Objektiv SIGMA 20 mm f/1,4 DG HSM Art patří k unikátům, které najdete jen v řadě ART u Sigmy. Proč unikát? Protože nabízí kombinaci velice širokého úhlu záběru a světelnosti f/1,4 a ještě k tomu špičkovou kvalitu obrazu, na jakou jsme zvyklí od ostatních zástupců řady ART. Hned na začátek musím říci, že mám širokoúhlé objektivy v oblibě a “artovou dvacítku” jsem si tedy opravdu užil.

Hodnocení odborníka 90%

  • špičkový poměr výkonu a ceny
  • světelnost f/1,4
  • minimální zkreslení
  • skvělá ostrost
  • prvotřídně korigovaná chromatická aberace
  • rychlé zaostřování
  • není utěsněn proti vnikání vlhkosti a prachu
  • filtry se dají nasadit pouze se speciálním držákem
  • relativně vyšší hmotnost a rozměry

Popis

Recenze objektivu Sigma 20 mm f1,4 ART

S trochou nadsázky se dá říci, že objektiv Sigma 20/1,4 ART nemá v podstatě žádnou konkurenci, ale ona by to vlastně nebyla úplně pravda. Objektivů s ohniskovou vzdáleností přece jen pár je. Je to například CANON EF 20 mm f/2,8 USM, ale ten je už docela starý a ještě ke všemu má světelnost f2,8. Celkem podobně na tom je objektiv NIKON 20 mm f/2.8 D AF, z dnešního pohledu je to už taky veterán… Téměř stejné parametry má také ZEISS Milvus 21 mm f/2,8 Distagon T*, ten je podstatně novější konstrukce, opticky je vynikající, ale bohužel je pouze manuálně ostřený, což pokládám za docela velkou nevýhodu. Podobně je na tom i výrazně levnější SAMYANG 20 mm f/1,8 ED AS UMC, který se pyšní alespoň světelností f/1,8, ale stále pouze manuální ostření. Dá se tedy říci, že patrně jediným konkurentem by mohl být objektiv NIKON 20 mm f/1,8 G ED AF-S, který je nové konstrukce, světelnost má f1,8 a je vybaven ultrasonickým motorem pro automatické zaostřování. Opticky je vynikající, ale přece jen ta světelnost není f1,4…

Porovnání s konkurenty

 

Sigma 20/1,4 ART

NIKON 20 mm f/1,8 G ED AF-S

NIKON 20 mm f/2.8 D AF

CANON EF 20 mm f/2,8 USM

cena v Kč

24 390

21 590

17 790

13 990

světelnost

f/1,4

f/1,8

f/2,8

f/2,8

max. clonové číslo

16

16

22

16

opt. konstrukce

15/11

13/11

12/9

11/9

průměr filtru

-

77 mm

62 mm

72 mm

hmotnost

950 g

355 g

270 g

405 g

utěsnění

Ne

Ne

Ne

Ne

pro bajonety

Nikon, Canon, Sigma

Nikon

Nikon

Canon

Světelnost je velkou výhodou

Dost možná si v tuhle chvíli řeknete, že světelnost přece nehraje tak velkou roli u širokoúhlého objektivu, který má danou velkou hloubku ostrosti. Jistě, pokud fotíte interiéry, architekturu, nebo krajinu konvenčním způsobem, stejně budete hodně clonit pro dosažení maximální hloubky ostrosti.

Ale se světelným objektivem nutně clonit nemusíte, můžete zkusit být kreativní, pracovat s rozostřeným pozadím (nebo popředím) i přesto, že to rozostření nebude takové, jako u objektivů s delším ohniskem. K tomu vám perfektně pomůžou minimálně dvě věci: jednak nejkratší zaostřovací vzdálenost cca 27 cm od roviny snímače (nikoliv od přední čočky) a pak je to perfektní kresba i na plně otevřenou clonu.  Ano, na rozdíl od naprosté většiny ostatních objektivů nejste nuceni nastavit vyšší clonové číslo, abyste eliminovali obrazové vady a zlepšili kresbu. Sigma prostě kreslí i na zcela otevřenou clonu. A perfektně.  

Této vlastnosti využívají astrofotografové, když chtějí zachytit třeba Mléčnou dráhu. Běžně se hvězdná obloha fotí relativně delším časem na více expozic, aby po jejich spojení vznikly ty známé čáry místo hvězd. V kombinaci s krásnou krajinou jsou to mnohdy parádní záběry.

