Objektivy Canon
Objektiv potřebuje každý fotoaparát. Výměnné objektivy pro zrcadlovky a bezzrcadlovky dělíme do dvou základních skupin: pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy. Důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Výrobce
Bajonet
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Typ fotoaparátu
Hmotnost objektivu (g)
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Druh příslušenství
Upevnění
Kompatibilita
Zaostřování
Optická stabilizace
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Odolnost proti povětrnostním vlivům
CANON RF 50 mm f/1,8 STM
- Objektiv s bajonetem RF
- Formát Full-Frame
- Motor STM
CANON RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM
- Univerzální profesionální objektiv - svatby, produkty, street, reportáž
- IS optický stabilizátor s hodnotou až 5 EV
- Motorek ostření Nano USM - perfektní pro fotky i video
CANON EF 50 mm f/1,8 STM

- Ohnisková vzdálenost 50 mm – fantastický objektiv pro portrétní fotografii
- Světelnost f/1,8 – skvělý výkon při špatných světelných podmínkách
- STM motor – rychlé a téměř neslyšitelné zaostřování
CANON RF 70-200 mm f/4 L IS USM
- Objektiv s bajonetem RF
- Formát Full-Frame
- Konstantní maximální clona F4
CANON RF 24-105 mm f/4 L IS USM
- 5krokový stabilizátor obrazu
- motor Nano USM
- ovládací kroužek
CANON EF 70-200 mm f/2,8 L IS III USM

- Ohnisková vzdálenost 70–200 mm
- Světelnost f/2,8
- Filtr 77 mm
CANON RF 70-200 mm f/2,8 L IS USM
- 5krokový stabilizátor obrazu
- motor Nano USM
- utěsnění proti prachu a vlhkosti
CANON RF 24 mm f/1,8 MACRO IS STM
- Širokoúhlý makro objektiv
- Bajonet Canon RF / full frame
- Rozsah clony: f/1,8 až f/22
CANON RF 135 mm f/1,8 L IS USM
- Objektiv s bajonetem RF / full frame
- Automatické ostření / ultrasonický USM motor
- Rozsah clony: f/1,8 až f/22
CANON RF 24-105 mm f/4-7,1 IS STM

- Bajonet Canon RF / full frame senzor
- Univerzální ohniskový rozsah
- STM tichý a rychlý krokový AF motor
CANON RF 24-50 mm f/4,5-6,3 IS STM

- Velikost snímku: plný formát
- Konstrukce objektivu: 8 prvků v 8 skupinách
- Speciální optika: 2× PMo asférická
CANON RF 14-35 mm f/4 L IS USM
- Širokoúhlý objektiv vhodný pro krajinu, architekturu, reportáž
- Rozsah ohnisek 14-35mm
- Světelnost f/4 v celém rozsahu zoomu
CANON EF-M 55-200 mm f/4,5-6,3 IS STM

- Druhý objektiv vhodný pro každodenní použití
- Snadná manipulace společně s fotoaparátem EOS M
- Plynulé, tiché zaostřování pomocí krokového motoru při snímání filmů
CANON EF 100 mm f/2,8 L IS MACRO USM

- Objektiv profesionální řady L
- Ohnisková vzdálenost 100 mm (zorný úhel 24°)
- Světelnost f/2,8
CANON RF 85 mm f/2 MACRO IS STM
- Kompatibilní s R systémem
- 12 prvků v 11 skupinách
- 1 prvek UD
CANON EF 16-35 mm f/4 L IS USM

- Konstrukce a optika profesionální řady L
- Pevná světelnost f/4
- 4kroková optická stabilizace obrazu
CANON RF-S 18-45 mm f/4,5-6,3 IS STM

- Canon RF-S 18-45 mm f/4,5-6,3 IS STM
- Pro APS-C senzor s RF bajonetem
- Rozsah ohniska 18-45 mm
CANON RF 800 mm f/11 IS STM
- RF-Mount objektiv
- Full-Frame Format
- Clona f / 11
CANON EF-M 32 mm f/1,4 STM

- ekvivalent ohniskové vzdálenosti 51 mm
- 14 prvků v 8 skupinách
- asférické členy
CANON RF 16 mm f/2,8 STM
- Ohnisko 16 mm a světelnost f/2,8
- 9 prvků v 7 skupinách (1 asférický prvek)
- Minimální zaostřovací vzdálenost 13 cm
CANON RF 100-500 mm f/4,5-7,1 L IS USM
- Objektiv s bajonetem RF / full frame
- Rozsah clon: f/4,5-7,1 až f/32-54
- 20 prvků ve 14 skupinách
CANON EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM

- Zoom objektiv pro DSLR EOS s APS-C snímačem
- Ohnisková vzdálenost 17–55 mm
- Světelnost f/2,8
Objektiv je jednou z nejdůležitějších částí každého fotoaparátu, bez ohledu na to je-li analogový či digitální, zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový. Zvláštní kategorií jsou speciální „kreativní“ objektivy, které jsou již z podstaty své specializace monofokální. Ty umožňují buď náklon či posun optické osy, změkčení obrazu, vytvoření 3D a stereofotografií i „dírkové objektivy“.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou pevných ohnisek je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Stabilizátor obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.