První dojmy: Fuji X-H2S - rychlý jako pes! | FotoŠkoda

První dojmy: Fuji X-H2S - rychlý jako pes!

Luděk Bouška
30. 6. 2022 | 7 minut čtení

Fujifilm X-H2S jsme mohli vyzkoušet jen na pár dní, jednalo se zatím o předprodukční kus, který ještě neměl finální firmware. I tak se s vámi musíme podělit o naše první dojmy, jedná se totiž o nejrychlejší foťák, jaký společnost Fujifilm aktuálně nabízí. Už teď se dá říci, že Fujifilm modelem X-H2S zkompletoval nabídku pro profi fotografy. Vysoké rozlišení a obrazovou kvalitu obstará GFX 100s, neuvěřitelnou rychlost snímání a automatického zaostřování zase zvládne X-H2S.

Hodnocení odborníka 98%

• špičkový obrazový výkon
  • minimální šum na vysokých citlivostech
  • velice rychlý a přesný AF systém
  • rozsah ISO 160 až 12800
  • odolnost proti prachu a stékající vodě
  • výklopný a otočný dotykový displej
  • vynikající ovládání a dobrá ergonomie
  • USB nabíjení
  • zatím jsme na žádnou nevýhodu nepřišli

Bezzrcadlovky Fujifilm vynikají především unikátními filmovými simulacemi, které poskytují jedinečné a těžko napodobitelné barvy. Dalším poznávacím prvkem bylo mnohými velice oblíbené “retro” ovládání pomocí velkého množství otočných voličů. Poslední dobou se ale začaly objevovat modely, které se co do ovládání velice přibližují ostatním značkám. Tohle ocení především ti, kteří by chtěli přejít na přístroje Fuji, ale to retro ovládání je spíše odrazovalo. Fujifilm X-H2S vychází vstříc právě takovým fotografům, takže nabízí řekněme klasické ovládání, tradiční “Fuji” kvalitu obrazu, ale navíc přidává perfektní autofokus se sledováním objektů a špičkovou rychlost sériového snímání.

Moc se mi líbí, že u Fuji nehrají na full frame snímače - není k tomu důvod. Jestliže hledáte maximální kvalitu obrazu, je tu velký snímač s rozlišením 100 Mpx u GFX 100s, tady není co řešit. Ale pokud k tomuto obrazově dokonalému přístroji hledáte ještě super rychlého parťáka, který nabízí stejnou logiku ovládání, nebo třeba stejný typ baterií, máte tu X-H2S, jehož menší snímač pomůže třeba při práci s delšími objektivy. To se při focení sportu, nebo divoce žijících zvířat velice hodí…

recenze-fujifilm-x-h2s-review-043

První dojmy z Fujifilm X-H2S - co mě zaujalo nejvíc

Rychlost a perfektní autofokus

Rychlost je pro akční focení naprosto zásadní. Nemám na mysli pouze sériové snímání (zde až 40 sn/s), nebo automatické zaostřování. V úplném základu jde asi hlavně o rychlost odvádění dat ze snímače a dostatečný výpočetní výkon procesoru, který musí data zpracovat.

recenze-fujifilm-x-h2s-review-044

Právě nový BSI “skládaný” senzor je tou nejdůležitější součástkou, na které to všechno závisí. Dokáže totiž data odvádět takovou rychlostí (cca 4x rychlejší než předchůdce a cca 30x rychlejší než první bezzrcadlovka Fujifilm), že je bez problémů možné používat pro akční záběry elektronickou závěrku bez obav, že budou na snímku pohybující se objekty deformovány vinou pomalého odečtu. Efekt tzv. “rolling shutter” se v záběrech projevuje skutečně neznatelně a to dokonce i při videu.

recenze-fujifilm-x-h2s-review-046

Sledování předdefinovaných objektů

Už nějakou dobu víme, že si bezzrcadlovky Fujifilm dovedou bez problémů poradit se sledováním označených objektů, nebo že hravě zvládají zaostřování na oko. Jenomže když dokážeme foťáku říci, že se má zaměřit především na lidi, zvířata a nebo vozidla, má to AF systém o to snažší. Pak sám od sebe dokáže ve scéně označit zvolený typ objektu a nic jiného jej už moc nezajímá. Díky tomu je automatické zaostřování se sledováním objektů daleko spolehlivější a málokdy se stane, že by došlo k nechtěnému zaostření třeba na popředí (kmeny stromů, větve a podobně).

