Fotografování při nízké intenzitě osvětlení

Fotografování při nízké intenzitě osvětlení

Fotografování při nízké intenzitě osvětlení Zobrazit fotografie v galerii (10)

Obloha plná hvězd, krajina osvětlená měsícem či městské panorama s rozsvícenými lampami – chvíle, které nadchnou romantiky a fotografy lákají k jejich zvěčnění. Ale ouha, to co se oku jeví okouzlujícím, není tak snadné zachytit. Méně zkušení fotografové zacílí hledáček svého fotoaparátu a spoléhaje se na všemocnost automatických režimů exponují. Jaké je pak překvapení, když se na místo podlamující krásy objeví černočerné nic s občasnými barevnými fleky. V článku se dozvíte jak na to.

„Nebojte se experimentovat s možnostmi fotoaparátu.“

I když držíte fotoaparát poprvé v ruce nemusíte se obávat vlastního nastavení. Minimálně proto, že se dozvíte, jak pracuje a co jednotlivé funkce dělají. A máte-li pocit, že jste si přístroj rozhodili, stačí jej resetovat do továrního nastavení.

Bez ohledu na typ fotoaparátu – kompakt nebo zrcadlovka – oba dovolují nastavení rozlišení snímku, citlivost ISO, barevné podání i vyvážení bílé. Vyspělejší přístroje navíc dovolují předvolbu expozičního času a clony i plně manuální nastavení (včetně ostření).


Obě ukázky jsou od Wiliama Eugena Smithe (člena fotograficé agentury Magnum)

„Co vlastně chci fotografovat?“
Zdánlivě prostá otázka, ale co fotograf to jiná odpověď. Turista bude komponovat příbuzného před Pražským hradem, krajinář objevovat správné světlo městského panorama a street fotograf bude lovit rozhodující okamžik tepu ulic. Lišit se bude i jejich výbava. Turista bude vybavený kompaktem s vestavěným bleskem a stolním stativkem, krajinář středoformátovým nebo velkoformátovým přístrojem a solidním stativem a reportér zrcadlovkou se světelným objektivem a bleskem. Jak vidíte lze situace rozdělit na dvě základní, a sice fotografování z ruky a ze stativu.

Fotografování z ruky

  • Jedná se o reportážní typ fotografie vyžadující světelný objektiv a umět si poradit. Téměř všude se dá fotoaparát o něco opřít a pokud ne, můžete si vystačit s klidným dechem a držením fotoaparátu oběma rukama a oporou zrcadlovky o čelo. Napomůže též předsklopení zrcátka, elektronický blesk a někdy i optická stabilizace. Předností je určitá pohotovost a diskrétnost.
  • Jak při nedostatku světla pomůže světelný objektiv
    Vyšší světelnost objektivu usnadňuje zaostření a zkracuje expoziční časy. Odcloněný světelný objektiv také poskytuje menší hloubku ostrosti a tím umožňuje „odpíchnutí“ fotografovaného objektu od pozadí nebo popředí a tím se zvýší dojem plasticity snímku. Chcete-li pořídit více kompozičních nebo expozičních variant jednoho záběru, doporučuje se manuálně zaostřit na výraznější bod (podle kterého můžete posoudit správné zaostření). Manuální zaostření má navíc tu výhodu, že fotoaparát reaguje v tu chíli, kdy potřebujete a nečeká na to, až objektiv automaticky zaostří – v horších světelných podmínkách by se toho také nemusel dočkat.
  • Kdy stabilizace pomáhá a kdy naopak škodí
    Aktivní stabilizace obrazu může být paradoxně tím, co učiní váš snímek neostrým. Podstatou stabilizátoru je, že se snaží vyrovnávat chvění, a to samozřejmě i u delších expozičních časů. Jenže právě u delších expozic může obraz pohybově zneostřit. Máte-li nastavený moment B pak raději stabilizaci vypněte. Více užitku vám přinese stativ.


Obě fotografie Weegee

Fotografování ze stativu

  • je vhodné pro fotografování statických snímků. Umístěním fotoaparátu na stativ dovoluje delší expoziční časy, možnost většího zaclonění a hloubky ostrosti, více expozičních variant (bracketing) i pokročilejší postprodukce (HDR). K dispozici je široká škála nejrůznějších svorek a upínek.
  • Jak správně používat stativy a další příslušenství
    Nejdůležitější zásadou při používání stativu je, aby byla zachována stabilita. Zní to prostě, ale někdy to není zcela snadné, zvláště je-li samo podloží nestabilní (třeba písek nebo sníh). Důvodem nestability může být i špatně upevněný fotoaparát či teleobjektiv. Neměla by se přetěžovat ani jeho nosnost.

S Michaelem Freemanem objevíte kouzlo okamžiku i tam, kde je nízká hladina osvětlení

   


 

Jak pracovat s expozicí při nedostatku světla

Na úbytek okolního světla lze reagovat různě – odcloněním objektivu, prodloužením expozičního času či zvýšením citlivosti. S clonou se bude hýbat ve chvíli, kdy je žádoucí zachování času udržitelného z ruky – typicky „streetovky“. S časem pro změnu ve chvíli, kdy záleží hlavně na určité cloně a hloubce ostrosti nebo rozmáznutí pohybujících se objektů. Přiměřené zvýšení citlivosti neuškodí u dokumentu (filmové zrno navozuje pocit autenticity okamžiku), ale může být nežádoucí u statických záběrů – zátiší, panoramata atd…

Digitální fotoaparáty mají tu výhodu, že lze případné zvýšení barevného šumu (spjaté s podexpozicí a zvýšenou citlivostí ISO) napravit fotografováním do Rawu a následnou úpravou (např.: v RAW therapee). Ten začne narušovat snímek a zničit detaily. Současné fotoaparáty  jsou vybaveny funkcí potlačení šumu dlouhé expozice, kterou lze zapnout v nabídce nastavení fotoaparátu.

jak to vypadá, když se šum přeženeUkázka toho, jak to vypadá, když se to s šumem přežene

Dlouhé expozice

Fotoaparáty disponují expozičními časy v určitém rozmezí, jejichž nejdelší čas lze dále prodloužit díky momentu B. Režim B je vhodný pro fotografování světelných stop, např.: hvězd na noční obloze. Otevřenou závěrku lze aretovat pomocí dálkové spouště – není tedy třeba stále mačkat spoušť fotoaparátu (to ani není žádoucí, neboť hrozí nechtěný pohyb s fotoaparátem).

Bracketing, HDR i multiexpozice
Dosažení přesné expozice během fotografování nočních scén může být obtížné. Tu může pomoci funkce Bracketing, která pořídí několik expozičních variant daného záběru. Multiexpozice pro změnu zaznamená více snímků na jedno políčko. HDR režim je spojuje obě předchozí funkce v jednu – prolne několik dílčích snímků v jeden. Obdobně můžete postupovat sami manuální úpravou rychlosti závěrky, clony a hodnoty citlivosti ISO.

Kdy je blesk užitečný?
Externí blesky dokáží udělat z banálního snímku vynikající. Tak například Bruce Gilden, vynikající fotograf agentury Magnum, vystavěl světelný konstrast mezi osvětlenou tváří v popředí a neosvětleným pozadím.


3× fotografie Bruce Gildena (taktéž člen agentury Magnum)


Půjčovna fototechniky Nikon

Otestujte si objektiv před zakoupením! Ověřte si, který objektiv je pro vás ten pravý.
Zapůjčujeme vybrané objektivy na 3 dny zdarma.

Galerie

Líbil se vám článek? Sdílejte jej!

Podobné články

Tipy a triky pro focení na horách
Tipy a triky pro focení na horách

23. 2. - Mohlo by se zdát, že máme jaro skoro za dveřmi. Venku se otepluje, ptáci zpívají, sníh se drží už jenom ve vyšších...

Malý objektiv Canon s nekompromisním výkonem
Malý objektiv Canon s nekompromisním výkonem

22. 2. - Širokoúhlý objektiv Canon EF-S 24 mm f/2,8 STM se může pochlubit hned několika velkými přednostmi. Určitě musíme...

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • poukázka na fotoslužby

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace