RecenzeRecenze

Nikon AF-S 24mm F1,4G ED

Luděk Bouška
| 11 minut čtení

Ohnisko 24 mm mám prostě v oblibě a vždycky mi udělá velikou radost, když mám možnost vyzkoušet nějaký takový objektiv. O to víc, když má světelnost F1,4 a patří k tomu nejlepšímu, co daný výrobce nabízí. Přesně tohle je totiž případ objektivu Nikon AF-S 24 mm f/1,4G ED, který jsem vyzkoušel v minulých dnech.

Hodnocení odborníka 90%

  • špičkový optický výkon
  • velmi dobrý v protisvětle
  • světelnost f/1,4
  • relativně malé rozměry a hmotnost
  • použitelný na FX i DX snímače
  • Nanokrystalické antireflexní vrasvy
  • odolnost proti povětrnostním vlivům
  • chromatická aberace na nízkých clonách mimo rovinu ostrosti

Popis

Recenze objektivu Nikon AF-S 24/1,4G ED

Objektiv s ohniskovou vzdáleností 24mm a světelností F1,4 ještě Nikon nedělal, zde se tedy jedná o premiéru, byť už z roku 2010. Ale nedá se říci, že by nikdy neměl v nabídce světelný širokáč, to by totiž nebyla pravda. Na mysli mám objektiv, který se mi už jako mladíkovi šíleně líbil: Nikon AF 28/1,4D. Vyráběl se tuším v letech 1994 až 2006 a troufnu si říci, že se jedná o jednu z fotografických legend. Moc jich totiž nebylo, protože byl docela drahý (ve své době nejdražší pevný objektiv Nikon, kromě dlouhých a světelných teleobjektivů) a to mu zůstalo. Zjistil jsem, že se před pár lety prodával použitý kus za cenu cca 4 000 USD a ještě v loňském roce byl prodán za 2 100 USD.

Ale když se podíváme na 24mm objektivy, tak ten první autofokusový byl Nikon 24 mm f/2.8D, ve své době byl velice oblíbený. Opticky byl slušný, jeho hlavní výhodou byly především malé rozměry a hmotnost. Jeho hlavní nevýhodou je ale v dnešní době absence ostřicího motoru, takže je zaostřování s kompatibilními přístroji (zrcadlovky Nikon řady D70, D80, D90, D200, D300, D500, D7xxx, D6xx, D7xx, D8xx a profi přístroje D3 až D5) relativně pomalé a také trochu hlučné. A nesmíme zapomenout také na fakt, že světelnost byla obvyklých f/2,8, takže na hrátky s alespoň trochu rozostřeným pozadím a reportážním focením za horšího světla nic moc…

Od roku 2015 mají fotografové kromě “našeho” Nikonu 24/1,4G ještě jednu zajímavou alternativu: je to Nikon 24 mm f/1,8G ED, který je oproti svému aktuálnímu profi bratrovi za zhruba třetinovou cenu. Ano, má sice horší světelnost (o  ⅔ EV) a není utěsněn proti povětrnostním vlivům (gumový prstenec kolem bajonetu ale samozřejmě najdete). Tím ale jeho nevýhody končí a následují další výhody. Kromě už zmíněné zhruba třetinové ceny je to ještě daleko nižší hmotnost. Je skoro poloviční, verze f/1,4 váží 620 g, zatím co f/1,8 jen 355 g a to je hodně znát. Hlavně tehdy, máte-li mít v brašně těch pevných objektivů víc.

Ten zmíněný profi bratr se tedy objevil už v roce 2010. Objektivu Nikon AF-S 24 mm f/1,4G ED, není moc co vytknout - snad kromě ceny (v březnu 2018 je to 60 490 Kč). Ta ale naprosto odpovídá faktu, že se jedná o čistě profesionální objektiv, který vydrží pracovní nasazení i v těch nejhorších podmínkách.

