Recenze Hasselblad 907X: dokonalé spojení starého a nového světa

Luděk Bouška
19. 4. 2021 | 8 minut čtení

Jestliže jste někdy zatoužili spojit dohromady nejmodernější technologie s historií a pomalým, promyšleným přístupem k focení pro Hasselblad tak typickým, čtěte dál. S novým Hasselbladem 907X se vám to může podařit. Můžete využít jak nových a ve všech směrech perfektních autofokusových objektivů XCD, tak vaši léty prověřenou nesmrtelnou mechaniku starších těl Hasselblad V systému, včetně všech existujících legendárních objektivů Carl Zeiss.

Hodnocení odborníka 98%

• velice malé rozměry (samotné tělo má tloušťku jen cca 28 milimetrů)
  • špičkový obrazový výkon
  • minimální šum na vysokých citlivostech
  • rozsah ISO 100 až 25 600
  • dotykový výklopný displej
  • připojení k chytrému telefonu nebo tabletu iOS 12 a novější
  • zadní stěna CFV II 50C je kompatibilní s filmovými přístroji V systému
  • chtělo by to skutečný středoformátový snímač ještě větších rozměrů, v tomto případě ideálně velikosti 6x6 cm
  • někdy by se hodil připojitelný elektronický hledáček

Recenze Hasselblad 907X

Značku Hasselblad asi nemusím moc podrobně představovat, patří k těm v pravém slova smyslu legendárním. Fotoaparáty Hasselblad používali ti nejvěhlasnější světoví fotografové, ať fotili módu, reklamu, architektůru, nebo přírodu. Ale také třeba astronauti na Měsíci.

Recenze_Hasselblad_907X-review-083

Hasselblad byl vždy velice oblíbený pro své malé rozměry a nízkou hmotnost oproti ostatním středoformátovým přístrojům, ale také pro špičkovou optiku Carl Zeiss. Jednou z nejsilnějších stránek celého systému ale byly oddělitelné filmové kazety na filmy. Mohli jste mít libovolný počet kazet, v každé jiný film a mohli jste je střídat dle potřeby. Nebo při focení v ateliéru jste jen fotili a váš asistent pouze měnil na přístroji kazety, aniž byste při výměně filmu museli udělat přestávku, nebo použít druhý foťák…

Dá se říci, že nový Hasselblad 907X si zachoval všechny uvedené výhody a ještě k nim pár dalších přidal. Třeba automatické zaostřování, nebo možnost natáčet video. Osobně mám ale největší radost z toho, že od skutečně minimalistického těla 907X (které slouží v podstatě pouze jako redukce pro připojení objektiv) můžete oddělit zadní stěnu CFV II 50C, kterou jednoduše nahradíte zmíněnou filmovou kazetu na vašem starším “filmovém” Hasselbladu, ze kterého se rázem stane digitální fotoaparát!

Ovládání, vychytávky a design

Vlastně ani nevím, o čem v této kapitole psát…  :D Na samotném těle, které je silné se vším všudy 28 mm najdete pouze tři tlačítka. Jedno pro uvolnění objektivu, pak funkční tlačítko a ještě spoušť, kolem které je otočný volič. Je tedy jasné, že veškerá nutná nastavení provádíte přes výklopný dotykový displej (ano, pod displejem jsou další tlačítka, je jich 5).

Recenze_Hasselblad_907X-review-085

Hodně se mi ale osvědčil přídavný grip HASSELBLAD Control Grip pro 907X, na kterém je těch ovládacích prvků víc. Je tam spoušť, přední a zadní roller, joystick pro volbu AF bodu a na horní straně čtyři tlačítka pro přepínání AF/MF, přímé zaostření, vstup do menu a přehrávání snímků.

Samotné Menu je snad nejjednodušší, jaké jsem kdy viděl. Nastavit toho můžete opravdu málo, což jen dokazuje, že víc není potřeba. Tohle Hasselblad prostě umí.

Všechny základní parametry pak nastavujete na zadním dotykovém displeji. Prostě se dotknete té hodnoty, kterou chcete nastavit, rozbalí se roletka a dotykem si vyberete novou hodnotu.

Recenze_Hasselblad_907X-review-089

K samotným možnostem nastavení toho moc nemám, spíš jen pár zajímavostí. Třeba v možnostech autofokusu máte jen MF a AF, nic víc. Něco jako průběžné zaostřování na pohybující se objekt, na to zde můžete rovnou zapomenout. Hasselblad 907X je určen především pro klidnou práci a statické snímky. Kontrastní autofokus je sice fajn, ale je pomalý, takže by žádný pohyb nejspíš nezvládl… Bezva je ale možnost nastavit expoziční časy v rozmezí 1/2000s až po 68 minut. Ano, čtete správně, minut, tedy víc než hodinu. Pokud ale budete ve studiu (nebo samozřejmě i venku - tam této možnosti využijete především) fotit s blesky, synchronizovat můžete až do 1/2000 s, pokud použijete XCD objektivy. Máte tak naprostou kontrolu nad okolním světlem. Se staršími objektivy V systému (také mají vestavěnou centrální závěrku, ale mechanickou) můžete synchronizovat do nejkratšího času, což je obvykle 1/500 s.

Design je podle mě nádherný, je totiž totožný se starými foťáky V systému. Takže když zadní stěnu CFV II 50C nasadíte na starý přístroj, nikdo nepozná, že tělo je oproti zadní stěně starší o několik desítek let...

Recenze_Hasselblad_907X-review-090

Když to řeknu popravdě, tak kvalita obrazu naprosto odpovídá značce Hasselblad, je prostě špičková. Nové XCD objektivy jsou bez výjimky ostré jako břitva a to v celém obrazovém poli, to je prostě radost. Díky velikosti snímače můžete oproti fullframe přístrojům clonit klidně až na f/16 a výsledek nebude zkreslen difrakcí, protože i když je rozlišení 50 Mpx, tak jednotlivé body nejsou tak malé (v porovnání s menšími snímači se srovnatelným rozlišením) a zmíněná difrakce se tedy začne projevovat až při vyšším zaclonění.

Samostatnou kapitolou je dynamický rozsah. Samozřejmě to nemám nijak přesně změřeno, ale použitelný rozsah jasů je úžasný a z RAWu se bez většího snažení dá vytáhnout opravdu hodně bez toho, aby to na fotkách nějak rušilo. Hezky je to vidět na nočních snímcích, kde jsou parádně vykreslena světla i stíny.

Recenze_Hasselblad_907X-review-086

Zkoušel jsem použít zadní stěnu CFV II 50C se starším filmovým Hasselbladem 501C a příslušnými objektivy a výsledné fotky jsou také perfektní. Je ale znát, že nové XCD objektivy jsou na tom přece jen o něco lépe s přenosem kontrastu. Kvalitu fotek nejlépe posoudíte na ukázkových snímcích, všechny jsou převedeny z 16-bitového RAWu v originálním programu Hasselblad Phocus. Doporučuji zobrazit snímky v plném rozlišení (vpravo nahoře možnost stáhnout).

Jste-li zvyklí fotit na filmové políčko 6x6 cm, musíte při použití stěny CFV II 50C počítat s užším úhlem záběru objektivů. Pochopitelně je to dáno tím, že je snímač o dost menší, má rozměry cca 44x33 mm. Zatímco na 6x6 je základní ohnisko cca 80 mm, na snímači 44x33 mm je to 65 mm.

Konektivita

Právě program Hasselblad Phocus umožňuje ovládání přístroje přímo z počítače, což oceníte při studiové práci. Pokud ale používáte tablety nebo mobilní telefony Apple s operačním systémem iOS 12 a novějším, můžete 907X ovládat i z těchto mobilních zařízení a to včetně zaostřování a ovládání expozice. Já používám systém Android a s ním bohužel aplikace Phocus nefunguje, což mě dost mrzelo.

Recenze_Hasselblad_907X-review-095

• snímač o rozměrech 43,8 x 32,9 mm s rozlišením 50 Mpx
  • oddělitelná zadní stěna CFV II 50C je kompatibilní s filmovými přístroji V systému
  • tělo 907X podporuje objektivy s bajonetem Hasselblad X
  • výklopný LCD dotykový displej o velikosti 3,2" a rozlišením 2,36 Mpx
  • 2,7K video se snímkovací frekvencí 29,97p
  • s XCD objektivy synchronizace s bleskem až do 1/2000 s

Musím vás upozornit na to, že Hasselblad 907X je silně návykový. Měl jsem příležitost seznámit se se všemi ostatními přístroji se stejně velkým snímačem, ale i když byly co do funkcí daleko lépe vybaveny, nebo mají ještě větší rozlišení, se žádným z nich mě focení nebavilo tak, jako právě s Hasselbladem 907X. Je to možná tím, že vás 907X donutí pracovat pomalu a rozmyslem, jako byste fotili právě se starým filmovým Hasselbladem. Konec konců toho mají společného víc než dost...

Hasselblad XCD 21 mm F4

Hasselblad XCD 21 mm F4

4. 10. 2018