější) a můžete se vydat na "lov" záběrů tak jako desítky dalších turistů každé ráno. Jinak se do parku dostat nejde, samozřejmě i z důvodu bezpečnosti. Ačkoli nám bylo trochu proti srsti vozit si zadek v jeepu, rozhodně to zato stálo. Mé fotografické já bylo uspokojené maximálně.
Při focení s takto dlouhým ohniskem je samozřejmě nutné si hlídat čas, na který fotíte a stabilizace objektivu se také hodí. Když už čas nestačil, používat ISO 1 600 nebyl problém. Nejspíš by bylo použitelné i ještě vyšší, ale nedostal jsem se do situace, kdy bych ho potřeboval. Následující fotka je focená právě na ISO 1 600, v rohu je výřez 1:1 (při šířce obrázku 900px), naprosto bez úprav, tak jak to vypadlo z foťáku.
Malá nevýhoda je, že když na foťák nasadíte jiný objektiv než ten originál vodotěsný, tak samozřejmě už s foťákem pod vodu nesmíte. Ale stejně jako vidět slony v přírodě nešlo jinak než jako ostatní turisté – z JeePu, tak pozorovat velryby jinak, než z lodě také moc nejde. Foťák jsem měl i cestou v pohotovosti, kdyby nás navštívili třeba delfíni nebo na focení rybářských loděk, které jsme míjeli.
Byly celkem vlny a foukalo, takže foťák semtam slanou spršku dostal. Objektiv se s tím nějak popasoval – ostatně jako už mnohokrát při kajakových výpravách – a o foťák nebylo potřeba mít strach. Cáknutím dovnitř nezateče ani při používání jiného objektivu. O nevodotěsný přístroj bych si přeci jen dělal starosti větší. Velryby jsme nakonec nějaké také viděli, ale ploutví nám žádná nemávla. Skoro si troufám tvrdit, že větší zážitek než velryby byla pro většinu lidí cesta zpátky (pro některé tedy v negativním smyslu), protože odpolední vítr zesílil, vlny vyrostly a my připluli zpět místo po poledni až po šesté večer.
Ačkoli s nasazeným DSLR objektivem foťák značně povyroste a už pozornost trochu budí, stále nevypadáte „jako profík s velkým černým foťákem“, což zrovna při cestách na východ je výhodou. Protože "velký černý profi foťák" v rukách bílého Evropana znamená, že máte kapsu plnou peněz, fotíte minimálně reklamu na billboardy a tudíž leckdo přijde s tím, že tam a tam se fotit smí jen za poplatek. A krom toho tedy s adaptérem a třeba poměrně dostupným 70–300 Nikkorem máte rázem z Nikonu 1 brutální „dalekohled“ s ohnisky 190–810 mm! Příště vyjde poslední část mého putování s odolnou jedničkou po Srí Lance, zaměřená na další velké lákadlo Nikonní řady 1 – natáčení videa.
1. díl: Cestujeme po Srí Lance s Nikonem 1 AW1
2. díl: Srí Lanka – potápění u korálových útesů
3. díl: Srí Lanka – nejen na safari s redukcí FT1
Text a foto: Tomáš Mähring (www.foto-tom.cz)
Technika: Nikon 1 AW1, redukce FT1 a Nikkor 18–105 VR (pro DSLR)

Fotopapír Fine Art Deep Matt
dva formáty v nabídce – 20 × 30 cm a 20 × 20 cm, suchý proces tisku

LENSBABY OMNI Universal Expansion Pack with Shapes
Sada vložek pro kreativní odrazy a záblesky na snímcích, Drží objekty před objektivem, Obsahuje čtyři montážní svorky a rukojeti