RecenzeRecenze

Recenze NIKON Z 50 mm f/1,2 S

Luděk Bouška
| 9 minut čtení

Objektiv Nikon Z 50 mm f/1,2 S je výjimečný jednak světelností, ale také kvalitou obrazu - ta patří bezesporu k tomu nejlepšímu, co jsem kdy vyzkoušel. Ohnisko 50 mm je normální, nebo jak se říká základní, takže se tento objektiv hodí všude tam, kde chcete zachovat přirozenou perspektivu, chcete bezkonkurenční ostrost a jedinečný bokeh. I když to není úplně typicky portrétní objektiv, díky světelnosti je velice zajímavý právě na portréty.

Hodnocení odborníka 98%

  • špičkový optický výkon
  • světelnost f/1,2
  • skvělý bokeh
  • utěsnění proti vnikání vlhkosti a prachu
  • funkční tlačítko
  • OLED displej
  • na otevřenou clonu někdy měkčí kresba a aberace
  • rozměry a hmotnost
  • je slyšet zvuk automatického zaostřování

Popis

Recenze Nikon Z 50 mm f/1,2 S

Z názvu můžeme vyčíst hned několik důležitých informací: velké Z znamená, že se jedná o objektiv se Z bajonetem a je tedy určen pro bezzrcadlovky Nikon vybavené právě tímto bajonetem. Na fullframe přístrojích je ohnisko 50 mm bráno jako “normální” objektiv, poskytuje tedy přirozenou perspektivu, takže ani nepřibližuje a ani “neoddaluje”, scénu zachytí tak, jak ji vnímáte očima. Při použití na modelu Nikon Z50 (který je vybaven menším DX snímačem) ale úhel záběru odpovídá cca 75mm objektivu a to je na portréty vlastně ideální.

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-081

Jenže portréty vypadají skvěle i z těch fullframe přístrojů, chce to jen malinko jiný přístup, nebo spíš odstup. Když se budete snažit zachytit “head shot”, budete muset docela blízko a budete nejspíš bojovat s perspektivním zkreslením. Ale když si zachováte odstup alespoň cca 1,5 m, v záběru toho sice budete mít víc než jen hlavu, ale zase budete moci hezky využít plné světelnosti f/1,2, která zajistí malou hloubku ostrosti a tím rozostřené pozadí, ale i popředí záběru. A to v podání objektivu Nikon Z 50 mm f/1,2 S vypadá vyloženě skvěle.

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-071

Poslední údaj v názvu je velké S. Znamená to, že je tento objektiv zařazen do nejvyšší řady S-line, takže můžete počítat nejen s nekompromisní kvalitou obrazu, ale i zpracování, nebo třeba s utěsněním proti povětrnostním vlivům.

Kvalita obrazu

Bokeh

Začnu tím, co mě dostalo jako první: skutečně vynikající bokeh, tedy vzhled rozostřeného pozadí. Rozptylné kroužky jsou nádherně pravidelné a rovnoměrně prosvětlené v celé jejich ploše. Myslím tím to, že nemají světelně zvýrazněné okraje, takže dokážou splynout jeden do druhého, pokud není pozadí tvořeno jasnými světelnými body. Tedy bokeh je podle mého názoru velmi příjemný a nestrhává na sebe zbytečnou pozornost, což pokládám za velice důležité. 

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-070

Velmi připomíná to, jak se chovají kvalitní portrétní objektivy a právě pro reportážní portréty, polocelky, nebo fotky celé postavy je Nikon Z 50 mm f/1,2 S naprosto vynikající. Zkušený fotograf dokáže pořídit skvělý portrét i s kratšími ohnisky, ale čím delší ohnisko, tím menší hloubka ostrosti a tím příjemnější bokeh.

Kresba na nízká clonová čísla a po zaclonění

Pokud bychom kresbu na plně otevřenou clonu měli hodnotit čistě podle výsledků laboratorních měření, dopadl by Nikon Z 50 mm f/1,2 S docela dobře, i když grafy nám říkají, že na otevřenou clonu je kresba trochu měkčí. Ale při prohlížení ukázkových snímků reálných situací nejspíš (jako já) dojdete k názoru, že to není vlastně nijak znát. Kresba samozřejmě je při otevřené cloně trošku horší (což je normální), ale i tak je velice dobrá. 

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-082

Ze zkušenosti vím, že u světelných objektivů je daleko důležitější tzv. separační efekt (tedy odpíchnutí hlavního objektu od pozadí) a to zde funguje skvěle. Vděčíme za to světelnosti f/1,2, optické konstrukci objektivu a z ní pramenícímu průběhu hloubky ostrosti, která se zdá jakoby ostře ohraničena. Právě takový efekt nabízejí třeba některé výrazně dražší objektivy Zeiss.

Po zaclonění, které ani nemusí být nijak vysoké (stačí přiclonit třeba na f/1,8 až f/2,0) se ostrost zlepšuje a maxima dosahuje cca mezi clonami f/2,8 až f/5,6. Ovšem už zhruba od clony f/2 je ostrost naprosto brilantní a zcela upřímně musím říci, že jsem se setkal jen s hodně málo objektivy, které by byly ostřejší. Skutečně. Fotky jsou prostě ostré jako břitva. 

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-083

Přenos kontrastu

Nutno podotknout, že tento objektiv vyniká ještě v další věci, kterou mnozí podceňují a tou je přenos kontrastu. Samozřejmě má vliv na samotnou ostrost, ale především na dokonalé zachycení scén s velice nízkým kontrastem, zachytíte tak i ty nejjemnější barevné odstíny a díky tomu jsou fotky z tohoto objektivu nezvykle plastické a jakoby prostorové. Vděčíme za to jednak optické konstrukci, ale také nanokrystalickým a novým Arneo antireflexním vrstvám, které Nikon používá pouze u těch nejlepších objektivů.

Vinětace a zkreslení

Jak zkreslení, tak vinětace jsou na velice nízké úrovni, tedy další dobrá zpráva. Zkreslení jsem si vlastně vůbec nevšiml, ale z laboratorních testů vím, že se přece jen nějaké - a to velice mírné - vyskytuje. Vinětace je nejvíc znatelná při otevřené cloně a zhruba od f/2,8 si jí snad ani nevšimnete.

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-079

Chromatická aberace

Asi jediné, co mi na Nikonu Z 50 mm f/1,2 S trochu vadilo, byla chromatická aberace. Projevuje se jednak v rovině ostrosti na kontrastních hranách, ale také mimo rovinu ostrosti. Naštěstí se ale s přicloněním aberace snižuje a navíc ji není problém odstranit softwarově.

Design, ergonomie, ovládací prvky

Design objektivů Nikon Z poznáte možná hned na první pohled. Na mohutném těle najdete příjemně široký prstenec pro manuální zaostřování, ale dá se předpokládat, že ho asi ani nebudete moc často používat - autofokus funguje bezproblémově.

Nejblíže u bajonetu se nachází úzký funkční kroužek známý i z ostatních objektivů S-série. Můžete si na něj nastavit třeba ovládání korekce expozice, nastavení clony, nebo citlivosti ISO. Pokud jsem fotil v prioritě clony, nejvíce mi vyhovovalo nastavení korekce expozice, protože clonu jsem zvyklý ovládat předním rollerem. V prostoru mezi zmíněným kroužkem a bajonetem se na boku nachází klasický přepínač AF/MF.

