Produktové novinkyRecenzeProduktové novinky,Recenze

Nekupujte „zajíce v pytli“ aneb Test objektivu před koupí

Nekupujte „zajíce v pytli“ aneb Test objektivu před koupí
| 6 minut čtení

Vybíráte si objektiv a nevíte, je-li pro vás dost dobrý? Otestujte si ho v naší prodejně ještě před koupí. K dispozici je zkušební diagram (v souladu s normou ISO 12233) upravený přímo pro vaše potřeby. Test vám prozradí, jak je na tom objektiv s rozlišením, geometrickým zkreslením, chromatickou aberací, vinětací i přenosem kontrastu. Jediné, co k tomu potřebujete, je vlastní fotoaparát. Ostatní vám poskytneme my.

Zkušební diagram pro digitální fotoaparáty

Na základě porovnání snímků diagramu (ISO 12233) lze vizuálně odvodit rozlišovací schopnosti a kvalitu kresby objektivů a digitálních fotoaparátů.

Diagram obsahuje centrální ostřicí prvek usnadňující zaostření, rozlišovací prvky samostatné i v sestavě pro stanovení rozlišení v rozích, frekvenční rastry pro stanovení limitního rozlišení a vjemu ostrosti (rozpoznatelný limit), šikmé linky pro posouzení „schodování“ a další prvky podrobněji popsané v přiloženém PDF níže.

Jak postupovat:

  • Umístěte fotoaparát na stativ. Optická osa objektivu má být umístěna na střed diagramu. Na zemi jsou vyznačeny pozice s uvedenou hodnotou ohniskové vzdálenosti (pro plnoformátové DSLR i APS-C a Micro4/3 fotoaparáty), které vám napoví, kam umístit fotoaparát.
  • Diagram by měl v hledáčku zabírat plné obrazové pole. Pro přesné zapasování je opatřen značkami, které odpovídají poměru stran snímače (3:2, 4:3 a 1:1).
  • Propojte fotoaparát s externí spouští nebo aktivujte samospoušť (pro zamezení rozmáznutí snímku vlivem stisku spouště na fotoaparátu). Umožňuje-li to fotoaparát, tak i předsklopit zrcátko.
  • Nastavte: rozlišení snímku v nejvyšší možné kvalitě (RAW a JPG). JPG je méně vhodný z důvodu ztrátové konverze. Minimální citlivost ISO, optimální expozici a vyvážení bílé.
  • Manuálně zaostřete na zkušební diagram. Vyzkoušejte i správnost zaostření pomocí AF.
  • Z důvodu odlišných výsledků je vhodné otestovat různé hodnoty clony a u zoomových objektivů navíc i různé ohniskové vzdálenosti.
  • Objektiv hodnoťte na základě ostrého snímku (k dispozici je referenční monitor EIZO).
  • Nevíte si s diagramem rady? Nezoufejte, přiložený návod vám poradí (PDF ke stažení).

Hodnocení rozlišovací schopnosti spočívá zejména ve stanovení

  • Vizuálního rozlišení udávaného v počtu čar na výšku obrazu (= lph)
  • Limitního rozlišení (v lph) při poklesu amplitudy na určitou hodnotu. Amplitudou rozumíme rozkmit digitálních úrovní odpovídajících bílé a černé na tabulce.
    Příklad: Vizuální limitní rozlišení odpovídá takové frekvenci (lph), kde amplituda dosahuje 5% hodnoty amplitudy při 50 lph. Limitní rozlišení lze stanovovat pro různé kontrasty obrazu a různé poklesy amplitudy.
  • U digitálních přístrojů je situace komplikovaná skokovým průběhem signálu mezi pixely (výpočet vyžaduje speciální software a provádí se jen ve specializovaných laboratořích).
  • Míry (poměru) aliasingu. Aliasingem rozumíme artefakty v obraze digitálního fotopřístroje vzniklé kombinací pravidelně opakovaných prvků obrazu s pravidelnou strukturou snímacího vzorkování fotopřístroje, s výrazným efektem při frekvencích vyšších, než je dvojnásobek vzorkovací frekvence. Projevuje se jako moaré a jako nepravidelné schodování u hranových přechodů. Hodnoty u rozlišovacích prvků odpovídají stovkám čar na výšku obrazu.
    Příklad: rastr s označením 10 má tloušťku černých čar 1/1000 výšky obrazu, a to ovšem i v případě, že má čáry orientované na šířku obrazu. Tabulka odpovídá normě ISO 12233 pro testování digitálních fotopřístrojů (www.iso.ch).

Rozlišovací schopnost (= nejvyšší přenesená prostorová frekvence v obraze) je na měrných obrazcích uváděna ve stovkách „lph“, tedy v počtu stovek obrazových linek (= bodů, pixelů) na výšku i šířku obrazu. Celkové rozlišení (počet rozlišitelných pixelů po ploše obrazu) lze vypočítat jako součin hodnot lph v horizontálním a vertikálním směru, vynásobený poměrem stran (většinou 4/3 či 3/2).

Vizuální rozlišení se odečítá na hyperbolách tam, kde na obraze mizí jemná struktura čar. Pro vizuální vjem je důležitější rozlišení vodorovné a svislé, rozlišení diagonální nemá být příliš nižší. Na těchto obrazcích je také pozorovatelná (a měřitelná) barevná aberace - fialové lemy na okraji bílých čar.

Pozor na falešná čtení vlivem aliasingu (interferenční proužky s jinou frekvencí, nežli odpovídá předloze). Schopnost přenášet jemnou obrazovou kresbu (tedy rozlišovací schopnost a ostrost fotopřístrojů) je dána zejména kvalitou objektivu, počtem adresovatelných prvků, elektronickými obvody přístroje (komprese, gama korekce, srovnání dílčích barevných obrazů do registru, …), konstrukcí přístroje (úhel dopadu paprsku na světlocitlivý element). Kvůli vlivu objektivu (úbytek světla i ostrosti do rohu obrazu) je třeba porovnávat rozlišení ve středu obrazu a v jeho rozích.

Limitní rozlišení se měří poklesem amplitudy digitálního signálu na určitou úroveň. Udává se v lph, při kterých k danému poklesu amplitudy došlo. Na testovací předloze je světelná „amplituda“ pro všechny lph stejná, odpovídající digitální úrovně však vykazují snížení amplitudy u vyšších frekvencí. Plnou amplitudu (100%) určujeme na větších černých a bílých plochách tabulky, nejpraktičtěji u černých značek po okrajích rastrů. Ostrostní limitní rozlišení odpovídá 50% poklesu amplitudy a koreluje s vjemem ostrosti obrazu. Vizuální limitní rozlišení odpovídá 95% poklesu amplitudy a koreluje s vjemem ztráty kresby v obrazu.

SONY FE 85 mm f/1,8

85mm ohnisková vzdálenost, světelnost f/1,8, 9 lamelová kruhová clona

17 490,-
CANON EF 50 mm f/1,8 STM
CANON EF 50 mm f/1,8 STM

Ohnisková vzdálenost 50 mm – fantastický objektiv pro portrétní fotografii, Světelnost f/1,8 – skvělý výkon při špatných světelných podmínkách, STM motor – rychlé a téměř neslyšitelné zaostřování

3 490,-
NIKON 50 mm f/1,8 G AF-S

50mm základní objektiv formátu FX (ekvivalent 75mm objektivu při použití na digitálních jednookých zrcadlovkách formátu Nikon DX)., Vysoká světelnost f/1,8., Ideální pro nízké hladiny osvětlení a portréty s jemnou reprodukcí neostrých míst obrazu.

5 570,-

Související články

Tamron 70-300 mm f/4,5-6,3: přivítejte novinku pro Sony E!

Tamron 70-300 mm f/4,5-6,3: přivítejte novinku pro Sony E!

Využijte svůj fotoaparát Canon jako webkameru!

Využijte svůj fotoaparát Canon jako webkameru!

Nikon Z 50 mm f/1,2 a 14-24 mm f/2,8: novinky pro profesionály

Nikon Z 50 mm f/1,2 a 14-24 mm f/2,8: novinky pro...

Další Recenze

Nikon Z 20 mm f/1,8 S
Hodnocení 95%

Nikon Z 20 mm f/1,8 S

TAMRON 15-30 mm f/2,8 SP Di VC USD G2
Hodnocení 90%

TAMRON 15-30 mm f/2,8 SP Di VC USD G2

Sony Alpha A7C - první dojmy
Hodnocení 97%

Sony Alpha A7C - první dojmy

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím