Fujifilm XT1

22. 9. 2014 | 4 minuty čtení

Fujifilm již delší dobu těží ze zájmu o retro, které v sobě skloubí strohé line s nekompromisní funkčností. Stejní je to i u X-T1, které v kovovém těle ukrývá snímač X-Trans druhé generace s obrazovým procesorem rovněž s římskou II na konci. Na těle pak najdeme množství otočných či neotočných voličů, pomocí kterých snad nastavíte i příjezd autobusu MHD. Nenechte se ale oklamat retro vzhledem. Výkon fotoaparátu k žádnému oldies rozhodně nepatří. Sériové snímání má hodnotu 8 snímků za vteřinu, ISO jde až do 51 200 a elektronický hledáček má větší rozlišení než váš monitor. A už i nepatrné tlačítko pro Wifi či záznam videa dávají tušit, že retro je jen na povrchu.

Hodnocení odborníka 85%

• výborná kvalita snímku, citlivé obrazové zpracování i JPEG formátu
  • čisté a detailní snímky i při nastavení vyšších hodnot ISO
  • rozšíření dynamického rozsahu s minimem přepalů
  • přirozené podání barev, možnost přizpůsobení pomocí profilů filmového materiálu Fuji
  • velký elektronický hledáček s jemným rastrem
  • pokročilé možnosti uživatelského nastavení fotoaparátu
  • panoramatické snímky složené ve fotoaparátu mají vysoké rozlišení a neznatelné přechody
  • bezdrátové ovládání prostřednictvím WiFi
  • tělo fotoaparátu a objektivu v testu nepříliš dobře vzdorovalo povětrnostním vlivům
  • pouze průměrná rychlost ostření
  • příliš zapuštěné tlačítko pro záznam videosekvence

• 16MP X-Trans CMOS II APS-C snímač
  • obrazový procesor EXR II
  • tělo z kovové slitiny odolné povětrnostním vlivům
  • ISO 200-6400, rozšířitelné u formátu JPEG na 100 - 51200
  • elektronický velký (0,77x) OLED hledáček s jemným rastrem s 2,36 Mpx
  • výklopný 3" LCD displej s 1,04 Mpx
  • zobrazení zvýraznění hran, expozice a dalších nastavení přímo v hledáčku
  • přímé otočné voliče pro nastavení času, clony, ISO, korekce expozice, režimu snímání a měření
  • 6 uživatelsky definovatelných tlačítek
  • sériové snímání rychlostí 8 fps
  • WiFi rozhraní pro sdílení snímků a ovládání fotoaparátu prostřednictvím telefonu a tabletu
  • Full HD video (1080/60p, 36Mbps)
  • přibalený výklopný externí blesk
  • možnost přídavného bateriového gripu, 2,5 mm mikrofonní vstup
  • výdrž na akumulátor 350 snímků (dle CIPA)

X-T1 má kompaktní kovové tělo, které působí robustním dojmem. Mělo by vydržet povětrnostní vlivy. Zde jsem trochu narazil, protože mi déšť způsobili zamlžení hledáčku i objektivu (možná bude na vině objektiv, u kterého odolnost výrobce neuvádí). Množství otočných voličů jistě potěší pokročilé fotografy či milovníky manuálního nastavování všeho druhu. Začátečníkům pak způsobí nemalé vrásky na čele. Jsou zde široké možnosti přizpůsobení, ale i tak je nutné si na ergonomii zvyknout a možná by šlo ledasco vyřešit jednodušeji při zachování stejné funkčnosti. Velký elektronický hledáček s velmi jemným rastrem je další z řady těch, co dokazují, že klasické hledáčky to budou mít stále těší. Výklopný displej pak dá kompozici nadhled i podhled a vám ušetří klečení v mechu při fotografování muchomůrky zelené. X-T1 má slušnou rychlost sekvenčního snímání i odezva ji nedělá problém. Slabší je to s rychlostí ostření, kde ji při porovnání s DSLR musím zařadit pouze k průměru. Opravdu velký dojem na mě udělaly snímky z fotoaparátu. V základním rozsahu ISO (tj. 200 - 6400) se nemusíte vůbec strachovat o kvalitu snímků. I při velmi dlouhých expozičních časech jsou čisté a plné detailů. Vůbec jejich množství i s kvalitním zoomem FUJINON LENS XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS je až překvapující. Dynamický rozsah tradičně patří u Fuji k těm lepším. Ani X-T1 není výjimka a ve světlech konkurenci uniká a to ještě dodejme že dynamický rozsah lze za cenu navýšení ISO ještě zvednout. Ze stínů toho ale pak již mnoho při následných úpravách nevykřešete. Celkově tedy X-T1 zaujala výbornou kvalitou snímků a představuje zajímavý fotoaparát pro všechny fajnšmekry a pokročilé fotografy, kteří se ho nebojí zkrotit.

26. 3. 2024

21. 3. 2024

21. 3. 2024