Recenze: Sony FX30 - nová éra dostupných filmových kamer | FotoŠkoda

Recenze: Sony FX30 - nová éra dostupných filmových kamer

Zero Limits
17. 11. 2022 | 7 minut čtení

Kdyby se mě dnes někdo zeptal na to, jakou kameru si má pořídit na natáčení obsahu ať už pro sebe, anebo pro klienty, bez toho aniž by musel investovat vyšší stovky tisíc, mou odpovědí by byla jednoznačně Sony FX30. Nikdy jsem netušil, že bych k profesionální práci s klidným svědomím doporučoval tělo s APS-C snímačem více, než některé full-framy. Tahle kamera, vzhledem nerozeznatelná od jejího staršího sourozence FX3, mě dokázala překvapit na všech frontách a vůbec bych se nedivil tomu, kdyby se FX30 stala jednou ze schválených produkčních kamer samotného video giganta Netflixu.

Hodnocení odborníka 99%

• Vysoká obrazová kvalita a kompaktní rozměry
  • Natáčí až do 4K a 120fps (100 v PAL režimu)
  • Nahrání vlastních LUT souborů přímo do kamery
  • Integrace S-Log 3 a S-Cinetone režimu barev
  • 16-bit RAW výstup pro externí rekordéry
  • Možnost synchronizace timecode
  • 10-bitový 4:2:2 záznam barev
  • Univerzální použití, vhodná i pro profesionální práci
  • Zvládne téměř vše, co výrazně dražší profi kamery
  • Skvělý poměr ceny a výkonu
  • Za špatných světelných podmínek narazí APS-C sensor na své limity

Do rukou se nám kamera dostala jen na pár dní a hodně narychlo. Po nových strojích je vždy velká poptávka a my měli na vymyšlení testovacího projektu a sehnání všeho potřebného jen jeden víkend. Nechtěli jsme totiž FX30 testovat stejným stylem, jakým ji otestují jiní, technicky mnohem zdatnější a znalejší kolegové. Chtěli jsme primárně zjistit to, jak se se Sony FX30 natáčí při reálné profesionální produkci a co s ní dokážeme za krátký čas vytvořit.

SONY FX30 rec-Zero-Limits img1

Fotografie: (c) Studio ZERO Limits

Co kamera FX30 umí

Nejdříve si řekneme něco k technickým specifikacím, které považuji za stěžejní při rozhodování mezi odlišnými kamerami. Sony FX30 má APS-C snímač s rozlišením 26 Mpx, dokáže natáčet 4K až ve 120 snímcích (100 v PAL režimu) a to v 10-bitovém 4:2:2 záznamu barev. Už jen tato čísla samotná naznačují, že se jedná o skvělý přístroj a s cenovkou 57 990,- se řadí mezi velmi silné hráče v oblasti dostupných profesionálních kamer. Filmaře také potěší možnost synchronizace timecodu, možnost nahrání vlastních LUT souborů přímo do kamery, 16-bit RAW výstup pro externí rekordéry a integrace S-Log 3 a S-Cinetone režimu barev.

SONY FX30 rec-Zero-Limits img2

Fotografie: (c) Studio ZERO Limits

Pro koho kamera FX30 je

Začneme nejdříve tím, pro koho kamera není. Rozhodně není pro lidi, kteří chtějí co nejčistší a nejkvalitnější obraz i v horších světelných podmínkách a také není pro ty, kteří si chtějí pořídit to aktuálně nejlepší na trhu. Na tyto lidi však Sony FX30 ani necílí. Zaměřuje se totiž na začínající a pokročilejší filmaře, kteří chtějí co možná nejlepší poměr cena - výkon. A podle mě přesně toto dělá nejlépe ze všech kamer v podobné cenové relaci.

Troufám si říci, že pokud přimhouříte oči nad omezením APS-C snímače v horších světelných podmínkách (a to je zároveň asi jediné negativum, které jsem na výkonu FX30 našel), vystačíte si s novým přírůstkem do Sony Cinema Line na téměř všechny druhy práce a obsahu, které využije běžný smrtelník. Zvládne v podstatě vše, na co nepotřebujete profesionální filmové kamery té nejvyšší třídy.

SONY FX30 rec-Zero-Limits img3

Fotografie: (c) Studio ZERO Limits

Chci kameru SONY FX30

Zároveň ale nedokáže to, co například Sony A7SIII, případně Sony FX3 z hlediska výkonu v horších světelných podmínkách. Při našem testování jsme zaznamenali oproti A7SIII větší šum jak v S-Log 3, tak v S-Cinetone nastavení. Trochu tomu pomůže duální hodnota ISO, vždy ale narazíte na fakt, že se nejedná o fullframe snímač. Tomu ale odpovídá také nižší cena Sony FX30.

Kameru bych zároveň nedoporučil úplným začátečníkům - přestože je rychlé menu velmi šikovně řešeno, počítá s jistou zkušeností koncového uživatele a úplný nováček se v tom všem velmi snadno a rychle ztratí. Jakmile do menu člověk ale trochu pronikne, zjistí, že v podstatě nepotřebuje jiná nastavení, než která mu kamera nabízí přímo ve své rychlé volbě a měnit cokoli potřebné k natáčení je doslova otázkou pár vteřin.

Jak se s FX30 natáčí?

Jedním slovem skvěle. Tělo je téměř nerozeznatelné od Sony FX3, skvěle se drží a každé tlačítko je umístěno s rozmyslem. Tělo se nepřehřívá, váží bez objektivu pouhých 646 g, pojme dvě SD (případně CF-Express) karty zároveň a nabízí všechny porty, na které jsme u Sony bezzrcadlovek zvyklí - HDMI, USB-C, porty na sluchátka a mikrofon.

SONY FX30 rec-Zero-Limits img5

Fotografie: (c) Studio ZERO Limits

Jak jsem již zmínil výše, rychlé menu od Sony je naprosto přehledné a měnit clonu, vyvážení bílé, základní ISO, případně kvalitu videa a barevný režim je velmi rychlé. Natáčeli jsme při testování hlavně s manuálním anamorfickým objektivem pro filmovější záběry, vyzkoušeli jsme si ale i automatické ostření s nativními Sony objektivy a jak je u Sony zvykem, fungovalo naprosto skvěle. V kombinaci s dotykovým displejem je téměř nemožné mít neostré záběry nejen lidí, ale i zvířat. Dotykové ostření funguje velmi dobře i na objekty, případně produkty ve scéně.

Velmi oceňuji také vizuální indikaci nahrávání kamery - přímo na těle se rozsvítí LEDky jak směrem ke kameramanovi, tak vůči scéně a je tedy snadné poznat, kdy FX30 nahrává a kdy ne. Tato funkce byla dostupná již u FX3 a na jiných tělech mi doteď chyběla. Už se vám tedy nestane, že byste po klapce přišli ke kameře a zjistili, že jste zapomněli obraz nahrávat.

Chci kameru SONY FX30

Sony FX30 je skvělým prvním schůdkem do celé Cinema Line řady profesionálních Sony kamer a pro mnoho lidí jediným tělem, které budou k natáčení několik dalších let potřebovat. To, na čem FX30 ztrácí oproti jiným produktům ze Sony Cinema řady hravě kompenzuje svou nízkou cenou. Právě poměr cena - výkon je to, co mnoho lidí přesvědčí o nákupu právě tohoto těla oproti Sony FX3 a Sony A7SIII, které sice uživateli poskytnou lepší výkon a fullframe snímač, prodávají se však za více jak dvojnásobnou cenu. S klidným svědomím mohu doporučit Sony FX30 každému, kdo chce svou tvorbu posunout na vyšší, filmovější úroveň, nebo jen doplnit svou technickou vybavenost velmi kvalitní kamerou za skvělou cenu. Pro ukázkové záběry a více postřehů přímo z natáčení se můžete podívat na naší videorecenzi v rámci produkce studia Zero Limits.

• BSI CMOS snímač APS-C s rozlišením 26,1 Mpx
  • Video UHD 4K až 120fps
  • Kompaktní tvar navržený pro použití bez klece