Dirkoma

Rád bych v recenzi představil dírkové komory českého výrobce, a sice Dirkomy. Nabízí komory, které pokrývají téměř celé spektrum možných komor. Počínaje těmi na klasický kinofilmový materiál, přes svitkové až k velkoformátových planfilmových komorám. Nevyhýbají se ani panoramatickým přístrojům a speciálním modelům, které výrazně destruují obraz. Jejich dírkové komory jsou vyráběny precizně a proto nehrozí, že by do nich vnikalo světlo (nešvar podomácku vyráběných dírkovek). Příjemným faktem je i možnost výběru daného modelu v různých barevných variantách.

Volitelné barevné provedení

Dirkoma S180

Středoformátová dírkovka určená pro pořízení panoramatických snímků o formátu negativu cca 6x18cm. Výhodou této komory je cylindrická válcová plocha kolem níž se vine film. Nedochází tak k perspektivní deformaci obrazu. Otvor odpovídá cloně f/210 a prodlužovací faktor k cloně 22 je 91,1. Pro vysvětlení expoziční čas, který vychází pro f/22 je třeba prodloužit o daný násobek. Tím se dostane optimální expozice pro clonu f/210. U časů delších jedné vteřině je vhodné počítat s Schwarzschildovým jevem. Naštěstí jsem při fotografování nemusel používat kalkulačku, ale využil jsem tabulky, kterou mi pro daný film vykalkuloval program Pinhole Designer, k nalezení na webu Davida Balihara (zaslouží si mé poděkování).

Při samotném fotografování jsem velmi ocenil vymezení zorného úhlu v podobě "bodek" umístěných na vrchu a po straně komory, bez nichž by komponování záběru bylo velmi komplikované. Fakt, že se na celou délku 120 filmu vejdou jen čtyři snímky, vede k uvážlivému výběru toho, co je hodno záběru a co ne. Převíjení na nový snímek je usnadněno okénkem umístěným na zadní straně přístroje. Jen je třeba nenechat se zmást čísly a zvyknout na si 2 - 5 - 8 - 11, jinak může dojít k nechtěnému překrytí okrajů snímků snímky dalšími. Toho lze sice využít při experimentování, ale z počátku bych se řídil instrukcemi uvedenými v návodu.

Posunuté barevné podání ukázkových snímků není způsobené dírkovou komorou, ale založeným filmem, konkrétně Rollei Nightbird a Lomo. Filmy byly vyvolány procesem C-41 a naskenovány na plochém skenru.

Klíčové vlastnosti Dirkomy P45

Dirkoma P45

P45 je dírková komora na ploché filmy. Kromě komory je třeba pořídit i planfilmové kazety, tedy pokud je již nemáte. Fotografovat je sice možné i na klasický fotografický papír, z kterého zhotovíte při kontaktu pozitiv, ale proces je to dosti zdlouhavý a výsledek nejistý. Šel jsem tedy cestou jednodušší - fotografování na planfilm. Otvor dírky odpovídá cloně F/225 a násobek prodloužení 104,6x. Fotografováno v Přerově nad Labem a jeho okolí.

Ačkoli se název P45 odvolává na filmy 4x5", filmy 9x12cm je možné použít rovněž. Vzhledem k tomu, že mám částečné povědomí o tom, jak pracovat s planfilmovými kazetami, nemusel jsem se stresovat, a o to víc si "užíval" samotné fotografování. Co mi u této komory scházelo, byly bodky pro vymezení zorného úhlu, ale předpokládám, že tomu je proto, že lze použít (jak už jsem psal) dva různé formáty a větší výskyt bodek by mohl působit zmatečně. Nicméně v porovnání s modelem S180 bylo komponování záběru méně konformní a do jisté míry věcí náhody.

Vzhledem k tomu, že je tato dírková komora určena pro práci s plochými filmy, předpokládám, že většina vlastníků sáhne po černobílém filmu. S tím se ovšem vyskytuje jistý fakt, na který bych rád upozornil, a sice nemožnost připevnění barevných filtrů. Konstrukčně by to bylo sice náročnější, nikoliv však nemožné. Například "šuplíčkem" pro vkládání COKIN filtrů. Já použil pro uchycení závitových filtrů karton a gumičku. Když se s těmito fakty vypořádáte a podaří se vám správně exponovat, vyvolat negativ a následně i pozitiv, získáte snímek, na který můžete být hrdí.

Klíčové vlastnosti Dirkomy P45

Ze zvědavosti jsem si zapůjčil dva modely - S180 a P45, abych si je vyzkoušel. Nutno říci, že oba modely mě svým způsobem zaujaly. S180 snadnou a bezproblémovou manipulací a P45 obrazovými výstupy, které umožní návrat k prapočátkům fotografie, byť s novým kabátem.

Jakub Škraban