Ricoh GR IIIx, to je kompaktní a výkonný fotoaparát nabízející vysoký výkon v ultra malém těle. Fotoaparát je vybaven 24Mpx CMOS senzorem velikosti APS-C bez low-pass filtru a 3osou stabilizací obrazu se ziskem až 4 EV. Obrazový procesor GR Engine 6 a 14bitový RAW záznam zajistí špičkové bezeztrátové výstupy. Hbitý, hybridní AF pracuje za základě kombinace kontrastní a fázové detekce.

Hodnocení odborníka 92%

• Kompaktní a odolné tělo
  • Rychlý a spolehlivý AF (i při horším světle)
  • Svižný start fotoaparátu
  • Slušný objektiv a účinný stabilizátor
  • Dobré výsledky i na vyšší ISO hodnoty
  • Kvalita, kresba, barvy i ostrost fotografií
  • Minimální výskyt optických vad
  • Integrovaný ND filtr a X-sync čas 1/4000 s
  • Sáňky na blesk
  • Rozumná výdrž baterie
  • Aretace kruhového voliče
  • Ze začátku trochu nepřehledné menu
  • Cena

Ricoh GR IIIx představuje povedený lehký upgrade svého povedeného předchůdce. Tento nenápadný leč velmi výkonný přístroj nabízí vynikající kvalitu obrazu, rychlou odezvu a zejména nenápadné provedení. Největší změnou je nově navržený 26,1 mm objektiv, který poskytuje ekvivalentně 40 mm standardní úhel záběru (po přepočtu na formát 35mm). Daná ohnisková vzdálenost se blíží přirozenému zornému poli, jaké vnímáme svět naším zrakem.

Ricoh GR III x image 1a

Kompaktní a lehký design

Ricoh GR IIIx byl navržen s ohledem na extrémně kompaktní rozměry a maximální funkčnost, což se zde myslím povedlo na výbornou. Vnější rám fotoaparátu je vyroben z hořčíkové slitiny pro vyšší odolnost při přenášení nebo skladování. Poskytuje řadu uživatelských funkcí včetně velice krátké doby nastartování (cca 0,8 sek), ergonomické ovládání, jasný dostatečně rozměrný 3“ dotykový LCD nebo konektor USB-C.

Ricoh GR III x image 2a

Vybavení a možnosti Ricoh GR IIIx

V těle fotoaparátu tepe aktualizovaný 24,2 Mpx APS-C CMOS snímač bez low-pass filtru, jemuž zdatně sekunduje nový GR Engine 6, společně vytvářející až 14-bit RAW nebo JPEG snímky s vysokým rozlišením, skvělou tonalitou, přirozeným podáním barev. Citlivost se zde pohybuje v rozsahu ISO 100 – 102 400. Kromě toho umí GR IIIx také nahrávat Full HD 1080 video s frekvencí snímkování 60p, 30p a 24p.

Fotoaparát je vybaven vysokorychlostním hybridním systémem AF, vestavěným stabilizátorem a řadou nových a vylepšených funkcí. Zajímavostí je například to, že můžete upravovat fotografie přímo ve fotoaparátu (i když osobně dávám rozhodně přednost raději úpravám v PC). Velmi příjemně potěšila extrémně krátká doba spuštění (v dané třídě fotoaparátů) přibližně 0,8 sek. To jej pasuje do role velmi efektivního a rychlého reportážního fotoaparátu.

Ovládání je příjemné, přehledné a rychlé též díky dotykovému 3“ LCD s rozlišením 1.037 000 bodů. Pro snazší sdílení a přenos fotografií a videí poslouží vestavěné bezdrátové technologie bluetooth a Wi-Fi, díky nimž můžeme fotoaparát spárovat s chytrým telefonem či tabletem.

Ricoh GR III x image 3a

Objektiv Ricoh GR IIIx

Nově navržený 26,1mm GR objektiv poskytuje 40 mm standardní zorný úhel (po přepočtu na formát 35 mm) a poskytuje snímky s přirozenou perspektivou. Nízkodisperzní čočky s vysokým indexem lomu a asférické prvky jsou umístěny, aby potlačily optické zkreslení a chromatickou aberaci. Objektiv je vybaven 9-lamelovou clonou, která v kombinaci s dobrou světelností f/2,8 poskytne velice příjemné rozostření pozadí (popředí) a jemný bokeh. Objektiv je složen ze 7 členů řazených do 5 skupin, z toho jsou 2 prvky asférické pro snížení optických vad

Ricoh GR III x image 4

Hybridní AF systém a systém stabilizace

Hybridní AF systémem pracuje v kombinaci konstrastní a fázové detekce a umí zajistit opravdu rychlé a spolehlivé automatické zaostření. Fotoaparát ostří spolehlivě a rychle i v podmínkách s velmi špatným osvětlením. Funkce AF obsahují mimo jiné také detekci obličeje nebo oko fotografovaného, zaostří na něj a pomocí rámečku AF indikuje polohu zaostření na LCD. V případě, že fotoaparát detekuje více tváří, automaticky rozezná hlavní objekt. Pokud si přejete přeostřit jinam, stačí dotek na LCD v konkrétním místě a je to.

Pro eliminaci nechtěného rozhýbání snímků slouží 3-osá stabilizace se ziskem až 4EV. Shake Reduction (SR) minimalizuje chvění fotoaparátu ve třech osách (horizontálně, vertikálně a náklon). Výsledkem jsou ostré, nerozhýbané snímky i při používání relativně dlouhých expozičních časů.

Ricoh GR III x image 5

Jak se pracuje s Ricoh GR IIIx

LCD monitor a ovládání pomocí dotykové obrazovky 3" je velmi praktické a intuitivní. Odezva je rychlá a přesná, k dispozici jsou různé podpůrné funkce, díky nimž je ovládání a nastavení vcelku rychlé a logické, například posun rámečku AF, výběr nabídky a posun/zvětšení obrazu během prohlížení fotek. Fotoaparát disponuje také klasickým multifunkčním ovladačem s několika tlačítky rychlé volby (ISO, makro, WB, samospoušť a OK) včetně dvojice tlačítek (menu, disp), tlačítka preview (prohlížení) a jednoho Fn (uživatelského, programovatelného) tlačítka. Na horní straně pak nejdeme kruhový volič režimů s volbami: M, Tv, Av, P a U1-U3. Součástí kruhového voliče je zámek (aretační tlačítko), které je nutné pro otáčení voliče nejprve stisknout (za mě funkce zcela zbytečná a občas i lehce obtěžující). Expoziční parametry (clona, čas) nastavujeme dvojicí koleček soustředěných vcelku logicky okolo hlavního voliče režimů.

Ricoh GR III x image 6

Filtry a Pokročilé úpravy Ricohu GR IIIx

GR IIIx je vybaven funkcí kreativního ovládání obrazu, integrující režimy různých obrazových efektů . Pomocí celkem 11 základních režimů navíc lze snadno editovat různé parametry, jako je odstín, sytost, kontrast a zrnitost ap. Sadu upravených parametrů lze také přidat jako vlastní nastavení do nabídky funkcí ovládání obrazu.

GR IIIx poskytuje úpravy RAW přímo ve fotoaparátu, takže můžete upravovat parametry pořízených snímků jako je: velikost, poměr stran, vyvážení bílé, kompenzace expozice, vše bez potřeby počítače. Fotoaparát také umožňuje zachovat nastavené parametry po dokončení počátečního vyvolání dat z RAW formátu, což umožňuje provádět drobné úpravy snímků.

Svým fyzickým provedením je Ricoh GR IIIx stejný jako model Ricoh GR III. Rozdíl je vlastně jen ve 40 mm objektivu. Spolu s objektivem doznala změn i kompatibilita s předsádkami. Ostatní zůstává beze změn. Tělo fotoaparátu je robustní, působí velice bytelným dojmem, přesto je malé a snadno se vejde do kapsy u kalhot. Jako materiál použil výrobce hořčíkové slitiny. Ergonomii má fotoaparát relativně příjemnou a ovládání je intuitivní, k čemuž dost přispívá i dostatečně rozměrný dotykový LCD s vynikajícím rozlišením i jasem.

Ricoh GR III x image 7

Ricoh GR III x v praxi

Ricoh GR IIIx je prostě Ricoh a tak je k němu třeba přistupovat. Na jednu stranu kvituji, že fotoaparát zůstal „svým“, na straně druhé mi samotná struktura menu připravila nejednu horkou chvilku. Na ovládání a především strukturu menu ála Ricoh si prostě musíte zvyknout (zcela bez mučení se zde musím přiznat, že jednou jsem během testování dokonce musel sáhnout do menu a dát reset fotoaparátu). Chvíli to trvá ale jde to. Jinak ovládání jako takové je zcela v pořádku, vše má své dané místo a během pár dní praxe s fotoaparátem už se s ním budete cítit velmi dobře. Výborné je řešení nastavení základních expozičních parametrů pomocí dvojice tlačítek (resp. jedno je klasické kolečko – to vepředu; druhé je spíše jakýsi kolébkový přepínač, pohybující se jen lehce vlevo/vpravo). Dané řešení je velmi pohodlné, přesné a dobře ergonomicky řešené.

Objektiv při plně otevřené cloně poskytne výtečné snímky s krásnou kresbou, dobrým dynamickým rozsahem a dostatkem detailů. Překvapila i téměř úplná absence klasických optických vad. Ostrost obrazu je velice dobrá až do rohů a to i při plně otevřené cloně f/2,8. Při vyšším zaclonění se celková ostrost obrazu samozřejmě ještě  zvýší. Senzor 24 Mpx APS-C bez low-pass filtru vytváří snímky s velmi slušným dynamickým rozsahem i dobrými výsledky co se týče úrovně digitálního šumu na vyšších citlivostech. Stabilizace obrazu přispěje také svou troškou do mlýna, takže výsledné snímky budou relativně ostré (nerozhýbané) i při delších časech závěrky. Pochopitelně zde však nečekejte žádné zázraky, neboť stabilizace má své limity.

Zajímavostí je u GR IIIx zabudovaný ND filtr a synchronizační čas pro blesk 1/4000 s. Díky tomu lze s bleskem fotografovat i během ostrého denního světla a dosáhnete tak stále relativně slušného rozostření na pozadí (nebo popředí). Příjemné je určitě možnost snímání do RAW i JPG. V nastavení menu fotoaparátu lze definovat další parametry a nastavení (jas, kontrast, zřetelnost, barvy, křivky atd.). Jako silně nadprůměrné hodnotím rychlost a přesnost AF, stejně jako velice rychlý náběh fotoaparátu při zapnutí.

Ricoh GR III x image 8

Bluetooth a Wi-Fi

GR IIIx poskytuje bezdrátové funkce pro snadné spárování s mobilními zařízeními, jako jsou smartphony a tablety. Instalací speciální aplikace Image Sync můžete přenášet pořízené snímky do mobilního zařízení, zobrazovat živý náhled na monitoru, měnit vzdáleně různá nastavení - dokonce i fotografovat na dálku - a nahrávat pořízené snímky na různé platformy jako jsou například sociální sítě. Do fotoaparátu lze také odeslat údaje o poloze svého mobilního zařízení a přidat je k pořízeným fotografiím. Funkce automatické změny velikosti automaticky zmenší velikost obrázku před jeho přenosem do mobilního zařízení.

Ricoh GR III x image 9

Chci Ricoh GR IIIx

Závěr

Ricoh GR IIIx je zajímavou alternativou k DLSR nebo bezzrcadlovce. Využijete jej buď v případech, kdy chcete vyrazit opravdu na lehko (bez nutnosti tahat s sebou velký fotobatoh) nebo v situacích, kdy je žádoucí být opravdu diskrétní a nenápadný (což se zrcadlovou fakt nejste!). Ricoh GR IIIx nabídne velice kvalitní obrazové výstupy a to i v kombinaci s vyššími ISO hodnotami (ISO 1600, ISO 3200). K tomu všemu máte jako bonus nízkou hmotnost, odolné pevné tělo a nenápadný vzhledRicoh GR IIIx uvítají jak nadšení hobby fotografové tak profesionálové – coby kompaktní ale výkonnou alternativu ke svému primárnímu fotoaparátu (DSLR nebo CSC).

Ricoh GR III x image 10

Chci koupit Ricoh GR IIIx

Klíčové parametry Ricoh GR IIIx

• Kompakt s velkým APS-C snímačem 24 Mpx
  • Ohnisko 26,1 mm (ekvivalent 35 mm = cca 40 mm)
  • Rozsah světelnosti: f2,8 – f16
  • Konstrukce objektivu: 7 členů v 5 skupinách
  • Nejkratší zaostřovací:  20 cm / 12 cm režim makro
  • Sekvenční snímaní: 4 sn./s
  • Citlivost ISO: 100 až 51 200
  • AF s detekcí očí i obličeje
  • Časy expozice:  30 s, BULB, 1/2500 s (F2,8) a 1/4000s (F5,6)
  • Režimy: M, Av, Tv, P a 3 uživatelské režimy
  • Poměry stran snímku (4:3, 16:9)
  • Dotykový LCD s vysokým rozlišením
  • Stabilizace snímače, 3-osy, zisk 4EV
  • Video Full HD 1080p / 60 fps
  • Paměťové karty: 1x SD UHS-I (2 GB interní paměti)
  • Automatické zmenšení velikosti souboru pro přenos Wi-Fi
  • Konektivita: USB-C, bluetooth, Wi-Fi
  • Výdrž baterie na 1 nabití cca 200 snímků
  • Materiál a barva: Hořčík, černá

Ricoh GR III x image 11

Jdu do fotoaparátu Ricoh GR IIIx

• Rozlišení: 24 Mpx / APS-C CMOS
  • Procesor obrazu GR Engine 6
  • Záznam v JPG nebo RAW 14-bit
  • Objektiv 40 mm f/2,8 (ekvivalent 35 mm)
  • Světelnost f/2,8 a rozsah clon F2,8 – F16
  • Stabilizace snímače 3-osá se ziskem až 4EV
  • Velikost displeje 3" a rozlišení 1,037 mil. bodů
  • Rozlišení videa: Full HD (1920×1080 bodů/60fps)
  • Hybridní AF systém, režim makro
  • MFD = 20 cm, v režimu makro = 12 cm
  • Expoziční čas: 1/4000 s až 30 s
  • Port USB Type-C, slot pro SD kartu
  • Bluetooth a Wi-Fi
  • Rozměry: 109,4×61,9×35,2 mm
  • Hmotnost: 232 g

Ricoh GR IIIx to je robustní ale kompaktní tělo, dobře navržené, intuitivní ovládání, výkonný senzor CMOS APS-C s rozlišením 24 Mpx bez low-pass filtru, pevný a kvalitní optika, podpora bezdrátových technologií (Bluetooth a Wi-fi) plus spousta nadstandardních funkcí. K tomu jako bonus dostanete špičkový AF, velmi svižný startu fotoaparátu nebo podporu RAW formátu a možnost úprav fotografií přímo ve fotoaparátu. Svým zaměřením Ricoh GR IIIx cílí na pokročilé uživatele nebo profíky, kteří občas potřebují jen tak něco malého, skladného ale výkonného do kapsy.

Recenze: Pentax K-3 Mark III Monochrome

Recenze: Pentax K-3 Mark III Monochrome

20. 4. 2023