Objektivy Panasonic
Objektiv potřebuje každý fotoaparát. Výměnné objektivy pro zrcadlovky a bezzrcadlovky dělíme do dvou základních skupin: pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy. Důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Výrobce
Bajonet
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Typ fotoaparátu
Hmotnost objektivu (g)
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Druh příslušenství
Upevnění
Kompatibilita
PANASONIC 9 mm f/1,7 ASPH.

- DG Summilux 9 mm f/1.7 ASPH
- MFT bajonet (micro 4/3)
- Ohnisko 18 mm (ekvivalent 35 mm)
PANASONIC LUMIX S 18 mm f/1,8

Cashback
2 400,-- kompaktní a lehký (340 g)
- pro fotografii i video (krajina, noční nebe, architektura)
- potlačený focus breathing
PANASONIC 42,5 mm f/1,7 Lumix ASPH Power O.I.S. stříbrný

- Ohnisková vzdálenost: 42,5 mm (ekv. 35 mm: 85 mm)
- Maximální clona: f/1,7
- Bajonet objektivu: Micro 4/3
PANASONIC LUMIX S PRO 70-200 mm f/2,8 O.I.S.

Cashback
4 800,-- Bajonet L-Mount objektiv
- Rozsah clony: f / 2,8 až f / 22
- Tři ED prvky, dva UED prvky
PANASONIC LUMIX S 14-28 mm f/4-5,6 MACRO

Cashback
2 400,-- Bajonet L (Panasonic/Leica), full frame
- 2× zoom, rozsah ohnisek: 14 - 28 mm
- Světelnost objektivu je f/4-5,6
PANASONIC LUMIX S PRO 50 mm f/1,4

Cashback
12 000,-- vysoce světelný - f/1.4
- bajonet Leica L
- výborné optické rozlišení
PANASONIC 50-200 mm f/2,8-4,0 ASPH LEICA DG Power O.I.S.

- optické vrstvy Nano Surface Coating, které brání zdvojené kresbě a přezáření
- odolná kovová konstrukce a odolné provedení proti rozmarům počasí (vlhkosti, prachu a...
- ohniskovou vzdálenost je možné ještě rozšířit pomocí telekonvertorů (1,4 x nebo 2x) až...
PANASONIC 100-300 mm f/4,0-5,6 II Power O.I.S
- 3x optický zoom
- max zvětšení: 0,42x
- 7 lamel clony až f/22
PANASONIC 10-25 mm f/1,7 ASPH LEICA DG SUMMILUX

- Skvělý rozsah 10-25mm (ekv. 20-50mm) na krajinu ideální
- Konstantní světelnost f/1,7 v celém rozsahu
- Leica kvalita zaručena
PANASONIC LUMIX S PRO 24-70 mm f/2.8
- certifikován Leicou
- základní zoomový objektiv
- krajina i portrét
PANASONIC LUMIX S PRO 16-35 mm f/4

Cashback
4 800,-- Bajonet L-mount
- Kompatibilní s APS-C (24-52,5 mm)
- Kontinuální clona f/4
PANASONIC 25 mm f/1,7 stříbrný

- Ekvivalentní ohnisko 50 mm – odpovídá po přepočtu zornému úhlu lidského oka, a tedy i...
- Špičková světelnost f/1,7
- Kompatibilní s mimořádně rychlým a přesným systémem automatického ostření s technologií...
PANASONIC 12-35 mm f/2,8 II Power O.I.S
- 3x optický zoom, max zvětšení 0,34x, 7 lamelová clona až F22
- nejkratší ostřicí vzdálenost 25cm
- podpora 4K video, tichý provoz, 240fps AF ostření
PANASONIC LUMIX S 50 mm f/1,8

- Pro bajonet L-mount
- Formát Full-Frame
- Filtr průměr 67 mm
PANASONIC LUMIX S 85 mm f/1,8
- Bajonet L-mount
- Formát Full-Frame
- Rozsah clony: f / 1,8 až f / 22
PANASONIC 200 mm f/2,8 černý Power O.I.S. LEICA

- Ohnisková vzdálenost: 200 mm (ekv. 35 mm – 400 mm)
- Max. clona: f/2,8
- Bajonet objektivu: Micro 4/3
PANASONIC 12 mm f/1,4 ASPH LEICA DG SUMMILUX
- LEICA DG SUMMILUX 12mm / F1.4 ASPH (ekvivalent ohniska 24mm pro 35mm standard)
- 9 lamelová kruhová clona, rozsah clon F1.4 - F16
- podpora 4K video, tichý provoz, 240fps AF ostření
PANASONIC 15 mm f/1,7 ASPH LEICA Summilux pro MICRO 4/3 stříbrný

- Vhodný na systémové fotoaparáty Olympus a Panasonic.
- Ohnisková vzdálenost 15 mm ( 30mm; po přepočtu crop faktoru 2×)
- Vysoká světelnost f/1.7, (max. clonové číslo f/16)
PANASONIC LUMIX S PRO 70-200 mm f/4 O.I.S.

Cashback
4 800,-- vhodný pro portréty, sport i zvířata ve volné přírodě
- kompatibilní se stabilizátorem s účinností 6 EV
- kvalitní kresba i příjemný kontrast v celém rozsahu ohniskových vzdáleností
PANASONIC LUMIX S 24-105 mm f/4 MACRO O.I.S.

Cashback
4 800,-- širokoúhlé ohnisko i krátký teleobjektiv
- ostrá kresba v celém rozsahu zoomu
- vhodný i na makrofotografii
PANASONIC LUMIX S 24 mm f/1,8
- Vysoká obrazová kvalita
- Detailní kresba, špičková ostrost i rozlišení
- Skvělá světelnost f/1,8
PANASONIC 35-100 mm f/4,0-5,6 stříbrný MEGA O.I.S

- Ohniskové vzdálenosti 35–100 mm
- Úhel záběru 34°–12°
- Vnitřní ostřící mechanismus
Objektiv je jednou z nejdůležitějších částí každého fotoaparátu, bez ohledu na to je-li analogový či digitální, zrcadlovka nebo bezzrcadlovka. Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový. Zvláštní kategorií jsou speciální „kreativní“ objektivy, které jsou již z podstaty své specializace monofokální. Ty umožňují buď náklon či posun optické osy, změkčení obrazu, vytvoření 3D a stereofotografií i „dírkové objektivy“.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou pevných ohnisek je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
- Rybí oka (cca 6 - 15 mm) - objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry
- Širokoúhlé objektivy (cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Stabilizátor obrazu
Stabilizátor obrazu slouží k tomu, abyste mohli fotografovat z ruky (bez použití stativu) i relativně delšími expozičními časy bez nechtěného pohybového rozostření (roztřesení) snímku. Mívá označení IS, VR, VC, OIS a podobně.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.