Recenze FUJIFILM GF 30 mm f/3,5 R WR: odolný a lehký širokáč pro Fuji GFX

Luděk Bouška
6. 1. 2022 | 7 minut čtení

Pro bezzrcadlovky Fujifilm GFX a jejich “středoformátové” snímače s crop faktorem 0,79x odpovídá objektiv FUJIFILM GF 30 mm f/3,5 R WR úhlem záběru 24mm objektivu na full frame snímači. A ohnisko 24 mm mám prostě v oblibě, vždycky mi udělá velikou radost, když mám možnost vyzkoušet nějaký takový objektiv. O to víc, když má skvělou kresbu, je perfektní v protisvětle a dá se použít za každého počasí.

• špičkový optický výkon
  • velmi dobrý v protisvětle
  • relativně malé rozměry
  • překvapivě nízká hmotnost
  • odolnost proti vnikání prachu a vlhkosti
  • zaostřování by mohlo být rychlejší

Recenze objektivu FUJIFILM GF 30 mm f/3,5 R WR

Středoformátové objektivy - a teď mě nechytejte za slovo, že snímač o rozměrech 44 x 33 mm není středoformátový - jsou snad všechny vynikající. Při jejich navrhování je kladen maximální důraz na kvalitu obrazu, přičemž rozměry a hmotnost nehrají zdaleka takovou roli, protože přístroje s velkým snímačem jsou samy o sobě větší. Ale hlavně jsou stvořeny proto, aby poskytovaly technicky co nejkvalitnější fotografie, takže kompromisy v rozměrech a hmotnosti jdou prostě stranou.

recenze_FUJIFILM_GF_30_mm_f3_5_R_WR_review_041

Podobné je to i se světelností, která zde není tak důležitá. Středoformátové přístroje (a objektivy) jsou určeny primárně pro snímání statických snímků, takže co nejlepší světelnost potřebná pro možnost použití krátkých expozičních časů při focení pohybu zde není tak potřeba. Určitě můžete namítnout, že světelnost je přece důležitá i pro dosažení malé hloubky ostrosti a měli byste pravdu. Jenomže větší snímač na sebe automaticky váže i delší ohniska objektivů a ty samy o sobě poskytují menší hloubku ostrosti, takže snímky působí daleko prostorovějším dojmem než jsme zvyklí z menších snímačů.

Pokud tedy konstruktéři nemusí tak moc koukat na rozměry, hmotnost a světelnost, mohou u objektivu dosáhnout daleko lepší optické kvality (ostrost, kontrast, vinětace, aberace, zkreslení, …) a to dokonce i na daleko větší ploše snímače než u např. full frame přístrojů.

Díky tomu je objektiv FUJIFILM GF 30 mm f/3,5 R WR opravdu povedený. A pro někoho možná trochu překvapivě je i relativně lehký. Je třeba o cca 110 g lehčí než Nikon AF-S 24/1,4G…

recenze_FUJIFILM_GF_30_mm_f3_5_R_WR_review_040

Většinou to bývá tak, že u středoformátových objektivů netřeba čekat žádné kompromisy. Už ta relativně horší světelnost naznačuje, že konstruktéři neměli moc limitů. U tohoto objektivu je kresba na plně otevřenou clonu vynikající v celé ploše snímku, ale střední oblast záběru je přece jen o něco lepší. Už s mírným zacloněním se pak ještě zlepší kresba jak uprostřed, tak po stranách záběru. Pokud ale zacloníte ještě víc, je už kresba v celé ploše snímku vyrovnaná a kresba je ostrá až do rohů. Právě při vyšším zaclonění mi to přijde důležité, protože pracujete s velkou hloubkou ostrosti a neostré rohy by rušily.

recenze_FUJIFILM_GF_30_mm_f3_5_R_WR_review_049

Moc mě potěšilo, že jsem se téměř nesetkal s chromatickou aberací, dokonce ani při plně otevřené cloně.

I v okrajích snímku by měly být rozostřené body v pozadí zobrazeny ve tvaru kruhů, respektive čoček. Ovšem u full frame objektivů srovnatelných parametrů má v podobné situaci bokeh podobu těžko definovatelných tvarů (vypadá to jako zvonečky, nebo šipky - této obrazové vadě se říká sagitální koma). Se zacloněním se pak v rozích snímku obvykle zlepšuje jak kresba, tak bokeh. Tato obrazová vada je u širokáčů skutečně poměrně běžná a trpí na ni i objektivy v jiných směrech perfektní. U tohoto objektivu je ale koma velice dobře korigováno a pokládám to za jednu z největších výhod. Bokeh je v tomto případě daleko příjemnější a podle mého názoru je to jedna z nejdůležitějších vlastností. Pokud je totiž bokeh rušivý, jsou malá clonová čísla v podstatě nepoužitelná.

recenze_FUJIFILM_GF_30_mm_f3_5_R_WR_review_043

Design objektivů Fuji GF poznáte možná hned na první pohled, přizpůsobuje se optické stavbě objektivu a je poměrně nezvyklé, že přední čočka společně s přírubou pro nasazení filtru jsou poměrně malého průměru (závit pro filtry má pouze 58 mm), zatímco u bajonetu je objektiv nejširší. Je to dáno jednak samotným průměrem bajonetu, ale také rozměry zadní čočky, která je opravdu veliká. I to je jeden z důvodů skvělé kvality obrazu. V ideálním případě by totiž měly paprsky světla dopadat kolmo na snímač v celé jeho ploše. To by ale bylo možné pouze v případě, že by zadní čočka objektivu měla větší průměr než úhlopříčka snímače, což z konstrukčního hlediska není možné (bajonet by musel být příliš velký), takže čím větší zadní čočka, tím lépe.

Kromě širokého zaostřovacího prstence na těle objektivu nechybí ani kroužek pro nastavení clony s možností aretace v pozici A pro automatické nastavení clony a v pozici C pro nastavování clony kruhovým voličem z těla přístroje.

recenze_FUJIFILM_GF_30_mm_f3_5_R_WR_review_047

Vzhledem k tomu, že zaostřování probíhá uvnitř objektivu, dalo by se očekávat, že bude ostření probíhat velice rychle. Bohužel tomu tak není, ale hned musím dodat, že vzhledem k určení objektivu to není žádný problém.

Důležitější je na jakém těle budete tento objektiv používat. Modely GFX 50s, 50r a 50s II totiž mají pouze kontrastní zaostřování a s rychlostí bychom tedy nemohli počítat ani při použití rychlých AF motorů. Ale s modely GFX 100 a GFX 100s je to jiná. Jsou totiž vybaveny fázovým zaostřovacím systémem a ten je daleko rychlejší. Já měl pro test k dispozici právě GFX 50r, takže o rychlosti jsem si opravdu mohl nechat jen zdát.

recenze_FUJIFILM_GF_30_mm_f3_5_R_WR_review_046

chci FUJIFILM GF 30 mm f/3,5 R WR

• 24 mm ohnisko v přepočtu na kinofilm
  • optická skladba 13 čoček v 10 skupinách
  • asférické a ED čočky
  • max. clona: f/32
  • min. vzdálenost zaostření: 32 cm
  • počet lamel clony: 9
  • průměr závitu na filtry: 58 mm
  • rozměry: 84 x 99,4 mm
  • hmotnost: 510 g

Další videorecenze

Recenze Fujifilm GFX 100 II

Recenze: Fuji X-H2 vs X-H2S

Objektiv FUJIFILM GF 30 mm f/3,5 R WR je vynikající. I přes drobnou výtku ohledně rychlosti ostření pro něj mám především slova chvály. Je dobré mít na paměti, že v případě středního formátu jde především o kvalitu obrazu a v tomto ohledu mu prostě není co vytýkat. Ostrost, přenos kontrastu, zkreslení, vinětace, chromatická aberace, vlastnosti v protisvětle - vše je na velmi vysoké úrovni. A když k tomu přičteme ještě odolnost proti povětrnostním vlivům a nízkou hmotnost, máme tu ideální objektiv třeba na cestování, pro focení krajiny, přírody, nebo architektury.

Recenze Fujifilm GFX 100 II

Recenze Fujifilm GFX 100 II

23. 11. 2023