RecenzeRecenze

Panasonic DMC-GM1

| 6 minut čtení

Podzimní vzduch se obvykle víří novinkami od jednotlivých výrobců, kteří chtějí zákazníky zlákat k vánočním nákupům v jejich prospěch. A tak do hry vstoupil na první pohled nepatrný fotoaparát od společnosti Panasonic s označením GM-1. Pohled druhý již zvýší tep nejednomu milovníku fotografie. V opravdu miniaturním, kvalitně zpracovaném a funkcemi nabitém těle se ukrývá micro4/3 systém. Karty jsou tedy rozdány, patříteli k pokročilejším fotografickým nadšencům, profesionálům co občas rádi odloží své těžké vybavení či kreativcům jímž není žádný experiment tabu, zbystřete do bitvy o vaši přízeň přichází nový válečník s pěkně nabitou výzbrojí.

Hodnocení odborníka 85%

• velmi kompaktní tělo z kovových slitin s váhou 204 g
  • s ohledem na velikost velmi dobrá ergonomie ovládání
  • obrazový výkon ve špatných světelných podmínkách
  • dobrá rychlost zaostřování i při nedostatku světla
  • možnost ovládat fotoaparát s označovat snímky GPS souřadnicemi prostřednictvím WiFi
  • vysoká kvalita obrazu u fotografií i videa
  • objektiv G-Vario 12-32 má občas problémy s protisvětlem
  • průměrná výdrž na akumulátor (230 snímků dle CIPA)
  • absence panoramatického režimu
  • slabší blesk (GN 4)

Pokud často jako já lámete hlavu rozhodováním jaký fotoaparát chcete vzít s sebou na víkend, když zrcadlovka je příliš těžká a nekompaktní a kompakt vás často zklame kvalitou svých snímků. Může být GM1 odpovědí. To že tělu retro design sluší, nemusím příliš rozepisovat.Zkrátka magnésiová slitina a kůže ať již pravá či umělá udělá vždy své. Pozitivní je, že navzdory malým rozměrům téměř všeho, neměla moje středně velká ruka problém, za pomoci nepříliš bystré hlavy cokoliv rychle nastavit, takže jsem více fotografoval a méně bloudil v menu. Vděk za to může patřit kombinaci dostatku klasických tlačítek s velkým dotkyovým 3" LCD displejem s jemnou maticí (1030 kpx).

Inteligentní automatika dělá svou práci dobře. Jediným hnidopišským rýpnutím může být poznámka o artefaktech, které jsem párkrát zahlédl ve stínech při používání funkce iContrast. Nic však nebrání pootočit voličem do manuálních a poloautomatických programů a přezbrojit na ostrý formát RAW, který si pak v dodaném software SilkPix uvaříte podle svého gusta. Pro hračičky je zde více než 20 kretivních efektových filtrů od hvězdiček až po miniaturu. Obrazový výstup si pak lze ještě upravit pomocí přednastavených či vlastních obrazových režimů. Najdeme zde i takové libůstky jako časosoběrné snímání, či ovládání pomocí WiFi, z kterého by se mohla konkurence učit. O to více překvapí absence funkce automatického sestavení panoramatického snímku.

Video zvládne klasické Full HD při 50 půlsnímcích za vteřinu, vysokorycchlostní snímání jsem neobjevil nazvzdory tomu, že snímač pomáhá rychlému kontrastnímu zaostřování fintou se snímkováním 240 fps (automatika má více aktuálních ifnormací v procesu kdy se pohybuje motorek ostření). Nicméně to se koná pouze uvnitř fotoaparátu a zde musím poznamenat, že velmi dobře. Při večerním toulání nebylo zaostřování to co by mě na cestě zdržovalo.

GM1 zvládne rychlé sériové fotografování a to až 40 snímků/s s elektronickou závěrkou a 5 snímků/s s mechanickou závěrkou. Při fotografování v letních měsících se světelným objektivem oceníte velmi rychlý čas závěrky 1/16 000 s.

Na závěr jsme si nechali vntřnosti, které tvoří 16 Mpx micro4/3 Live MOS snímač, který jde až do ISO 25 600 a přitom stále ještě okolo ISO 6400 podává velmi dobré výsledky. Dle Panasonicu za tím stojí jejich odvěká chlouba nazvaná Venus Engine, jinak obrazový procesor.

Tedy celkově velmi zajímavý příspěvek pro náročné fotografy, kteří se svojí výbavou nechtějí tahat.

• 16 Mpx micro4/3 snímač s maximální ISO citlivostí 25 600
  • Full HD video 50i
  • bajonet pro výměnné objektivy systému micro4/3
  • sériové snímání až 40 snímků za vteřinu s elektronickou uzávěrkou až 5 snímků/s s mechanickou
  • kontrastní zaostřování s rychlou odezvou i za špatných světelných podmínek
  • Picture in Picture pro manuální zaostřování
  • kvalitně zpracované tělo z hořčíkové slitiny
  • 3" dotykový displej s vysokým rozlišením
  • Wi-Fi konektivita pro sdílení snímků, ovládání fotoaparátu prostřednictvím mobilního telefonu a GPS tagging
  • čas závěrky 1/16 000 pro dokonalé zmrazení pohybu a fotografování se světelnými objektivy
  • bohaté kreativní uživatelské nastavení (22 kreativních efektových filtrů)
  • uživatelské nastavení obrazu
  • časosběrné snímání
  • výdrž akumulátoru 230 snímků dle CIPA

Panasonic DMC-GM1 měl to, čeho si u fotoaparátů cením nejvíce, byla s ním radost fotografovat. Dovolí fotografovi být pánem situace. Navzdory jeho titěrnosti - v pozitivním slova smyslu - se velmi dobře ovládá. Obrazový výstup neurazí oko i náročnějšího diváka a v kavárně vám jeho retro vzhled neudělá ostudu. Díky rychlým reakcím a zaostřováním se může stát nástrojem i nenápadné reportáže. Dodávaný objektiv 12-32 měl pro mě, milovníka spíše širších ohnisek, ideální rozsah začínající na širokoúhlých 24 mm (ekv. kinofilmu) a velmi slušnou kresbu. Pro jeho rozměry bych mu odpustil průměrný výkon v protisvětle (beztak se v něm často nefotografuje). Díky množství automatických i manuálních nastavení, kreativních filtrů a třeba i takových libůstek jako časosběru a ovládání přes Wi-Fi má DMC-G1 potenciál stát se neutuchajícím zdrojem zábavy. Pouze zamrzí absence funkce automatického panoramatického režimu. Je to horký konkurent Canonu G1X, Sony RX100 II a systému Nikon 1. G1X a RX100 nemají výměnné objektivy a Nikon 1 pak má menší snímač, za to výměnné objektivy a lepší video funkce, na druhou stranu po fotografické stránce je na tom Nikon o něco hůře. Možná jen pod čarou dodám, že pokud o GM1 uvažujete stojí za zamyšlení koupě v double kitu se světelným pevným ohniskem 20/1,7 protože k němu s DMC-GM1 dřív či později stejně dospějete.

Panasonic DC-GX9
Hodnocení 85%

Panasonic DC-GX9