Recenze: PANASONIC LUMIX S 18 mm f/1,8

Martin Hájek
13. 10. 2022 | 8 minut čtení

Lehký širokoúhlý objektiv s vysokou světelností je určen pro všechny fotografy i kameramany, kteří se zaměřují na záběry krajinek, interiérů, architektury nebo astrofotografie. Objektiv nabízí rychlý a tichý autofocus s potlačeným tzv. focus breathingem (dýcháním) a vynikající obrazovou kvalitu od středu až do okrajů snímku. Jako bonus je zde například odolnost vůči stříkající vodě, prachu nebo mrazu (až do -10 °C).

Hodnocení odborníka 94%

• Skvělá optická kvalita
  • Vysoká světelnost f/1,8
  • Skvělé rozlišení až do rohů
  • Vynikající též pro video
  • Minimum optických vad
  • Kompaktní provedení
  • Designové zpracování
  • Odolné tělo vůči vodě, prachu, mrazu
  • Rychlý a tichý AF
  • AF déle ostří v low-light scénách

Další z řady objektivů Panasonic Lumix řady S, který úspěšně navazuje na vysokou obrazovou kvalitu, vysokou světelnost, ultrakompaktní design, malou hmotnost a v neposlední řadě též odolnost. Tento model širokoúhlého objektivu rozšiřuje „eSkovou“ řadu pevných světelných skel, kam dále patří objektivy s pevným ohniskem 24 mm, 35 mm, 50 mm a 85 mm. Výhodou je, že celá řada těchto objektivů sdílí řadu shodných vlastností, díky nimž můžete maximálně zefektivnit své pracovní nebo hobby workflow. Patří sem například stejný průměr předního závitu pro použití filtrů, stejná velikost, vyvážení, design, pozice ostřícího kroužku, přepínače nebo vnější průměr.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 1

Základní popis objektivu

Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 řady S byl navržen pro full-frame bezzrcadlovky s bajonetem L (Leica a Panasonic), jedná se o designově vyvedený a kompaktní ultraširokoúhlý pevný objektiv. Ohnisková vzdálenost 18 mm je ideální pro snímky krajiny, architektury a interiérů. Objektiv produkuje záběry s výraznou perspektivou, navíc jeho vysoká světelnost f/1,8 rozšiřuje výrazně kreativní možnosti fotografů i kameramanů, spočívající v kreativní práci s pozadím/popředím (hrátky s hloubkou ostrosti). Zároveň se objektiv velice dobře uplatní i v situacích, kde máme velice špatné světelné podmínky. Téměř kruhová clona s devíti lamelami zároveň dodá obrazu jemný bokeh. Objektiv je primárně určený pro full-frame bezzrcadlovky s bajonetem L, ale lze jej použít i v kombinaci se snímači APS-C, kde poskytne ekvivalentní ohniskovou vzdálenost 27 mm.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 2

Složení optické soustavy

Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 má optickou soustavu složenou z celkem 13 optických členů, řazených do 12 skupin. Součástí optické soustavy jsou 3 asférické členy, 1 UED, 3 ED a 1 UHR. Tento pokročilý design objektivu účinně potlačuje běžné optické vady, především chromatickou aberaci a současně napomáhá k dosažení vysokého obrazového výkonu a také příjemného bokehu. Díky ultraširokému zornému úhlu je objektiv vhodný pro širokou škálu foto i video aplikací a kromě toho jej lze použít i pro záběry zblízka s minimální ostřící vzdáleností 17,8 cm.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 3

CHCI PANASONIC LUMIX S 18 MM F/1,8

Výkonný autofocus S 18 mm f/1,8

Automatické ostření je rychlé, tiché a vše se odehrává interně (IF) pomocí výkonného lineárního motoru. Ten umožňuje spolehlivé sledování pohybujícího se objektu. Výsledné záběry se pyšní krásným bokehem, s ostrostí od středu až do okrajů snímku s vynikajícím rozlišením. Objektiv je mimo jiné odolný vůči stříkající vodě, prachu a také odolává mrazu až do -10°C, takže se nemusíte bát jej vzít i do situací s výrazně náročnějšími podmínkami.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 4

Panasonic S 18 mm f/1,8 vhodný pro fotografii i video

Ultraširokoúhlý objektiv s vysokou světelností lze využít jak na fotografii, tak i pro video. Kameramani určitě ocení potlačený focus breathing, nebo jemnou krokovou kontrolu clony, díky níž mohou uživatelé jemně měnit velice efektivně expozici. Objektiv pracuje s DFD technologií, která neustále počítá vzdálenost od sledovaného objektu a přeostřuje. Lineární ovládání ostřícího kroužku má velmi jemný chod, takže jej výborně využijete i na profesionální video aplikace. Vysoká ostrost a výkon jsou vhodné též pro podporu 4K videa.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 5

Jak se s objektivem S 18 mm f/1,8 pracuje?

Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 vyniká malým, výkonným a prostým ale velice povedeným designem. Disponuje plynulým a tichým automatickým ostřením s jemným a přesným chodem. Občas trvalo déle ostření ve světelně náročných scénách, především co se týče nízké hladiny okolního osvětlení (interiéry, noční fotografie, low-light, protisvětlo) ale to není ničím výjimečným u objektivů obecně. Zároveň nešlo o žádné výrazné zhoršení výkonu při práci s objektivem. U natáčení videa rozhodně potěší potlačené „dýchání“ (focus-breathinge) objektivu, obraz je plynulý a necuká se. Jako jasný klad vnímám fakt, že Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 je prostý veškerého složitého ovládání, řadou tlačítek a dalších ovládacích prvků - výjimku zde tvoří jen ostřící prstenec, což mě velice baví (prostě, v jednoduchosti je krása).

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 6

Hodnocení kvality výstupů S 18 mm f/1,8

Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 má velice dobré zobrazení barev, kontrastu a nabídne slušnou středovou ostrost i při tak širokoúhlém záběru jako je 18 mm (resp. 27 mm po přepočtu na 35 mm/full frame). Objektiv lze dobře využít i díky jeho minimální zaostřovací vzdálenosti cca 18 cm také pro blízké snímání – detaily a makro. Rohy a okraje obrazu jsou směrem od středu jemně rozostřené, ale nejde o výrazný rozdíl. Navíc u některých typů záběrů, jako jsou právě detaily, to vypadá velice působivě. Již při lehkém zaclonění rázem dosáhnete již slušné ostrosti v celé ploše obrazu.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 7

Chci PANASONIC LUMIX S 18 mm f/1,8

Optické vady objektivu S 18 mm f/1,8

Vinětace je zcela minimální i při naplno otevřené cloně (f/1,8) a chromatická aberace téměř žádná. Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 sice zobrazuje o něco silněji soudkovité zkreslení, což ale není vzhledem k ohnisku nic zvláštního a už vůbec ne rušivého. Na druhou stranu, vzhledem ke stále ještě relativně dost širokoúhlému záběru, je ono soudkovité zkreslení stále v rozumné míře. A pokud by vám soudkovité zkreslení přeci jen vadilo, lze se jej docela snadno a rychle zbavit v rámci post-procesu. Vysoká světelnost f/1.8 umožňuje dosáhnout efektního rozostření pozadí. Bokeh je nerušivý, jemný, pro oko vcelku příjemný.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 8

Závěrem

Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 je kompaktním ultraširokoúhlým pevným objektivem, určeným jak pro fotografy ale zejména pro videotvůrce. Díky malým rozměrům a nízké váze jej lze snadno použít v různých situacích – od běžné foto/video praxe, přes uchycení do gimbalů (stabilizátorů) až po montáž na drony a využití objektivu pro „leteckou“ fotografii a video. Ostatně, právě pro video aplikace nabízí objektiv své silné zbraně v podobě účinného autofocusu, praktického a skvělého ostřícího kroužku (ring) s velice jemným chodem nebo výrazně potlačený „focus breathing“. Kromě kameramanů ale stejně dobře využijí objektiv i fotografové krajinek, architektury, dokumentů nebo reportáží.

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 9

Panasonic LUMIX S 18 mm f/1,8 image 10

Chci Panasonic Lumix S 18 mm f/1,8

• Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8
  • S bajonetem L (Leica a Panasonic)
  • Ohnisko 18 mm na full frame
  • Na APS-C ohnisko 27 mm (ekv. 35 mm)
  • Rozsah clony: f/1,8 až f/16
  • 9-lamelová kruhová clona
  • 13 optických členů ve 12 skupinách
  • 3× asférický člen / 3× ED / 1× UED / 1× UHR
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 18 cm
  • Pro foto i video (krajina, reportáž, architektura)
  • Výrazně potlačený focus breathing
  • Změny expozice díky jemné kontrole clony
  • Rychlé, tiché ostření s lineárním AF motorem
  • Odolné tělo: stříkající voda, prach a mráz až -10°C
  • Efektivní workflow spolu s dalšími objektivy Lumix S
  • Obsahuje sluneční clonu objektivu
  • Kompaktní a lehký s hmotností 340 g
  • Průměr závitu: 67 mm

Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 byl navržen speciálně pro full frame bezzrcadlovky Leica a Panasonic (bajonet L). Lze jej samozřejmě stejně tak použít i v kombinaci s APS-C senzory, v tom případě však nutno počítat s ekvivalentní ohniskovou vzdálenost cca 27 mm. Tento pevný a vysoce světelný širokoúhlý objektiv se ideálně hodí pro krajinky, městské scenérie i blízké snímání. Unikátní design a krátká minimální zaostřovací vzdálenost (18 cm) navíc umožní pořizovat působivé makro snímky. Panasonic Lumix S 18 mm f/1.8 byl optimalizován pro video aplikace, kde poskytne plynulý, tichý a přesný chod automatického ostření, stylově doplňující vaši skvělou tvorbu profesionálním videem.

4. 4. 2024
Recenze Panasonic S 100 mm f2,8 Macro: nejmenší a nejlehčí makroobjektiv je skvělý i na portréty a video

Recenze Panasonic S 100 mm f2,8 Macro: nejmenší a...