Zhruba před rokem a půl jsem recenzoval model X-T3 a byl jsem z něj nadšen. Není divu, je perfektní. Model X-Pro3 je sice na pohled úplně jiný, jedná se o přístroj s průhledovým hledáčkem, ale uvnitř je to v podstatě X-T3, ovšem s několika vylepšeními. Hlavním důvodem, proč si vybrat X-Pro3 je způsob, jakým se s ním pracuje. Doslova vás totiž vybízí k návratu do dob, kdy se nad fotkou přemýšlelo a kdy jste nekontrolovali každý záběr ihned po jeho vyfocení.

Hodnocení odborníka 93%

• perfektní kvalita obrazu i na vyšších ISO
  • bezkonkurenční barevné podání
  • celokovové tělo (titan, hořčík) odolné proti povětrnostním vlivům
  • velmi dobře fungující autofokus
  • snadné a rychlé ovládání
  • kvalitní hybridní elektronický hledáček
  • displej výklopný, ale v pracovní poloze zaklopený
  • špičkové video
  • dotykový displej
  • nezlobil bych se za silnější baterku

Už původní X-Pro1 byl parádní a hodně oblíbený model. Ale novější nový X-Pro2 byl ještě mnohem lepší. Rozlišení 16 Mpx bylo pro někoho přece jen málo, zatímco 24 Mpx už dostačovalo naprosté většině fotografů. U novinky X-Pro3 rozlišení ještě trochu vzrostlo na 26 Mpx. Velice dobrá byla i ergonomie, takže v tomhle ohledu se toho od prvního modelu nezměnilo nijak moc. Tedy při pohledu zepředu…

Když se na X-Pro3 podíváte zezadu, hned vás trkne, že je něco jinak. Ano, chybí displej! Je nahrazen “jen” novým stavovým displejem pro zobrazení nastavené simulace filmů, což dost připomíná známé čtvercové okénko, do kterého se u analogových přístrojů zasouvala utržená část krabičky právě použitého filmu…

Ale nezoufejte, pokud se bez displeje přece jen neobejdete, stačí ho vyklopit dolů. Jenomže tím vlastně trochu popíráte myšlenku, která X-Pro3 provází: tedy návrat ke kořenům focení. Když si totiž záběr dobře rozmyslíte, přemýšlíte nad expozicí podobně jako ve filmových dobách, nemusíte přece snímek kontrolovat hned po jeho vyfocení. Chce to jen důvěru v to, že víte, co děláte.

Konec konců, jestli to s tím návratem ke kořenům nemyslíte zase tak vážně, můžete přece použít hybridní hledáček místo čistě optického průhledového. Tomu elektronickému navíc vzrostlo rozlišení, což jistě potěší. Pak máte k dispozici vlastně běžnou bezzrcadlovku se všemi jejími výhodami.

Co je nového

Autofokus

Systém automatického ostření patří k těm nejdůležitějším. Jeho funkčnost do velké míry určuje, pro koho, nebo spíše pro jaký styl focení bude přístroj vhodný. Model X-Pro2 disponoval celkem 273 ostricími body, přičemž fázových bylo celkem 49 a zabíraly cca 40 % plochy záběru a všechny AF body pokrývaly cca 65% plochy záběru. Nový snímač čtvrté generace má AF body (celkem 425) s fázovou detekcí rozmístěné skoro po celé své ploše, přesněji řečeno přes 91% šířky a 94,5% výšky. Všechny AF body (tedy včetně těch kontrastních) zabírají celkově 99% plochy snímače.

Rychlost automatického zaostřování je v porovnání s X-Pro2 ještě vyšší a znatelně se zlepšilo i sledování objektu. Byl také výrazně přepracován algoritmus pro detekci tváře a očí, takže funguje opravdu velice dobře. Pokrytí celé plochy snímače AF body s fázovou detekcí je skvělé. AF body s fázovou detekcí jsou totiž potřeba k tomu, aby dobře fungovalo průběžné zaostřování. S kontrastním ostřením musí foťák neustále přeostřovat tam a zpět a to průběžné ostření prakticky znemožňuje. Takže X-Pro3 ostří fázově a také velice rychle. Samozřejmě nejspolehlivější bylo zaostřování jedním AF bodem, ale i při nastavení různě velkých skupin se autofokus chytal výborně.

Snímač a procesor

Velice podstatnou změnou je samozřejmě snímač a také procesor (X Processor Pro 4), který data ze snímače zpracovává cca 3x rychleji než u X-Pro2. Snímač s označením X-Trans CMOS 4 má nyní rozlišení 26,1 Mpx a oproti předchozímu modelu dokáže odečítat data cca 1,5x rychleji. Má maximální citlivost ISO 12 800, což je stejné jako u předchůdce, ale jeho základní citlivost se snížila na ISO 160. Podstatnou informací je také to, že se jedná o BSI konstrukci (Back Side Illuminated), takže světlocitlivé buňky nejsou stíněny servisními obvody a jsou tedy schopné pojmout víc světla. To má zásadní vliv na množství šumu ve snímku.

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Jak už jsem naznačil v úvodu, skoro ani není o čem psát, protože skoro všechno zůstalo při starém. Expoziční časy nastavujete otočným voličem, máte ale na výběr jen z relativně omezeného množství hodnot, k dispozici jsou jen “celé” hodnoty. Ovšem otáčením klasickým vroubkovaným kolečkem, na které jsme zvyklí ze zrcadlovek, máte možnost nastavení času v rozmezí +/- 2/3EV a to mi přišlo opravdu velice praktické. Stejným kolečkem také nastavujete extrémně krátké expoziční časy při použití elektronické závěrky. Tímto způsobem můžete nastavit až 1/32 000s. Pokud volič expozičních časů nastavíte do pozice A, znamená to, že čas je nastaven automaticky. Stejné je to se clonovým kroužkem na objektivu, pozice A opět znamená automatické nastavení clony. No a v situaci, kdy je “A” nastaveno jak na cloně, tak na čase, jste v plné automatice…  Jak snadné.

Vzrostlo rozlišení hledáčku z původních 2,36 Mpx na špičkových 3,69 Mpx. Moc se mi líbí , jak je obraz v hledáčku plynulý, nijak se nezasekává. V režimu Boost má totiž obnovovací frekvenci 100 sn/s, takže rychle se pohybující objekty vidíte opravdu perfektně.

Kvalita obrazu je důvod, který vás pro X-Pro3 přesvědčí v případě, že jste ještě nebyli rozhodnuti úplně na 100%. Totiž jestli Fuji v něčem vyniká nad ostatními značkami, je to právě kvalita fotek. Přesněji řečeno unikátní barevné podání. Je normální, že v podstatě všichni výrobci digitálních fotoaparátů umožňují uživateli nastavit parametry výsledné fotky (jas, kontrast, sytost barev, ostrost, projasnění stínů a podobně).

Fuji nabízí něco podobného, jmenuje se to Simulace filmu. Trochu vysvětlím pro ty, kteří už nepamatují éru fotografických filmů. Společnost Fujifilm (jak konec konců název sám napovídá…) se odedávna zabývala výrobou fotografických a filmařských materiálů. V jejich nabídce byla velká spousta filmů, které byly mezi fotografy velice oblíbené pro své specifické barevné podání. Například film Fuji Velvia je perfektní na focení krajiny, má hodně saturované barvy a je docela kontrastní. Naproti tomu film Astia podával barvy daleko jemnější, film Acros byl zase legendárním černobílým materiálem...

No a společnost Fujifilm dokázala tohle specifické barevné podání převést do algoritmů, které se používají ve foťácích. Znamená to tedy, že pokud si zvolíte simulaci některého z oblíbených filmů, dostanete fotku s velice podobnými barvami, jako by byla focena na skutečný film. Tohle je jedna z nejsilnějších stránek bezzrcadlovek Fujifilm, simulace filmu si můžete zvolit dokonce i ve středoformátovém přístroj Fuji GFX 50s.

Musím podotknout, že simulace filmu se samozřejmě projeví pouze v hotovém JPEGu, pokud fotíte do RAWu, máte smůlu a jste odkázáni na svou šikovnost při zpracování a nebo na různé presety, které může nabízet váš software na zpracování RAWů. Pokud pro zpracování RAWů ale použijete software Capture One, máte i při vyvolávání RAWů přístup k simulacím filmů, ale navíc ještě prostřednictvím tohoto programu můžete přístroj dálkově ovládat a fotit přímo do počítače (což je aplikace, kterou využívají především profesionální studioví fotografové).

Fujifilm X-Pro3 - simulace filmů

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
  1. Provia
  2. Velvia
  3. Astia
  4. Classic chrome
  5. Pro. Neg. Hi.
  6. Pro. Neg. Std.
  7. Klas. negativ
  8. Eterna
  9. Acros
  10. Monochromatický
  11. Sepia

Šum při vysokých citlivostech

Nebudu chodit kolem horké kaše a vymýšlet slova, kterými bych vám popsal, jak jsem byl spokojen se šumem. Podívejte se na ukázkové fotky a uvidíte sami. Sám za sebe mohu říci, že při redukci šumu nastavené na střední, tedy nulovou hodnotu, není šum ŽÁDNÝM problémem dokonce ani při nastavení nejvyšší citlivosti.

• 26 Mpx (APS-C) X-Trans BSI CMOS 4 snímač
  • X-Processor 4
  • bajonet FUJIFILM X mount (pro objektivy Fujinon XF)
  • 425 ostřicích bodů (hybridní AF)
  • hybridní opticko - elektronický hledáček o rozlišení 3,69M bodů
  • zaklopený (ale výklopný) dotykový 3,0" LCD displej o rozlišení 1,62M bodů
  • systémová patice pro externí blesk
  • citlivost 160–12 800 ISO (rozšiřitelná až 80–51 200 ISO)
  • tlačítka Fn a Q pro přímou volbu nastavení menu snímání
  • režim simulace filmu
  • video ve 4K/30P

Fotíte reportáže nebo dokument a chcete malý a nenápadný přístroj, se kterým se fotí vlastně dost podobně, jako ve filmových dobách? Ale zároveň nechcete přijít o nejmodernější technologie? Vyžadujete bezkonkurenční kvalitu obrazu, rychlost, široký výběr malých a světelných objektivů? Pak je Fujifilm X-Pro3 ideálním fotoaparátem právě pro vás! Recenzoval Luděk Bouška

26. 3. 2024

21. 3. 2024

21. 3. 2024