Recenze Sony A7R V - to nejlepší nejen u Sony

Luděk Bouška
26. 1. 2023 | 13 minut čtení

Sony A7R V nahrazuje velice oblíbenou čtvrtou generaci modelu A7R a přináší spoustu vylepšení, i když rozlišení a rychlost snímání zůstaly stejné. Výrazně se zlepšil výkon AF díky umělé inteligenci, lepší je i video, nebo nový výklopný displej. Sony A7R V má momentálně nejvyšší rozlišení ze všech fullframe fotoaparátů napříč značkami a kvalita fotek je excelentní.

Hodnocení odborníka 99%

• špičkový obrazový výkon
  • minimální šum na vysokých citlivostech i se zachováním barevnosti
  • velice výkonný AF systém se 693 body fázové detekce řízený AI
  • skvěle fungující detekce objektů
  • rozsah ISO 100 až 32 000 (po rozšíření až 50 - 102 400)
  • odolnost proti prachu a stékající vodě
  • výklopný a otočný dotykový displej
  • připojení k chytrému telefonu pomocí WiFi a Bluetooth
  • režim posunu snímače Pixel Shift Multi Shooting
  • dva sloty na karty CFExpress nebo SDXC
  • 8K a 4K video
  • nemá výklopný blesk a neumí uvařit kafe :)

Psal se rok 2013, když Sony představil bezzrcadlovku Sony A7R. Měla fullframe snímač bez low-pass filtru s rozlišením 36 Mpx a vynikala skvělou kvalitou obrazu. Už v té době mnozí mluvili o tom, že by to mohl být konkurent zrcadlovkám, ale zatím to ještě skoro nikdo nebral moc vážně. K hlavním nevýhodám tohoto modelu patřilo pomalé ostření na bázi porovnání kontrastu a také velmi slabá výdrž baterky.

Rok 2015 přinesl model Sony A7R Mark II. Byl lepší v mnoha ohledech, rozlišení snímače vzrostlo na 42 Mpx, zlepšila se kvalita fotek při vysokých citlivostech (docela o dost) a přibylo rychlejší fázové ostření s 399 body. Když jsem ho po recenzování vracel, říkal jsem kolegům, že už bych si dokázal představit, že bych nefotil se zrcadlovkou, ale právě s tímto Soňákem. Ale stále mi vadila docela slabá výdrž baterky a trochu také ovládání.

Utekly další dva roky a objevil se Sony A7R Mark III. Rozlišení snímače zůstalo stejné a počet fázových zaostřovacích bodů také. Jenže výrazně vzrostla kvalita obrazu a také rychlost zaostřování. Změnilo se trochu i ovládání ale jinak to na první pohled vypadá, že to je tak všechno. Nepropadněte ale mylným představám, jedná se v podstatě o úplně nový a přepracovaný fotoaparát, který mě (donedávna zarytého zrcadlovkáře) prostě dostal.

U Sony se ale v roce 2019 rozhodli zdokonalit i tenhle vynikající model. Sony A7R IV přinesl opět vyšší rozlišení, tentokrát je to 61 Mpx. To ale samozřejmě není všechno. Když si dáte obě poslední verze vedle sebe, hned si všimnete u novějšího modelu, že došlo ke zvětšení některých ovládacích prvků a že se nepatrně změnily i rozměry těla, což prospělo lepšímu držení. Zvýšilo se ale i rozlišení hledáčku na 5,76 milionu bodů. Když už jsme u hledáčku, došlo k docela podstatné změně, pokud jde o zobrazení AF bodů, které už nejsou jen šedivé, ale můžete jim nastavit červenou nebo bílou barvu, takže máte daleko lepší přehled, kam vlastně přístroj zaostřuje. A když už jsme u zaostřování: Sony A7R IV měl nově Real Time AF, takže zaostřoval ve své době bleskově rychle a relativně spolehlivě dokázal sledovat označený objekt, lidský obličej, nebo dokonce oko.

Zatím nejnovější model Sony A7R V ale jde ještě mnohem dál. Rozlišení sice zůstalo stejné, ale nyní máte možnost zvolit si i menší RAWy s rozlišením 26 a 15 Mpx, což má zásadní vliv na výkon při nastavení vysokých citlivostí a samozřejmě také na objem uložených dat. Aby bylo možno obrovská data ukládat co nejrychleji, podporuje A7R V nyní i CFExpress karty typu A s výrazně vyšší rychlostí zápisu. Můžete ale používat i nejrozšířenější SDXC UHS-II karty. Rozlišení hledáčku se zvýšilo na 9,44 mil. obrazových bodů, nový je i výklopný a otočný displej. Při focení statických snímků možná oceníte i Focus bracketing pro dosažení maximální hloubky ostrosti. Výkonnější je i stabilizátor obrazu s účinkem až 8 EV, ale podle výrobce je jednou z nejvýraznějších změn zcela nový AF systém nově řízený umělou inteligencí.

002_recenze-sony_a7r_v_review

Co mě nejvíc zaujalo

Vylepšený autofokus řízený umělou inteligencí

Výrobce o AF uvádí následující: “Model α7R V je vybaven procesorem s umělou inteligencí speciálně navrženým na zpracování obrovského množství dat. Umožňuje přesnější rozpoznávání objektů a širší škálu typů objektů. Fotoaparát α7R V využívá data o formě objektu k rozpoznání pohybu a dokáže asi o 60 % lépe rozpoznat lidské oko. Odhad lidského postoje využívá naučené lidské formy a pozice nejen k rozpoznání očí, ale i postavení celého těla a hlavy s vysokou přesností, díky čemuž se zaměří a sleduje i objekt, který je od fotoaparátu odvrácený nebo má na sobě masku. Kromě lidí, zvířat a ptáků fotoaparát nyní rozpozná také hmyz, auta, vlaky a letadla, čímž nabízí ještě větší flexibilitu a spolehlivost při fotografování i pořizování videí. V nastavení lidé/zvířata/ptáci jsou nyní vedle očí (automatické ostření na oči v reálném čase) rozpoznány i hlavy a těla.”

Mohu k tomu dodat jen to, že tato technologie opravdu funguje velice dobře a neuvěřitelně usnadňuje zachycení správně zaostřeného snímku. Sledování a rozpoznání objektů funguje velice spolehlivě, ale ne stoprocentně. Přece jen se sem tam vyskytne situace, kdy označí nesprávný objekt. Skvělé ale je, když AF například detekuje ve scéně více obličejů, můžete si snadno vybrat, na který má zaostřovat, což u předchozích modelů dost chybělo.

Sledování objektů je tedy vynikající, nicméně při zkouškách rychlosti AF (focení černého psa) sice správně rozpoznal objekt, ale poměrně často na něj nedokázal správně zaostřit, viz ukázkové snímky. Na druhou stranu ve videu se můžete přesvědčit, že zaostřování na jedoucí auto funguje naprosto perfektně. Mám vyzkoušeno, že náš černý pes je pro automatické zaostřování velice složitá scéna a jen málo fotoaparátů tuhle situaci zvládne perfektně.

005_recenze-sony_a7r_v_review

Pixel Shift Multi Shooting pro neskutečně ostré snímky

Na ukázkových fotkách se můžete přesvědčit, že ostrost a rozlišení jsou prostě parádní. Ale jsou situace, kdy byste potřebovali ještě něco víc. Sony A7R V vám to umožní díky funkci Pixel Shift. O co jde?

Je to problém všech dnes běžně používaných snímačů, které potřebují tzv. Bayerovu masku. Díky ní totiž každý jednotlivý pixel zaznamená obrazovou informaci pouze pro jednu ze tří barev zelená-červená-modrá (znáte určitě zkratku RGB). No a abyste dostali kompletní barevnou informaci pro každý jednotlivý pixel, musí docházet k interpolaci a tím logicky k určitým nepřesnostem a ve výsledku k ne zcela dokonalé ostrosti a barevnosti snímku. Jeden obrazový bod snímku vzniká výpočtem (interpolací) z informací poskytnutých celkem čtveřicí pixelů snímače.

Funkce Pixel Shift ale umí díky špičkovému stabilizátoru obrazu pohybovat snímačem vždy právě o jeden pixel před Bayerovou maskou, takže každý jednotlivý pixel má kompletní barevnou informaci a nemusí tedy docházet k interpolaci. Výsledkem jsou snímky s daleko větším množstvím detailů a s věrnějšími barvami. Až sem je to vlastně téměř stejné s předchůdcem, který funkci Pixel Shift měl také. Ale A7R V dokáže tímto způsobem nasnímat až 16 snímků. Umí totiž pohybovat snímačem s takovou přesností, že nejdříve nasnímá čtveřici snímků s posunem o polovinu pixelu, další čtveřice snímků zaznamená druhou polovinu pixelu, a tak dále… Z takto zachycených 16 snímků tedy můžete poskládat výslednou fotografii s rozlišením cca 240 Mpx, která vyniká nejen daleko vyšší ostrostí a už zmíněným rozlišením, ale navíc ještě s nižším šumem a větším dynamickým rozsahem.

Nevýhodou této technologie je to, že je určena pouze pro absolutně statické záběry.

003_recenze-sony_a7r_v_review

Hledáček

Větší hledáček je vždycky vítán a u tohoto modelu to není jinak. Ne, že by u předchůdce byl hledáček špatný, ale ten nový je prostě lepší. Rozlišení je skvělé, 9,44 mil. obrazových bodů je v současné době to nejlepší, se kterým se můžete setkat.

Displej výklopný a otočný

Zcela nové řešení vyklápění displeje je podle mého názoru nejlepší, s jakým jsme se doposud měli možnost setkat. Displej můžete vyklopit v ose objektivu, nebo do strany mimo tělo a samozřejmě lze také "zaklopit" směrem k tělu, aby nedošlo k jeho poškození třeba při transportu.

001_recenze-sony_a7r_v_review

Focus bracketing

Extrémně vysoké rozlišení je fajn, ale má i své nevýhody. Jednou z nich je potřeba používat relativně malá clonová čísla kvůli degradaci ostrosti vlivem difrakce na vysokých clonách. Když tedy potřebujete maximální hloubku ostrosti a v záběru máte i výrazné popředí (nebo fotíte makro, tam je to ještě důležitější), nemáte za normálních okolností moc možností. S Focus bracketingem ale můžete pořídit sérii až 300 snímků s rozdílnou rovinou ostrosti - přístroj prostě pro každý snímek v sérii pozvolna přeostřuje. Například v programu Helicon Focus pak jednotlivé záběry velice snadno spojíte do perfektně proostřeného snímku.

Stabilizátor obrazu

Výrobce uvádí, že stabilizátor byl úplně přepracována zvládne nyní prodloužení expozičních časů až o 8 EV. To je hodnota, kterou mohou nabídnout jen ty nejvýkonnější přístroje. Jeho účinek posuďte sami:

Sony A7R V - stabilizátor obrazu

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  1.  čas 1/250s
  2.  čas 1/125s
  3.  čas 1/60s
  4.  čas 1/30s
  5.  čas 1/15s
  6.  čas 1/8s
  7.  čas 1/4s
  8.  čas 1/2s
  9.  čas 1s
  10.  čas 2s

Šum při vysokých citlivostech

Už u předchozího A7R IV jsem obdivoval, jak perfektně zvládá vysoké citlivosti i přes to, že má snímač tak vysoké rozlišení. Jenže s modele A7R Mark V je to ještě lepší. Se zvyšujícím se ISO se šum samozřejmě také pozvolna zvyšuje, ale nedovedu říci, při jaké hodnotě mi už začíná vadit.

M-RAW a S-RAW dělají z A7R V špičkový stroj pro špatné světlo

Někteří nechápou, proč by si kupovali fotoaparát s maximálním rozlišením a pak fotili na menší, já k nim ale nepatřím. Pokud totiž zvolíte M-RAW, máte k dispozici rozlišení 26 Mpx a tím pádem daleko menší objem dat. S-RAW nabízí 15 Mpx, což je i tak v určitých situacích víc než dostatečné rozlišení. Ale hlavní výhodou je až neuvěřitelně vysoký výkon při nastavení vysokých citlivostí. Obrázek si udělejte sami. Tak skvělých výsledků bylo možno dosáhnout interpolací z většího počtu zdrojových pixelů, takže výsledné snímky mají k dispozici o mnoho víc obrazových informací.

Sony A7R V - citlivost ISO, plné rozlišení

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
  1.  ISO 100
  2.  ISO 200
  3.  ISO 400
  4.  ISO 800
  5.  ISO 1600
  6.  ISO 3200
  7.  ISO 6400
  8.  ISO 12800
  9.  ISO 25600
  10.  ISO 51200
  11.  ISO 102400

Sony A7R V - citlivost ISO, M rozlišení

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
  1.  ISO 100
  2.  ISO 200
  3.  ISO 400
  4.  ISO 800
  5.  ISO 1600
  6.  ISO 3200
  7.  ISO 6400
  8.  ISO 12800
  9.  ISO 25600
  10.  ISO 51200
  11.  ISO 102400

Sony A7R V - citlivost ISO, S rozlišení

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
  1.  ISO 100
  2.  ISO 200
  3.  ISO 400
  4.  ISO 800
  5.  ISO 1600
  6.  ISO 3200
  7.  ISO 6400
  8.  ISO 12800
  9.  ISO 25600
  10.  ISO 51200
  11.  ISO 102400

Moc se mi líbí barevnost i při těch vysokých citlivostech, tohle se Sony tradičně povedlo. A povedlo se mu také vyvážení bílé, tedy WB. Perfektně funguje i při AWB, tedy automatickém nastavení WB. Barvy byly velice přirozené.

Dynamický rozsah

Dynamický rozsah je schopnost zachytit v jednom záběru jak světla, tak stíny. Obvykle se tato schopnost posuzuje při vyvolání snímku z RAWu při zesvětlování podexponovaného snímku, případně při ztmavování přeexponovaného záběru. Ukazatelem pak je kvalita zpravidla zesvětlených částí snímku, tedy kolik se tam objeví barevného šumu, když se původní tmavý záběr zesvětlí třeba o 4 EV. Závěr si opět udělejte sami.

Sony A7R V - dynamický rozsah, plné rozlišení

1 2 3 4 5 6 7 8 9
  1.  zesvětleno o 4 EV
  2.  zesvětleno o 3 EV
  3.  zesvětleno o 2 EV
  4.  zesvětleno o 1 EV
  5.  bez úprav
  6.  ztmaveno o 1 EV
  7.  ztmaveno o 2 EV
  8.  ztmaveno o 3 EV
  9.  ztmaveno o 4 EV

Sony A7R V - dynamický rozsah, M rozlišení

1 2 3 4 5 6 7 8 9
  1.  zesvětleno o 4 EV
  2.  zesvětleno o 3 EV
  3.  zesvětleno o 2 EV
  4.  zesvětleno o 1 EV
  5.  bez úprav
  6.  ztmaveno o 1 EV
  7.  ztmaveno o 2 EV
  8.  ztmaveno o 3 EV
  9.  ztmaveno o 4 EV

Sony A7R V - dynamický rozsah, S rozlišení

1 2 3 4 5 6 7 8 9
  1.  zesvětleno o 4 EV
  2.  zesvětleno o 3 EV
  3.  zesvětleno o 2 EV
  4.  zesvětleno o 1 EV
  5.  bez úprav
  6.  ztmaveno o 1 EV
  7.  ztmaveno o 2 EV
  8.  ztmaveno o 3 EV
  9.  ztmaveno o 4 EV

A7R V ale dokáže s dynamickým rozsahem “bojovat” i když fotíte do JPEGu, slouží k tomu funkce optimalizace dynamického rozsahu - DRO. K dispozici máte celkem pět stupňů projasnění stínů plus automatiku a ještě samozřejmě možnost tuto funkci vypnout. Takhle to mají samozřejmě i ostatní “soňáci” a funguje to jako obvykle dobře.

• Fullframe snímač s rozlišením 61 Mpx
  • Funkce Pixel Shift Multi Shooting
  • Nový AF řízený umělou inteligencí
  • Focus bracketing
  • Volba velikosti RAW
  • Velký OLED hledáček o rozlišení 9,44 a zvětšením 0,9x
  • 5 osá optická stabilizace (umožňuje prodloužení expozice až o 8 EV)
  • 8K (24p) a 4K (60p) video

Další videorecenze

Recenze Sony A7 IV: špičkový na focení i na video

Recenze SONY ZV-E10: První vlogovací fotoaparát s výměnnými objektivy

Už předchůdce byl bez nadsázky vynikající. Ale model A7R V ukázal, že je stále co vylepšovat. A těch vylepšení přinesl docela hodně. Jak o tom tak uvažuji, tak pokud jde o kombinaci vysokého rozlišení a kvality obrazu obecně, nenajdete dnes výkonnější přístroj. Jenomže tady je to kombinováno i s vysokou rychlostí snímání a velice dobře fungujícím AF. Možnost fotit do menších RAWů dělá z A7R V naprosto univerzální přístroj, který v jakýchkoliv světelných podmínkách a v jakémkoliv nastavení poskytne maximální možnou kvalitu obrazu. Patříte-li tedy mezi fotografy, kteří upřednostňují právě kvalitu obrazu (ateliérové focení, krajina, architektura), ale sem tam potřebujete i slušnou rychlost snímání a nebo fotit reportáž za velmi špatného světla, nemůžete vybrat lépe než právě Sony A7R V.

Recenze SONY FE 300 mm f/2,8 GM OSS
Hodnocení 100%

Recenze SONY FE 300 mm f/2,8 GM OSS