Střední formát

Přestože jsou digitální zrcadlovky nejčastější výbavou profesionálních fotografů, nejedná se o nejvyšší metu fotografické techniky. DSLR fotoaparáty vyhovují svými pohotovými reakcemi, odolností a rozměry sportovním fotografům, reportérům i fotografům volně žijící zvěře, ale v oblastech jako je technická, reklamní, módní a portrétní fotografie, u nichž  je kladen důraz na dosažení vysoké obrazové kvality, zajistí skvělé výsledky středoformátové či ještě lépe velkoformátové fotoaparáty.

V praxi se setkáme se středoformátovými přístroji ve fotografickém ateliéru i v plenéru a s velkoformátovými přístroji převážně v ateliéru, i když výjimky jsou. Například Josef Sudek nosil sklopný měchový fotoaparát po mnoha místech Prahy a dalších částech naší země.

Stejně, jako jsou některá jména fotografů synonymem  pro určitý styl a druh tvorby (již zmíněný Josef Sudek), jsou i jména, jejichž nositele si představíme s konkrétním typem fotoaparátu, tak například Helmuta Newtona a Dianu Arbus s dvouoko zrcadlovkou (přesněji s Rolleiflexem).

Konstrukčně jsou středoformátové fotoaparáty řešeny různě. Mohou to být jednooké zrcadlovky se sklopným zrcátkem (např.: Pentax 67, Hasselblad), dvouoké zrcadlovky (např.: Rolleiflex, Minolta Autocord, Yashica Mat124G), dálkoměrné fotoaparáty (např.: Mamiya 7, Voigtländer Bessa III.) či stavebnicové systémy (např.: Alpa).

V současné době jsou vyráběny středoformátové fotoaparáty, které je možné osadit digitální stěnou. K těm nejznámějším patří Hasselblad, Mamiya, Phase One, Pentax a Rollei.

Jsou chvíle, kdy platí, že větší je lepší

Za středoformát jsou od dob analogu považovány fotoaparáty, které využívají coby záznamové medium svitkový film (120/220), případně ploché filmy. Mezi nejčastější poměry stran pak patří 6x4,5, 6x6, 6x7 a 6x9. Při porovnání s kinofilmovým políčkem jsou políčka středoformátu (6x4,5) větší více než 2,7x! Formát 6x7 je dokonce 4,5x větší. Se změnou velikosti záznamového media dochází u středoformátových a velkoformátových fotoaparátů k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu.

Zcela jednoduše se dá říci, že "čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde". Ale nejde jen o množství detailů, širší dynamický rozsah a barevnou škálu, ale i odlišnou hloubku ostrosti. V některých případech i možnost náklonu přední či zadní standardy. Dalším neméně důležitým faktem je velikost hledáčku či matnice (v závislosti na konstrukčním řešení daného přístroje), na které se mnohem lépe komponuje snímek. Střední a velkoformátové přístroje nabízejí fotografům tolik tvůrčí volnosti a flexibility, že záleží jen na samotném fotografovi, zda všechny možnosti využije.


Přepočet ohniskové vzdálenosti
Format Wide Standard Tele
22.5x15mm 16 28 50
23.7x15.7mm 16 28 50
28.7x19.1mm 20 35 65
35mm 28 50 90
35.8x23.9mm 28 50 90
6x4.5cm 55 80 150
48x36mm 35 55 105
6x7cm 65 110 180
35mm to 6x4.5 = 1.6x 35mm to 6x7 = 2x