RecenzeRecenze

Recenze CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM

Luděk Bouška
| 8 minut čtení

Mám rád širokoúhlé objektivy, proto jsem se moc těšil na vyzkoušení objektivu CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM. Je to nesporně nejlepší širokáč, jaký můžete na fullframe bezzrcadlovku Canon nasadit. Ve spojení s nejvýkonnějším tělem Canon EOS R5 pracuje naprosto přesně a dokonale bez ohledu na okolní podmínky.

Hodnocení odborníka 97%

  • velmi dobrá ostrost ve středu snímku
  • vynikající v protisvětle
  • dobře korigovaná chromatická aberace
  • velmi slušná vinětace
  • špičkové mechanické zpracování
  • rychlý autofokus
  • utěsněný proti povětrnostním vlivům
  • trochu měkčí okraje i při zaclonění

Popis

Recenze CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM

Objektiv CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM je extrémně širokoúhlý světelný zoom, který je označen červeným písmenem L (což znamená Luxury). Dá se tedy očekávat, že se jedná o naprosto špičkové sklo, které je určeno především profesionálům a velice náročným fotografům obecně. Perfektně se hodí na krajinu, reportáže, ale také například architekturu.

Označení RF znamená, že je určen pro fullframe bezzrcadlovky vybavené RF bajonetem. I když je možné používat ho i se základním modelem Canon EOS RP, řekl bych, že častěji si ho pořídí majitelé výkonnějších přístrojů EOS R, nebo novějších EOS R6 a EOS R5 (právě s modelem R5 jsem tento objektiv zkoušel). Především u dvou posledních uvedených přístrojů bude spolehlivě podávat naprosto špičkový výkon pokud jde o stabilizaci obrazu, protože R5 a R6 mají stabilizovaný snímač, který dokáže perfektně spolupracovat se stabilizátorem obrazu vestavěným v objektivu, zatímco modely EOS R a RP mohou využívat pouze stabilizátor objektivu (IS).

Světelnost f/2,8 v celém rozsahu zoomu je další lahůdkou, na jakou jsme u profi zoomů zvyklí. Umožňuje používat kratší časy v horších světelných podmínkách a manuálně nastavená expozice se nemění ani při změně ohniska, takže vás při práci rozhodně nebude nic zdržovat. Tím spíš, že se nemusíte ohlížet ani na povětrnostní podmínky, objektiv je utěsněný proti vnikání prachu a vlhkosti.

Kvalita obrazu

Už mnohokrát jste mohli zaslechnout, že nové bezzrcadlovkové objektivy se opravdu povedly a ani v tomto případě neuslyšíte nic jiného. Kvalita obrazu je podle očekávání vynikající. A to už na plně otevřenou clonu. Ostrost je skvělá především ve středu obrazu, ale ani okraje nejsou nijak špatné. Je ale fakt, že když budete snímky zkoumat pozorněji, určitě si všimnete mírného snížení ostrosti směrem ke krajům záběru. Dokonce i při zaclonění. To si ale nejspíš uvědomíte při opravdu detailním zkoumání, takže použitelnost v praxi je naprosto bez problémů. Na vyšších clonových číslech ostrost tradičně slábne vlivem difrakce, ale clona f/11 je stále perfektní a f/16 je myslím ještě použitelná. Zkoušel jsem samozřejmě i nejvyšší clonové číslo f/22, ale tomu bych se raději vyhnul. Je ale pravděpodobné, že na přístrojích s nižším rozlišením (na mysli mám EOS R6) to bude o něco lepší.

Radost jsem měl i z dobře korigované chromatické aberace. Na některých ukázkových fotkách ji sice najdete, ale jen v místech s extrémním kontrastem. Důvod, proč je na některých ukázkových fotkách aberace viditelná, je prostý. Snímky jsem vyvolával z RAWu v program Adobe Lightroom a úmyslně jsem při úpravě neaplikoval profil objektivu. Pokud bych to udělal, byla by aberace perfektně eliminována. Zkoušel jsem to, ale přišlo mi férové zveřejnit výsledek bez softwarového vylepšení. To je také důvod, proč jsem nepoužil JPEGy přímo z přístroje, ten totiž aberaci při zpracování JPEGu automaticky odstraní.

Odstranil by také vinětaci, ani s tou jsem nic nedělal. Nevím jak vy, ale já jsem s mírou vinětace velice spokojen. A stejně je to i se zkreslením. Na ukázkových fotkách dřevěné stěny chaty si můžete všimnout mírného soudkového zkreslení na nejširším ohnisku a naopak mírného poduškového zkreslení na 35 mm.

Spoustu fotek jsem pořídil v protisvětle, mnohdy i se sluncem v záběru. Budu-li přísný, určitě nemohu zapomenout na reflexy, které se občas vyskytnou, ale není to naštěstí moc často. Radost mám ale z přenos kontrastu, který je i se sluncem v záběru perfektní.

Dá se tedy říci, že pokud nepatříte k tak postiženým jedincům jako jsem třeba já a obraz nebudete pitvat jako pod mikroskopem, budete z kvality fotek pravděpodobně nadšeni. Je totiž velice osvobozující, když můžete nastavit clonu i ohnisko na jakoukoliv hodnotu a nemusíte přemýšlet, jestli náhodou nebude lepší ještě trochu zaclonit (zazoomovat, postavit se jinak kvůli světlu, …), aby byla fotka technicky kvalitnější. Tady to prostě není potřeba.

Autofokus

Vlastně ani nevím, co mám v tomhle odstavic psát, protože automatické zaostřování nezklamalo ani jednou. Nejen, že funguje téměř neslyšně, ale funguje také s téměř absolutní rychlostí. I když jsem fotil momentky kamarádů, zaostřeno bylo vždy. I v situacích, kdy se jednalo o poměrně krátkou vzdálenost a relativně rychlý pohyb, nebo dokonce (!!!) přímé protisvětlo, kdy jsem neviděl fotografovanému do tváře.

Za tento vlastně skoro dokonale fungující autofokus vděčíme především spokupráci objektivu s perfektně vyladěným zaostřvacím systémem Canonu EOS R5 (model R6 je na tom ale úplně stejně dobře, AF systém je shodný u obou modelů). Zaostřování na oko, perfektní sledování pohybujícího se objektu i za mizerného světla a velice rychlý AF motor v objektivu, to je prostě radost fotit. Práci autofokusu jsem vůbec nevnímal, fungovat opravdu parádně.

Design, ergonomie, ovládací prvky

Skoro se mi chce říci “nic nového pod sluncem”, objektiv je vlastně úplně obvyklých tvarů. Průměr pro nasazení filtrů je 82 mm, což není nijak málo (takhle velké filtry rozhodně nejsou laciné), ale vypadá to, že se tenhle rozměr stává standardem u nových světelných zoomů.

Plastová sluneční clona s výřezy pro lepší účinnost je vybavena aretačním tlačítkem, které vídáme také stále častěji. A to je dobře, protože se clona nechtěně nepootočí zrovna ve chvíli, kdy např. rychle vytáhnete foťák z brašny.

Hned za typickým červeným kroužkem je tzv. funkční prstenec, kterému můžete přiřadit některou často používanou funkci. Já mám vždy nastavenou korekci expozice. Dalším v pořadí je zaostřovací prstenec, který je na můj vkus docela úzký a ještě ke všemu rozměrově splývá se zoomovacím prstencem (liší se ale hrubostí vroubkování). Já si to vykládám tak, že výrobce s manuálním zaostřováním vlastně ani moc nepočítá - veškerou práci můžeme s důvěrou svěřit autofokusu.

Zdaleka nejširší je zoomovací prstenec, je cca 2x širší než ten zaostřovací. Podle očekávání má naprosto plynulý chod a klade přiměřený odpor. Přestože chybí aretace zoomu, optická soustava se při naklonění směrem dolů samovolně nevysouvá.

Na boční straně jsou jen přepínače AF a stabilizátoru, nic víc.

Jak se s objektivem pracuje v praxi

Praxe je vždycky to nejdůležitější, teprve při práci dokážete ocenit skvělý nástroj. A tím objektiv CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM nepochybně je. Fotí se s ním prostě dobře.

Jak jsem psal už výše, vlastně si vůbec neuvědomuju, že k focení nějaký nástroj používám. Spolupráce těla a objektivu je dokonalá - autofokus, stabilizace, vyvážení, vše funguje na jedničku. Nemusím kontrolovat každou druhou fotku, jestli mám správně zaostřeno, nemusím myslet na to, že jiné objektivy v některých situacích nepodávají zrovna ideální výkon. Tady prostě fotím a mám jistotu, že pokud neudělám chybu já, bude fotka dobrá minimálně po technické stránce.

Hlavní rysy

  • plnoformátový objektiv
  • minimální vzdálenost zaostření 28 cm
  • světelnost f/2,8 v celém rozsahu zoomu
  • kvalitní zpracování
  • velice rychlý autofokus
  • utěsněný proti povětrnostním vlivům

Shrnutí

Objektiv CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM je ideálním parťákem pro fullframe bezzrcadlovky Canon. Je na něj totiž spolehnutí. V každém počasí, v každém světle, při každém nastavení. Vždy si můžete být jisti, že odvede tu nejlepší práci. Je to ideální nástroj pro opravdové profíky, kteří si nemohou dovolit chybu.

Další recenze

CANON RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM
Hodnocení 98%

CANON RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM

CANON RF 85 mm f/2 MACRO IS STM
Hodnocení 96%

CANON RF 85 mm f/2 MACRO IS STM

Canon EOS R6: První test předprodukčního kusu
Hodnocení 98%

Canon EOS R6: První test předprodukčního kusu

Diskuze

CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím