Recenze: SIGMA 50 mm f/2 DG DN Contemporary

Martin Hájek
8. 6. 2023 | 14 minut čtení

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary nabídne vysoký optický výkon, vysokou světelností f/2 a odolné kovové tělo. Průvodním jevem objektivu jsou působivé snímky s malou hloubkou ostrosti a příjemným bokehem. Se svými kompaktními rozměry jde o oblíbené sklo, hodící se pro řadu fotografických i video disciplín, od portrétů, přes dokumentární záběry až po reportáže nebo street fotografii.

Hodnocení odborníka 96%

• Skvělé optické vlastnosti
  • Minimum optických vad
  • Vysoká světelnost
  • Celokovové, robustní tělo
  • Zvýšená odolnost
  • Clonový a ostřící kroužek
  • Jemný chod ostřícího kroužku
  • Přepínání A/M ovládání clony
  • Kovová sluneční clony
  • Magnetický krytka
  • Trochu pomalejší AF

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary je skvělým pomocníkem pro každodenní fotografování. Základní ohnisko 50 mm (úhel záběru 47°), vysoká světelnost f/2, celokovové provedení nebo utěsnění proti prachu a stříkající vodě, to vše dělá z daného objektivu značně flexibilní a univerzální sklo, které se tak nemusíte bát vzít s sebou téměř kamkoliv.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img1

Objektiv je určen pro fotoaparáty s bajonetem Sony E a Leica L / full frame (testoval jsem verzi pro Sony E, v kombinaci s bezzrcadlovkou Sony Alpha A7R V) a díky svým vlastnostem se hodí téměř pro jakoukoli fotografickou ale i video disciplínu. S tímto základním objektivem, tzv. „padesátkou“ lze totiž velice pohodlně snímat reportáž, dokument, různé typy portrétů, dále třeba detaily, produkty a v neposlední řadě i krajinku nebo architekturu.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img2

Úhel záběru u 50 mm ohniska je zhruba 47°, což se blíží tomu, jak vnímáme svět kolem nás lidským zrakem, díky čemuž budou záběry působit velice přirozeně. Současně však není daný objektiv již ze své podstaty úplně vhodný pro širokoúhlé záběry nebo naopak pro velké přiblížení. Jinak ovšem jde o perfektní kompromis a ne náhodou jsou „padesátky“ označovány jako základní objektivy.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img3

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary – první dojmy

Provedení objektivu je prvotřídní, tělo, ostřící kroužek, clonový kroužek i sluneční clona, jsou velmi kvalitně zpracovány. Konstrukce je kompletně kovová, včetně přiložené sluneční clony. Naproti tomu rozměry 70 × 70 mm a hmotnost cca 345 g nejsou na světelný objektiv nijak výrazné a stále lze objektiv označit jako „kompaktní“. I přesto však působí robustně a odolně.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img4

Chci objektiv SIGMA 50 mm f/2 DG DN Contemporary (pro Sony E)

Světelnost f/2 a rozsah clon od F2 do F16 umožní efektně pracovat s prostorem, potažmo krásně rozostřit pozadí (popředí). Kombinace vysoké světelnosti a 9-lamelové kruhové clony navíc generuje příjemný bokeh, dodávající snímkům i video záběrům zajímavou atmosféru. Objektiv je složen z celkem 11 členů, které jsou řazeny do 9 skupin, z toho 1 člen je typu SLD a 3 členy jsou asférické – pro redukci klasických optických vad (chromatická aberace, odlesky a duchy - tzv. "flares").

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img5

Konstrukce těla Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary má celokovovou konstrukci a přesně vybroušené všechny hliníkové díly. To dodává tubusu elegantní i stylový vzhled a současně zajišťuje i vynikající odolnost. Kovové materiály byly použity také ve vnitřní konstrukci, kde se posouvají spolu s ovládacím kroužkem. Všechny komponenty jsou vyrobené pomocí špičkové technologie zpracování kovů a setkat se s nimi můžete též u profesionální řady „filmových“ objektivů Sigma Cine Lens. Příjemný a ergonomický pocit na dotek, snadné, intuitivní ovládání, vysoký stupeň odolnosti, to jsou benefity, které se pro objektivy Sigma staly standardem. Clonový a ostřící kroužek navíc zpříjemní práci s objektivem, zejména v situacích, kdy se rozhodnete pro manuální ovládání clony a focusu (MF).

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img6

Objektivy řady Sigma I jsou navíc doplněny o speciální magnetickou kovovou krytku předního členu objektivu, Ta je zajímavou alternativou k běžné plastové krytce. Speciální kovová krytka se magneticky přichytí k přednímu členu objektivu (s nasazenou sluneční clonou i bez ní). Současně je objektiv vybaven též robustní celokovovou sluneční clonou, chránící objektiv jak před odlesky (zejména při snímání ve výrazně kolmém světle a protisvětle) a současně chrání přední čočku objektivu před deštěm, sněhem, prachem ale i před mechanickým poškozením

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img7

Chci objektiv SIGMA 50 mm f/2 DG DN Contemporary (pro Leica L)

Koncept SIGMA I

Objektivy řady SIGMA I jsou vyvinuty na základě konceptu „Kompaktní objektivy pro každodenní použití s ​​vynikající obrazovou kvalitou“. Model 50 mm f/2 DG DN Contemporary do daného schématu samozřejmě přesně zapadá. Nabízí kvalitní optické vlastnosti v kompaktním těle, které je navíc odolné. Ideální pro širokou škálu fotografických stylů. Objektiv je optimalizován pro moderní typy digitálních fotoaparátů, tzv. bezzrcadlovky (mirrorless/CSC) s použitím jediného optického členu SLD a tří asférických čoček, které účinně korigují různé typy aberace pro opticky co nejlepší snímky s vysokým rozlišením. Vysokého optického výkonu při současném snížení velikosti a hmotnosti těla jsou dosaženy pomocí nejnovějších výrobních technologií a zpracování designu v jediném výrobním závodě SIGMA v Aizu.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img8

Řada Sigma I obsahuje full-frame kompatibilní objektivy, kde kombinace vynikajícího optického výkonu a vysoké úrovně kompaktnosti, která se dokonale hodí k moderním bezzrcadlovkám, dodá zcela nové možnosti dokonalého snímku. Špičkové vývojové a výrobní technologie společnosti Sigma se budují již od jejího založení v roce 1961, po zavedení značky Sigma Global Vision v roce 2012 se staly ještě sofistikovanějšími a zrodila se tak řada Sigma I.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img9

Praxe se Sigmou 50 mm f/2 DG DN Contemporary

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary je určena pro full frame senzory a je k dispozici s bajonety Sony E a Leica L. Pro objektiv je typická špičková kresba a světelnost f/2, jedná se o malý ale přesto robustní typ s nímž lze velice dobře dosáhnout extrémně malé hloubky ostrosti.  Manuální clonový kroužek umožňuje přepínání clony mezi automatikou a manuálem. V automatickém módu stačí clonový kroužek nastavit na „A“, kde případné změny provádíte přímo v menu fotoaparátu (v kombinaci s režimy M nebo A). V ručním módu poté můžete řídit clonu manuálně:  F2 až F22.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img10

Kromě clonového kroužku zde máme ještě MF kroužek, pomocí něhož můžete manuálně ostřit, například při natáčení videa, ostření ze stativu a podobně. Chod obou kroužků – clonového i ostřícího, je jemný a dobře „odkrokovaný“. Na objektivu dále ještě najdeme přepínač ostřících režimů AF/MF. Ostření samotné funguje velice dobře a přesně, byť je o něco pomalejší – ve srovnání s řadou „Art“ nebo „Sport“, ale to není zase až takovým překvapením.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img11

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary už na první pohled, přesněji: na první dotek, dává jasně na srozuměnou, že tohle sklo vážně něco vydrží! Celokovové tělo, které ještě podporuje utěsnění všech pohyblivých prvků, garantuje bezproblémovou funkčnost i v horších okolních podmínkách. Nemusíte se tak bát, vzít s sebou objektiv téměř kamkoli, kam vás zakázka nebo situace zavolá. Sníh, déšť, prach, písek, ale i horké slunce? Žádný problém! Součástí objektivu je navíc sluneční clona (LH633-01), která je také celokovová a zajišťuje tak další ochranný prvek – proti živlům i méně opatrnému zacházení.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img12

V případě, že budete chtít použít fotografické filtry, průměr závitu je zde 58 mm, což je také praktické, neboť jednak jde o hojně rozšířený průměr a také pořízení filtrů této velikosti není nijak zvláště finančně nákladné. Co se týče samotných fyzických rozměrů, délka objektivu je 81 mm bez nasazené sluneční clony, resp. cca 115 mm s nasazenou sluneční clonou. Průměr objektivu je asi 67 mm (bez sluneční clony). Rozměry samotné sluneční clony poté jsou: 39×78 mm (D׊). Součástí balení je také magnetická krytka objektivu, což je velice praktické příslušenství.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img13

Hodnocení objektivu Sigma 50 mm f/2 DG DN (C)

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary má minimální zaostřitelnou vzdálenost 45 cm, což z ní dělá objektiv velice dobře využitelný i pro detaily. Pravda, čistokrevné makro s tímto objektivem sice nevykouzlíte, ale vzhledem ke kombinaci vysokého rozlišení (v mém případě v kombinaci s výbornou bezzrcadlovkou Sony A7R V až 50 Mpx), relativně krátké minimální ostřící vzdálenosti a možností současných Raw formátů i SW foto editorů, lze i se Sigmou „padesátkou“ pořídit pěkné detaily.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img14

Velmi dobrou volbu objektiv představuje i co se týče portrétních disciplín, hlavně když vezmeme v úvahu vysokou světelnost a vcelku pěkný bokeh, portrétní snímky jsou moc pěkné, s jemnou kresbou a krásným rozostřením scény (f/2). Na druhou stranu, i na „plnou díru“ (otevřenou clonu) se můžeme kochat relativně slušnou ostrostí, která je samozřejmě nejvýraznější okolo středu, rohy a kraje snímku jsou o poznání měkčí (ale nikoli rozostřené). Celkově působí obraz vyrovnaně a příjemně.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img15

Obrazové výstupy jsou perfektní. Objektiv má úžasně autentickou ale současně i příjemně jemnou reprodukci barev, jasů a stínů. Díky vysokému rozlišení (též v kombinaci s fotoaparátem, samozřejmě) generuje dostatek jemných detailů a krásnou kresbu. Po přiclonění se obraz pochopitelně dále ještě zostří. Je to právě velice malá hloubka ostrosti a bokeh, co u Sigmy pravděpodobně nejvíce zaujme. Vzhledem k tomu, že se jedná o sklo „nižší“ řady (z těch vyšších zde máme řadu „Art“), i tak se můžete spolehnout na velice příjemný, krémový bokeh.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img16

Vysoce světelné objektivy mají sklony k aberaci (fialové pruhy na extrémně kontrastních přechodech) stejně tak i k vinětaci (ztráty světla v rozích). Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary má v tomto ohledu velice dobré výsledky. Chromatická aberace je zcela minimální a vinětace je také skoro nulová. Občas se lehce může projevit jen na plně otevřenou clonu f/2 ale i tak je v podstatě minimální a tedy zanedbatelná. Odlesky se v průběhu testu vyskytly také spíše výjimečně, ovšem samozřejmě záleží dost na tom, kde a co fotografujete či natáčíte. Hodně se zde projevují speciální optické členy s antireflexními vrstvami a samozřejmě i robustní sluneční clona.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img17

Závěrem

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary se vyznačuje vysokým optickým výkonem a vysokou světelností f/2, vytvářející záběry s malou hloubkou ostrosti a nádherným bokehem. Díky kompaktní velikosti je tato oblíbená základní ohnisková vzdálenost vhodná jak pro portréty, tak na detaily ale také například pro pouliční a každodenní fotografie. Objektiv byl navržen, aby přinesl špičkový optický výkon a současně i kompaktní rozměry. Zkrátka, abyste si jej mohli bez obav vzít kamkoli s sebou. Objektiv využívá celokovovou konstrukci i zvýšenou odolnost proti prachu a stříkající vodě.

Všechny tyto prvky vytvářejí všestranné sklo, které lze použít různými kreativními způsoby. Bez přehánění mohu konstatovat, že se Sigmou 50 mm f/2 řady Contemporary je radost fotit i natáčet. Jako jediný mínus zde vidím snad jen o něco pomalejší autofocus - ve srovnání s řadou "Art" nebo "Sport". Objektiv se hodí pro fotografy, kteří často cestují a nezřídka kdy operují i v náročnějších, extrémnějších podmínkách – jak světelných tak i okolních. Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary tak může být ideální volbou a spolu s ní můžete udělat další krok vpřed ve své tvorbě. Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary, to je spolehlivý objektiv pro fotografy, kameramany a kreativní tvůrce, preferující kompaktní full-frame objektiv se skvělou optickou kvalitou.

Součástí balení je: magnetická kovová krytka objektivu LCF58-01M, kovová sluneční clona LH633-01, přední krytka LCF-58 III a zadní krytka LCR II.

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img18

Další klíčové vlastnosti Sigma 50 mm f/2 DG DN (C)

• Konstrukce objektivu je odolná proti prachu a stříkající vodě
  • Navržen tak, aby se minimalizovaly odlesky
  • Kompatibilní s asistentem automatického zaostřování u bezzrcadlovek
  • Každý objektiv prochází vlastním systémem měření MTF společnosti Sigma
  • Zaoblená clona s 9 lamelami
  • Vysoce přesný, odolný, mosazný bajonetový držák
  • Objektiv je perfektně řemeslné zpracovaný „Made in Japan“
  • Optickou soustavu tvoří 11 prvků v 9 skupinách
  • 1× SLD a 3× asférické prvky
  • Krokový motor, podpora DMF a AF+MF
  • Vícevrstvé povrchová vrstvy
  • Clonový kroužek
  • Přepínač režimu ostření AF/MF

SIGMA 50 mm f/2 DG DN Comtemporary - recenze img19

• Ohnisko 50 mm / úhel cca 47°
  • Bajonet Sony E a Leica L (full frame)
  • Rozsah clony: f/2 až f/22
  • Systém vnitřního ostření (IF)
  • Min. ostřící vzdálenost 45 cm
  • Krokový motor, podpora DMF a AF+MF
  • 11 členů v 9 skupinách
  • 1 SLD člen a 3 asférické čočky
  • Poměr zvětšení 1:6,9
  • Zaoblená 9-lamelová clona
  • Odolnost proti prachu a vodě
  • Celokovové tělo
  • 9-lamelová clona
  • Průměr filtru 58 mm
  • Hmotnost 345 g

Sigma 50 mm f/2 DG DN Contemporary je kvalitním objektivem se špičkovou kvalitou obrazu a minimálními optickými vadami. Praktické využití najde v celé řadě foto i video aplikací. Díky základnímu a velice univerzálnímu ohnisku se nemusíte bát, vzít si jej s sebou na portrétní focení, stejně jako na snímání krajinek, reportáží nebo pouliční fotografie. Vysokou světelnost a možnost velice malé, působivé hloubky ostrosti oceníte jak v situacích s horšími světelnými podmínkami, tak i všude, kde chcete kreativně pracovat s prostorem a hloubkou ostrosti (typicky portréty a detaily). Zvýšená odolnost objektivu zase přijde vhod v náročnějších situacích (sníh, déšť, prach, vítr), kde se nemusíte bát, že by objektiv mohl utrpět újmu. V neposlední řadě ocení nejeden fotograf a kameraman též kompaktní rozměry, díky nimž je objektiv vhodným pomocníkem i na cestách.

Recenze: SIGMA 15 mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye Art
Hodnocení 91%

29. 2. 2024