Nikon AF-S 24 mm f/1,4G ED

Z názvu můžeme vyčíst hned několik důležitých informací:

  • AF-S znamená, že je vybaven tichým a rychlým ultrasonickým zaostřovacím motorem a na rychlosti ostření je to opravdu znát. Tím spíš, že zaostřování probíhá kompletně uvnitř objektivu, takže se nikde nic nevysouvá a neotáčí, což usnadňuje použití polarizačních a systémových filtrů.
  • Písmeno G hned za označením světelnosti dnes najdeme u naprosté většiny aktuálně prodávaných objektivů. Znamená to, že na rozdíl od starších D objektivů nejsou “géčkové” objektivy vybaveny clonovým kroužkem. Clona se tedy nastavuje pouze z těla fotoaparátu pomocí otočných voličů. Dnes je to naprosto běžné, ale pokud byste chtěli takový objektiv použít na nějakém starším (filmovém) těle, budete mít smůlu - clonu nebudete mít jak nastavit.
  • Písmena ED pak oznamují použití čoček vyrobených z ED skla s extrémně nízkým rozptylem, což má pozitivní vliv na kvalitu obrazu.
  • Velké N ve zlatém šestiúhelníku (najdete ho na těle objektivu hned vedle okénka se stupnicí zaostřovacích vzdáleností) znamená, že výrobce použil na povrch čoček Nanokrystalické antireflexní vrstvy, což má zásadní vliv na přenos kontrastu, ale také na vlastnosti objektivu při focení v protisvětle.
  • Zlatý proužek, který najdete kolem obruby objektivu, značí odolnost proti vnikání prachu, nebo stékající vody. Právě tohle utěsnění je jednou z největších výhod, které tento objektiv odlišují od konkurentů.

Díky robustní konstrukci, perfektnímu dílenskému zpracování a neuvěřitelné odolnosti můžeme tento objektiv bez jakéhokoliv váhání označit za čistě profesionální nástroj, který bude svému majiteli dlouhodobě sloužit i podmínkách pro běžnou fotografickou techniku vyloženě nebezpečných. Pokud jste tedy vybaveni podobně odolným tělem, nemusíte se vůbec obávat focení v prašném prostředí, kde se každý neutěsněný objektiv po chvilce zadře, nebo v dešti, kde hrozí vyzkratování nejen objektivu, ale jeho prostřednictvím i samotného těla přístroje. A pokud si uvědomíme tyhle vlastnosti, je relativně vysoká pořizovací cena najednou snadno odůvodnitelná. Jedná se prostě o pracovní nástroj, na který se skutečně můžete spolehnout.

Kvalita obrazu

Většinou to bývá tak, že u světelných objektivů není při plně otevřené cloně obraz úplně ideální a bývá tedy stejně potřeba alespoň trochu zaclonit. U tohoto objektivu je kresba na plně otevřenou clonu trochu měkčí, ale střední oblast záběru je i tak velice dobře použitelná. Už s mírným zacloněním se pak zlepší kresba jak uprostřed, tak po stranách záběru. K mému překvapení jsem ale ještě při cloně f/2,8 našel neostré růžky snímku (ukázková fotka zdi s oknem). Pokud ale zacloníte ještě víc, je už kresba v celé ploše snímku vyrovnaná a kresba je ostrá až do rohů. Právě při vyšším zaclonění mi to přijde důležité, protože pracujete s velkou hloubkou ostrosti a neostré rohy by rušily. Ale při nastavení malých clonových čísel je hloubka ostrosti malá i když se jedná o širokoúhlý objektiv a v takovém případě se hlavní objekt s největší pravděpodobností v úplném rohu nacházet nebude. Přijde mi, že nejostřejší je na clonách f/5,6 až f/8. Ale dobré je, že velmi ostrou kresbu najdete dokonce i při maximálním zaclonění na f/16.

Moc mě potěšilo, že jsem se téměř nesetkal s chromatickou aberací, tedy při nastavení vyšších clonových čísel. Na otevřenou clonu a na malá clonová čísla se aberace v určitých podmínkách objevuje a to především mimo rovinu ostrosti, jak si můžete prohlédnout na ukázkových snímcích, které byly foceny právě tak, aby případné chyby vynikly. V praxi a reálných podmínkách, kdy budete nejspíš malá clonová čísla používat, se s aberací nejspíš vůbec nebudete zabývat.

I v okrajích snímku by měly být rozostřené body v pozadí zobrazeny ve tvaru kruhů, respektive čoček. Ovšem u konkurenčních objektivů stejných nebo podobných parametrů má v podobné situaci bokeh podobu těžko definovatelných tvarů (vypadá to jako zvonečky, nebo šipky - této obrazové vadě se říká sagitální koma). Se zacloněním se pak v rozích snímku obvykle zlepšuje jak kresba, tak bokeh. Tato obrazová vada je u světelných širokáčů skutečně poměrně běžná a trpí na ni i objektivy v jiných směrech perfektní. U tohoto objektivu je ale koma velice dobře korigováno a pokládám to za jednu z největších výhod oproti konkurenci. Bokeh je v tomto případě daleko příjemnější a podle mého názoru je to jedna z nejdůležitějších vlastností u světelných objektivů obecně. Pokud je totiž bokeh rušivý, jsou malá clonová čísla v podstatě nepoužitelná.

Další obvyklou optickou vadou, se kterou se na ukázkových snímcích setkáte, je vinětace. Největší je samozřejmě na otevřenou clonu a zhruba od clony f/2,8 až f/4 je zanedbatelná. V tomto ohledu je to tedy stejné jako u konkurentů.

Nikon AF-S 24 mm f/1,4G ED

Design, ergonomie, ovládací prvky

Když se na objektiv podíváte, nemůžete ani na minutu pochybovat o tom, do jaké rodiny patří. Design objektivů Nikon poznáte možná hned na první pohled. Design se jen nepatrně přizpůsobuje optické stavbě objektivu, ale i zde najdete příjemně široký prstenec pro manuální zaostřování. 

Nikon AF-S 24 mm f/1,4G ED

V balení najdete kromě transportního obalu, přední a zadní krytky ještě tvarovanou sluneční clonu.  Důvod výřezů ve sluneční cloně je jediný: ušetřit na rozměrech. Účinnější totiž bývají sluneční clony plné, bez výřezů. A úplně nejlépe, když jsou obdélníkové a kopírují formát snímku. Jenže to se negativně projevuje na rozměrech, takže s takovými clonami se stejně moc nesetkáváme.

Pokud jde o ovládací prvky, na straně objektivu najdete jenom přepínač ručního a automatického zaostřování.

Autofokus

Vzhledem k tomu, že je objektiv vybaven ultrasonickým SWM motorem a že zaostřování probíhá uvnitř, je autofokus nejen tichý, ale také rychlý. Na dobré funkčnosti automatického ostření se velkou měrou podílí také světelnost f/1,4. Ostřicí senzor má k dispozici o 2 EV více světla, než s objektivem se světelností f/2,8 a to je opravdu dost. Zaostřování ve špatných světelných podmínkách je tak daleko spolehlivější. Právě spolehlivost zaostřování je pro reportéry a profíky obecně naprosto zásadní. Objektivy s horší světelností zaostřují o něco hůře i při dobrém světle a konkurence se stejnou světelností zase mívá problémy s přesností ostření i v případě, že je světla dostatek. Při horším světle je to samozřejmě ještě horší.

Nikon AF-S 24 mm f/1,4G ED

Hlavní rysy

  • plnoformátový objektiv se světelností f/1,4
  • tichý ultrasonický SWM motor
  • optická skladba: 12 čoček v 10 skupinách
  • asférické a ED čočky
  • max. clona: f/16
  • min. vzdálenost zaostření: 25 cm
  • počet lamel clony: 9
  • rozměry: 83 x 88,5 mm
  • hmotnost: 620 g

Shrnutí

Troufnu si říci, že ve špatných podmínkách poznáte největší sílu tohoto objektivu. Ne, že by byl za dobrého světla špatný, naopak je excelentní. Ale podobných výsledků dosáhnete i s jinými objektivy - když zacloníte, jsou dobré skoro všechny. Ale na otevřenou clonu (nebo jen s nepatrným zacloněním) je Nikon 24/1,4G opravdu vynikající. Za špatného světla spolehlivě zaostří a objekty v pozadí jsou díky perfektně zvládnutému bokehu zobrazeny příjemně rozostřeně, dokonce i v rozích záběru. A když k tomu přičteme ještě odolnost proti vnikání prachu a stékající vody, vyjde nám jednoduchý výsledek: objektiv Nikon AF-S 24mm F1,4G je skvělý za každé situace. V jakýchkoliv podmínkách se na něj prostě můžete spolehnout. Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

Recenze Nikon Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro: krása se ukrývá v detailech
Hodnocení 94%

Recenze Nikon Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro: krása se...

Recenze objektivu Nikon Z 70-200 mm f2,8 VR S: dlouhé čekání se vyplatilo
Hodnocení 98%

Recenze objektivu Nikon Z 70-200 mm f2,8 VR S: dlouhé...

Recenze NIKON Z 14-24 mm f/2,8 S: mistr na protisvětlo
Hodnocení 98%

Recenze NIKON Z 14-24 mm f/2,8 S: mistr na protisvětlo

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím