ND filtry Cokin

Potřebujete poradit? Využijte náš ONLINE CHAT
8 položek

ND filtry Cokin

ND (Neutral Density) fotografické filtry neboli neutrální, šedé filtry v zásadě blokují světlo, které nám prochází skrze objektiv a dopadá na snímač. Proč bychom ale něco takového chtěli!? Většinou je snaha přesně opačná, tedy dostat na snímač fotoaparátu světla více! Vysvětlení je zde velice prosté. V určitých, specifických situacích zkrátka potřebujeme prodloužit čas, abychom ve scéně zdůraznili pohyb. A přesně pro takové situace nám výborně poslouží právě šedé neutrální ND fotografické filtry.   


Více o kategorii

Neutrální ND filtry

Neutrální, šedé ND filtry (Neutral Density) snižují množství světla, které nám prochází skrze objektiv a dopadá na snímač fotoaparátu, resp. film nebo jiný světlo-citlivý materiál. Na rozdíl od přechodových filtrů však šedé neutrální ND filtry ubírají světlo naprosto rovnoměrně v celé ploše snímku. V zásadě ND filtry používáme v situacích, kdy potřebujeme prodloužit expoziční čas, jenže světla je současně ve scéně takové množství, že i když cloníme na maximum (f/22 a více), není to stále dost a fotografie jsou i přesto beznadějně přeexponované (přesvětlené). Nebo naopak, vysoká clonová čísla záměrně používat nechceme či nemůžeme kvůli malé hloubce ostrosti.

 ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img1

Specifika ND filtrů

Dalo by se říci, že ND filtry jsou alternativou k vyšším clonovým číslům, ale s jedním podstatným rozdílem. Zatímco změna clony (resp. otvoru v objektivu) má zásadní vliv na proostření ve scéně (hloubku ostrosti), ND filtry nám kompozici scény nijak nemění, Mění pouze množství světla, procházející skrze objektiv.

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img2

Ukázka využití ND filtrů v krajině (foto: Martin Hájek)

Využití ND filtrů

ND filtry použijeme vždy, když potřebujeme z nějakého důvodu prodloužit expoziční čas a současně nám ani maximální zaclonění nestačí (nebo zkrátka clonit nechceme). Ukázkovou situací je například fotografování tekoucí vody za jasného slunného dne. V takovém případě se běžně dostáváme na hodnotu 14 nebo 15 EV a při cloně F22 nám vychází expoziční čas stále relativně krátký - 1/30 sek (14 EV) resp. 1/60 sek (15 EV). To nám rozhodně nestačí k efektu rozmazání tekoucí vody. Čas potřebujeme ještě výrazněji prodloužit a právě zde nastupují ND filtry, které kýženého efektu dosáhnou.

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img3

Využití ND filtru k prodloužení expozičního času (foto: Martin Hájek)

Fotografie a video

ND fotografické filtry jsou kromě fotografie (digitální i klasické) velmi praktické a často využívané i pro video. Právě u natáčení je totiž požadavek na relativní prodloužení expozičních časů také velice relevantní. Už z toho důvodu, že při natáčení máme expoziční čas pevně daný – odvozuje se od frekvence snímkování (FPS). Pokud natáčíme s fps 24 nebo 25 sek, expoziční čas je 1/50s. V případě fps 30 sek je expoziční čas 1/60s. U akčních a dynamických záběrů, kde navíc často využíváme „zpomalovačky“, je kadence snímkování fps 60 nebo i více sek a expoziční čas 1/125 sek a kratší. Takové časy nejsou problém v interiérech ale v exteriérech nám pak expoziční časy vychází výrazně kratší a pokud nechceme nebo nemůžeme clonit, jsou ND filtry opět skvělým řešením.    

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img4

Šedé neutrální ND filtry využijeme též pro video (natáčení) 

Jak se vyznat v ND filtrech

ND filtry se označují číslem, které vyjadřuje množství odfiltrovaného světla neboli faktor úbytku světla. Značí se jednoduše koeficientem, například ND 2, ND 4, ND 8 a tak dále. Znamená to, že filtr ND 2 propustí jen 50% světla; filtr označený ND 4 propustí jen 25% světla; ND 8 - 12,5% světla a tak dále. Nebo ještě jinak, šedý neutrální filtr ND 2 má úbytek světla 1EV – světla tedy propustí 2× méně a expoziční čas se nám tím zdvojnásobí. Filtr ND 4 má ztrátu -2EV, světla propustí 4× méně a expoziční čas se nám čtyřnásobí. Filtr ND 8 už má rozdíl -3EV, propustí 8× méně světla a expoziční čas je tím pádem 8× delší. A tak bychom mohli pokračovat. Dnes již nejsou výjimkou ani ND šedé neutrální filtry, které jsou tak silné (ztmavené), že mají úbytek světla 8EV, 9EV, 10EV i více. Takovými ND filtry tedy projde až 250×, 500× nebo i 1000× méně světla (zaokrouhleno).

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img5

Dlouhý expoziční čas pro efekt rozmazání vody (foto: Martin Hájek)

Rozdělení ND filtrů

Podle stupně (faktoru) ztmavení a následného použití, můžeme ND filtry rozdělit do 3 kategorií:

  • Slabší ND filtry: ND 2 až ND 32 – využití pro video nebo nepříliš výrazné ztmavení scény (například pro portrét v exteriéru s požadavkem malé hloubky ostrosti).
  • Středně silné ND filtry: ND 64 až ND 1000 – využití pro výraznější ztmavení scény. Typicky krajinky, kdy potřebujeme během dne v přírodě prodloužit expozici v řádech jednotek až desítek sekund.
  • Extrémně silné ND filtry: ND 2000 a více. Pro kreativní a experimentální fotografie, kde můžeme prodloužit časy i přes den až na několik minut. 

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img6

Filtry s různým stupněm ztmavení: ND 8×, ND64×, ND1000× (foto: Martin Hájek)

Variabilní ND filtry

Specifickou podkategorii ND filtrů představují tzv. Variabilní ND filtry. Ty kombinují funkci klasických ND a polarizačních filtrů. Jedná se o filtr, kde je také proti sobě dvojice skel (stejně jako u polarizačních filtrů) a při otáčení měníme faktor ztmavení. Jinými slovy, variabilní ND filtry umožňují řídit míru ztmavení filtru. Fungují na stejném principu jako polarizační filtry, jen s tím rozdílem, že místo polarizačního efektu zde měníme intenzitu síly ND (variabilního) filtru. Další specifickou vlastností zde bývá, že intenzita ztmavení roste s ohniskovou vzdáleností objektivu. Typické využití variabilního filtru je například v portrétní fotografii nebo při natáčení videa.

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img7

ND Variabilní filtr a změna ztmavení 

Co je ještě pro ND filtry podstatné

Důležitá je například výška rámečku. Tzv. „slim“ rámečky si lépe poradí s vinětací (tmavnutí rohů). Tenké rámečky mají tloušťku okolo cca 2 mm. Také tloušťka samotného skla filtru hraje roli. Čím tenčí, tím je to lepší co do eliminace optických vad (chromatická aberace, odlesky apod.). Na čelní straně filtrů také bývá závit pro montáž filtru dalšího (např CPL/polarizační). Další věcí jsou speciální povrchové úpravy skel filtrů.

  • ochranná vrstva: chrání povrch filtru i v těch nejnáročnějších podmínkách před poškrabáním
  • vrstva, odpuzující vodu a mastnotu: mokré či mastné skvrny lze snadno setřít
  • antireflexní vrstvy: zmenšují riziko vzniku odlesků, „duchů“ a mlžného závoje.

Neutrální ND filtry

Neutrální, šedé ND filtry (Neutral Density) snižují množství světla, které nám prochází skrze objektiv a dopadá na snímač fotoaparátu, resp. film nebo jiný světlo-citlivý materiál. Na rozdíl od přechodových filtrů však šedé neutrální ND filtry ubírají světlo naprosto rovnoměrně v celé ploše snímku. V zásadě ND filtry používáme v situacích, kdy potřebujeme prodloužit expoziční čas, jenže světla je současně ve scéně takové množství, že i když cloníme na maximum (f/22 a více), není to stále dost a fotografie jsou i přesto beznadějně přeexponované (přesvětlené). Nebo naopak, vysoká clonová čísla záměrně používat nechceme či nemůžeme kvůli malé hloubce ostrosti.

 ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img1

Specifika ND filtrů

Dalo by se říci, že ND filtry jsou alternativou k vyšším clonovým číslům, ale s jedním podstatným rozdílem. Zatímco změna clony (resp. otvoru v objektivu) má zásadní vliv na proostření ve scéně (hloubku ostrosti), ND filtry nám kompozici scény nijak nemění, Mění pouze množství světla, procházející skrze objektiv.

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img2

Ukázka využití ND filtrů v krajině (foto: Martin Hájek)

Využití ND filtrů

ND filtry použijeme vždy, když potřebujeme z nějakého důvodu prodloužit expoziční čas a současně nám ani maximální zaclonění nestačí (nebo zkrátka clonit nechceme). Ukázkovou situací je například fotografování tekoucí vody za jasného slunného dne. V takovém případě se běžně dostáváme na hodnotu 14 nebo 15 EV a při cloně F22 nám vychází expoziční čas stále relativně krátký - 1/30 sek (14 EV) resp. 1/60 sek (15 EV). To nám rozhodně nestačí k efektu rozmazání tekoucí vody. Čas potřebujeme ještě výrazněji prodloužit a právě zde nastupují ND filtry, které kýženého efektu dosáhnou.