Systém je opravdu velice propracovaný, takže si sami určujete, jestli má mít prioritu zaostření na lidský obličej a detekce oka, nebo sledování objektů. Jakmile přepnete na předdefinované objekty, systém vypne sledování oka a detekci obličejů, i když jste ji měli předtím zapnutou.

Je normální, že v podstatě všichni výrobci digitálních fotoaparátů umožňují uživateli nastavit parametry výsledné fotky (jas, kontrast, sytost barev, ostrost, projasnění stínů a podobně).

Fuji nabízí něco podobného, jmenuje se to Simulace filmu. Trochu vysvětlím pro ty, kteří nepoužívali, nebo nepoužívají k focení filmy. Společnost Fujifilm (jak konec konců název sám napovídá…) se odedávna zabývala výrobou fotografických a filmařských materiálů. V jejich nabídce byla velká spousta filmů, které byly mezi fotografy velice oblíbené pro své specifické barevné podání. Například film Fuji Velvia je perfektní na focení krajiny, má hodně saturované barvy a je docela kontrastní. Naproti tomu film Astia podává barvy daleko jemnější, film Acros byl zase legendárním černobílým materiálem...

No a společnost Fujifilm dokázala tohle specifické barevné podání převést do algoritmů, které se používají v digitálních foťácích. Znamená to tedy, že pokud si zvolíte simulaci některého z oblíbených filmů, dostanete fotku s velice podobnými barvami, jako by byla focena na skutečný film. Tohle je jedna z nejsilnějších stránek bezzrcadlovek Fujifilm.

Musím podotknout, že simulace filmu se samozřejmě projeví pouze v hotovém JPEGu, pokud fotíte do RAWu, máte smůlu a jste odkázáni na svou šikovnost při zpracování a nebo na různé presety, které může nabízet váš software na zpracování RAWů. Pokud pro zpracování RAWů ale použijete software Capture One, máte i při vyvolávání RAWů přístup k simulacím filmů, ale navíc ještě prostřednictvím tohoto programu můžete přístroj dálkově ovládat a fotit přímo do počítače (což je aplikace, kterou využívají především profesionální studioví fotografové).

Konektivita

X-H2S umožňuje připojení chytrých zařízení pomocí WiFi, ovšem je vybaven také Bluetooth. Díky spárování chytrého mobilu a foťáku tak udržujete spojení prakticky neustále, když se tato dvě zařízení nacházejí v dosahu.

recenze-fujifilm-x-h2s-review-041

Aplikace Fujifilm Camera Remote umožňuje stahování fotek (to ale funguje i na pozadí), nebo třeba dálkové ovládání foťáku včetně nastavování důležitých parametrů, nebo živého náhledu na displeji mobilu. Zapomenout ale nesmím na velký konektor HDMI pro připojení externích záznamových zařízení a také USB-C konektor, jehož prostřednictvím můžete přístroj nabíjet a se silnou Power Delivery powerbankou také napájet při focení.

recenze-fujifilm-x-h2s-review-045

• kompaktní APS-C bezzrcadlovka s 26 Mpx snímačem X-Trans CMOS 5 HS BSI
  • extrémně rychlé a přesné ostření
  • sledování objektu včetně detekce očí, postav, zvířat i vozidel
  • výkonný stabilizátor obrazu s účinkem až 7 EV
  • sériové snímání 40 sn/s

Další videorecenze

Recenze FUJIFILM X-S10: malé rozměry, ale vysoký výkon

Recenze Fujifilm GFX 100s: neuvěřitelný výkon za neuvěřitelně dobrou cenu

Fujifilm X-H2S jsme zkoušeli pouze pár chvil a protože byl k dispozici zatím ještě předprodukční kus, můžeme se s vámi podělit skutečně jen o první dojmy. A ty jsou skvělé! Už se těším, až pořádně otestujeme ostrý kousek, protože tak výkonný přístroj si jednoznačně zaslouží podrobnější prozkoumání.

4. 8. 2022

Recenze Fujifilm GFX 100s: neuvěřitelný výkon za...

28. 4. 2022