Recenze objektivů LUMIX S 24, 50 a 85 mm f1,8: Panasonic nabízí skvělý set na video
- Hodnocení odborníka
- Ukázkové snímky
- Popis
- Hlavní rysy
- Shrnutí
- Diskuze
- PANASONIC LUMIX S 24 mm f/1,8 23 190,-
Řada objektivů Panasonic S se světelností f/1,8 nabízí aktuálně už čtyři modely a všechny jsou vynikající. Je to hlavně kvůli skvělému obrazovému výkonu a perfektnímu zpracování, ale také kvůli stejným vlastnostem, jako jsou rozměry, vyvážení a podobně. Vyzkoušel jsem ohniska 24, 50 a 85 mm, ohnisko 35 mm ještě minulý týden v této řadě chybělo. Nepochybuji, že i nejnovější zástupce bude stejný, jako ostatní členové této skvělé party.
Hodnocení odborníka 95%
- špičkové zpracování
- světelnost f/1,8
- skvělá ostrost už při otevřené cloně
- prvotřídní vlastnosti v protisvětle
- velmi dobře korigované zkreslení u kratších ohnisek
- u delších ohnisek příjemný bokeh
- minimální dýchání při natáčení videa
- snad jen, že nemají stabilizátor (což ale vzhledem k ceně naprosto chápu…)
Popis
Recenze objektivů Panasonic LUMIX S 24, 50 a 85mm f/1,8
Panasonic nás neustále přesvědčuje, že nám - myšleno fotografům a videomakerům - opravdu naslouchá. Pevné objektivy se světelností f/1,8 nabízí snad všichni výrobci jako alternativu k daleko dražším světelnějším kolegům. Není tedy divu, že je mají v oblibě především amatéři (správný význam slova “amatér” není hanlivý, jak se mnozí mylně domnívají). Kromě o dost nižší ceny bývají hlavní výhodou nižší hmotnost a menší rozměry, naopak kvalita zpracování nebývá na tak vysoké úrovni. Ale poměr výkonu a ceny je i tak velice lákavý.
Jenomže už jsme si mohli zvyknout na to, že Panasonic nemá rád kompromisy. Naopak, snaží se vždy přijít s řešením, které bude nabízet především výhody. Poptávka cenově dostupných pevných objektivů rozhodně není malá, tak proč zákazníkům nevyjít vstříc a rovnou nenabídnout něco, co konkurence prostě nemá, že? Nutno podotknout, že pohled do budoucna se u Panasonicu ubírá především směrem k videu, které bude podle jejich názoru hrát daleko větší roli, než je tomu v současnosti.
Pravděpodobně právě z tohoto důvodu se rozhodli, že vytvoří sadu dostupných objektivů s pevným ohniskem, slušnou světelností, ale především s naprosto shodným charakterem obrazu a barevným vyvážením, abyste se při postprodukci nemuseli zbytečně trápit barevnými korekcemi. A zašli ještě daleko dál. Kvalita obrazu je u všech objektivů opravdu téměř identická, to se dá ale prohlásit i o vzhledu a rozměrech, o ovládacích prvcích, šířce ostřicího prstence, průměru závitu pro filtry a třeba také o vyvážení. To stejné vyvážení oceníte především při natáčení videa pomocí gimbalu při výměně optiky. S jakýmkoliv jiným systémem byste totiž byli nuceni ztrácet drahocenný čas (a tím i peníze) opakovaným správným vyvažováním celé soustavy, což je při časté změně úhlu záběru docela otrava.
Kvalita obrazu
Většinou to bývá tak, že u světelných objektivů není při plně otevřené cloně obraz moc použitelný a bývá tedy stejně potřeba alespoň trochu zaclonit. Už jsem se s tím setkal několikrát, že objektivy se světelností f/1,8 mají při nízkých clonových číslech lépe korigované obrazové vady než objektivy s f/1,4. A tady je to podobně.
Moc mě potěšilo, že jsem se téměř nesetkal s chromatickou aberací, takže i velmi nízká clonová čísla jsou dobře použitelná. Přirozeně, že na otevřenou clonu nedosáhnete takové ostrosti, jako třeba na f/4 nebo f/5,6, kdy mi kresba přijde nejlepší, ale překvapilo mě, že je velmi dobře použitelná i plná světelnost f/1,8 a stejně tak parádně ostré snímky jsou i na clonu f/11, na cloně f/16 je už obraz poměrně měkký vlivem difrakce. Dobré je, že velmi dobře v porovnání se středem záběr jsou na tom i okraje a rohy.
Vynikající a vlastně i trochu unikátní je fakt, že jsou na tom všechny objektivy stejně. Nejen, že mají zhruba stejnou rozlišovací schopnost (ohnisko 85 mm je opravdu vynilající a v porovnání s ostatními o fous lepší), ale jsou i stejně barevně vyladěny a obraz má stále stejný charakter. Pro focení to až tak důležité není (ale samozřejmě je to velice příjemné), ale při zpracování videa vám tahle vlastnost ušetří docela dost starostí a hlavně času.
Design, ergonomie, ovládací prvky
Když se na objektivy podíváte, skutečně mezi nimi nepoznáte žádný rozdíl. Samozřejmě, přední čočky mají u každého objektivu jiný průměr, ale to je tak všechno. Závity pro nasazení filtrů jsou stejné, ostřicí kroužky mají stejnou šířku, ... Typický válcovitý tubus s příjemně širokým zaostřovacím prstencem, vše utěsněné proti povětrnostním vlivům. Výrobce tedy zachoval stejné rozměry u celé řady objektivů pro snadné použití příslušenství pro natáčení videa.
Pokud jde o ovládací prvky, na straně objektivu najdete jenom přepínač ručního a automatického zaostřování.
Autofokus
Vzhledem k tomu, že zaostřování probíhá u všech objektivů uvnitř, je autofokus nejen tichý, ale také rychlý. Na dobré funkčnosti automatického ostření se velkou měrou podílí také světelnost f/1,8. Senzor má k dispozici o 1,3 EV více světla než s objektivem se světelností f/2,8 a to je docela dost. Zaostřování ve špatných světelných podmínkách je tak daleko spolehlivější. Subjektivně jsem práci autofokusu prakticky vůbec nevnímal, takže fungoval naprosto bezproblémově.
chci koupit PANASONIC LUMIX S 24 mm f/1,8
chci koupit PANASONIC LUMIX S 50 mm f/1,8
chci koupit PANASONIC LUMIX S 85 mm f/1,8
Hlavní rysy
- plnoformátové objektivy se světelností f/1,8
- tichý a rychlý autofocus
- bez výjimky skvělý výkon i na plně otevřenou clonu
- stejné barevné ladění
- stejné vyvážení (oceníte hlavně při natáčení s gimbalem)
- stejné rozměry a průměr filtru
- stejné rozmístění ovládacích prvků (ostřicí kroužek, přepínač AF)
- odolnost vůči prachu a stékající vodě
Shrnutí
Obecně bývá zvykem označovat objektivy se světelností f/1,8 za “amatérské”, oproti těm “profesionálním” jsou levnější a mají horší světelnost. Když se ale podívám na tuto řadu objektivů, za amatérské je rozhodně nemohu považovat. Kvalita zpracování, odolnost a špičková kvalita obrazu, to jsou ryze profesionální vlastnosti. Když k tomu přičtu ještě na chlup stejné rozměry, vyvážení, barevné ladění a další shodné vlastnosti, vychází mi, že celá série dokáže nabídnout právě to, co hledají profesionálové při natáčení videa, ale i ve fotografii.
Diskuze
Recenze objektivů LUMIX S 24, 50 a 85 mm f1,8: Panasonic nabízí skvělý set na video
Přidat příspěvekZatím nebyl přidán žádný příspěvek.