RecenzeRecenze

CANON RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM

Luděk Bouška
| 7 minut čtení

Zoom s rozsahem 24-70 mm najdete v brašně každého profesionálního fotografa a není se čemu divit. Je to jeden z nejpoužívanějších pracovních nástrojů a tomu také odpovídá jeho kvalita. Canon RF 24-70 mm f/2,8L IS USM je pro majitele bezzrcadlovek Canon naprosto jasná volba z jednoduchého důvodu: nic lepšího prostě neexistuje.

Hodnocení odborníka 98%

  • vynikající optický výkon
  • světelnost f/2,8
  • perfektní ostrost na všech clonách
  • utěsnění proti povětrnostním vlivům
  • rychlé a přesné ostření
  • výkonný stabilizátor obrazu
  • nepatrně měkčí okraje

Popis

Recenze Canon RF 24-70 mm f/2,8L IS USM

Objektiv s rozsahem 24-70 mm a světelností f/2,8 patří a vždycky patřil do tzv. svaté trojice. Tak se říká profi zoomům se světelností f/2,8 v celém rozsahu a ohnisky typicky 16-35 mm, 24-70 mm a 70-200 mm. Svatá trojice proto, protože tyhle objektivy vždy patří k základní výbavě každého profesionála, jsou to ty zdaleka nejpoužívanější pracovní nástroje. RF 24-70 mm je nejnovějším přírůstkem a narozdíl od předchůdců je určen pro fullframe bezzrcadlovky, zatímco předchozí modely byly zrcadlovkové, tedy s bajonetem EF. Na bezzrcadlovkách je sice můžete s vhodnou redukcí také používat, ale jaksi to nebude úplně to pravé.

S první verzí objektivu 24-70/2,8 přišel Canon už v roce 2002 a ve své době byl prostě perfektní. Rychlost ostření, mechanické zpracování a konstrukce, a také kvalita obrazu, to všechno bylo na té nejvyšší úrovni. Specialitou tohoto zoomu bylo, že měl velice hlubokou sluneční clonu, která se připevňovala na pevnou část těla objektivu, takže přední optický člen se při změně ohniskové vzdálenosti objektivu vysouval a zasouval vlastně uvnitř sluneční clony. Tohle řešení bylo perfektní, protože při maximálním vysunutí měl objektiv nejširší úhel záběru (24 mm) a naopak při zasunutí nejužší (70 mm). V praxi to znamenalo, že při focení na dlouhé ohnisko byla sluneční clona velice účinná a přední optický člen byl “utopen” několik centimetrů uvnitř clony. To bylo perfektní, ale také (a to i v dnešní době) velice neobvyklé řešení, které u stejného objektivu převzal ještě Nikon a dost podobně to měl i objektiv Tokina. 

Ale co naplat, s příchodem nových snímačů s vysokým rozlišením se ukázalo, že optické vlastnosti bohužel neodpovídaly požadavkům moderních senzorů. Canon tedy v roce 2012 (tedy už poměrně dávno) přišel s druhou verzí s označením Canon EF 24-70mm f/2,8L II USM. Nový model převálcoval svého předchůdce ve všech ohledech, ale podle mého názoru trochu ku škodě přišel už s “klasickou” konstrukcí, kdy se clona nasazuje přímo na výsuvnou část objektivu. Sluneční clona je tak sice podstatně menší, ale bohužel už není tak účinná, jako u prvního modelu.To ale nic nemění na faktu, že druhá generace opticky v pohodě zvládá i snímače s rozlišením 50 Mpx, což je pro mnohé fotografy stále neuvěřitelné. S klidem tedy tento objektiv používají prakticky všichni profíci, ať už fotí krajinu, reportáže, nebo třeba sport, protože kromě skvělé kvality obrazu nabízí Canon EF 24-70mm f/2,8L II USM také bleskurychlý autofokus a špičkovou odolnost.

Model Canon RF 24-70 mm f/2,8L IS USM ale zvedl laťku ještě o kus výš. Rozměrově a ani stavbou těla se na první pohled nijak zvlášť neliší od poslední EF verze, ale opticky je na tom ještě o něco lépe - za to vděčí zcela nové optické konstrukci, která může být o mnoho blíže snímači. Ohromnou výhodou je ale vestavěný stabilizátor obrazu s účinkem cca 5EV. Když tento objektiv ale nasadíte na EOS R5 nebo R6, systém stabilizace kombinuje stabilizátor objektivu se stabilizátorem snímače a účinek se dostává na úctyhodných cca 8 EV.

Kvalita obrazu

Pokud jde o kresbu na jednotlivých clonách, chová se objektiv celkem standardně. Tedy po mírném zaclonění je ostrost ještě lepší než na otevřenou clonu, ale velký rozdíl to není. Spíše se s narůstajícím clonovým číslem vyrovnává kresba napříč obrazovým polem. Okraje snímku jsou totiž nepatrně měkčí a to i při zaclonění. 

Chromatickou aberací se také nijak zvlášť trápit nemusíte. Na ukázkových fotkách ji sice najdete, ale jen v místech s extrémním kontrastem. Důvod, proč je na ukázkových fotkách aberace viditelná, je prostý. Snímky jsem vyvolával z RAWu v program Capture One a úmyslně jsem při úpravě neaplikoval profil objektivu. Pokud bych to udělal, byla by aberace perfektně eliminována. Zkoušel jsem to, ale přišlo mi férové zveřejnit výsledek bez softwarového vylepšení. To je také důvod, proč jsem nepoužil JPEGy přímo z přístroje, ten totiž aberaci při zpracování JPEGu automaticky odstraní.

Když to shrnu, je nový model skutečně perfektní a pokud chcete používat zoom, nemůžete své bezzrcadlovce Canon pořídit žádný kvalitnější, protože prostě neexistuje.

Design, konstrukce

Průměr pro nasazení filtrů je 82 mm, což není nijak málo (takhle velké filtry rozhodně nejsou laciné), ale vypadá to, že se tenhle rozměr stává standardem u nových světelných zoomů.

Plastová sluneční clona s výřezy pro lepší účinnost je vybavena aretačním tlačítkem, které vídáme také stále častěji. A to je dobře, protože se clona nechtěně nepootočí zrovna ve chvíli, kdy např. rychle vytáhnete foťák z brašny.

Hned za typickým červeným kroužkem je tzv. funkční prstenec, kterému můžete přiřadit některou často používanou funkci. Já mám vždy nastavenou korekci expozice. Dalším v pořadí je zaostřovací prstenec, který je sice užší než ten zoomovací, ale narozdíl od RF 15-35 mm je od zoomovacího prstence lépe oddělený. Patrně tedy zde výrobce počítá s tím, že v některých situacích se může ruční zaostřování hodit.

Zdaleka nejširší je zoomovací prstenec, je cca 2x širší než ten zaostřovací. Podle očekávání má naprosto plynulý chod a klade přiměřený odpor. Na pravé straně tubusu (při pohledu směrem od těla foťáku) se nachází aretační tlačítko, které zabraňuje nechtěnému vysouvání objektivu při transportu.

Na boční straně jsou přepínače AF a stabilizátoru.

Autofokus

Když pominu optickou stránku, která je většinou naprosto zásadní, tak druhou nejsilnější stránkou objektivu Canon RF 24-70mm f/2,8L IS USM je rychlost a přesnost autofokusu. Automatické ostření zajišťuje Nano USM motor, což znamená, že objektiv zaostřuje naprosto tiše a především velice rychle a přesně. A tohle je pro mnohé fotografy možná i důležitější faktor, než naprosto dokonalá kresba. Bez rychlého zaostřování nejste schopni pořídit žádnou akční fotku, což by především reportéry, zpravodaje, sportovní fotografy (tedy ty opravdu nejnáročnější profíky) naprosto zásadním způsobem omezovalo.

Hlavní rysy

  • světelnost f/2.8 v celém rozsahu
  • utěsnění proti povětrnostním vlivům
  • velice rychlé ostření
  • špičková kvalita obrazu
  • prvotřídní zpracování
  • výkonný stabilizátor obrazu

Shrnutí

Canon RF 24-70mm f/2,8L IS USM je prostě spolehlivý pracovní nástroj, který nenechá ve štychu žádného profíka a to skutečně v jakékoliv situaci. Kvalita obrazu je perfektní, ale ještě dokonalejší je rychlost a přesnost automatického ostření, především v kombinaci s nejnovějšími těly EOS R5 a R6. Právě v kombinaci se zmíněnými těly můžete využívat perfektně fungující stabilizace obrazu s účinkem až 8 EV.

Další recenze

CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM
Hodnocení 97%

CANON RF 15-35 mm f/2,8 L IS USM

CANON RF 85 mm f/2 MACRO IS STM
Hodnocení 96%

CANON RF 85 mm f/2 MACRO IS STM

Canon EOS R6: První test předprodukčního kusu
Hodnocení 98%

Canon EOS R6: První test předprodukčního kusu

Diskuze

CANON RF 24-70 mm f/2,8 L IS USM

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím