RecenzeRecenze

Nikon D850

Luděk Bouška
| 20 minut čtení

Nikon D850 nahrazuje velice oblíbený model D810, o kterém se říkalo, že je to nejlepší Nikon, jaký byl kdy vyroben. Moc jsem se těšil, až novinku vyzkouším a porovnám s předchůdce, kterého znám téměř dokonale, protože s ním fotím už několik let. Hned na úvod můžu prozradit, že mě D850 doslova nadchnul...

Hodnocení odborníka 98%

  • špičkový obrazový výkon
  • minimální šum na vysokých citlivostech i se zachováním barevnosti
  • velice výkonný AF systém se 153 body
  • rozsah ISO 64 až 25 600 (po rozšíření až 102 400)
  • odolnost proti prachu a stékající vodě
  • výklopný dotykový displej
  • připojení k chytrému telefonu pomocí WiFi a Bluetooth
  • režim posunu zaostření
  • 4K video
  • podsvětlená tlačítka
  • slot na XQD a SDXC karty
  • zcela tiché snímání v živém náhledu
  • nemá výklopný blesk

Popis

Nikon D810 se začal prodávat v létě roku 2014 a nahrazoval modely D800/800E, které nabízely také rozlišení 36 Mpx. Jenže D810 přišel se spoustou inovací a jednou z nich byl nový snímač, který nebyl vybaven Low-pass filtrem a nejnižší nativní citlivost měl ISO 64. Tohle byl (nebo vlastně je, protože D810 se stále ještě prodává) důvod extrémně vysoké kvality obrazu a také doposud nejvyššího dynamického rozsahu napříč všemi fotoaparáty. (!!!) Nikon D850 navýšil rozlišení o dalších 10 Mpx na celkových cca 46 Mpx, absence Low-pass filtru a ISO 64 zůstaly a podle prvních testů to vypadá, že zůstal i stejně dobrý dynamický rozsah. To je skvělá zpráva, protože nový snímač v kombinaci s novým procesorem poskytují oproti D810 znatelně věrnější barvy, které si drží až do nejvyšších citlivostí. Z toho jsem měl snad největší radost. A nemohu opomenout i lepší šum. Tedy kvalita obrazu je ve zkratce skutečně špičková. Ale když k tomu přičteme nový AF systém převzatý z Nikonů D5 a D500 a ještě k tomu sériové snímání rychlostí 7 sn/s (s gripem a baterkou EN-EL18b dokonce až 9 sn/s), vychází mi z toho jednoduchá věc: Nikon D850 je nejuniverzálnější profesionální fotoaparát, který kdy spatřil světlo světa.

Co je nového

AF senzor

Senzor automatického ostření je totožný s modelem Nikon D5, má tedy také 153 ostřicích bodů. Musím říci, že tohle bylo mé největší přání, když jsem si snil o nástupci D810. Ne, že by ostření u D810 bylo špatné, ale nový AF modul je daleko výkonnější. Když jsem zkoušel Nikon D5, radoval jsem se z toho, že má nejvýkonnější AF systém současnosti a D850 je na tom stejně.

 

RGB senzor

RGB senzor měří expozici, vyvážení bílé barvy a také pomáhá automatickému ostření. Nový měřící senzor (u Nikonu mu říkáme RGB senzor, protože kromě množství světla umí “vnímat” i jeho barvu) má nyní rozlišení 180 000 bodů (Nikon D810 má RGB senzor s rozlišením 91 000 bodů), takže dokáže měřit expozici s vyšší přesností a dokáže také detekovat lidské obličeje. Tuhle funkci samozřejmě znáte z kompaktů a mobilů, takže vám to možná nepřipadá nijak zvláštní. Jenže kompakty a mobily používají k měření expozice přímo obrazový snímač s daleko vyšším rozlišením, kterému nedělá problémy poznat obličeje.

Díky tomu, že zrcadlovky používají pro měření expozice speciální senzor, nebyla detekce obličejů možná do té doby, dokud neměl měřící senzor dostatečné rozlišení. Už u D810 mě rozlišení dostatečné, zde má ale dvojnásobné rozlišení, takže funguje ještě s větší přesností. Takže ještě lépe měří expozici s prioritou lidské tváře, což oceníte například při focení v protisvětle. Běžný měřící systém byste museli přepnout třeba na bodové měření, jinak by v protisvětle pravděpodobně vyšla jen tmavá silueta. D850 je ale schopen naměřit expozici korektně i v takhle obtížných podmínkách.

O to lepší zprávou je fakt, že RGB senzor předává naměřené informace i systému automatického ostření, detekce obličeje se projeví i v daleko lépe fungujícím autofokusu. Klidně si vyzkoušejte zapnout automatický výběr ostřícího bodu a přístroj si spolehlivě vybere právě lidský obličej i v situaci, kdy se před ním vyskytuje jiný kontrastní objekt. A nebojte, detekci obličeje můžete samozřejmě i vypnout, kdyby bylo potřeba.

Výklopný dotykový displej

Další novinkou je výklopný displej (v řadě Nikon D8xx použit poprvé), který je navíc dotykový. Dotykové ovládání funguje jak pro pohyb a nastavování v menu (osobně bych uvítal pro dotykové ovládání v menu trochu větší ikonky), tak při prohlížení fotek, ale v režimu živého náhledu i pro volbu zaostřovacího bodu. Systém velice rychle zaostří na objekt, kterého se dotknete na displeji. Tohle je k nezaplacení při natáčení videa, když chcete udělat takzvanou přeostřovačku. Musím ale také zmínit, že konkurenční Canony (které používají pro zaostřování při videu technologii Dual Pixel CMOS AF) zaostřují ještě lépe. Nikon totiž pro AF při videu využívá zaostřování na bázi porovnání kontrastu a to vyžaduje, aby “přeostřil” tam a zpátky, aby věděl, že skutečně zaostřil na správné místo. Je ale fakt, že u D850 mi i přes tuhle maličkost přijde autofokus při videu konečně normálně použitelný, což moc chválím.

Video ve Full HD i ve 4K

Když už jsme u videa, musím zmínit další novinku. D850 natáčí video jak ve Full HD (až 60 sn/s, ale i zpomalené záběry s frekvencí až 120 sn/s), tak i ve 4K frekvencí až 30 sn/s. Délka videa je omezena necelou půlhodinou (29 min. 59 sec) při natáčení na paměťovou kartu. Pokud ale přes HDMI připojíte externí rekordér, není doba nahrávání omezena (jen technologickými limity snímače - ochrana proti přehřátí). Daleko užitečnější mi přijde to, že video můžete natáčet se stejným nastavením, jaké využíváte pro fotky (WB, Picture Control, …), takže mají fotky i videa stejnou tonalitu a barevnost.

Velice podstatné je ale to, že 4K video nyní můžete snímat bez ořezu, jako u jiných modelů. Můžete tedy využít celé šířky snímače, takže bez problémů využijete třeba extrémně širokoúhlé objektivy.

V propagačních materiálech se ale dočtete, že D850 umí i 8K časosběrná videa. Přesnější je,m že je umí natáčet, tedy pomocí časosběrného snímání nasnímat jednotlivé snímky, které musíte spojit do videa ve vhodném programu v počítači. Otázkou zůstává, na jakém zařízení si 8K video přehrajete? Zatím totiž nejsou žádná taková zařízení dostupná…

Zcela tiché snímání v režimu živého náhledu

Souvisí to i s předchozím odstavcem, totiž s časosběrnými záběry. Jednotlivých snímků totiž musíte do časosběrného videa pořídit opravdu velké množství, řádově tisíce, nebo klidně i desetitisíce. No a pokud máte přístroj, který k pořizování časosběrných záběrů musí používat klasickou mechanickou závěrku, je evidentní, že dochází k jejímu nadměrnému opotřebení. Nikon D850 ale nově nabízí i režim zcela tického fotografování v živém náhledu, což v praxi znamená, že používá pouze elektronickou závěrku. Tedy začátek a konec expozice určuje nikoliv mechanickým otevřením a zavřením lamel závěrky, ale pouhou aktivací a deaktivací obrazového snímače. Možná je to pro někoho naprosto nepodstatná maličkost, ale právě při časosběru můžete používáním elektronické závěrky podstatně prodloužit životnost závěrky mechanické.

Osobně bych funkci živého focení využil třeba minulý týden, kdy jsem ve studiu fotil muzikanty při nahrávání desky. Díky tomu, že má můj Nikon D810 možnost fotit pouze prostřednictvím mechanické závěrky, která při své činnosti "cvaká", jsem byl bohužel odkázán pouze na focení ve chvílích, kdy byly vypnuté mikrofony. S D850 bych mohl fotit skutečně přímo v průběhu nahrávání a dost mě mrzelo, že jsem o tuto skvělou možnost přišel.

Režim posunu zaostření

Velice užitečná funkce, kterou využijte, pokud potřebujete maximalizovat hloubku ostrosti a cloněním požadovaného efektu nedosáhnete. Zde si nastavíte počet snímků (až 300) a o kolik se mají jednotlivé záběry lišit rovinou ostření a nasnímáte sérii fotek lišících se právě jen rovinou ostrosti. Ve speciálním programu v počítači je pak můžete spojit do výsledné fotografie, která bude mít výrazně vyšší hloubku ostrosti, než byste byli schopní docílit klasickou optikou.
Jestliže fotíte makro a s hloubkou ostrosti neusále bojujete, můžete začít slavit. Nepotřebujete dokupovat speciální makrosáňky. Ale tahle funkce najde skvělé využití i u krajinářů, fotografů architektury a samozřejmě také v produktové fotografii. Určitě můžete namítat, že se to přece dá řešit tilt-shift objektivy, jenže ty jsou docela drahé. A pokud byste je nevyužívali často, nejspíš by se vám jejich pořízení nevyplatilo.

Další novinky

  • rozlišení je cca 46 Mpx (předchůdce měl 36 Mpx)
  • podsvícená tlačítka - neuvěřitelně praktická maličkost, kterou jsem záviděl vyšším modelům
  • nativní nejvyšší citlivost snímače ISO se zvýšila z 12 800 na 25 600
  • rychlost sériového snímání vzrostla z 5 na 7 sn/s (s gripem a baterií EN-EL18b dokonce na sportovních 9 sn/s)

Porovnání s předchozím modelem

 

Nikon D850

Nikon D810

Rozlišení

46 Mpx

36 Mpx

Obrazový procesor

Expeed 5

Expeed 4

Počet zaostřovacích bodů

153

51

Pokrytí hledáčku

100 %

100 %

Displej

Výklopný

Pevně vestavěný

Dotykové ovládání na displeji

Ano

Ne

ISO

ISO 64 - 25 600 (32 - 102 400)

ISO 64 - 12 800 (32 - 51 200)

Měření expozice

180 000 bodů

91 000 bodů

Rychlost sériového snímání

až 9 sn/s

až 7 sn/s

Video

4K

Full HD

Podsvícená tlačítka

Ano

Ne

Vestavěný blesk

Ne

Ano

Sloty na karty

SDXC/XQD

SDXC/CF

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Jestliže znáte D810, nečeká vás skutečně téměř žádné překvapení, ergonomie zůstala zachována. Jednou z hlavních změn je přestěhování tlačítka ISO na pravou stranu, takže už můžete všechny tři expoziční hodnoty nastavovat jednou rukou.

