Recenze super stabilizované GoPro Hero 7 Black! | FotoŠkoda
Recenze

GoPro Hero 7 Black

23. 9. 2018 | 6 minut čtení

Na sedmou generaci legendy mezi akčními kamerami jsem se těšil hlavně z důvodu, že jsem si nebyl jist, jakým směrem se GoPro vydá. Předchozí generace nejvyšší varianty Black tradičně zdvojnásobovaly svůj výkon v tom, co je klíčové pro každou outdoorovou kameru – rozlišení, respektive snímkovací frekvence ve videu.

Hodnocení odborníka 95%

  • Opět výrazný posun v optické kvalitě
  • Výrazně lepší stabilizace (HyperSmooth)
  • TimeWarp – de facto lepší Timelapse (časosběr)
  • Živý přenos záznamu na službu Facebook Live
  • Stejná baterie a kompatibilita s příslušenstvím předchozích generací
  • Intuitivnější menu integrované malé nápovědy k režimům
  • Možná pro ty, co čekali, že bude mít 4K 120 FPS
  • HyperSmooth stabilizace není dostupná pro ty nejvyšší snímkovací frekvence

Popis

4K 120 FPS?

Co jsem u sedmé generace nepředpokládal, stejně jako u 4K 60 FPS šesté generace, je tak revoluční počin – zdvojnásobení snímkovací frekvence na 120 snímků za vteřinu. Nejenom, že to není nutné, ale troufám si tvrdit, že ani užitečné pro běžného uživatele. Pomineme-li, že takovým rozlišením a snímkovací frekvencí disponují jen ty nejvýkonnější fotoaparáty zaměřené na video a pár profi kamer v řádech desetitisíců, stovek tisíců, tak střih videa či jen jeho pouhé přehrávání je velmi náročnou činností i pro nadstandardní současný notebook, počítač.

Nejenom rozlišením videa měříme schopnosti sportovní kamery.

V čem tedy sedmička udělala pořádný skok dopředu? Jednoznačně v HyperSmooth stabilizaci, která se dá srovnávat se samostatným stabilizátorem, a to není jen marketingové tvrzení! Je vcelku zajímavé sledovat měnící se postoj, od počátků segmentu, stálé jedničky na trhu sportovních kamer.

Dovolte mi malý historický exkurz. Do čtvrté generace se o stabilizaci v GoPro nemluvilo, pátá generace byla propagována sloganem, že stabilizace není potřeba, třes ve videu vtáhne diváka lépe do děje. S tímto tvrzením lze částečně souhlasit, ale všeho s mírou. Bohužel ve většině videí toho třesu bylo prostě moc a pro samou „akčnost“ se trochu ztrácela samotná podstata videa – zachycení děje, ideálně v co nejlepší kvalitě. Po páté nestabilizované generaci přišla šestá, která nabídla první generaci elektronické stabilizace, se kterou se, kromě nové HyperSmooth stabilizace, setkáme i v aktuální sedmé generaci. Tato stabilizace je podle mého soudu schopná z příliš roztřeseného videa udělat záznam, který je dostatečně „akční“, čti rozumně roztřesený.

HyperSmooth stabilizace nebo jen stabilizace?

U Black edition máme na výběr, u verzí Silver, White je k dispozici pouze „obyčejná stabilizace“. Jak už to tak, nejenom u GoPro, bývá, nelze vždy kombinovat nejlepší rozlišení, nejvyšší snímkovací frekvenci s nejpokročilejšími funkcemi, stabilizací, nejširším úhlem záběru.

Sedmička není bohužel výjimkou, ale i přesto nabízí nejvyšší HyperSmooth stabilizaci při nejvyužívanějších rozlišeních a snímkovacích frekvencí: 4K 30 FPS a FHD 60 FPS. Standardní stabilizaci nabízí 4K 60 FPS a FHD 120 FPS. Celkem pochopitelně při FHD 240 FPS není video stabilizováno vůbec. Nejenom, že stabilizovat 240 snímků za vteřinu je extrémně náročné, ale tento režim považuju vhodný spíše ke statickým záběrům různých skoků a jiných akcí, které je dobré až 8x zpomalit, takže to není žádné velké mínus. Pro úplnost je třeba dodat, že „hladká“ i standardní stabilizace omezuje FOV, tedy úhel záběru v nejširším možném nastavení – 170 stupňů, o 10, respektive 5%, což je těžko postřehnutelné.

Timelapse vs. TimeWarp, kdo je víc?

Timelapse asi netřeba dlouze představovat. Časosběrná videa jsou složeninou fotografií, které posléze skládáme ať už ručně, nebo pomocí různě pokročilých softwarů do videa. Takové video ovšem postrádá jakoukoliv stabilizaci. To nevadí v případě, že používáte časosběr tak, jak je obecně používán – ze stativu, slideru, s kamerou položenou na kuchyňské minutce… Ale pokud chcete pořizovat časosběr za chůze, jízdy apod., tak jsou přechody mezi snímky dost výrazné, a pokud použijete menší frekvenci snímků, působí video dost trhaně.

To ovšem neplatí pro TimeWarp, kde je stabilizace aktivní i za pohybu a pořizovaný časosběr respektive Timewarp, působí velmi plynule, a tedy i přirozeně. Příjemným bonusem je, že takto vytvořený záznam již nepotřebuje editaci, dodatečnou tvorbu v PC a lze ho tak velmi rychle sdílet nebo prohlížet. Sluší se ovšem dodat, že velmi podobného efektu získáte i s použitím klasického Timelapse videa a stabilizátoru GoPro Karma, ovšem ten vyjde na podobnou částku jako současný Black.

Rada na závěr, pokud vám nevadí, respektive je pro vás účelné, že jsou přechody mezi snímky výrazné, můžete pořízené snímky upravit, některé vynechat a pořizujete časosběr z pevných, nebo plynule pohybujících se předmětů (slider, minutka…), tak využívejte timelapse, pro ostatní případy je tu nový Timewarp!

 

Hlavní rysy

  • Nejvýkonnější GoPro všech dob
  • Nejúčinnější stabilizace (HyperSmooth) ve sportovní kameře
  • Live Streaming – sdílejte právě natáčená videa na Facebook Live a zároveň si je ukládejte na micro SD kartu
  • TimeWarp Video – až 30x zrychlená časosběrná videa, oživí i velmi dlouho trvající děje, např. pohyb hvězd na noční obloze, svítání, západ slunce
  • SuperPhoto – inteligentní využívání funkce HDR, lokální mapování tónů barev a snížení šumu, pro ty nejkvalitnější fotografie

Shrnutí

Klíčová otázka na závěr. Je GoPro Hero 7 Black dobrou kamerou, vyplatí se na ni přejít z šesté generace? GoPro opět potvrdilo, že jí post leadera se sportovními kamerami náleží právem, mírně řečeno neúspěch v segmentu dronů ponechme stranou. V akčních kamerách se soupeřům zdaleka tolik nedaří dělat tak velké, mnohdy revoluční, kroky mezi generacemi, v tom je GoPro bezesporu nedostižné. Máte šestou generaci a uvažujete o změně? Pokud často pořizujete timelapse (časosběry), využíváte kameru opravdu outdoorově, tzn. při sportech, ale i ručním natáčení ve městech, v přírodě, pak vás HyperSmooth stabilizace prostě dostane. Pro někoho může být rozhodující i podpora live streamu propojené se službou Facebook Live. Takže otestujte si ho a uvidíte, zklamáni jistě nebudete!

Další recenze

Recenze: TOKINA Super Tele 500 mm f/8 Reflex MF
Hodnocení 85%

Recenze: TOKINA Super Tele 500 mm f/8 Reflex MF

19. 5. 2022
Recenze SONY FE 24-70 mm f/2,8 G Master II: Nový pracant pro profíky
Hodnocení 99%

Recenze SONY FE 24-70 mm f/2,8 G Master II: Nový pracant...

12. 5. 2022
Recenze Leica M11: nejlepší ze všech
Hodnocení 99%

Recenze Leica M11: nejlepší ze všech

5. 5. 2022
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...