Rozhovory Leica
Honza Mihaliček: když je fotka blbá, bude blbá i za padesát let. Síla dokumentu je jinde
"Z člověka dělá fotografa jeho vlastní vizuální kultura, nasbírané vizuální zkušenosti a to, že viděl strašně moc věcí, které ho formují," říká dokumentární fotograf Jan Mihaliček. O tom, jak se najít ve světě fotografie, jaká je současná česká fotka i o tom, jak vědět, kdy nefotit, je následující rozhovor. Honza je členem 400 ASA, držitelem Czech Press Photo a fotografem, který s budoucím Člověkem v tísni fotil válečné zóny v Afgánistánu, Náhorním Karabachu nebo Jugoslávii. Za covidu fotil naopak boj artistů z La Putyka o zachování souboru, v poslední době se věnoval projektům s romskými dětmi nebo lékařskými stážemi v Africe.
Honza Sakař: Vším, co mi ve škole nešlo, jsem se nakonec živil
Věnuje se focení mokrým kolodiovým procesem, míchá si vlastní chemii a barvy do tiskárny, kterou si speciálně upravil pro své potřeby, a na ulici ho potkáte s Leicou kolem krku. Honza Sakař alias Fotograf na plech je mužem mnoha talentů a schopností, z nichž některé spolu se svou cestou k fotografii poodhalí v následujícím rozhovoru z archivu našeho blogu.
Vojta Hurych: Umění je najít krásu v obyčejnosti
Fotograf Vojta Hurych svými fotkami vypráví emocemi nabité příběhy. Zaznamenává je na svatbách i ve svých vlastních dokumentárních projektech. Při rozhovoru, který vyšel také v časopisu FONT, jsme si povídali o Vojtových začátcích i nových projektech, o tom, jak mu v kýženém soustředění na proces tvorby pomáhá jeho nová Leica, proč už se neúčastní fotografických soutěží, proč se rozhodl teď studovat fotografii nebo také o hodnotě a smyslu fotografie. Přeji příjemné čtení!
Kuba Kamiński: Fotografie mě zachránila
Jeho fotografie posbíraly řadu mezinárodních cen a jeho soubor Šeptuchy nyní můžete zhlédnout v Leica Gallery Prague. Kuba Kamiński se v rozhovoru s Kryštofem Korčem rozpovídal o svých začátcích s fotografií, práci pro několik polských médií i polské mediální scéně obecně, zážitcích z první linie nebo o sugestivním projektu Šeptuchy. Přejeme příjemné čtení!
Petr Klempa: Žiju ve videoklipu s dobrým playlistem
Petra Klempu znáte jako našeho lektora a lifestyle fotografa. V tomto rozhovoru, který vyšel v čísle 2/2021 časopisu Font, si popovídáme o tom, jak se Petr dostal k fotografii, o lifestyle portrétech a Petrově novém projektu, o sociálních sítích, o úpravách fotek a jeho charakeristickém rukopisu, o fotokurzech i Leice a komunitě okolo ní. Nalaďte se na Petrovu vlnu a začtěte se!
Kevin V. Ton: "Fotka se stala jakousi kolektivní pamětí"
Kevin V. Ton, mistr pouliční fotografie, který se jí věnoval už ve chvíli, kdy se jí říkalo "chodit fotit ven". Jeho fotografie jsou autentické, ukazují vztah fotografa k fotografovanému a vyprávějí svůj malý mikropříběh. V rozhovoru se dozvíte nejenom o Kevinových projektech o lidech žijících na okraji společnosti, které se staly jakýmsi poznávacím znamením jeho tvorby, ale i o dalších, méně známých, bavili jsme se o fotce, inspiraci, životě i o tom, co Praha v současné době opravdu potřebuje. Přeji příjemné čtení!
Tomáš Loukota: Chci být ve fotkách vidět a mít je autentické
Tomáš Loukota nevystudoval fotografické školy, nepyšní se tituly. Fotografie je "pouze" jeho koníčkem, což mu poskytuje svobodu, kterou ve své tvorbě využívá na maximum. Věnuje se hlavně streetu a dokumentu, už půldruhého roku ale zaznamenává projekt Příběhy těch druhých. V rozhovoru se dozvíte, jak se dostal k focení, jakou technikou fotí a proč i co ho přimělo dokumentovat prostředí kulturních a sexuálních menšin.
Adolf Zika: Tvůrčí proces je to nejtěžší a nejbolestivější
Adolfa Ziku netřeba složitě představovat, jedná se o člověka, který pronikl do tolika žánrů, že jej ani nemusíte znát z fotografického světa, ale určitě jste o něm někdy slyšeli. Za pár dní zavítá do Centra FotoŠkoda na přednášku, a tak jsme si řekli, že vám jako předkrm připravíme krátký rozhovor.