FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

FotoŠkoda FEST - vlog jak se točil Švýcarák

Video na propagaci #fotoskodafest na jaře a podzim roku 2023 je bezpochyby největší produkce, kterou jsme zatím ve FotoŠkoda rozjeli. Na vstupu ale taková myšlenka zdaleka nebyla. Proč právě "Švýcarák" a kdo stojí za celým projektem propagačního materiálu FESTivalu fotografie, se dnes zeptám ve studiu ZERO Limits.

Čau kluci, jak už jsem v začátku napsal, produkce letošního obsahu pro FotoŠkoda FEST je zdaleka největší. My jsme za vámi ale do ZERO přišli a měli jsme jediný požadavek – osvěžení. Jak vás napadl právě "Švýcarák"?
Ahoj Vašku! Nápad na “Švýcaráka” jsme měli hned po prvním vzájemném telefonátu ohledně kampaně FotoŠkoda Festu. Myšlenka multifunkčního kreativce, který zvládne naprosto všechno, není v dnešní době totiž žádné sci-fi. Personifikace problému, kterému mnoho lidí v oboru rozumí, je prostě vděčné téma z hlediska kreativních konceptů – je mnohem jednodušší montovat detaily na všeobecnou myšlenku (v tomto případě “superman”, který všude byl a všechno zná), než se snažit, aby konkrétní produkt myšlenek fungoval univerzálně. Zjednodušeně – nadstavbová myšlenka byla první. Konkrétní scénář a detaily vznikly sekundárně. No a Švýcarák? Toho jsme ti ušili na míru :)!

Určitě by mě i zajímalo, jak dokážete odhadnout klienta, že chce ten a ten ráz videa? Někdo je usedlejší a chce spíš něco "tradičnějšího", my vám ale nechali volnou ruku a musím říct, že western tématika by mě nikdy nenapadla.
S tím westernem je to jednoduché. Potřebovali jsme prostředí, ve kterém se mohou fotografové tajně scházet a řešit aktuální témata – bar, sklep, tajný bunkr… no a ze všech možných variant máme u nás ve studiu na Praze 9 konkrétně na westernovské prostředí nejvíce propriet.

Co se potřeb klientů týče, tam je potřeba nejdříve pochopit filozofii, směr a smýšlení značky, pro kterou tvoříme. Jelikož je nám FotoŠkoda velmi blízká, jsme schopni odhadnout, co si můžeme a nemůžeme dovolit. Proto jsme vsadili na humor a nadsázku jako stavební myšlenku všech videí (některá jsou ještě tajná) a vše zasadili do výše zmíněného prostředí westernu, které si každý z nás představuje víceméně podobně. Díky skvělé spolupráci s marketingovým oddělením FotoŠkoda jsme dostali k dispozici perfektní aktéry, kterým jsme role napsali na míru. V podstatě jsme tu společně rozjeli takový malý fotografický influencer marketing, haha.

Důležitá součást našeho procesu je pre-produkce. Díky zavedeným schvalovacím procesům si jsme vždy jisti, že tvoříme něco, co se klientovi bude zamlouvat.

V loňském roce jsme spolu tvořili poprvé a i v poněkud šibeničním termínu jste dodali perfektní obsah. "Cesta na FEST" měla skvělé ohlasy, už máte od někoho zpětnou vazbu na nové video?
Však nás znáte, ZERO Limits! Loňský ročník byl pro nás zkouškou – kvůli zmíněnému šibeničnímu termínu jsme museli dát rychle dokupy ucelený koncept a stihnout videa nejen natočit, ale také sestříhat, nabarvit a ozvučit. Právě kvůli nedostatku času jsme všechna videa “Cesty na FEST” točili v jednom člověku na přirozeném světle a nemohli ukázat to, v čem se cítíme nejsilnější: Nasvicování scén a jejich aranžmá.

Tentokrát jsme na Švýcaráka dostali více času a mohli si vše dopředu připravit a naplánovat. Celkem jsme vytvořili šest videí natočených v jednom jediném dni právě díky skvělé přípravě, kterou jsme si udělali.

No a ohlasy jsou naprosto odzbrojující! Za nás jde rozhodně o jeden z nejhezčích projektů, na kterých jsme kdy pracovali, dle komentářů a počtu zhlédnutí se nám zdá se povedlo udělat něco, co tu mezi prodejci fototechniky ještě nebylo a největší radost nám udělal dlouhý potlesk v rámci soukromé projekce a odhalení Švýcaráka pro naší uzavřenou HeroHero komunitu. Vidět, jak vaší práci lidé tleskají po mnoha a mnoha hodinách tvrdé práce, je jeden z nejkrásnějších okamžiků, které může kreativec zažít.

StaŇte se švýcarákem na FotoŠkoda FEST

Produkce určitě nebyla jednoduchá, konec konců, sám jsem u toho byl. :) Kolik lidí tohle všechno ladí a co vidíte jako nejtěžší část příprav?
V ZERO jsme celkem tři – Peťan, Mikoláš a Kuba. Hned na začátku jsme měli jasno v tom, kdo co bude dělat. Peťan vše koordinoval, zařizoval kostýmy, propriety a celý set design. Mikoláš vymyslel koncept, scénáře, na místě svou vizi režíroval a také si vzal na paškál kompletní postprodukci. Kuba dělal to, co umí nejlépe – vrazili jsme mu do ruky kameru a on si hravě poradil se vším, co jsme si vymysleli. Nebylo to naše první rodeo, proto vše fungovalo skvěle a zvládli jsme celý projekt odbavit bez větších komplikací.

V den natáčení jsme si z řad našich HeroHero předplatitelů přivolali pomocnou sílu. Marek točil backstage vlog a Dan s Dominikem zastávali pozici “runnerů”. Když děláte větší produkci, vždy se vám hodí každá ruka a noha navíc.

Nejtěžší část příprav byla zcela jednoznačně příprava samotná. Celá pre-produkce, abychom se drželi ve správné terminologii. Čím lépe si ale projekt připravíte, tím větší je šance, že vše dobře dopadne.

Dostalo mě, jak na docela malém prostoru dokážete velké věci? Respektive 120 m2 vaší plochy není málo, ale nakonec se vlastně Švýcarák odehrál tak na 20.
Je to tak, prostor byl opravdu malinký oproti tomu, co člověk vidí ve finálním videu. Prostor a jeho nasvícení jsme měli vymyšleno dopředu. To je právě výhoda toho mít vlastní studio. Člověk přesně ví, co si může a nemůže dovolit. Přestože byl natáčecí prostor menší, měli jsme ve storyboardu namyšlené úhly kamery tak, aby vypadal větší, uvěřitelný a hlavně plný života. Kdybyste k nám do studia přišli dnes, tak byste ani nepoznali, že se tam nějaký Švýcarák kdy točil :).

Za každým projektem stojí samozřejmě i vyladěná technika. Začněme tedy kamerou a objektivy? Co používáte a proč?
Tady bychom si dovolili říct za nás velmi podstatnou vsuvku. Lidé se nás opravdu často ptají čím vlastně tvoříme, jaký objektiv je nejlepší, co mají pořídit za kameru atd… Celý Švýcarák je natočen na techniku od Sony. Kamera Sony A7S III a objektivy Sony 16-35 2.8 GM a Sony 50 1.2 GM. To ale vlastně není tolik podstatné. Důležité je, jakou má člověk vizi. Jak má vypadat obraz, jak chcete, aby se divák cítil, jak si VY představujete koncový produkt. A následně vybíráte techniku, která vám dopomůže se vaší myšlence přiblížit.

Jsme si vědomi, že se nám snadno říká, že na technice tolik nezáleží, ale ono to tak opravdu je. Mnohem důležitější je váš nápad a především kreativita. Technika je potom už jen skvělý pomocník. My techniku Sony zvolili proto, že s ní tvoříme v rámci ZERO vlastně veškerý obsah a nosíme ji každý den u sebe.

Zvuk se jel externě, jak?
Tady se právě dostáváme k tomu, jak na technice tolik nesejde. Chceš to, Vašku, opravdu vědět? Zvuk jel přes mikrofon RODE Videomic NTG, který máme hlavně na vlogy. Ten jsme izolepou přilepili na teleskopickou tyč, kterou u nás někdo ve studiu zapomněl. S kamerou byl mikrofon propojen dlouhým audiokabelem a tyč nad scénou držel vždy jeden z runnerů. Je prostě znát, že jsme na place neměli zvukaře. Ale kde je vůle, tam je způsob. A zatím si na zvuk nikdo nestěžoval :)

To jsme jako neslyšel, ale beru to :) Charakterizuje vás i takové tónované svícení, hra s barvou... Jak na to?
To je člověče otázka spíše na workshop! :D Zkráceně jde především o kombinaci našich zkušeností, techniky (používáme světla od Fomei, 200 RGB) a čar a kouzel v postprodukci. Scénu nasvítíme co nejblíže tomu, jak v našich hlavách vypadá a v DaVinci barvy doladíme tak, abychom byli spokojeni. Stejně jako bychom upravovali například fotografie. A technika svícení? Rozhodně se máme ještě co učit, mistři filmového svícení rozhodně zatím nejsme, ale právě z filmů inspiraci hodně čerpáme. A naše zkušenosti předáváme dál i v rámci FotoŠkoda FEST.

Na FESTu bude i další setkání přímo u vás ve studiu a to ať už v podobě workshopů, tak třeba podvečerního meetupu, co nás tam čeká? Budete tam všichni?
No ano, rozhodně nás tam můžeš potkat! Budeme ve studiu v úterý 7. 11. od rána do večera, ostatně jako každý jiný den. Lidé se mohou přihlásit hned na dva naše workshopy o Lifestyle produktové fotografii. Námi den ve studiu Zero Limits ale nekončí. Lektorovat u nás přes den bude také Dušan Křístek a Petr Klempa.

Tým je základ každého projektu, o tom žádná, moc se na setkání tešíme a díky za rozhovor, pánové.

My také děkujeme za super rozhovor a hlavně možnost pro vás tvořit. Laťku jsme si pověsili vysoko, tak jsme zvědaví, co vymyslíme dále :)

Fotografie v článku jsou z produkce Studio ZER

Čekejte prosím...