RecenzeRecenze

Nikon AF-S 28mm f1,4E

Luděk Bouška
| 12 minut čtení

Osmadvacítku beru už dlouhá léta jako základní širokáč a nejspíš nejsem sám, kdo to tak vidí. Tohle ohnisko má v oblibě spousta fotografů, kteří fotí lidi. Nemám na mysli vyloženě portréty, ale spíš reportáže, momentky, street a podobně. Když je takový základní širokáč ještě navíc hodně světelný, můžete se těšit na perfektní kontrolu nad hloubkou ostrosti a v případě objektivu Nikon 28/1,4E také na skutečně špičkovou ostrost.

Hodnocení odborníka 90%

  • špičkový optický výkon i při otevřené cloně
  • velmi dobrý v protisvětle
  • světelnost f/1,4
  • použitelný na FX i DX snímače
  • Nanokrystalické antireflexní vrstvy
  • utěsnění proti vnikání vlhkosti a prachu
  • relativně větší rozměry a hmotnost

Popis

Recenze objektivu Nikon AF-S 28/1,4E ED

Ohnisko 28 mm bylo dlouhá léta asi nejběžnějším a nejdostupnějším, když jsme vybírali širokoúhlý objektiv. Přece jen pětatřicítka zase tak širokoúhlá není a ohnisko 24 mm už zase není to pravé na focení lidí. Říká se, a čím jsem starší, tím víc to chápu, že ohnisko 28 mm bývá považováno za to nejkratší, když se chystáme fotit lidi. Proč? S pětatřicítkou není v tomhle ohledu žádný problém, lidské obličeje deformuje pouze v případě, že je budete fotit opravdu hodně zblízka. Když chcete mít v záběru více osob, bývají dobře zachyceny i obličeje na okrajích záběru. Potřebujete ale přece jen určitý odstup. V podstatě skoro to samé se dá říci také o objektivu s ohniskovou vzdáleností 28 mm, ale s tím rozdílem, že můžete fotit víc zblízka. Se širšími objektivy (počínaje ohniskem cca 24 mm) už dochází k nepříjemnému protahování hlav směrem k okrajům snímku, což spoustě fotografů prostě vadí a neradi tedy na focení lidí používají cokoliv širšího, než právě onu “osmadvacítku”.

Krásným příkladem fotografa, který má v oblibě 28mm objektiv, je jeden z nejznámějších a nejuznávanějších českých fotografů, Antonín Kratochvíl. Schválně se podívejte na jeho webové stránky, naprostá většina jeho snímků byla vyfocena právě 28 mm objektivem. Pokud vím, tak jiný objektiv ani nepoužívá a to dokonce ani tehdy, když fotí portréty. Prohlédněte si třeba série Bono, nebo George Clooney.

Úhel záběru je jedna věc, ale možnost pracovat s malou hloubkou ostrosti, to je věc druhá. Většinou jsme zvyklí na to, že širokoúhlé objektivy (tedy objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností) mají přirozeně velkou hloubku ostrosti a jsme zvyklí s nimi tak i pracovat. Tedy u běžných širokáčů nebývá světelnost zase tak moc důležitá, protože stejně ještě přicloníme, aby bylo ostré opravdu skoro všechno. Jenže když se vám do ruky dostane osmadvacítka ve světelnosti f/1.4, rázem objevíte naprosto nové možnosti. A když je to přímo tento Nikon AF-S 28 mm f/1.4E, ani se vám nebude chtít tu nádherně malou hloubku ostrosti jakkoliv zvětšovat tím, že nastavíte vyšší clonové číslo než f/1,4. Už na plně otevřenou clonu se totíž můžete opájet perfektní ostrostí a minimem obrazových vad a to dokonce i tehdy, když zaostříte na větší vzdálenosti - to pro mě bylo opravdu velkým a zároveň moc milým překvapením.

Nikon objektiv s ohniskovou vzdáleností a světelností f/1,4 už kdysi vyráběl. Na mysli mám objektiv Nikon AF 28/1,4D. Vyráběl se tuším v letech 1994 až 2006 a troufnu si říci, že se jedná o jednu z fotografických legend. Moc jich totiž nebylo, protože byl docela drahý (ve své době nejdražší pevný objektiv Nikon, kromě dlouhých a světelných teleobjektivů) a to mu zůstalo. Zjistil jsem, že se před pár lety prodával použitý kus za cenu cca 4 000 USD a ještě v loňském roce byl prodán za 2 100 USD. Byl perfektní, byl to můj mladický sen a dodnes si vybavím obrázek z tištěného katalogu objektivů Nikon, který byl u tohoto objektivu použit jako ilustrace…  :)

Opticky byl prý vynikající, jeho hlavní nevýhodou je ale v dnešní době (kromě toho, že se nedá sehnat a pokud ano, je velice drahý) absence ostřicího motoru, takže je zaostřování s kompatibilními přístroji (zrcadlovky Nikon řady D70, D80, D90, D200, D300, D500, D7xxx, D6xx, D7xx, D8xx a profi přístroje D3 až D5) relativně pomalé a také trochu hlučné.

Od roku 2012 mají fotografové kromě “našeho” Nikonu 28/1,4E ještě jednu zajímavou alternativu: je to Nikon 28 mm f/1,8G, který je oproti svému aktuálnímu profi bratrovi za zhruba třetinovou cenu. Ano, má sice horší světelnost (ovšem o pouhé ⅔ EV) a není utěsněn proti povětrnostním vlivům (gumový prstenec kolem bajonetu ale samozřejmě najdete). Tím ale jeho nevýhody končí a následují další výhody. Kromě už zmíněné zhruba třetinové ceny je to ještě daleko nižší hmotnost. Je skoro poloviční, verze f/1,4 váží 645 g, zatím co f/1,8 jen 330 g a to je hodně znát. Hlavně tehdy, máte-li mít v brašně těch pevných objektivů víc.

Ten zmíněný profi bratr se objevil v loňském roce (2017). Objektivu Nikon AF-S 28 mm f/1,4E ED, není moc co vytknout - snad kromě ceny (v dubnu 2018 je to 58 990 Kč). Ta ale naprosto odpovídá faktu, že se jedná čistě profesionální objektiv, který vydrží pracovní nasazení i v těch nejhorších podmínkách.

Z názvu a vzhledu objektivu můžeme vyčíst hned několik důležitých informací:

  • AF-S znamená, že je vybaven tichým a rychlým ultrasonickým zaostřovacím motorem
  • Velké N ve zlatém šestiúhelníku (najdete ho na těle objektivu hned vedle okénka se stupnicí zaostřovacích vzdáleností) znamená, že výrobce použil na povrch čoček Nanokrystalické antireflexní vrstvy, což má zásadní vliv na přenos kontrastu, ale také na vlastnosti objektivu při focení v protisvětle.
  • Zlatý proužek kolem obruby objektivu značí odolnost proti vnikání prachu, nebo stékající vody. Právě tohle utěsnění je jednou z výhod, které tento objektiv odlišují od konkurentů. Díky robustní konstrukci, perfektnímu dílenskému zpracování a neuvěřitelné odolnosti můžeme tento objektiv bez jakéhokoliv váhání označit za čistě profesionální nástroj, který bude svému majiteli dlouhodobě sloužit i podmínkách pro běžnou fotografickou techniku vyloženě nebezpečných. Pokud jste tedy vybaveni podobně odolným tělem, nemusíte se vůbec obávat focení v prašném prostředí, kde se každý neutěsněný objektiv po chvilce zadře, nebo v dešti, kde hrozí vyzkratování nejen objektivu, ale jeho prostřednictvím i samotného těla přístroje. A pokud si uvědomíme tyhle vlastnosti, je relativně vysoká pořizovací cena najednou snadno odůvodnitelná. Jedná se prostě o pracovní nástroj, na který se skutečně můžete spolehnout.
  • Písmeno E hned za označením světelnosti dnes najdeme jen u několika nejvýkonnějších objektivů Nikon. Znamená použití elektromagneticky ovládané clony. Tedy mezi tělem a objektivem už není žádný mechanický přenos, najdete už jen elektronické kontakty. Výhodou je daleko rychlejší a přesnější činnost clony, což využijete jak při rychlém sériovém snímání, tak třeba při natáčení videa. Clona se tedy nastavuje pouze z těla fotoaparátu pomocí otočných voličů. Dnes je to naprosto běžné, ale pokud byste chtěli takový objektiv použít na nějakém starším (filmovém) těle, budete mít smůlu - clonu nebudete mít jak nastavit. Snadným rozpoznávacím znakem je plně otevřená clona, pokud objektiv sundáte z těla. Objektivy s mechanicky ovládanou clonou ji mají mimo tělo zcela zavřenou.

Kvalita obrazu

Ostrost

Většinou to bývá tak, že u světelných objektivů není při plně otevřené cloně obraz moc použitelný a bývá tedy stejně potřeba alespoň trochu zaclonit. Rovnou musím říci, že už při prvních zkušebních snímcích s objektivem Nikon AF-S 28/1,4E jsem zažil velice příjemný šok. Kresba je už na f/1,4 až nezvykle ostrá a hlavní objekt byl krásně separován na rozostřeném pozadí. Je pravda, že směrem k okrajům se ostrost nepatrně zhoršuje, ale skutečně jen trochu. Už s mírným zacloněním se kresba ještě zlepší jak uprostřed, tak po stranách záběru. Pokud ale zacloníte ještě víc, je už kresba v celé ploše snímku vyrovnaná. Právě při vyšším zaclonění mi to přijde důležité, protože pracujete s velkou hloubkou ostrosti a neostré okraje a rohy by rušily. Ale při nastavení malých clonových čísel je hloubka ostrosti malá i když se jedná o širokoúhlý objektiv a v takovém případě se hlavní objekt s největší pravděpodobností v úplném rohu nacházet nebude.

Přenos kontrastu a protisvětlo

Přenos kontrastu má vliv na samotnou ostrost, ale především na dokonalé zachycení scén s velice nízkým kontrastem, zachytíte tak i ty nejjemnější barevné odstíny a díky tomu jsou fotky z tohoto objektivu nezvykle plastické a jakoby prostorové. Vděčíme za to jednak optické konstrukci, ale také nanokrystalickým antireflexním vrstvám, které Nikon používá pouze u těch nejlepších objektivů.

Zvláštní zmínku si zaslouží i chování v protisvětle. Ať bodové, nebo plošné protisvětlo objektivu Nikon AF-S 28mm f1,4E prakticky vůbec nevadí a opět zde musím zmínit jak špičkovou optickou konstrukci, tak antireflexní vrstvy. Na ukázkových snímcích můžete prozkoumat obě situace, snímky jsou stále krásně kontrastní a i když je slunce v záběru, reflexů je nebývale málo. Nějaké najdete, ale dá vám to možná docela práci.

Chromatická aberace

Když si dáte práci, najdete i trochu chromarické aberace, ale opravdu jen ve velmi malé míře a především v okrajích záběru. Tato optická vada je ale velice snadno odstranitelná při softwarovém zpracování, takže to neberu jako nevýhodu.

Vinětace a zkreslení

Další obvyklou optickou vadou, se kterou se na ukázkových snímcích setkáte, je vinětace. Největší je samozřejmě na otevřenou clonu a zhruba od clony f/2,8 až f/4 je zanedbatelná. Pokud srovnám s podobnými objektivy, je vinětace daleko nižší.

Design, ergonomie, ovládací prvky

Když se na objektiv podíváte, nemůžete ani na minutu pochybovat o tom, do jaké rodiny patří. Design objektivů Nikon poznáte možná hned na první pohled. Design se jen nepatrně přizpůsobuje optické stavbě objektivu, ale i zde najdete příjemně široký prstenec pro manuální zaostřování.

V balení najdete kromě transportního obalu, přední a zadní krytky ještě tvarovanou sluneční clonu.  Důvod výřezů ve sluneční cloně je jediný: ušetřit na rozměrech. Účinnější totiž bývají sluneční clony plné, bez výřezů. A úplně nejlépe, když jsou obdélníkové a kopírují formát snímku. Jenže to se negativně projevuje na rozměrech, takže s takovými clonami se stejně moc nesetkáváme.

Pokud jde o ovládací prvky, na straně objektivu najdete jenom přepínač ručního a automatického zaostřování.

Autofokus

Vzhledem k tomu, že je objektiv vybaven ultrasonickým SWM motorem a že zaostřování probíhá uvnitř, je autofokus nejen tichý, ale také rychlý. Na dobré funkčnosti automatického ostření se velkou měrou podílí také světelnost f/1,4. Ostřicí senzor má k dispozici o 2 EV více světla, než s objektivem se světelností f/2,8 a to je opravdu dost. Zaostřování ve špatných světelných podmínkách je tak daleko spolehlivější. Právě spolehlivost zaostřování je pro reportéry a profíky obecně naprosto zásadní. Objektivy s horší světelností zaostřují o něco hůře i při dobrém světle a konkurence se stejnou světelností zase mívá problémy s přesností ostření i v případě, že je světla dostatek. Při slabším světle je to samozřejmě ještě horší.

Hlavní rysy

  • plnoformátový objektiv se světelností f/1,4
  • tichý ultrasonický SWM motor
  • optická skladba: 14 čoček v 11 skupinách
  • asférické a ED čočky
  • max. clona: f/16
  • min. vzdálenost zaostření: 28 cm
  • počet lamel clony: 9
  • rozměry: 83 x 101 mm
  • hmotnost: 645 g

Videorecenze

Další videorecenze

Nikon MONARCH HG

Nikon Z6

Shrnutí

Objektiv Nikon AF-S 28 mm f/1,4E ED je ostrý jako břitva i při otevřené cloně. Je perfektní v protisvětle, při zaclonění, je perfektní skutečně v každé situaci. Světelnost f/1,4 ho předurčuje pro reportážní focení za špatných světelných podmínek, ve kterých bude rychle a přesně zaostřovat, ale zároveň poskytne nádherně malou hloubku ostrosti s příjemně rozostřeným pozadím nebo popředím, což je pro širokoúhlý objektiv netypické.

Další recenze

Recenze Nikon Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro: krása se ukrývá v detailech
Hodnocení 94%

Recenze Nikon Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro: krása se...

Recenze objektivu Nikon Z 70-200 mm f2,8 VR S: dlouhé čekání se vyplatilo
Hodnocení 98%

Recenze objektivu Nikon Z 70-200 mm f2,8 VR S: dlouhé...

Recenze NIKON Z 14-24 mm f/2,8 S: mistr na protisvětlo
Hodnocení 98%

Recenze NIKON Z 14-24 mm f/2,8 S: mistr na protisvětlo

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím