Recenze SAMYANG 10 mm f/3,5 XP: asi nejširší pevné sklo pro fullframe

Luděk Bouška
26. 8. 2021 | 7 minut čtení

Samyang 10 mm f/3,5 XP je nejširokoúhlejší pevný objektiv, jaký jsem kdy na zrcadlovce zkoušel. Úhel jeho záběru je skutečně extrémní a přesto nedochází k téměř žádnému zkreslení. Ani k soudkovému, ani k poduškovému. Výrobce také uvádí, že je objektiv schopen vykreslit i snímače s rozlišením 50 Mpx a rozhodně nepřehání.

• minimální zkreslení - vhodný i na architekturu
  • velmi dobrá ostrost
  • špičkové zpracování
  • elektronické kontakty pro přenos informací do těla
  • měkčí okraje i při zaclonění
  • chybí možnost použití filtrů
  • různorodé reflexy v protisvětle

Recenze SAMYANG 10 mm f/3,5 XP

Širokoúhlé objektivy mám prostě rád. Čím širší je úhel záběru, tím zajímavější a zábavnější je focení. Kdo širokáče používá stejně rád jako já, ten ví, že je znát každý milimetr na ohniskové vzdálenosti, hodně se to projeví na úhlu záběru. Takže ohnisková vzdálenost 10 mm na fullframe snímač zrcadlovek, to je teda něco, to se opravdu moc často nevidí. Na APS-C snímače jich pár najdete, ale na fullframe má SAMYANG 10 mm f/3,5 XP vlastně jen jediného konkurenta. Je jím Canon EF 11-24 mm F4L USM, což je skvělý zoomový objektiv, kterém je možno vytknout snad jen jediné. Je to cena necelých 83 690 Kč (srpen 2021), což jej v očích naprosté většiny fotografů opravdu hodně znevýhodňuje, samozřejmě kromě faktu, že je určen pouze pro zrcadlovky Canon.

recenze-samyang_10_mm_f3_5_XP-review_066

SAMYANG 10 mm f/3,5 XP je tedy jedinou možností, pokud toužíte po extrémně širokém úhlu záběru. Velice zajímavé je i to, že je tento objektiv konstruován přímo pro zrcadlovky, protože pro bezzrcadlovky je díky jejich konstrukci daleko jednodušší sestrojit objektiv podobných parametrů.

Pro koho je SAMYANG 10 mm f/3,5 XP vhodný

Objektiv SAMYANG 10 mm f/3,5 XP je extrémně širokoúhlý, úhel záběru je cca 130° a to je opravdu hodně. Perfektně se tedy hodí třeba pro fotografování krajiny, kde dokáže dokonale zvýraznit popředí při maximální hloubce ostrosti. Ale překvapivě výkonný je i pro focení architektury nebo interiérů, protože nabízí vzhledem k tak širokému úhlu záběru nebývale malé soudkové zkreslení, takže všechny svislé a horizontální linie zobrazuje skutečně téměř rovné. Samozřejmě je v takovém případě extrémně důležité držet osu objektivu přesně vodorovně, což není bez stativu úplně snadné. Při sebemenším náklonu se totiž všechny vertikály začnou naklánět. Docela dobře tedy dokáže nahradit daleko dražší tilt-shift objektivy, které si s perspektivou záběru dokážou poradit po svém.

recenze-samyang_10_mm_f3_5_XP-review_067

Samozřejmě je třeba brát v úvahu popředí záběru, aby nebylo nepřirozeně deformované. Při troše snahy se dá použít třeba i na reportáže, kde můžete skvěle využít velké hloubky ostrosti, ale pak je nutné počítat s tím, že okraje záběru zcela zdeformují všechny obličeje nebo končetiny, které nabývají naprosto nepřirozených tvarů.

SAMYANG 10 mm f/3,5 XP - kvalita obrazu

Vyrobit takhle širokoúhlý objektiv pro zrcadlovku není úplně snadné, takže jsem počítal s určitými kompromisy v kvalitě obrazu. Ale k mému překvapení bylo těch kompromisů opravdu velice málo. Už jsem zmínil velmi malé zkreslení, to mi udělalo opravdu velkou radost. Na ukázkových snímcích se můžete sami přesvědčit, že focení rovných linií není  opravdu žádným problémem.

recenze-samyang_10_mm_f3_5_XP-review_069

Samozřejmě, že mě velice zajímala i ostrost, ta je ve středu snímku vynikající už a plně otevřenou clonu a s přicloněním se samozřejmě ještě trochu zlepšuje. Maximum je cca na cloně f/8, což je docela obvyklé. Ještě clona f/11 je perfektní, při vyšším zaclonění už začíná kresbu trochu znehodnocovat difrakce. O něco menší radost jsem ale měl z ostrosti v okrajích. Stejně jako u naprosté většiny podobně širokoúhlých objektivů jsou okraje snímku měkčí, ale naštěstí to není zase taková tragédie. Horší kresba v okrajích zůstává i po zaclonění, ale myslím, že vzhledem k tak širokému úhlu záběru se to dá tolerovat.

Velice zajímavé byly snímky v protisvětle a se sluncem přímo v záběru. Na několika ukázkových snímcích můžete vidět slunce v záběru a určitě nebudete mít práci s nalezením reflexů. Záleží na umístění světelného zdroje v záběru (ale také těsně mimo záběr), nicméně občas jste schopni vykouzlit velice zajímavý a poměrně velký červený reflex, případně tzv. ohnivý kruh. Prohlédněte si ukázkové snímky a hned pochopíte, o čem mluvím. Pro krajináře to ale není žádný velký problém, reflexy dokáží celkem snadno odstranit.

Chromatická aberace není ani zdaleka takovým problémem, jak by se u takového objektivu dalo čekat. Ukázkové snímky jsou toho důkazem. Všechny jsou převedeny z RAWu pouze s úpravami jasu a barevnosti, bez doostřování a bez jakýchkoliv korekcí optických vad objektivu v programu Capture One

recenze-samyang_10_mm_f3_5_XP-review_073

Design objektivu se mi líbí, je moderní a na první pohled připomíná o dost dražší objektivy Zeiss. Tělo objektivu je celokovové, pouze zaostřovací prstenec je gumový a bez vroubkování. Právě tohle je jeden ze společných rysů se zmíněnými objektivy Zeiss. Ovšem povrch prstence je až příliš přilnavý, takže na něm snadno ulpívá prach.

recenze-samyang_10_mm_f3_5_XP-review_071

Zaostřovací prstenec je široký tak akorát a klade adekvátní odpor. Tedy adekvátní, asi vlastně ideální. Nejde totiž ani moc volně a v žádném případě ani moc ztuha. Zaostřuje se tedy velice příjemně. Je fakt, že vzhledem k velké hloubce ostrosti jsem vlastně ani moc nezaostřoval, spíš jsem na stupnici nastavil odhadovanou zaostřovací vzdálenost a bylo hotovo…  :)

Pevná sluneční clona slouží jako ochrana přední vypouklé čočky, na kterou musíte být docela opatrní, aby nedošlo k jejímu znečištění, nebo v nejhorším případě k poškození. Focení za deště tedy není nijak jednoduché, protože i když se snažíte přední člen objektivu chránit, sem tam se na něj nějaká ta dešťová kapka stejně dostane. Té vypouklé přední čočce taky (neradi) vděčíme za to, že na objektiv není možné nasadit žádný šroubovací filtr.

recenze-samyang_10_mm_f3_5_XP-review_072

Velice příjemné je, že je objektiv vybaven elektronickými kontakty pro komunikaci s tělem fotoaparátu, takže nastavení clony a přenos informací do EXIFu snímku není žádný problém. Díky tomu můžete objektiv používat ve všech expozičních režimech, to u manuálních objektivů není zase tak běžné.

recenze-samyang_10_mm_f3_5_XP-review_070

• plnoformátový objektiv
  • 10 mm ohnisková vzdálenost
  • 130° zorné pole (úhlopříčka)
  • minimální vzdálenost zaostření 26 cm
  • světelnost f/3,5
  • konstrukce 18 členů v 11 skupinách
  • elektronické kontakty pro komunikaci s fotoaparátem

Objektiv SAMYANG 10 mm f/3,5 XP mě bavil. Je perfektně zpracovaný, opticky je na tom velice dobře, nemusíte se obávat rovných linií při focení architektury, můžete prostě fotit a užívat si ohromného úhlu záběru a maximální hloubky ostrosti. Jenom je potřeba dát si pozor na sluníčko, aby vás nepřekvapily nechtěné reflexy.

26. 3. 2024
Recenze: SAMYANG 50 mm f/1,4 AF II pro Sony E

14. 3. 2024