Ale když chcete vyfotit hvězdy staticky, tedy aby vypadaly opravdu jako světelné body (nikoliv čárky vzniklé rotací Země a delší expozicí), musíte fotoaparát s objektivem umístit na tzv. paralaktickou montáž. To je zařízení, které během dlouhé expozice pootáčí fotoaparátem (nebo hvězdářským dalekohledem) tak, aby neustále mířil na stejné místo na obloze, takže se hvězdy pohybově nerozmažou. Ale zase se rozmaže krajina v popředí, takže potřebujete ještě minimálně jednu fotku krajiny a pak to všechno spojit v počítači…

A nebo si můžete pořídit tuto světelnou Sigmu a fotku pořídit díky skvělé kresbě i na otevřenou clonu jako klasický jeden snímek. Ano, budete muset zvýšit citlivost (což ale se dnešní technikou není problém, možná vám bude stačit ISO 1000 a to je u naprosté většiny moderních foťáků normálně použitelná citlivost) a i tak budete exponovat třeba 10 vteřin. Je to sice dlouhý čas, ale ne tak dlouhý, aby se během něj hvězdy při tak širokém úhlu záběru stačily pohybově rozmazat…  

S objektivem se světelností f/2,8 byste ten samý snímek při stejné citlivosti museli fotit cca 40 vteřin, takže pohybové rozmazání hvězd by bylo daleko větší. No a nebo byste museli o 2 EV zvýšit ISO a to by zase znamenalo znatelné zhoršení kvality fotek díky digitálnímu šumu. Světelnost lepší o 2 EV můžete ocenit nejen při focení hvězdné oblohy, ale pokud rádi cestujete na sever, tak také pro fotky polární záře. Ta se poměrně rychle mění a mívá kolísavý jas, takže focení se světelnějším objektivem bude o poznání rychlejší a kvalitnější - podobně jako u těch hvězd.

Efektu malé hloubky ostrosti a s tím spojeného rozostřeného pozadí ale využijete nejen při kreativním focení krajiny nebo interiérů. Perfektně se hodí třeba na street fotografii, kde mi tohle ohnisko přijde naprosto perfektní. Možná si řeknete, že těch 20 mm je na fullframe přístroji přece jen už hodně málo, ale já si to nemyslím. Jde jen o to, jak blízko si troufnete k hlavnímu objektu. Když se nebojíte dostatečně krátké vzdálenosti, jste schopni i s takhle širokoúhlým objektivem dosáhnout příjemně rozostřeného pozadí. Navíc můžete zachytit hodně z celé fotografované scény, takže hlavní objekt snadněji zasadíte do kontextu s okolním prostředím. Musíte ale počítat s výrazným kácením svislých linií, pokud nebudete při focení držet osu objektivu vodorovně.

Kvalita obrazu

Ostrost kresby je prostě perfektní a to jsem objektiv zkoušel na Nikonu D810, který dokáže díky rozlišení 36 Mpx odhalit každý nedostatek. Dokonce i na plně otevřenou clonu dosáhnete perfektně ostrých snímků. Tedy perfektně ostrých ve středu záběru, okraje jsou o trošku měkčí, ale i tak stále vynikající. S přicloněním se ostrost ještě zlepšuje a to jak ve středu, tak především v okrajích, maxima dosahuje cca na clonách f/4 až f/5,6. Ovšem i clony f/8 a f/11 jsou stále perfektní a až na f/16 (tedy na nejvyšším clonovém čísle) můžete pozorovat velice mírné zhoršení. Kresba je tedy velice vyrovnaná jak v ploše snímku, tak v rozsahu clon.

Sigmě se díky použití asférických čoček podařilo velice dobře (ale ne úplně dokonale) korigovat optickou vadu zvanou koma. Koma dělá především v okrajích snímku ze světelných bodů takové malé šipky, nebo jakoby komety, nebo jak to nazvat. A to se v případě této Sigmy děje ve velmi malé míře.

Je pochopitelné, že když přece jen trochu přicloníte, že se optické vlastnosti ještě zlepší. Zmenší se vinětace (úbytek světla směrem k okrajům snímku), která je dobře patrná na otevřenou clonu, ale na vyšších clonách (cca od f/2,8 výše) už buď zmizí úplně, nebo nepůsobí vůbec rušivě. Ostrost v rozích parádní a chromatická aberace, tedy česky barevná vada (fialové, nebo zelené až červené skvrny objevující se na kontrastních hranách) je téměř dokonale eliminována.

Nesmím zapomenout také na velice důležitý odstavec týkající se vlastností v protisvětle, v tomto ohledu moc není co řešit. Skvělou zprávou je ale i perfektní přenos kontrastu, nedochází tedy k nepříjemnému závoji. Krajináři si s reflexy dokážou poradit, ale s tímhle objektivem to nebudou mít nijak těžké ani ti, kteří reflexy ze snímku odstranit nedovedou.

Jedním z důvodů pro pořízení světelného objektivu bývá možnost pracovat s malou hloubkou ostrosti a tím s příjemně rozostřeným pozadím (nebo popředím). Už na začátku jsem psal o tom, že rozostřeného pozadí můžete s tímto objektivem dosáhnout velice snadno, ale nezmínil jsem se o vzhledu rozostřeného pozadí, neboli o bokehu. Nejlépe ho můžete posoudit přímo na ukázkových snímcích, zde jen dva příklady:

Podle mého názoru je bokeh velice příjemný, rozhodně nepůsobí jakkoliv rušivým dojmem.

Design, ergonomie, ovládací prvky

Když se na objektiv podíváte, nemůžete ani na minutu pochybovat o tom, do jaké rodiny patří. Design objektivů řady ART se nezapře. Objektiv má poměrně široký zaostřovací prstenec, který obepíná nejširší část těla objektivu, pozvolně přecházející do pevně integrované sluneční clony. Důvod pro nemožnost demontovat sluneční clonu je jasný: je to velká přední čočka, která je výrazně vypouklá. Pevná sluneční clona tedy slouží jako její ochrana (podobně jako u objektivů SIGMA 12-24 mm f/4 DG HSM Art a nebo SIGMA 14 mm f/1,8 DG HSM Art) a také znemožňuje nasazení běžných šroubovacích filtrů. Filtry použít můžete, ale pouze prostřednictvím speciálního držáku.

Díky veliké a vypouklé přední čočce tedy musíte být docela opatrní, aby nedošlo k jejímu znečištění, nebo v nejhorším případě k poškození. Focení za deště tedy není nijak jednoduché, protože i když se snažíte přední člen objektivu chránit, sem tam se na něj nějaká ta dešťová kapka stejně dostane. Tím hůř, že kromě gumové manžety kolem bajonetu není objektiv nijak utěsněn proti vnikání prachu a vlhkosti. To je docela na škodu pro všechny ART objektivy, s odolností jsou na tom stejně.

Pokud jde o ovládací prvky, na straně objektivu najdete jenom přepínač ručního a automatického zaostřování.

Autofokus

Vzhledem k tomu, že je objektiv vybaven ultrasonickým HSM motorem a že zaostřování probíhá uvnitř, je autofokus nejen tichý, ale také docela rychlý. Během krátkého testování jsem neměl možnost vyzkoušet focení rychlých akcí, ale podle toho, jak rychle a přesně Sigma zaostřovala, si myslím, že to nebude žádný problém.

Na dobré funkčnosti automatického ostření se velkou měrou podílí také světelnost f/1,4. Ostřicí senzor má k dispozici o 2 EV více světla, než s objektivem se světelností f/2,8 a to je docela dost. Zaostřování ve špatných světelných podmínkách je tak daleko spolehlivější. Subjektivně jsem práci autofokusu prakticky vůbec nevnímal, takže fungoval opravdu bezproblémově.

Hlavní rysy

  • plnoformátový objektiv řady ART
  • Hyper Sonic Motor
  • optická skladba: 15 čoček v 11 skupinách
  • zorný úhel: 94,5°
  • max. clona: f/16
  • min. vzdálenost zaostření: 27,6 cm
  • počet lamel clony: 9
  • rozměry: 90,7 x 129,8 mm
  • hmotnost: 950 g

Shrnutí

Objektiv SIGMA 20 mm f/1,4 DG HSM Art je jeden z nejúžasnějších objektivů, s jakými jsem měl možnost fotit. Kombinace širokého úhlu záběru a vysoké světelnosti je neodolatelná. Perfektní kresba a snadná separace hlavního objektu na velice příjemně rozostřeném pozadí je kombinace, kterou u takhle širokoúhlých objektivů běžně nenajdeme. Objektiv je relativně velký a těžký a nejdou na něj našroubovat filtry, ale i přes tato negativa patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co si dnes můžete pořídit. Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

Recenze: SIGMA 15 mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye Art
Hodnocení 91%

Recenze: SIGMA 15 mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye Art

29. 2. 2024
Recenze: Sigma 70-200 f/2,8 DG DN OS Sport
Hodnocení 98%

Recenze: Sigma 70-200 f/2,8 DG DN OS Sport

13. 2. 2024
Recenze: objektiv SIGMA 10-18 mm f/2,8 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)
Hodnocení 95%

Recenze: objektiv SIGMA 10-18 mm f/2,8 DC DN Contemporary...

18. 1. 2024
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...