RecenzeRecenze

Sony A7R Mark IV

Luděk Bouška
| 11 minut čtení

Sony A7R Mark IV nahrazuje velice oblíbenou třetí generaci modelu A7R a musím říci, že ta náhrada je víc než plnohodnotná. Nový model nabízí jednak vyšší rozlišení, ale lepší je i v ostatních ohledech. Sony A7R IV má momentálně nejvyšší rozlišení ze všech fullframe fotoaparátů napříč značkami a kvalita fotek je excelentní.

Hodnocení odborníka 99%

  • špičkový obrazový výkon
  • minimální šum na vysokých citlivostech i se zachováním barevnosti
  • velice výkonný AF systém se 567 body fázové detekce
  • skvěle fungující detekce oka
  • rozsah ISO 100 až 32 000 (po rozšíření až 50 - 102 400)
  • odolnost proti prachu a stékající vodě
  • výklopný dotykový displej
  • připojení k chytrému telefonu pomocí WiFi a Bluetooth
  • režim posunu snímače Pixel Shift Multi Shooting
  • 4K video
  • dva sloty na karty
  • nemá výklopný blesk

Popis

Recenze Sony A7R IV

Psal se rok 2013, když Sony představil bezzrcadlovku Sony A7R. Měla fullframe snímač bez low-pass filtru s rozlišením 36 Mpx a vynikala skvělou kvalitou obrazu. Už v té době mnozí mluvili o tom, že by to mohl být konkurent zrcadlovkám, ale zatím to ještě skoro nikdo nebral moc vážně. K hlavním nevýhodám tohoto modelu patřilo pomalé ostření na bázi porovnání kontrastu a také velmi slabá výdrž baterky.

Rok 2015 přinesl model Sony A7R Mark II. Byl lepší v mnoha ohledech, rozlišení snímače vzrostlo na 42 Mpx, zlepšila se kvalita fotek při vysokých citlivostech (docela o dost) a přibylo rychlejší fázové ostření s 399 body. Když jsem ho po recenzování vracel, říkal jsem kolegům, že už bych si dokázal představit, že bych nefotil se zrcadlovkou, ale právě s tímto Soňákem. Ale stále mi vadila docela slabá výdrž baterky a trochu také ovládání.

Utekly další dva roky a objevil se Sony A7R Mark III. Rozlišení snímače zůstalo stejné a počet fázových zaostřovacích bodů také. Jenže výrazně vzrostla kvalita obrazu a také rychlost zaostřování. Změnilo se trochu i ovládání ale jinak to na první pohled vypadá, že to je tak všechno. Nepropadněte ale mylným představám, jednalo se v podstatě o úplně nový a přepracovaný fotoaparát, který mě (donedávna zarytého zrcadlovkáře) tenkrát prostě dostal…

U Sony se ale rozhodli zdokonalit i tenhle vynikající model. Sony A7R IV přináší opět vyšší rozlišení, tentokrát je to 61 Mpx. To ale samozřejmě není všechno. Když si dáte obě poslední verze vedle sebe, hned si všimnete u nejnovějšího modelu, že došlo ke zvětšení některých ovládacích prvků a že se nepatrně změnily i rozměry těla, což prospělo lepšímu držení. Zvýšilo se ale i rozlišení hledáčku na dnes nejlepší úroveň, tedy na 5,76 milionu bodů. Když už jsme u hledáčku, došlo k docela podstatné změně, pokud jde o zobrazení AF bodů, které už nejsou jen šedivé, ale můžete jim nastavit červenou nebo bílou barvu, takže máte daleko lepší přehled, kam vlastně přístroj zaostřuje. A když už jsme u zaostřování: Sony A7R IV má nově Real Time AF, takže zaostřuje bleskově rychle a spolehlivě dokáže sledovat označený objekt, lidský obličej, nebo dokonce oko. Těch vylepšení je ale daleko víc.

Co mě nejvíc zaujalo

Vylepšený autofokus - Real Time AF

Výrobce o Real Time AF uvádí následující: “Tato úchvatná nová schopnost využívá umělou inteligenci pro rozpoznávání a detekci objektů a zpracovává údaje o poloze očí v reálném čase. Výsledkem je zvýšení přesnosti, rychlosti a zlepšení výkonu sledování systému Eye AF. Fotoaparát nyní dokáže ve všech režimech autofokusu rozpoznat oči snímaného objektu (lidí, ale i zvířat) a aktivuje Eye AF při částečném zmáčknutí spouště. Je-li aktivovaný režim AF-C nebo AF-A, je možné zvolit oko (levé či pravé) jako ostřící bod. Je možné volit mezi funkcemi Auto / Right Eye / Left Eye a Switch Right / Left Eye a tyto funkce mohou být přiřazeny jako ‚custom function‘. Tato úžasná nová technologie zcela osvobozuje fotografa, který se tak může zcela soustředit na kompozici a plně důvěřovat, že zaostření na oko foceného objektu bude dokonalé.” 

Mohu k tomu dodat jen to, že s Real Time AF jsem se setkal už u jiných modelů (po aktualizaci firmwaru) a že tato technologie opravdu funguje skvěle a neuvěřitelně usnadňuje zachycení správně zaostřeného snímku. U Sony A7R IV jsem ale párkrát (skutečně asi jen dvakrát) narazil na situaci, kdy přístroj signalizoval správné zaostření, ale na fotce tomu tak nebylo. To se mi s Real Time AF ještě nestalo a pokud se to stalo i jiným fotografům, jsem si jist, že to Sony opraví aktualizací firmwaru.

Autofokus má ještě jedno vylepšení - barevné zobrazení AF bodu. To u předchůdců dost chybělo, protože v určitých situacích nebylo moc poznat, kam vlastně chcete zaostřit.

Vysoké rozlišení a rychlost dohromady

Nově vyvinutý 61,2 Mpx R CMOS snímač se zadním osvětlením (známá zkratka BSI - Back Side Illuminated) je nejvyspělejším plnoformátovým snímačem, jaký kdy Sony vyrobilo. Díky němu A7R IV dosahuje podstatně vyšší obrazové kvality (14 bit RAW fotografie i při tichém snímání), citlivosti a rychlosti odezvy. Absence optického low-pass filtru (OLPF) dovoluje vytvářet snímky s nejvyšším možným rozlišením a detailem.

Pixel Shift Multi Shooting pro neskutečně ostré snímky

Na ukázkových fotkách se můžete přesvědčit, že ostrost je prostě parádní i když fotíte do JPEGu. Ale jsou situace, kdy byste potřebovali ještě něco víc. Sony A7R IV vám to umožní díky funkci Pixel Shift. O co jde?

Je to problém všech dnes běžně používaných snímačů, které potřebují tzv. Bayerovu masku. Díky ní totiž každý jednotlivý pixel zaznamená obrazovou informaci pouze pro jednu ze tří barev zelená-červená-modrá (znáte určitě zkratku RGB). No a abyste dostali kompletní barevnou informaci pro každý jednotlivý pixel, musí docházet k interpolaci a tím logicky k určitým nepřesnostem a ve výsledku k ne zcela dokonalé ostrosti snímku. Jeden obrazový bod snímku vzniká výpočtem (interpolací) z informací poskytnutých celkem čtveřicí pixelů snímače.

Funkce Pixel Shift ale umí díky špičkovému stabilizátoru obrazu pohybovat snímačem vždy právě o jeden pixel před Bayerovou maskou, takže každý jednotlivý pixel má kompletní barevnou informaci a nemusí tedy docházet k interpolaci. Výsledkem jsou snímky s daleko větším množstvím detailů a s věrnějšími barvami. Až sem je to vlastně téměř stejné s předchůdcem, který funkci Pixel Shift měl také. Ale A7R IV dokáže tímto způsobem nasnímat až 16 snímků. Umí totiž pohybovat snímačem s takovou přesností, že nejdříve nasnímá čtveřici snímků s posunem o polovinu pixelu, další čtveřice snímků zaznamená druhou polovinu pixelu, a tak dále… Z takto zachycených 16 snímků tedy můžete poskládat výslednou fotografii s rozlišením cca 240 Mpx, která vyniká nejen daleko vyšší ostrostí a už zmíněným rozlišením, ale navíc ještě s nižším šumem a větším dynamickým rozsahem.

Nevýhodou této technologie je to, že je určena pouze pro absolutně statické záběry..

Kvalita obrazu

Šum při vysokých citlivostech

Už u předchozího A7R III jsem obdivoval, jak perfektně zvládá vysoké citlivosti i přes to, že má snímač tak vysoké rozlišení. Jenže s modele A7R Mark IV je to ještě lepší. Se zvyšujícím se ISO se šum samozřejmě pozvolna zvyšuje, ale nedovedu říci, při jaké hodnotě mi už začíná vadit. Jen pro představu: nechal jsem si vytisknout fotku mléčné dráhy v rozměru 40x60 cm a je prostě parádní (pozor, ta byla vyvolána v Lightroomu z RAWu a redukce šumu byla záměrně menší než má JPEG přímo z foťáku). Ale posuďte sami na ukázkových snímcích.

Moc se mi líbí barevnost i při těch vysokých citlivostech, tohle se Sony opravdu moc povedlo. A povedlo se mu také vyvážení bílé, tedy WB. Perfektně funguje i při AWB, tedy automatickém nastavení WB. Barvy byly velice přirozené.

Sony A7R IV - ISO

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
  1. ISO 100
  2. ISO 200
  3. ISO 400
  4. ISO 800
  5. ISO 1 600
  6. ISO 3 200
  7. ISO 6 400
  8. ISO 12 800
  9. ISO 25 600
  10. ISO 32 000
  11. ISO 51 200
  12. ISO 102 400

Dynamický rozsah

Dynamický rozsah je schopnost zachytit v jednom záběru jak světla, tak stíny. Obvykle se tato schopnost posuzuje při vyvolání snímku z RAWu při zesvětlování podexponovaného snímku, případně při ztmavování přeexponovaného záběru. Ukazatelem pak je kvalita zpravidla zesvětlených částí snímku, tedy kolik se tam objeví barevného šumu, když se původní tmavý záběr zesvětlí třeba o 4 EV. Závěr si opět udělejte sami.

Sony A7R IV - dynamický rozsah

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
  1. vyfoceno do RAW s korekcí -5 EV, v editoru zesvětleno o 5 EV
  2. vyfoceno do RAW s korekcí -4 EV, v editoru zesvětleno o 4 EV
  3. vyfoceno do RAW s korekcí -3 EV, v editoru zesvětleno o 3 EV
  4. vyfoceno do RAW s korekcí -2 EV, v editoru zesvětleno o 2 EV
  5. vyfoceno do RAW s korekcí -1 EV, v editoru zesvětleno o 1 EV
  6. vyfoceno bez korekce, neupravováno
  7. vyfoceno do RAW s korekcí +1 EV, v editoru tmaveno o 1 E
  8. vyfoceno do RAW s korekcí +2 EV, v editoru tmaveno o 2 EV
  9. vyfoceno do RAW s korekcí +3 EV, v editoru tmaveno o 3 EV
  10. vyfoceno do RAW s korekcí +4 EV, v editoru tmaveno o 4 EV
  11. vyfoceno do RAW s korekcí +5 EV, v editoru tmaveno o 5 EV

A7R IV ale dokáže s dynamickým rozsahem “bojovat” i když fotíte do JPEGu, slouží k tomu funkce optimalizace dynamického rozsahu - DRO. K dispozici máte celkem pět stupňů projasnění stínů plus automatiku a ještě samozřejmě možnost tuto funkci vypnout. Takhle to mají samozřejmě i ostatní “soňáci” a funguje to jako obvykle dobře, podívejte se sami.

Sony A7R IV - DRO (optimalizace dynamického rozsahu)

1 2 3 4 5 6 7
  1. DRO vypnuto
  2. DRO 1
  3. DRO 2
  4. DRO 3
  5. DRO 4
  6. DRO 5
  7. DRO Auto

Sony A7R IV - barevné profily

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

Konektivita

Tady se u Sony opět vyřádili.  :) Jednak není překvapením možnost připojení přístroje k chytrému telefonu pomocí WiFi, ale možnost bezdrátového připojení k notebooku už zdaleka není tak obvyklá. Můžete tedy v klidu sedět u počítače, přístroj na dálku ovládat a výstupy sledovat hned na velkém monitoru. No paráda.

Jenže hodně možností máte i s připojením pomocí kabelů… Samozřejmostí je HDMI, ale že bych u nějakého přístroje našel hned dva USB vstupy, to si neuvědomuji. Je zde port USB Type-C™ a synchronizační konektory kompatibilní s rozhraním USB 3.1 1. generace, které umožňují připojit fotoaparát bez zdržování přímo k externím zařízením. Díky možnostem připojení jsou pracovní postupy plynulejší a pohodlné i při fotografování v ateliéru, kdy se využívá současné připojení k počítači nebo blesku.

 

Hlavní rysy

  • Fullframe snímač s rozlišením 61 Mpx
  • Funkce Pixel Shift Multi Shooting
  • Velký OLED hledáček o rozlišení 5,76 a zvětšením 0,78x
  • 5 osá optická stabilizace (umožňuje prodloužení expozice až o 5,5 kroku)
  • 4K (30p) video z celého snímače nebo s ořezem Super 35
  • podpora S-Log2, S-Log3 a Hybrid Log Gamma profilů
  • Větší joystick a některá tlačítka, dvojitý SD slot, X kontakt pro blesk
  • Silnější baterka
  • USB C 3,1

Shrnutí

Už Sony A7R III byl bez nadsázky vynikající. Ale model A7R IV ukázal, že je stále co vylepšovat. A těch vylepšení přinesl docela hodně, v žádném případě se tedy nejedná o “pouhé” zvýšení rozlišení snímače. Jak o tom tak uvažuji, tak pokud jde o kombinaci vysokého rozlišení a kvality obrazu obecně, nenajdete dnes výkonnější přístroj. Jenomže tady je to kombinováno i s vysokou rychlostí zaostřování a také snímání. Patříte-li tedy fotografy, kteří upřednostňují kvalitu obrazu (ateliérové focení, krajina, architektura), ale sem tam potřebujete i prvotřídní rychlost, nemůžete vybrat lépe než právě Sony A7R IV. Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

SONY FE 24-70 mm f/4 ZA OSS
Hodnocení 96%

SONY FE 24-70 mm f/4 ZA OSS

SONY FE 85 mm f/1,8
Hodnocení 86%

SONY FE 85 mm f/1,8

SONY FE 35 mm f/1,8 pro bajonet E
Hodnocení 94%

SONY FE 35 mm f/1,8 pro bajonet E

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím