Praha v klasickém panoramatu

Praha v klasickém panoramatu

Původní profesí lékař Tomáš Vitovský 20 let dokumentoval neměnný půvab starých částí Prahy a proměny jejích modernějších částí, jakou je třeba Žižkov. Za svou práci byl opakovaně oceněn v soutěži Praha fotografická. Důležitým rysem jeho tvorby je analogová technika, kterou k zachycení svých panoramatických snímků používal. Jeho fotografie si nyní v uceleném souboru můžete prohlédnout až do 10. června v Czech Photo Centru.

Starou cestou k moderním zítřkům

Původní profesí lékař Tomáš Vitovský byl celá dvě desetiletí zapáleným fotografem. Při své tvorbě se věnoval pražským panoramatům, na nichž zachycoval proměnu či chátrání některých částí české metropole a za něž opakovaně získal ocenění v soutěži Praha fotografická. Na svých snímcích zachycoval jak pražskou monumentálnost a krásu, tak i její problémy a nedostatky, a s oblibou se věnoval zapomenutým místům, jako je třeba nádraží Vyšehrad, holešovický přístav nebo nákladové nádraží Žižkov. Zachycoval proměnu velkoměsta ve Vršovicích a na Žižkově i stálou krásu Starého Města či Malé Strany.

Kromě architektonických panoramat se věnoval také originálním dívčím portrétům, které stojí na hranici mezi malbou a fotografií. Jeho fotografický soubor je o to zajímavější, že jej pořizoval klasickou analogovou a snímky zvětšoval fotochemickou cestouVitovský dával před moderní technikou a fotografií, která se upravuje v počítačových programech, přednost dnes již okrajové analogové technice. Snímky nejprve skládal v panoramata a později je pořizoval panoramatickým Horizontem a FT 2. Navzdory "nemoderní" technice se jeho fotografie vyznačují jasným záměrem a ukazují užitečnost a modernitu klasické černobílé fotografie.

Přesto ale v jeho archivu najdeme i barevné snímky. Vznikly například v roce 2002, kdy v pauzách mezi záchranářskými pracemi, na nichž se podílel, fotografoval stoupající hladinu Vltavy. Během své kariéry spolupracoval s časopisem Temnokomorník, jenž tvořili lidé, kteří jsou "jsou trochu retro a které digitální fotografie míjí obloukem. Mají rádi kvalitní staré i současné fotografie, ale k některým ´moderním´ trendům ve fotografii jsou poněkud skeptičtí." Byl také členem několika fotografických klubů a uskupení, například PAN HORAMA, Fotorenesance či Klubu fotografů amatérů v Žižkově.

Výstava vznikla jako ohlédnutí za Vitovského celoživotní fotografickou prací, kterou chápal jako poslání a která mapovala krásy i bolesti pražských zákoutí. Na výstavu máte s akreditací po dobu FotoŠkoda Festu vstup zdarma.

Čekejte prosím...