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img3

Využití ND filtru k prodloužení expozičního času (foto: Martin Hájek)

Fotografie a video

ND fotografické filtry jsou kromě fotografie (digitální i klasické) velmi praktické a často využívané i pro video. Právě u natáčení je totiž požadavek na relativní prodloužení expozičních časů také velice relevantní. Už z toho důvodu, že při natáčení máme expoziční čas pevně daný – odvozuje se od frekvence snímkování (FPS). Pokud natáčíme s fps 24 nebo 25 sek, expoziční čas je 1/50s. V případě fps 30 sek je expoziční čas 1/60s. U akčních a dynamických záběrů, kde navíc často využíváme „zpomalovačky“, je kadence snímkování fps 60 nebo i více sek a expoziční čas 1/125 sek a kratší. Takové časy nejsou problém v interiérech ale v exteriérech nám pak expoziční časy vychází výrazně kratší a pokud nechceme nebo nemůžeme clonit, jsou ND filtry opět skvělým řešením.    

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img4

Šedé neutrální ND filtry využijeme též pro video (natáčení) 

Jak se vyznat v ND filtrech

ND filtry se označují číslem, které vyjadřuje množství odfiltrovaného světla neboli faktor úbytku světla. Značí se jednoduše koeficientem, například ND 2, ND 4, ND 8 a tak dále. Znamená to, že filtr ND 2 propustí jen 50% světla; filtr označený ND 4 propustí jen 25% světla; ND 8 - 12,5% světla a tak dále. Nebo ještě jinak, šedý neutrální filtr ND 2 má úbytek světla 1EV – světla tedy propustí 2× méně a expoziční čas se nám tím zdvojnásobí. Filtr ND 4 má ztrátu -2EV, světla propustí 4× méně a expoziční čas se nám čtyřnásobí. Filtr ND 8 už má rozdíl -3EV, propustí 8× méně světla a expoziční čas je tím pádem 8× delší. A tak bychom mohli pokračovat. Dnes již nejsou výjimkou ani ND šedé neutrální filtry, které jsou tak silné (ztmavené), že mají úbytek světla 8EV, 9EV, 10EV i více. Takovými ND filtry tedy projde až 250×, 500× nebo i 1000× méně světla (zaokrouhleno).

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img5

Dlouhý expoziční čas pro efekt rozmazání vody (foto: Martin Hájek)

Rozdělení ND filtrů

Podle stupně (faktoru) ztmavení a následného použití, můžeme ND filtry rozdělit do 3 kategorií:

  • Slabší ND filtry: ND 2 až ND 32 – využití pro video nebo nepříliš výrazné ztmavení scény (například pro portrét v exteriéru s požadavkem malé hloubky ostrosti).
  • Středně silné ND filtry: ND 64 až ND 1000 – využití pro výraznější ztmavení scény. Typicky krajinky, kdy potřebujeme během dne v přírodě prodloužit expozici v řádech jednotek až desítek sekund.
  • Extrémně silné ND filtry: ND 2000 a více. Pro kreativní a experimentální fotografie, kde můžeme prodloužit časy i přes den až na několik minut. 

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img6

Filtry s různým stupněm ztmavení: ND 8×, ND64×, ND1000× (foto: Martin Hájek)

Variabilní ND filtry

Specifickou podkategorii ND filtrů představují tzv. Variabilní ND filtry. Ty kombinují funkci klasických ND a polarizačních filtrů. Jedná se o filtr, kde je také proti sobě dvojice skel (stejně jako u polarizačních filtrů) a při otáčení měníme faktor ztmavení. Jinými slovy, variabilní ND filtry umožňují řídit míru ztmavení filtru. Fungují na stejném principu jako polarizační filtry, jen s tím rozdílem, že místo polarizačního efektu zde měníme intenzitu síly ND (variabilního) filtru. Další specifickou vlastností zde bývá, že intenzita ztmavení roste s ohniskovou vzdáleností objektivu. Typické využití variabilního filtru je například v portrétní fotografii nebo při natáčení videa.

ND filtry a Variabilní filtry - kategorie img7

ND Variabilní filtr a změna ztmavení 

Co je ještě pro ND filtry podstatné

Důležitá je například výška rámečku. Tzv. „slim“ rámečky si lépe poradí s vinětací (tmavnutí rohů). Tenké rámečky mají tloušťku okolo cca 2 mm. Také tloušťka samotného skla filtru hraje roli. Čím tenčí, tím je to lepší co do eliminace optických vad (chromatická aberace, odlesky apod.). Na čelní straně filtrů také bývá závit pro montáž filtru dalšího (např CPL/polarizační). Další věcí jsou speciální povrchové úpravy skel filtrů.

  • ochranná vrstva: chrání povrch filtru i v těch nejnáročnějších podmínkách před poškrabáním
  • vrstva, odpuzující vodu a mastnotu: mokré či mastné skvrny lze snadno setřít
  • antireflexní vrstvy: zmenšují riziko vzniku odlesků, „duchů“ a mlžného závoje.