Objektivy Hasselblad
Objektiv potřebuje každý fotoaparát. Výměnné objektivy pro zrcadlovky a bezzrcadlovky dělíme do dvou základních skupin: pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy. Důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Bajonet
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Typ fotoaparátu
Světelnost objektivu
Hmotnost objektivu (g)
Ohnisková vzdálenost
Hmotnost (kg)
Druh příslušenství
Upevnění
Kompatibilita
Zaostřování
Optická stabilizace
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Odolnost proti povětrnostním vlivům
HASSELBLAD XCD 35-75 mm f/3,5-4,5

- cestovatelská fotografie, krajina, street, portrét
- integrovaná centrální závěrka
- nejmenší zaostřovací vzdálenost – 60 cm
HASSELBLAD XCD 135 mm f/2,8 + X konvertor 1,7x

- Středně dlouhý telezoomový objektiv o světelnosti f/2,8
- Ohnisková vzdálenost 135 mm (ekvivalentní 105 mm)
- Určený pro středoformáty řady X
HASSELBLAD XCD 135 mm f/2,8

- Středně dlouhý telezoomový objektiv o světelnosti f/2,8
- Ohnisková vzdálenost 135 mm (ekvivalentní 105 mm)
- Určený pro středoformáty řady X
HASSELBLAD XCD 21 mm f/4

- 17 mm ohnisko na středoformátu (44x33 mm snímač)
- rozsah clony F4-F32
- optická konstrukce obsahuje 13 optických členů v 9 skupinách - 2 členy asférické
HASSELBLAD XCD 65 mm f/2,8

- Základní objektiv o světelnosti f/2,8
- Ohnisková vzdálenost 65 mm (ekvivalentní 50 mm)
- Určený pro středoformáty řady X
HASSELBLAD XCD 45 mm f/4 P

- Kompatibilní s Hasselblad X
- Ostření od 35 cm
- 36 mm (ekvivalent 35 mm)
HASSELBLAD XCD 38 mm f/2,5 V

- Systém Hasselblad X
- 30 mm (ekvivalent 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,5 až f/32
HASSELBLAD XCD 55 mm f/2,5 V

- Systém Hasselblad X
- 43,5 mm (ekvivalent 35 mm)
- Rozsah clony: f/2,5 až f/32
HASSELBLAD XCD 90 mm f/2,5 V

- Systém Hasselblad X
- 71 mm (ekvivalent 35 mm)
- Úhel záběru 34°
HASSELBLAD HC 35-90 mm f/4-5,6

- Ohnisková vzdálenost 35–90 mm
- Světelnost objektivu f/4–5,6
- Nejkratší možná zaostřitelná vzdálenost 65 cm (od roviny snímače)
HASSELBLAD HCD 24 mm f/4,8

- Ohnisková vzdálenost 24 mm
- Světelnost f/4,8
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
HASSELBLAD HC 50-110 mm f/3,5-4,5

- Ohnisková vzdálenost 50–110 mm
- Světelnost objektivu f/3,5–4,5
- Nejkratší možná zaostřitelná vzdálenost 70 cm (od roviny snímače)
HASSELBLAD HCD 28 mm f/4

- Ohnisková vzdálenost 28 mm
- Světelnost f/4
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
HASSELBLAD HC 300 mm f/4,5

- Ohnisková vzdálenost 300 mm
- Světelnost f/4,5
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
HASSELBLAD HC 120 mm f/4 II Macro

- Ohnisková vzdálenost 120 mm
- Světelnost f/4
- Zvětšení obrazu 1:1
HASSELBLAD HC 35 mm f/3,5

- Ohnisková vzdálenost 35 mm
- Světelnost f/3,5
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
HASSELBLAD HC 50 mm f/3,5 II

- Ohnisková vzdálenost 50 mm
- Světelnost f/3,5
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
HASSELBLAD HC 210 mm f/4

- Ohnisková vzdálenost 210 mm
- Světelnost f/4
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
HASSELBLAD XCD 80 mm f/1,9

- Delší základní objektiv o výborné světelnosti f/1,9
- Ohnisková vzdálenost 80 mm (ekvivalentní 63 mm)
- Určený pro středoformáty řady X
HASSELBLAD XCD 120 mm f/3,5 Macro

- Ohnisková vzdálenost: 120 mm
- Ekvivalentní ohnisková vzdálenost (35mm): (24x36) 95 mm
- Rozsah clony: f3,5 - f32
HASSELBLAD HC 100 mm f/2,2

- Ohnisková vzdálenost 100 mm
- Světelnost f/2,2
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
HASSELBLAD HC 150 mm f/3,2

- Ohnisková vzdálenost 150 mm
- Světelnost f/3,2
- Centrální závěrka (časy1/800–32 sec. + B)
Objektiv je jednou z nejdůležitějších částí každého fotoaparátu, bez ohledu na to je-li analogový či digitální, zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový. Zvláštní kategorií jsou speciální „kreativní“ objektivy, které jsou již z podstaty své specializace monofokální. Ty umožňují buď náklon či posun optické osy, změkčení obrazu, vytvoření 3D a stereofotografií i „dírkové objektivy“.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou pevných ohnisek je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Stabilizátor obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.