Z hlediska ovládacích prvků se to nejzajímavější odehrává mezi zaostřovacím a funkčním kroužkem. Tlačítko s označením L-Fn. Můžete mu přiřadit některou z 21 funkcí - já si vybral aktivaci sledování objektu. Tlačítkem Disp. pak ovládáte zobrazení údajů na OLED displeji. Vybrat si můžete buď zobrazení hodnoty clony, nebo zobrazení zaostřovací vzdálenosti. Jak clony, tak vzdálenosti se ale ukazují podobně, jako by byly “vyryty” na klasickém clonovém nebo zaostřovacím kroužku, tedy jako řada čísel. V případě nastavení zaostřovacích vzdáleností vidíte i přibližné znázornění hloubky ostrosti vztažené k aktuálnímu clonovému číslu - opět “analogově”. Je to rozhodně lepší než nic, ale osobně mi více vyhovuje, když je kromě zaostřené vzdálenosti vyjádřena přesným číselným údajem i přední a zadní hranice hloubky ostrosti, jak to mají třeba objektivy Zeiss Batis. Ale pravděpodobně to má Zeiss chráněno, takže takový způsob zobrazení nemůže používat nikdo jiný. Škoda.

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-072

recenze_nikon-z-50mm-f1_2-s-review-073

V balení najdete kromě transportního obalu, přední a zadní krytky ještě hlubokou tvarovanou sluneční clonu.  Důvod výřezů ve sluneční cloně je jediný: ušetřit na rozměrech. Účinnější totiž bývají sluneční clony plné, bez výřezů. A úplně nejlépe, když jsou obdélníkové a kopírují formát snímku. Jenže to se negativně projevuje na rozměrech, takže s takovými clonami se stejně moc nesetkáváme.

Autofokus

Automatické ostření funguje poměrně rychle, takže s focením pohybu nejsou v podstatě žádné problémy. Konec konců to dokazují některé ukázkové snímky, na nichž je zachycen běžící pes. Ale že by byl Nikon Z 50 mm f/1,2 S nějaký extra rychlík vhodný třeba na sport, to zase není. Velkou výhodou je přesnost autofokusu díky tomu, že přístroj vyhodnocuje informace poskytnuté přímo obrazovým snímačem. Bez obav tak můžete využívat minimální hloubky ostrosti.

Na celkově dobré funkčnosti automatického ostření se velkou měrou podílí také světelnost f/1,2. Senzor má k dispozici o 2,3 EV více světla než s objektivem se světelností f/2,8 a to je opravdu dost. Zaostřování ve špatných světelných podmínkách je tak daleko spolehlivější. 

Jediné, co bych autofokusu vytknul, je jeho slyšitelnost. Nedá se říci, že by bylo zaostřování hlučné, ale slyšet to je. Tohle může být trochu omezující při natáčení videa, pro které se jinak Nikon Z 50 mm f/1,2 S vyloženě hodí.

Hlavní rysy

  • Vysoce světelný objektiv se světelností f/1,2
  • Prvotřídní reprodukce neostrých míst obrazu (bokeh)
  • Skvělý i při plně otevřené cloně
  • Naprosto vynikající optický výkon na vyšších clonách
  • Antireflexní vrstvy Arneo a Nano Crystal Coat
  • OLED displej s volitelným zobrazením
  • Funkční tlačítko

Shrnutí

Upřímně řečeno, Nikon Z 50 mm f/1,2 S mě nadchnul. Tak ostré fotky jsem už dlouho neviděl. A navíc úžasný bokeh a skvělý separační efekt, když pracujete s malou hloubkou ostrosti, no radost fotit. Je sice velký a těžký, ale na to rádi rychle zapomenete v okamžiku, kdy si prohlédnete první snímky. Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

Recenze Nikon D6: čistě profesionální pracovní nástroj
Hodnocení 99%

Recenze Nikon D6: čistě profesionální pracovní nástroj

Recenze Nikon Z fc: digitální klasika
Hodnocení 96%

Recenze Nikon Z fc: digitální klasika

Recenze Nikon Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro: krása se ukrývá v detailech
Hodnocení 94%

Recenze Nikon Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro: krása se...

Diskuze

Recenze NIKON Z 50 mm f/1,2 S

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím