SIRUI 50 mm T2,9 Anamorphic 1,6x: Kino u vás doma | FotoŠkoda

SIRUI 50 mm T2,9 Anamorphic 1,6x: Kino u vás doma

Václav Křížek
17. 3. 2022 | 7 minut čtení

Po revoluci ve světě anamorfního natáčení se svou řadou APS-C společnost Sirui nyní nastavuje novou linku na poli velkoformátové kinematografie. Jedná se o skutečně první rozumnou možnost pro nezávislé filmaře, kteří chtějí začít s anamorfním natáčením na full-frame fotoaparátech.

Hodnocení odborníka 97%

• Velmi kvalitní dílenské zpracování
  • Hliníková konstrukce
  • Clona má 10 lamel pro krásné vykreslení hvězdičky
  • Typické "šišaté" bokeh
  • Zajímavé podání hloubky ostrosti
  • Velmi plynulá odezva ostření
  • Tužší clonový kroužek s jemným nastavením hodnot
  • Ocenil bych komunikaci s přístrojem

Velkoformátový anamorfní objektiv SIRUI 50 mm T2,9

Asi se to u Sirui stává tradicí, ale vždycky chce posunout to, co už samo dostalo dál. Výrobce opět potěšil mnoho zapálených kreativců, když představil tuto novinku s crop faktorem 1.6x. Radost mohou mít majitelé full frame fotoaparátů s bajonety R, L, Z a E, respektive Canon / RED, Leica/Panasonic/Sigma, Nikon a Sony.

Jedná se o plně manuální CINE objektiv s kompletně hliníkovým tubusem, ozubeným kroužkem pro ovládání clony (rozsah T 2.9 - T 16), ozubeným kroužkem pro ostření (od 75 cm) a kovovým bajonetem bez elektrických kontaktů. Optická anamorfní konstrukce se skládá z 16 členů ve 13 skupinách. Objektiv váží 1073 gramů a má závit na stativ/destičku/klec/natáčecí rig. Objektiv akceptuje závitové filtry o velikosti 82 mm. Jak objektiv vypadá mě natolik zaujalo natolik, že jsem se mu snažil udělat i hezčí ukázkové fotografie s trochou zajímavějšího svícení.

Napsal jsem, že je anamorfní, co to znamená? Výstup z objektivu je dodáván do fotoaparátu v s 1,6x kompresním faktorem. Při natáčení v poměru 3:2 bude mít poměr stran 2,4:1. Když je snímač nastaven na 16:9, skončíte s mnohem širším poměrem stran 2,8:1, což je zážitek ze sledování, který poskytuje formát IMAX. Zkusím to tedy ještě jinak, je to sice padesátka a pohled je blízký lidskému oku, ale úhel záběru se blíží spíše 35 mm. Abych neměl oříznutý obraz, musel jsem delší stranu ve formátu 1920x1080 násobit 1.6x a výsledné rozlišení nahrávaného videa pak bylo 3072x1080. Berte tak rozlišení na YT s rezervou, protože si to stejně přechroupe, jak potřebuje.

A co to tedy je anamorfní objektiv a proč ho použít?

Sám pouze vím, že využívá šišaté čočky, pro odpověď si proto sáhnu k renomovanému výrobci profesionálních filmových kamer a přeložím vám ji.

Zdroj red.com: Při výrobě se obvykle používají dvě třídy čoček: sférické a anamorfní. Sférické jsou běžnější a jsou předpokládaným typem čoček, pokud není uvedeno jinak. Sférické čočky promítají snímky na snímač, aniž by ovlivnily jejich poměr stran. Anamorfní čočky na druhé straně promítají verzi obrazu, která je komprimována podél delšího rozměru (obvykle dvojnásobně). Anamorfní objektivy proto vyžadují následné natažení v postprodukci, aby byl obraz správně zobrazen.

Anamorfní čočky byly původně navrženy tak, aby širokoformátové snímky plně využívaly filmovou plochu standardních 35mm políček. Jinak by širokoformátové snímky ponechaly horní a spodní část rámečku nevyužitou a vyžadovaly by jejich oříznutí pomocí masek. Anamorfní čočky proto zlepšily kvalitu obrazu jak zvýšením vertikálního rozlišení, tak snížením výskytu zrnitosti. Například použití standardní sférické čočky k zachycení snímků 2,40:1 na 35mm film využívá pouze 50 % plochy každého snímku. U anamorfní se na výsledném obrázku podílí 100 % plochy snímku.

Až z té poslední věty se mi to začalo zdát. Zkrátka a dobře je jedná o objektiv, který využíváme opticky z rohu do rohu a s obrazem je zapotřebí dále pracovat, nelze jej při standardním nastavení fotoaparátu, i můj případ, použít rovnou z fotoaparátu.

Jak jsem psal již výše a pod testovacím videem, pokud nemáte profesionální kameru, případně Panasonic S1H (ano, má funkci zobrazení anamorfního videa), pak si budete muset vystačit z některým z náhledových monitorů. Osobně jsem využil značku FEELWORLD

Jak se s objektivem pracovalo v praxi?

Zapomeňte na chrastící plasty, uvolněné vysouvací tubusy s předním členem apod. Tento objektiv je dodáván jako kvalitně dílensky zpracovaný nástroj pro práci. Po otevření vakuově uzavřeného balení začněte intuitivně točit s ostřícím kroužkem, který má perfektní odezvu pro precizní manuální práci. Oproti clonovému je trochu volnější. Oba jsou ozubené a připravené pro zapojení do profesionálního nahrávacího rigu.

Nepřítomnost AF a moje “one man show” produkce ale přece jen trpěla. Pro absolutní zaostření scény jsem musel obraz nazvětšovat, protože se na funkci focus peaking nedalo 100% spolehnout. I přes nastavení vyšší citlivosti, nebo dokonce odpojení náhledového monitoru o ovládání přes zadní LCD, se mi s ostřením nejlépe dařilo až po nazvětšování obrazu, zaostření na dané místo a poté natáčení. Znovu jsem si připomněl moment, kdy jsem pozoroval, asistenta režie, s bezdrátovým ostřením a displejem při natáčení jednoho menšího snímku v tomto rozhovoru. Kameraman při takovém natáčení zkrátka zaostří jen jednou, ale všechno doladění se pak dělá na dálku.

Protože jsem především fotograf, neocenil jsem ani přítomnost typických anamorfním odlesků / lens flare. Jsou podlouhlé a namodralé. Je to sice typický jev, ale za mě asi raději něco, nad čím chci mít kontrolu.

Detail objektivu SIRUI 50 mm T2,9 Anamorphic 1,6x

• 1.6x anamorfní faktor podání obrazu
  • 2.8:1 or 2.4:1 poměr stran
  • V bajonetech R, Z, L a E
  • 16 členů ve 13 skupinách
  • Hliníkové tělo
  • 75 cm minimální zaostřitelná vzdálenost
  • 82 mm závit filtrů
  • 1/4"- 20 závit na spodku objektivu
  • 10 lamelová clona

Jak se na tento objektiv dívám celkově? Klasické anamorfní objektivy stojí 6x až 10x tolik co tento. Je to obrovská pecka pro všechny, kteří se chtějí filmování věnovat na profesionální úrovni. Musíme si také uvědomit fakt, že přišla doba, kdy můžete označit za profesionála umělce z garáže, protože pomocí dnes dostupných nástrojů tvoří velmi kvalitní obsah. Objektiv pro mě pracoval dobře, byl ostrý jak jsem potřeboval a neshledávám v něm žádné nedostatky. Pokud mám něco extra vyzdvihnout, tak je to 10 lamelová clona, která dělá krásnou hvězdičku a moc hezky pracuje s bokeh. Osobně asi nebude workflow kolem anamorfních objektivů můj šálek kávy, ale pro tvůrce krátkých filmů a malé produkce je to ideální volba.

SIRUI T-2205SK
Hodnocení 89%

SIRUI T-2205SK