Teleobjektivy s rozsahem 70-300 mm mají v nabídce snad všichni výrobci. Model Tamron 70-300mm F/4.5-6.3 Di III RXD pro bezzrcadlovky Sony je na pohled podobný, ale oproti ostatním se přece jen liší. Je totiž vynikající, opticky výkonný, poměrně rychle a tiše zaostřuje, je odolný proti povětrnostním vlivům, ale především je velice malý a lehký. Dokonce nejmenší ze všech.
Každý fotograf by měl mít objektiv, který považuje za univerzál na různé žánry. Tamron nedávno přišel s novinkou, která aspiruje právě na takové sklo. TAMRON 17-70 mm (full frame ekv. 25.5-105 mm) se světelností f/2,8 by měl být dle papírových předpokladů perfektním objektivem, který zvládne mimo výletů s rodinou i vážnější prácičku jako portrét, focení krajiny, koncert a další. Jak si tedy vedl v našem testu?
Rádi fotíte pohyb, zvířata, nebo detaily v krajině? Tamron vstupuje do hry o přízeň bajonetu Sony E s novým sklem, které je zajímavé nejen svým rozsahem, papírovou specifikací, ale i cenovkou. Podíval jsem se novince, která vyzývá na souboj Sony 200-600 G a Sony 100-400 GM, na zoubek. Nebo spíše čočku.
Širokoúhlý objektiv využívám jak pro pracovní zakázky při focení interiérů nebo svateb, tak pro volnou tvorbu při focení krajiny. Dle mého názoru by měl mít špičkový obrazový výkon a vlastnosti, které ho předurčují pro profesionální práci. Neměl by mít žádný kompromis. Přesně to nabízí Tamron 15-30 G2 na papíře a tak jsem si ho vzal dnes do recenze.
TAMRON 20 mm f/2,8 Di III RXD M1:2 je jeden objektiv z trojlístku, který tvoří společně s 35 a 24 milimetrovými bratry. Tato skla spojuje kompaktní tělo, bajonet Sony E, totožná velikost filtru, nízká cena, pevné ohnisko, světelnost f/2,8, krátká ostřící vzdálenost, makro v poměru 1:2, utěsněné a odolné tělo a nadprůměrné optické vlastnosti. Cekově doplňují ještě početnější rodinu se zoomy právě pro bajonet Sony E. Vzhledem k širokému ohnisku 20 mm má objektiv teoreticky našlápnuto k optickým slabinám. Jak tomu je, na to se podíváme v recenzi.
Tamron konkuruje velkým výrobcům už několik let, kdy představil špičkové zoomy se světelností f/2,8 vybavené stabilizátorem obrazu. V recenzích tyhle objektivy vycházely perfektně, opticky dokonce lépe než jejich dražší konkurenti. Ale objektiv TAMRON 28-200 mm f/2,8-5,6 Di III RXD je přece jen širokorozsahový zoom, o jejichž kvalitě jsme mohli už mnohokrát oprávněně pochybovat. K mému velmi milému překvapení se ale právě tohoto objektivu netýkají ani v nejmenším. Už po prvních zkušebních snímcích jsem byl z jeho kvality prostě nadšen!
TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD je nejmenším a nejlehčím ve své třídě - světelnost f/2,8 a hmotnost 810 g, to je úctyhodné. Opticky je na tom skvěle, navíc je ještě utěsněný proti vnikání vlhkosti. Tohle všechno jsou vlastnosti, které z něj dělají jeden z nejzajímavějších zoomových objektivů pro bezzrcadlovky Sony.
TAMRON 35 mm f/2,8 Di III OSD M1:2 je jeden z trojlístku Tamronu, tvoří je společně s 20 a 24 milimetrovým objektivem. Tato skla spojuje kompaktní tělo, bajonet Sony E, totožná velikost filtru, nízká cena, pevné ohnisko, světelnost f/2,8, krátká ostřící vzdálenost, makro v poměru 1:2, utěsněné a odolné tělo a nadprůměrné optické vlastnosti. Tak uvidíme, jak moc verze 35 milimetrů zapadá do konceptu.
Na první pohled má širokoúhlý objektiv konvenční tvar a design. Matně černá dává tušit polykarbonátovému tubusu a zajímavě vůči světelnosti působí malý hluboko zapuštěný přední optický člen. A že u toho výstřednosti nekončí napovídá i poměr zvětšení v názvu TAMRON 24 mm f/2,8 Di III RXD OSD M1:2.
Na TAMRON 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD jsem byl zvědavý, už protože jsem několik let vlastnil starší verzi SP LD - objektiv, do kterého se vešlo vše, ale taky uměl pěkně “táhnout za oči” a trpěl na aberaci.
Tamron doplňuje své puzzle Di III RDX o další dílek, čekal jsem logické doplnění směrem nahoru tedy k teleobjektivu. Japonský výrobce se vydal přesně opačným směrem tedy pod hranici 28-75mm f/2.8, takže tu máme TAMRON 17-28 mm f/2,8 Di III RXD. Tento objektiv předcházela po prvním krátkém testování pověst ostrosti jako břitva, ale jaké jsou ostatní vlastnosti?
Tamron si tenhle objektiv nadělil ke čtyřicátým narozeninám série SP a lepší dárek si snad ani nemohl dát. Výrobce v tomto objektivu zúročil všechny znalosti, které za těch 40 let nasbíral a podle jeho slov představil doposud nejlepší objektiv, jaký kdy vyrobil. A podle všeho se mu to opravdu podařilo, protože lepší 35 mm objektiv ke dnešnímu dni zatím neexistuje.
V dnešní době již na trhu najdeme řadu objektivů, které poskytují maximální ohniskovou vzdálenost 600mm. Pokud z výběru vynecháme legendy optické kvality, pohybující se v řádech stovek tisíc korun, zbyde nám pro nadšence velmi zajímavý sortiment objektivů, který se vyznačuje obrovskou univerzálností, dobrou optikou a zajímavou cenou. Jak si mezi těmito skly stojí "novinka" od Tamronu, objektiv 150 - 600mm G2, jsem se podíval v dnešní recenzi.
Výrobce uvádí, že objektiv Tamron 17-35mm f2,8-4 Di OSD je nejmenším a nejlehčím ve své třídě. Opticky je na tom velice dobře, navíc je ještě utěsněný proti vnikání vlhkosti a dokonce není ani příliš drahý. Tohle všechno jsou vlastnosti, které z něj dělají jeden z nejzajímavějších objektivů pro focení krajiny.
Tamron konkuruje velkým výrobcům už několik let, kdy představil špičkové zoomy se světelností f/2,8 vybavené stabilizátorem obrazu. V recenzích tyhle objektivy vycházely perfektně, opticky dokonce lépe než jejich dražší konkurenti. Ale pro bezzrcadlovky nejsou tyhle ve všech ohledech prvotřídní objektivy zrovna to pravé, protože jsou moc velké a ještě potřebujete vhodnou redukci, abyste je mohli nasadit. Objektiv Tamron 28-75/2,8 Di III RXD je ale pro fullframe bezzrcadlovky přímo stvořen, je menší a lehčí a přitom neztrácí naprosto nic ze skvělých vlastností jeho větších příbuzných.
Tamron 70-210mm F/4 Di VC USD byl představen letos v únoru jako naprostá novinka, kterou Tamron ještě nenabízel. S objektiv 70-200/2,8 se u Tamronu setkáváme už dlouhá léta a jsou vynikající. Mnoho fotografů ale potřebuje spíš něco menšího a lehčího, ovšem bez kompromisů v kvalitě obrazu a to Tamron 70-210mm F/4 Di VC USD bezezbytku poskytuje.
Poslední roky se Tamronu zoomy opravdu daří. Přijde mi, že dokáže nabídnout buď výkonné profi objektivy za daleko lepší cenu, než “značkové” objektivy, a nebo dokáže nabídnout zoomy, které konkurence prostě nenabízí. Právě ten druhý případ se týká objektivu TAMRON 100-400 mm f/4,5-6,3 Di VC USD. Na své parametry je výjimečně malý a lehký - v mé brašně byl velikostí srovnatelný se světelným zoomem 70-200/2,8 - což pokládám za jeden ze zásadních parametrů ovlivňujících praktičnost použití. Byla s ním opravdu radost fotit, především venku, ale překvapivě dobře to šlo i na koncertě.
Minule jsem psal o základním zoomu od Tamronu, tedy o jeho nejnovější verzi s označením Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 a byl jsem z něj nadšen, hlavně z výkonu stabilizátoru obrazu. Dnes jsem se podíval na jeho nerozlučného parťáka, na model Tamron SP 70-200/2,8 Di VC USD G2 a hned z úvodu musím říci, že mé nadšení není o nic menší. Je dokonce takové, že jsem si tento model sám pořídil.
Tamron začal konkurovat velkým výrobcům už před pár lety, kdy představil špičkové zoomy se světelností f/2,8 vybavené stabilizátorem obrazu. V recenzích tyhle objektivy vycházely perfektně, opticky dokonce lépe, než jejich dražší konkurenti. Ale přece jen ještě trochu zaostávaly v rychlosti ostření, nebo v odolnosti. Tomu je už ale konec, objektiv Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 je profi pracovní nástroj. Je rychlý, je odolný, je opticky vynikající a má dokonale fungující stabilizátor. Prostě profesionální objektiv se vším všudy.
Hledáte náhradu za setový objektiv, nebo si chcete pořídit kvalitní univerzální širokoúhlý objektiv? Tamron 17-50 mm f/2,8 se jeví jako ideální řešení. Zachovává si po celém ohniskovém rozsahu velkou světelnost f/2,8 a navíc je vybaven účinnou optickou stabilizací. Jediné, co díky kvalitě zpracování utrpělo, je rychlost ostření. Ta je bohužel trochu nižší. U tohoto rozsahu ohnisek by však zůstalo rychlé ostření stejně nevyužito.
Tamron vytvořil teleobjektiv dostupný těm fotografům, kteří potřebují univerzální nástroj s dlouhým ohniskem. Cenou i funkcemi je to přístroj více než příjemný. Nabízí tiché a rychlé zaostřování, optickou stabilizaci a optické prvky, které pomáhají eliminovat chromatickou aberaci. Ve své kategorii se rozhodně jedná o toho nejlepšího společníka na cesty.
Tamron 45 mm f/1,8 SP Di VC USD je velice povedený objektiv o základní ohniskové vzdálenosti. Jedná se klasickou pevnou padesátku s nepatrně širším záběrem, která má navíc stabilizaci a odolné tělo. Světelnost je průměrná – vzhledem k ceně a celkovým parametrům je patřičná. Objektiv bych rozhodně doporučil každému fotografovi.
Tamron představil novou v pořadí již třetí pevnou devadesátku. Došlo hlavně ke zdokonalení materiálu těla, který je pevný, odolný a působí, že si jen tak nic líbit nenechá. Nová verze navíc obsahuje účinnější optickou stabilizaci, což je u makro objektivu velmi podstatná funkce. Bohužel jediné, na čem výrobce moc nezapracoval, je ostrost, která je srovnatelná se starší verzí.
Další pevný makro objektiv z dílny Tamronu nabízí skvělou světelnost f/2, která umožňuje kreativní hraní s hloubkou ostrosti. Objektiv je tedy opravdu všestranný, vhodný na pořizování např. portrétů. Oproti velkým 100 mm makro objektivům je tento Tamron malý a skladný. Další výhodou je přibalená sluneční clona, která zabraňuje nežádoucím odleskům.