Recenze Nikon Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro: krása se ukrývá v detailech

Martin Hájek
8. 7. 2021 | 9 minut čtení

Na recenzi objektivu Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro od Nikonu jsem se moc těšil. Jednak jsem již dlouho zanedbával svou oblíbenou disciplínu makro. Ale také z důvodu, že to vlastně zdaleka není jen o fascinujícím světě makrodetailu, kde můžete uplatnit tento skvělý objektiv. Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro totiž stejně tak dobře využijete například u portrétů, v produktové nebo krajinářské fotografii.

Hodnocení odborníka 94%

• Nekompromisní obrazová kvalita
  • Rychlý a přesný AF
  • Účinný stabilizátor VR
  • Odolný vůči odleskům a optickým vadám
  • OLED stavový display
  • Dva prstence pro ovládání MF a expozice
  • Sluneční clona
  • Prstenec pro změnu expozice je dost tenký (trochu krkolomné pro větší ruce)
  • Celkově hrubý povrch objektivu a MF prstence "přitahuje" prach a nečistoty

Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro je špičkovým makroobjektivem řady "S" určeným pro FX fotoaparáty s bajonetem Z-Mount (Nikon Z5, Nikon Z6, Nikon Z7). Kromě špičkové kresby a velice pohotového ostření disponuje také optickým stabilizátorem, stavovým OLED displejem a dvojicí aktivních prstenců pro pohodlnější práci v terénu. Přestože jde primárně o makroobjektiv, jeho využití je mnohem širší a pokryje spoustu fotografických situací od krajinek, přes portréty, produktové/reklamní fotografie až třeba po architekturu. Samozřejmě, vzhledem k ohniskové vzdálenosti 105 mm (což nám dá ekvivalentně úhel záběru cca 23 °) jde o sklo vhodnější více pro detaily nežli celky (a když už celky, tak jen na větší vzdálenosti). Hned na úvod však mohu zodpovědně prohlásit, že za těch cca 10 dní, co jsem měl tento skvělý objektiv k dispozici, jsem si ho opravdu hodně oblíbil.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Technický popis objektivu Z MC Macro 105 mm f/2,8 VR S

Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro je se svou ohniskovou vzdáleností 105 mm jako stvořený pro zaznamenávání detailů ale také třeba působivých portrétů. Objektiv je sice primárně určený pro fotoaparáty Nikon s bajonetem Z a formátem senzoru FX (36 × 24 mm), nicméně lze jej použít též v kombinaci s modely DX (menší senzor s crop faktorem cca 1,5×), kde poskytne ekvivalentní ohniskovou vzdálenost cca 157,5 mm.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Dané ohnisko v kombinaci se světelností f/2,8 a velice příjemným bokehem poskytne působivě zaostřený hlavní objekt a příjemně, silně rozostřené pozadí (popřípadě i popředí, dle zvolené kompozice). Kombinací dobré světelnosti a optické stabilizace tak máte i skvělou možnost focení v horších světelných podmínkách, aniž by došlo k rozhýbání (rozmazání) obrazu vlivem pohybové neostrosti.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Nikon Z MC 105 f/2,8 VR S Macro: Autofocus a stabilizátor

Pojďme se na chvíli zastavit u dvojice opravdu silných zbraní objektivu Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro. Rychlé a přesné ostření je často tím, co stojí mezi skvělou a zkaženou fotografií a zde si dal výrobce opravdu záležet! Dvoumotorový AF Multi-Focus STM je vhodný díky svému tichému a přesnému chodu též pro záznam videa. Nechybí zde jak možnost ručního, tak i automatického zaostřování. Propracovaný AF systém mimo jiné zajistí, že vám "neuteče" žádný snímek (a pokud ano, pak to s největší pravděpodobností nebude objektivem) – a to včetně těch akčnějších snímků, které u makrofotografie nejsou jevem nijak ojedinělým. Autofocus funguje opravdu skvěle, a to i při nedostatku světla.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Elektromagnetický mechanismus v objektivu poskytne současně i přesné ovládání clony – jak při běžném snímání (AF-S), tak zejména v režimu kontinuálního snímání (AF-C). Skvělým a praktickým pomocníkem je stabilizace obrazu VR, která minimalizuje výskyt chvění fotoaparátu se ziskem až 4 EV (při focení z ruky). Vzhledem k tomu, že dávám přednost stativu, nedostal jsem se reálně na podobné hodnoty nicméně, nebyl problém se stabilizací vyfotit z ruky snímky s posuvem 2-3 EV bez nějakého výrazného "rozhýbání" scény (viz ukázkové fotografie, kde je ostatně vliv stabilizátoru krásně vidět).

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Skutečné makro 1:1 - NIKON Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro

Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S je tzv. "true-macro" neboli objektivem s reálným měřítkem zvětšení (poměr zobrazení / magnification) 1:1. To znamená, že obraz na senzoru je v reálném poměru s obrazem ve scéně. Zjednodušeně: 1 cm na senzoru = 1 cm ve skutečnosti! Důležité je zde však zdůraznit, že zobrazení 1:1 dosáhnete až při minimální snímací vzdálenosti, která činí asi 29 cm. To sice nemusí na první pohled znít nijak světoborně, nicméně je třeba si uvědomit, že se počítá vzdálenost od fotografovaného bodu až k senzoru uvnitř těla fotoaparátu. V reálu vám to dovolí přiblížit se k fotografovanému bodu (předmětu, hmyzu, detailu) až téměř na dotek - s nasazenou sluneční clonou.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Praxe s Nikon Z MC 105 f/2,8 VR S Macro

Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S je nejen technicky parádně vychytanou hračičkou, ale Nikon zapracoval i na uživatelské přívětivosti. S objektivem se pracuje velice dobře a pohodlně. Díky použitým materiálům perfektně sedí do ruky a dobře se přizpůsobí. Dvojice ovládacích prstenců zpříjemní ovládání i během fotografování, a nemusíte tak odvracet zrak od hledáčku (nebo displeje).

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Velkým prstencem ostříte v režimu MF a menším prstencem měníte expozici (clona, expoziční kompenzace). Integrovaný informační panel OLED umístěný přímo na těle objektivu umožňuje rychle kontrolovat aktuální nastavení. Pomocí tlačítka (disp) hned vedle displeje přepínáte mezi třemi módy, kde se zobrazí: 1) aktuálně nastavená clona; 2) momentální vzdálenost zaostření; 3) měřítko zvětšení.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Dále na objektivu najdete ještě tlačítko L-Fn (uživatelský ovladač, který slouží ve standardním nastavení jako zámek expozice / AE-L), dvojici přepínačů: AF/MF (přepínač automatického a manuálního ostření) a omezovač rozsahu AF (Full – plný rozsah a omezený 0,29 až 0,5 m).

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Průměr předního členu objektivu je 62 mm – důležitý to údaj v případě použití sluneční clony nebo fotografických kruhových filtrů. K objektivu je standardně dodávána sluneční clona, typ: HB-99.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

NIKON Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro - kvalita fotek

Výsledná kvalita fotek je jedním slovem brilantní. Obraz je perfektně ostrý – a to nejen ve středu, ale i do okrajů snímků. Při focení na nízká clonová čísla dostanete současně nádherný bokeh (rozostření pozadí) s velmi jemnou, příjemnou a zcela nerušivou atmosférou.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Barevné podání je perfektní a při správném nastavení expozice i s ohledem na pravidla kompozice dostanete parádní výsledky. Zároveň objektiv netrpí běžnými obrazovými vadami, jako je chromatická aberace nebo vinětace (ztráta světla v rozích, typický to nežádoucí jev zejména u širokoúhlých skel). I při plně otevřené cloně (f/2,8) se můžete spolehnout na pěkně ostrý obraz a minimum optických defektů.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Svou roli zde sehrály dozajista i pokročilé úpravy optických prvků objektivu - Nano Crystal Coating nebo antireflexní vrstva ARNEO, které eliminují jak odrazy uvnitř objektivu – kdy světlo vstupuje do objektivu hodně pod úhlem –, tak i odlesky způsobené protisvětlem. Ve výsledku tak obě speciální vrstvy účinně eliminují duchy a odlesky. Další prvky antireflexních vrstev s extrémně nízkou disperzí výrazně snižují zkreslení barev a zamezují vzniku chromatické aberace. Fluorový povlak přední čočky objektivu zabraňuje ulpívání nečistot a vlhkosti.

Nikon Macro Z-MC 105mm f/2,8 VR S

Nikon Z MC 105mm f/2.8 VR S Macro

• Bajonet Z-Mount / FX formát
  • Světelnost f/2,8
  • Ohnisko 105 mm / 23,20°
  • Rozsah clon: F2,8 až F36
  • MFD / minimální zaostření: 29 cm
  • Měřítko zvětšení 1:1 (true-macro)
  • 16 čoček / 11 členů
  • Speciální povrch optických členů Nano Crystal a ARNEO
  • Ostřicí systém Multi-Focus STM AF
  • Stabilizace obrazu VR
  • Stavový display OLED na těle objektivu
  • 9lamelová clona
  • Utěsněné tělo objektivu
  • 1 uživatelské tlačítko (L-Fn)
  • Průměr 62 mm (pro sluneční clonu a filtry)

Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro je špičkovým objektivem – určeným primárně na detaily, který naplní vysoké požadavky i velmi náročných fotografů. Kromě makrofotografie jej výborně využijí též reklamní či portrétní fotografové. Stejně dobře si jej umím představit též jako praktického pomocníka krajinářských nebo wildlife fotografů. Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro nabízí opravdu hodně muziky za rozumnou cenu. Vaši investici odmění perfektními snímky, stejně jako velmi příjemným ovládáním, rychlým ostřením a vysoce účinným stabilizátorem obrazu. Hledáte-li vhodný objektiv na fotografování kytiček, hmyzu, šperků, jídla, produktových snímků, přírody, zvířat nebo třeba portrétů, Nikkor Z MC 105 mm f/2,8 VR S Macro vás určitě nezklame.

11. 4. 2024

21. 3. 2024
Recenze: Nikon Z f