Přibyl také už zmíněný joystick na volbu AF bodu. Jeho funkčnost je de facto duplikovaná s klasickým křížovým voličem, ale joystick je pohodlnější a je víc po ruce. Jeho stiskem můžete také blokovat expozici místo odstraněného tlačítka AF-L/AE-L.

Další změnou je zmíněný výklopný displej. Díky tomu, že je dotykový, nemusíte zdaleka tak často používat tlačítka, nebo křížový volič. Dotykové ovládání je k dispozici jak při prohlížení fotek, tak při nastavování menu. Jako obvykle bych na místě výrobce zvolil v menu větší ikony a písmo, dost často jsem sáhl jinam, než jsem měl v úmyslu.

Ergonomie ovládání je u Nikonu tradičně perfektní. Je vidět, že pokud nepotřebují u nových modelů nijak zásadně měnit ovládání, mají to prostě za ty roky už vychytané. To je super pro fotografy, kteří se sžili s jiným modelem a plánují přejít na výkonnější, a/nebo novější stroj. Osobně mi přechod z D810 nečinil naprosto žádné potíže. Spíš naopak, teď se snažím u D810 neustále ťukat na displej pro zvětšení fotky a ono nic…  :)

Autofokus, rychlost

Už v prvních odstavcích jsem se zmínil o novém ostřicím systému, který má 153 ostřicích bodů. Jak už jsem zmínil, pochází z reportérského modelu D5 a funguje skutečně stejně spolehlivě. Na tom se podílí i RGB senzor, který předává AF senzoru informace o barvě zaostřeného objektu, čímž se podstatně zpřesňuje jeho sledování.

Při recenzování jsem používal především objektiv Tamron SP 24-70/2,8Di VC USD, Nikon AF-S 50/1,8G a také nový Tamron 70-200/2,8 VC USD G2. Právě s Tamronem 70-200 G2 byla rychlost zaostřování doslova perfektní. A nejenom rychlost, ale také přesnost. Jak můžete vidět na pár snímcích z kajakářského kanálu v pražské Troji, je obličej sportovce zaostřen správně a to byly snímky pořízeny rychlostí 7 sn/s prakticky ihned po sobě.

Zkoušel jsem i 3D sledování objektu, které pro tento typ pohybu využívám nejraději a opět vše v pohodě. Autofokus nezmátly ani tyčky, kterým se kajakář musí vyhnout.

Perfektně fungovaly samozřejmě i oba další objektivy, ale ty jsem používal spíše pro statické snímky, takže rychlost ostření na pohyblivý objekt nemohu moc posoudit.

Už jsem zmínil zaostřování v režimu živého náhledu, respektive při natáčení videa. Neporovnával jsem přímo, ale zaostřování mi přišlo rychlejší a hlavně přesnější oproti mému D810. Na tomhle zlepšení se podílí především nový procesor, ve kterém probíhají všechny výpočty zase o něco rychleji. Ale nejzásadnější zlepšení má podle mého názoru na svědomí dotykový displej, protože označení místa je daleko jednodušší. Přeostřování z jednoho objektu na druhý probíhalo rychle a plynule, ale hlavně spolehlivě. Takže pro video myslím bez problémů použitelné.

Drobnou výtku mám jen k samotné technologii, kterou autofokus v režimu živého náhledu využívá. Canonu se už před pár lety podařilo úspěšně zařadit zmíněný Dual Pixel CMOS AF, který s vhodnými objektivy dokáže v živém náhledu zaostřovat skoro stejně rychle jako přes hledáček, ale především nedochází k tomu přeostření tam a zpět, jako to musí udělat každý AF systém fungující na porovnání kontrastu. Přitom pokud se nemýlím, tak Nikon potřebné technologie umí vyrobit a ve svých bezzrcadlovkách je už také použil…

Férově ale musím dodat, že tohle se týká všech Nikonů, ne pouze D850. Naopak ostření v živém náhledu mi tady přišlo jedno z nejlepších, jaké jsem u Nikonu mohl vyzkoušet.

Kvalita obrazu

Na fotky jsem byl zvědav ze všeho nejvíc a hned na úvod musím říct, že jsem byl moc potěšen už od prvních záběrů. Měření expozice fungovalo excelentně, při zapnutí funkce Active D-lighting nebyl žádný problém s rozsahem jasů. Ale i když jsem to neporovnával přímo, zdá se mi, že funkce projasnění stínů pracuje u D810 trochu lépe.

Šum při vysokých citlivostech

Nejvíc mě asi potěšil výkon při nastavení vysokých citlivostí. Jak vidíte v galerii ukázkových fotek, jsou snímky na ISO 4 000 čisté a v podstatě bez šumu. Jenže ono to pokračuje i na vyšších citlivostech. Fotka houslistky v kloboučku na ISO 8 000 je stále krásně čistá, redukce šumu zafungovala perfektně i zde a to byla v přístroji nastavena na střední hodnotu.

Skoro bych řekl, že střední hodnota redukce šumu Normal redukuje šum až příliš. ISO 10 000 už totiž začíná ztrácet detaily, ale i tak jsou myslím snímky použitelné. Dobrou zprávou je ale to, že zhruba do ISO 25 600 vypadají fotky dost podobně, takže i takhle vysoké citlivosti můžete bez obav používat. Sport, reportáže a podobně - žádný problém.

Moc se mi líbí barevnost i při těch vysokých citlivostech, tohle se Nikonu opravdu moc povedlo. A povedlo se mu také vyvážení bílé, tedy WB. Perfektně funguje i při AWB, tedy automatickém nastavení WB. Barvy byly velice přirozené a subjektivně asi nejlepší, jaké jsem u Nikonu viděl.

Přesvědčte se sami v galerii ukázkových fotek. Schválně si je stáhněte v plném rozlišení, ať vidíte, o čem píšu.

Dynamický rozsah

Sami si udělejte obrázek i o dynamickém rozsahu, tedy o schopnosti zachytit prokreslené jasy i stíny v jednom záběru. Protože je D810 doposud nejvýkonnějším přístrojem, pokud jde o dynamický rozsah, zajímalo mě, jak na tom je D850.

Upřímně musím říct, že při prvních fotkách zobrazených na displeji jsem viděl něco jiného, než jsem byl zvyklý z D810. Fotky mi přišly kontrastnější a barevnější (což v JPEGu skutečně jsou), ale za chvilku jsem si na to zvykl. Schválně jsem pořídil několik expozic s prioritou světel, takže výsledkem byly velmi podexponované záběry. Ale fotil jsem je i do RAWu a byl jsem zvědav, co se mi podaří zachránit. Už první dvojice ukázkových fotek mluví sama za sebe. Tři dvojice fotek z Vyšehradu (vždy jedna tmavá a druhá normální) jsou ale ještě zajímavětší. Upozornil bych především na snímek zdi a chodníčku. V editoru Nikon Capture NX-D, který už umí RAWy z D850 vyvolat, jsem pouze zvýšil expozici o 5 EV a výsledek vidíte sami. Samozřejmě, že v zesvětlených stínech vzroste šum, ale ne nijak výrazně. Za důležitější pokládám to, že zůstaly zachovány barvy. Tedy podexpozice o 5EV se dá celkem v pohodě zachránit.

Zkusil jsem i stejný snímek s D810 - jen tak jsem ho cvaknul v kanceláři, takže ho v ukázkách nenajdete. Oba přístroje byly samozřejmě nastaveny naprosto totožně a byly pořízeny stejným objektivem. Zkoumal jsem snímky podexponované cca o 7 EV v RAWu. V editoru jsem přidal expozici o maximálních 5 EV a projasnění stínů jsem dal na 100% a porovnával jsem zvětšené stejné výřezy scény. D850 si i v takhle extrémních podmínkách lépe drží barvy, D810 už ujíždí do fialova. Ale přišlo mi, že šum vygenerovaný zesvětlením je u D810 nepatrně jemnější. Na základě těchto zjištění si nejsem schopen udělat objektivní názor. Mohu ale s jistotou říci, že pokud budou laboratorně naměřeny rozdíly v dynamickém rozsahu, budou naprosto minimální. Zkoumal jsem i test dynamického rozsahu na Dpreview a i zde jsou rozdíly zanedbatelné.

Suma sumárum je to opět skvělá zpráva. Snímač se neskutečně povedl a procesor dokáže odvést skvělou práci, takže (a teď mě prosím neberte za slovo) si troufni říci, že tu máme doposud nejvýkonnější Nikon, pokud jde o kvalitu fotek.

Konektivita (WiFi, Bluetooth, …)

Už to u Nikonu není žádná novinka, ale neustále mě baví. Mám na mysli SnapBridge. To je aplikace v mobilu, kterou se můžete připojit k foťáku. Pomocí Bluetooth stahujete z foťáku kopie fotek v rozlišení 2 Mpx kdykoliv, kdy jsou obě zařízení v dosahu. Stahovat samozřejmě můžete i fotky v plném rozlišení, ale to trvá pochopitelně docela dlouho při velikosti jednotlivých souborů.

Spárování probíhá velice snadno, stačí jen na telefonu zapnout Bluetooth, spustit aplikaci, v menu foťáku najít položku Připojit k chytrému zařízení a pak už jen plníte pokyny a je to. Od té doby se o to nemusíte nijak starat. Co nafotíte zrcadlovkou, to můžete z mobilu prakticky ihned sdílet na nejrůznější sociální sítě.

Pomocí aplikace SnapBridge můžete foťák i dálkově ovládat. Tentokrát to není přes Bluetooth, ale přes WiFi. Stačí si jen vybrat položku Remote photography a oba přístroje se samy během pár vteřin propojí. Na displeji telefonu pak vidíte živý náhled fotografované scény a dotykem si můžete určit, kam má přístroj zaostřit.

 

Hlavní rysy

  • FX CMOS BSI snímač s rozlišením 45,7 Mpx
  • RGB snímač 180K (180 000 pixelů) umožňuje přesnější měření expozice
  • AF modul Nikon Multi-CAM 20K s fázovou detekcí TTL, jemným doladěním zaostření a 153 zaostřovacími poli
  • standardní rozsah citlivosti je 64-102 400 ISO a s rozšířením 32–102 400 ISO
  • utěsněné tělo proti vodě a prachu, kovová konstrukce
  • výklopný dotykový displej a 100% hranolový hledáček
  • 4K video, Wi-Fi a NFC
  • až 9 sn/s sériové snímání (s gripem MB-D18)

Videorecenze

Další videorecenze

Recenze Nikon D6: čistě profesionální pracovní nástroj

Recenze Nikon Z fc: digitální klasika

Shrnutí

Nikon D850 je určen profesionálům jako naprosto univerzální pracovní nástroj. Zvládá skvěle sport a reportáže (i když samozřejmě v tomhle ohledu existují ještě výkonnější Nikony) a pokud jde o kvalitu obrazu, troufnu si říci, že konkurenta bude hledat jen velice obtížně, takže ateliér, krajina, architektura, produkty, móda a cokoliv dalšího, co vyžaduje nejvyšší kvalitu fotek. Fotí stejně dobře jako středoformáty, ale navíc je relativně malý a lehký, ale především dostatečně rychlý. Myslím, že ideál každého svatebního fotografa. No vlastně ideál asi každého fotografa... Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

Nikon Z9 - první dojmy
Hodnocení 99%

Nikon Z9 - první dojmy

Recenze Nikon D6: čistě profesionální pracovní nástroj
Hodnocení 99%

Recenze Nikon D6: čistě profesionální pracovní nástroj

Recenze Nikon Z fc: digitální klasika
Hodnocení 96%

Recenze Nikon Z fc: digitální klasika

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím