Nakupte chytře
Dostupnost
Značka
Cena
Bajonet
Objektiv pro formát
Typ objektivu
Min. ohnisková vzdálenost (mm)
Max. ohnisková vzdálenost (mm)
Filtry (průměr v mm / aplikace)
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Zaostřování
Optická stabilizace
Typ fotoaparátu
Pevná světelnost v celém rozsahu zoomu
Odolnost proti povětrnostním vlivům
Hmotnost objektivu (g)
SONY FE 70-200 mm f/2,8 G Master OSS II
- Objektiv s bajonetem E / Full-Frame
- Ohnisko 70-200 mm / 32° - 12° úhel
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
SONY FE 16-35 mm f/2,8 GM II
- Bajonet Sony E / full frame senzory
- Rozsah clon f/2,8 až f/22
- Širokoúhlý se zoomem
VOIGTLÄNDER 18 mm f/2,8 Color-Skopar pro Fujifilm X černý
- Bajonet pro Fujifilm X (APS-C)
- Ekvivalent 28 mm (35 mm/full frame)
- Světelnost f/2,8
SONY FE 50 mm f/1,8
- bajonet: Sony E-mount pro full-frame i APS-C
- ohnisková vzdálenost: 50 mm
- min. zaostřovací vzdálenost: 45 cm
SONY FE 70-200 mm f/4 G OSS II
- Ohnisková vzdálenost 70-200 mm (full-frame)
- Ohnisková vzdálenost 105-300 mm (APS-C)
- Bajonet Sony E
SONY FE 24-70 mm f/2,8 G Master II
- Sony FE 24-70 mm F2,8 GM II
- Bajonet Sony E /full-frame senzor
- Rozsah clony: f/2,8 až f/22
TAMRON 28-200 mm f/2,8-5,6 Di III RXD pro Sony E
- První F/2.8 all-in-one zoom objektiv proCVC
- Kompaktní rozměry a nízká hmotnost
- GM, XLD, LD a BBAR prvky / členy
TAMRON 24-70 mm f/2,8 SP Di VC USD G2 pro Nikon F
- nový řídicí systém Dual MPU
- f/2.8 v celém rozsahu
- exkluzivní povrchová úprava eBAND omezující výskyt záblesků a stínů v protisvětle
SONY FE 35 mm f/1,8
- Ideální pro street, reportáž, portrét nebo detail
- Vysoká světelnost f/1,8 pro focení za všech podmínek
- Prachu a vlhkosti odolná konstrukce pro profesionální práci
SONY FE 24 mm f/1,4 G Master
- Ohnisko 24 mm je ideální pro reportážní focení, dokument a na noční focení oblohy
- Výborná světelnost f/1,4
- 13 optických členů v 10 skupinách (3x ED, 2x XA)
TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD G2 pro Sony E
- Kompaktní tele zoom střední třídy
- Bajonet pro Sony E / full frame senzor
- Světelnost a rozsah clony f/2,8 až f/22
TAMRON 150-600 mm f/5-6,3 SP Di VC USD G2 pro Canon EF
- tři LD členy (Low Dispersion) s nízkým rozptylem světla zcela eliminují axiální a...
- optická konstrukce (21 členů ve 13 skupinách) využívá vylepšenou výrobní technologii
- eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) povrchová úprava je nano-strukturovaná...
VOIGTLÄNDER 27 mm f/2 Ultron pro Fujifilm X černý
- Ohnisko 40 mm ekv. 35 mm (full frame)
- Rozsah clony: f/2 až f/22
- Optické složení: 6 členů řazených do 4 skupin
TAMRON 28-75 mm f/2,8 Di III VXD G2 pro Sony E
- Bajonetem E (Sony)
- Formát Full-Frame
- Kontinuální clona a světelnost f/2,8
VOIGTLÄNDER 28 mm f/1,5 Nokton Vintage Line Type I asph. M-bajonet černý
- Asférické čočky pro vynikající optický výkon
- Manuální ostření pro přesné zaostření
- Kompaktní a lehká konstrukce v retro stylu
SONY FE 35 mm f/1,4 G Master
- Formát Full-Frame
- Dva prvky XA
- Jeden prvek ED
TAMRON 70-200 mm f/2,8 SP Di VC USD G2 pro Nikon F
- Nova optická konstrukce - výrazně vyšší rychlost autofokusu a lepší výkon 5ti osé...
- Zvýšení rychlosti a přesnosti AF, posílení funkce stabilizace obrazu VC (Vibration...
- eBand povrchová úprava, konstrukce odolná proti vlhkosti a prachu, fluorová povrchová...
SONY FE 16-35 mm f/4 ZA OSS
- ohnisková vzdálenost: 16–35 mm
- světelnost objektivu: f/4
- konstrukce objektivu: 12 členů / 10 skupin
SONY FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS
- Pro formát full-frame
- Ideální na focení zvířat, přírody a reportáží
- Minimální zaostřitelná vzdálenost 2,4 m
TAMRON 17-70 mm f/2,8 Di III-A VC RXD pro Sony E
- Pro Sony E (APS-C)
- 2 GM a 1 HM člen
- Filtr 67 mm
TAMRON 100-400 mm f/4,5-6,3 Di VC USD pro Canon EF
- objektiv pro full frame DSLR
- výkonný optický stabilizátor
- extrémní rozsah 100-400 mm
SONY FE 135 mm f/1,8 G Master
- Formát objektivu E-Mount/Full-Frame
- Rozsah clony: f/1,8 až f/22
- Prvky XA, Super ED a ED prvky
SONY FE 50 mm f/1,4 G Master
- Sony FE 50 mm f/1,4 G Master
- Bajonet E, určeno pro full frame
- Ohnisko 50 mm / 75 mm na APS-C
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Objektivy
Dvě základní dělená objektivů je jednoduché. Pevné objektivy a objektivy se zoomem (s proměnným úhlem záběru). V obou skupinách najdete širokoúhlé objektivy pro focení krajiny, architektury nebo interiérů, teleobjektivy na sport a přírodu, portrétní objektivy, makroobjektivy, objektivy pro natáčení videa a také nejrůznější kreativní a speciální objektivy.
Velmi důležitá je světelnost objektivu, která určuje vhodnost použití při špatném světle a možnost dosažení malé hloubky ostrosti.
Jak vybrat ten správný objektiv? Tady je malý rádce
Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou objektivů s pevným ohniskem je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost. Často se využívají pro svůj krásný bokeh (zjednodušeně jde o rozostření pozadí za objektem), který je skvělý pro fotografie jídla, portréty, momentky nebo street fotografii. Nevýhodou je, že se s ním nachodíte, protože si objekt nemůžete přiblížit pomocí zoomu.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru. Můžete tak mít jeden univerzální objektiv, který využijete jak na focení mlhy na druhé straně údolí, tak na kreativní focení portrétů. Zoom má velkou výhodou ve své univerzálnosti, často má ale menší světelnost a nedosáhnete tak efektivních detailů nebo rozostření pozadí.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
Tahák pro ohniskové vzdálenosti objektivů. 6 mm značí extra širokoúhlý objektiv, 1200 mm pak superzoom pro fotky na velkou dálku.
- Objektiv typu rybí oko ( ohnisková vzdálenost cca 6 - 15 mm) - pevné objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry achitektury, sportu nebo reportáží.
- Širokoúhlé objektivy (ohnisková vzdálenost cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Jak pochopit světelnost objektivu? Čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.
Jak vybrat ten správný objektiv? Tady je malý rádce
Běžně se rozdělují na objektivy širokoúhlé, standardní a teleobjektivy, ale také podle určení na krajinářské, portrétní, makroobjektivy a další speciální objektivy na architekturu a podobně. Každý z těchto objektivů může být s pevným ohniskem nebo zoomový.
Objektivy s pevným ohniskem
Výhodou objektivů s pevným ohniskem je vysoká světelnost, lepší kresba a u některých i podstatně kratší zaostřovací vzdálenost. Často se využívají pro svůj krásný bokeh (zjednodušeně jde o rozostření pozadí za objektem), který je skvělý pro fotografie jídla, portréty, momentky nebo street fotografii. Nevýhodou je, že se s ním nachodíte, protože si objekt nemůžete přiblížit pomocí zoomu.
Zoomové objektivy
Zoomové objektivy sice mívají nižší světelnost, ale umožňují plynulou změnu ohniskové vzdálenosti a s tím spjatou variabilní šíři záběru. Můžete tak mít jeden univerzální objektiv, který využijete jak na focení mlhy na druhé straně údolí, tak na kreativní focení portrétů. Zoom má velkou výhodou ve své univerzálnosti, často má ale menší světelnost a nedosáhnete tak efektivních detailů nebo rozostření pozadí.
Dělení objektivů podle úhlu záběru a ohniskové vzdálenosti
Konkrétní úhel záběru záleží vždy na velikosti obrazového snímače, před kterým je objektiv nasazen. Zažitým standardem je tzv. full frame snímač o velikosti stejné, jako mělo u analogových fotoaparátů políčko kinofilmu. Proto se u menších snímačů používá tzv. crop faktor, který přepočítává ohniskovou vzdálenost na hodnotu, která úhlem záběru odpovídá ohnisku použitém na full frame snímači. Všechna níže uvedená ohniska jsou tedy vztažena k full frame snímači. Vždy ale platí základní pravidlo: čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší úhel záběru.
Tahák pro ohniskové vzdálenosti objektivů. 6 mm značí extra širokoúhlý objektiv, 1200 mm pak superzoom pro fotky na velkou dálku.
- Objektiv typu rybí oko ( ohnisková vzdálenost cca 6 - 15 mm) - pevné objektivy s extrémně širokým úhlem záběru, které zaoblují rovné linie, se používají pro efektové záběry achitektury, sportu nebo reportáží.
- Širokoúhlé objektivy (ohnisková vzdálenost cca 12 - 40 mm) - širokoúhlé objektivy už rovné linie nezaoblují (i v případě, že jejich ohnisková vzdálenost může být shodná s rybím okem), ale úhel záběru je velmi široký. Díky tomu je blízké popředí záběru mnohem výraznější než pozadí, které je vlivem velké šíře záběru poměrně malé. Často se říká, že širokáče "oddalují" snímanou scénu. Používají se například pro focení krajiny, architektůry, interiérů a nebo reportáží.
- Základní (standardní) objektivy (ohniska kolem cca 50 mm) - standardní objektivy úhlem záběru a perspektivou zhruba odpovídají vnímání lidského oka, takže scénu ani neoddalují, ani nepřibližují. Používají se tedy všude tam, kde je žádoucí přirozená perspektiva záběru.
- Teleobjektivy (vše nad cca 50 mm) - teleobjektivy mají úzký úhel záběru, díky čemuž se zdá, že fotografovanou scénu přibližují. Jejich použití je velmi bohaté: portréty, sport, divoká příroda, makrofotografie, nebo také krajinářská fotografie.
Světelnost - množství světla a hloubka ostrosti
Světelnost je jedním z nejdůležitějších parametrů objektivů. Udává se ve formě například f/2.8, kde f znamená ohniskovou vzdálenost v mm a číslo pod lomítkem nám udává poměr velikosti otevřeného clonového otvoru právě vůči ohniskové vzdálenosti. Platí tedy čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Jak pochopit světelnost objektivu? Čím menší číslo, tím větší otvor, kterým může proudit světlo.
Je tedy evidentní, že objektivy s vysokou světelností např. f/0.95, f/1.2 nebo f/1.4 propouští velké množství světla a jsou tedy ideální pro fotografování za špatných světelných podmínek bez použití stativu, nebo v případě, že potřebujete použít krátký expoziční čas. Objektivy s horší světelností (na mysli mám např. f/4 a horší) mohou mít při špatném světle problém s rychlostí zaostření, na statické záběry ze stativu jsou ale bez problémů použitelné.
Světelnost, přesněji použité clonové číslo, ale ovlivňuje také hloubku ostrosti záběru. Tedy efekt, kdy vše mimo rovinu ostrosti bývá rozostřeno. Tohoto efektu se často používá například při portrétní fotografii, kdy chceme, aby fotografovaný obličej vystupoval ze snímku a aby pozornost neodváděly objekty v pozadí a popředí. Platí zde jednoduchá úměra: čím vyšší světelnost (tedy f/0.95, f/1.2, f/1.4), tím více budou rozostřeny objekty, na které není zaostřeno.
Dělení objektivů podle použití
- Základní objektivy - objektivy na univerzální použití. Pevná ohniska poskytují přirozenou perspektivu, zoomy nabízejí rozsah od širokoúhlého objektivu po mírný teleobjektiv.
- Portrétní objektivy - ideální na fotografování portrétů. Jsou to mírné teleobjektivy s užším úhlem záběru a vyšší světelností. Díky světelnosti umožňují příjemně rozostřené pozadí záběru a delší ohnisková vzdálenost zajistí přirozené zobrazení portrétované osoby.
- Makroobjektivy - objektivy s velice krátkou zaostřovací vzdáleností jsou ideální pro detailní záběry zblízka. Typický makroobjektiv má poměr zvětšení 1:1.
- Krajinářské objektivy - objektivy vhodné na focení krajiny mají většinou široký úhel záběru. Najdete zde i teleobjektivy, které dokážou zploštit perspektivu a hodí se například na focení krajinných detailů, nebo panoramatických záběrů. Světelnost zde není důležitá, často budete používat stativ.
- Objektivy na architekturu a interiéry - zpravidla širokoúhlé objektivy, které nezaoblují rovné linie ve snímku. Nejvýkonnější jsou širokoúhlé objektivy s možností kontroly perspektivy.
- Objektivy vhodné na sport - vynikají slušnou světelností, ale především rychlým automatickým zaostřováním. Díky tomu podávají perfektní výkon i v horších světelných podmínkách a umožní použití krátkého expozičního času.