RecenzeRecenze

Sony Cybershot DSC-RX100 VI

Luděk Bouška
| 15 minut čtení

Už šestá generace modelu Sony DSC-RX100 na pohled moc změn nepřináší, což je vlastně dobře. Bez výjimky všechny modely RX100 totiž byly a vlastně stále ještě jsou prostě perfektní. Všechny se totiž stále ještě prodávají, což je v rychle se měnícím světě digitálních foťáků velice výjimečné. Model Sony RX100 Mark VI ale přichází se zcela novým objektivem o rozsahu 24-200mm a také konečně s dotykovým displejem.

Hodnocení odborníka 95%

  • skutečně vše v jednom
  • vynikající kvalita obrazu
  • špičkový objektiv s rozsahem 24-200mm
  • rychlost 24 sn/s
  • 315 ostřicích bodů s fázovou detekcí
  • 4K video a zpomalený záznam
  • dotykový displej
  • mohla by být silnější baterka

Popis

Recenze Sony DSC-RX100 VI

Vůbec první Sony RX100 se začala prodávat už před šesti lety, tedy v roce 2012 a prodává se doposud, což je skutečně k nevíře. No ono se na druhou stranu vlastně moc není čemu divit, protože výkon tohoto modelu je i v dnešní době skutečně mimořádný. Světelný objektiv od Zeisse, snímač s úhlopříčkou 1”, už tohle jsou argumenty, které stačí pro ujištění, že kvalita fotek bude jednoduše úžasná.

Druhá generace, tedy model Sony RX100 II, přinesla vylepšení v podobě výklopného displeje, nového snímače s konstrukcí BSI (zvládá ještě o mnoho lépe špatné světelné podmínky) a trochu překvapivě se u takhle malého foťáku objevily sáňky pro externí blesk. Multikonektor ale umožňoval také připojení externího elektronického hledáčku, který té první verzi trochu chyběl. Objektiv zůstal stejný, takže kvalita fotek šla nahoru především díky novému snímači.

V roce 2014 se objevil Sony RX100 III a s ním nový objektiv. Ten původní měl rozsah 28-100 mm a světelnost F1,8-4,9. Právě ta světelnost na delším konci nebyla žádným zvláštním lákadlem i přes to, že opticky byl tenhle objektiv prostě vynikající. Nový objektiv měl rozsah 24-70 mm a světelnost F1,8-2,8. Rozsah zoomu se sice trochu snížil na standardní rozpětí základních zoomů, ale ta světelnost, to je prostě pecka. No a další podstatnou novinkou byl nový vysouvací elektronický hledáček s rozlišením 1,4 Mpx. Asi i díky tomu ale narozdíl od druhé verze ale opět zmizely sáňky pro externí blesk (respektive pro připojení hledáčku) a v dalších verzích se už znovu neobjevily.

Sony RX100 IV z roku 2015 byl na pohled v podstatě stejný se svým předchůdcem, změny se tedy odehrály uvnitř. Došlo ke zrychlení z původních 10 sn/s na hezkých 16 sn/s. Mimochodem už tahle rychlost je dodnes hraniční pro profi zrcadlovky určené na focení sportu. Zvětšilo se také rozlišené elektronického hledáčku na 2,4 Mpx a to zůstalo později i u novějších modelů. Ale RX100 IV byl první, který u této řady rozšířil možnosti natáčení videa z Full HD na 4K.

Pátá generace z roku 2016 znamenala další průlom v rychlosti a celkovém výkonu. Sony RX100 V nabídl jako jeden z prvních kapesních kompaktů ostření na bázi porovnání fázového posunu, tedy stejný systém, jaký používají zrcadlovky. Díky tomu se zaostřování velice zrychlilo a zpřesnilo. 315 zaostřovacích bodů pak zajistilo perfektní sledování pohybujících se objektů, které tenhle miniaturní foťáček dokázal snímat rychlostí 24 sn/s. To jsou parametry, o kterých se nezdá a nejspíš ještě dlouho zdát nebude ani těm nejvýkonnějším profesionálním zrcadlovkám…

A máme tu červen letošního roku. S ním se objevil v pořadí už šestý model RX100. Sony RX100 VI se pyšní zcela novým objektivem s rozsahem 24-200 mm a světelností F2,8-4,5. Skvělé je ale to, že mu nechybí nic z toho, čím exceloval model 5, tedy rychlost, fázové ostření, to všechno máte vestavěno do foťáku, který není o moc větší než třeba krabička na mýdlo… Chcete co nejmenší a nejlehčí foťák na cesty a nechcete nic slevit z výkonu zrcadlovek? Snadná pomoc, je tu Sony RX100 VI!

Nejdůležitější vlastnosti a novinky

Autofokus s 315 body fázové detekce

Systém fázové detekce dokáže určit, kterým směrem má pohybovat čočkami v objektivu pro správné zaostření. To je tím pádem daleko rychlejší, než systém porovnání kontrastu, který musí pro dosažení správného zaostření přeostřit tam a zpět, aby věděl, v jaké pozici čoček bude snímek správně zaostřen. Při zaostřování na statické objekty obvykle pomalé ostření nijak zvlášť nevadí, ale je v podstatě nepoužitelné při ostření na pohybující se objekty.

Navíc těch bodů, kde probíhá detekce fázového posunu je celkem 315 a zabírají plochu cca 65% obrazového pole. Počet ostřících bodů je také důležitý pro co nejlepší sledování pohyblivých objektů a to zde funguje velice dobře také díky výkonnému procesoru.

K mé velké radosti perfektně funguje i ostření na oko, což nabízí zatím jen ty nejlepší soňácké bezzrcadlovky. Tedy autofokus funguje perfektně a je celkem použitelný i na focení sportu, nebo zvířat, což je v kombinaci s 200mm ohniskem prostě paráda.

Dotykový displej

Maličkost, která ale v dnešní době nesmí chybět. Je perfektní pro zaostřování třeba při natáčení videa, takže teď už nejsou nejmenším problémem třeba přeostřovačky, což vypadá ve videu úplně perfektně. Ale ještě víc se mi líbí možnost použití displeje pro volbu AF bodu při focení přes hledáček, tahle možnost naprosto dokonale nahrazuje absenci joysticku.

Objektiv ZEISS® Vario-Sonnar® T* 24-200 mm F2,8-4,5

Vlastně až doposud byl jedním z typických znaků všech modelů řady RX100 objektiv, který měl alespoň na nejširším konci světelnost F1,8. První dvě generace byly vybaveny skvělým objektivem 28-100/1,8-4,9. Tenhle objektiv byl bezva, rozsah 28-100 mm mi přijde velice univerzální a asi bych ani nepotřeboval víc. Ale světelnost na delším konci nebyla nic moc, takže rychlost zaostřování na delším ohnisku při horším světle nebyla vzhledem ke kontrastnímu ostření nic moc. Asi i proto se u třetí až páté generace objevil nový objektiv s rozsahem 24-70 mm a světelností F1,8-2,8. Mnozí přivítali jak širší úhel záběru, tak světelnost F2,8 při 70 mm. Hlavně s modelem Sony RX100 V, který jako první nabízel nové fázové ostření s 315 body, byla rychlost zaostřování podstatně lepší dokonce i při focení pohybujících se objektů za horších světelných podmínek.

Nový objektiv má rozsah ještě větší, což rozhodně není na škodu. Vzhledem k jeho rozměrům ale nutně musela poklesnout světelnost, což naštěstí vzhledem k osvědčenému fázovému zaostřování nijak zvlášť nevadí. I když se celkem razantně zvýšil rozsah zoomu, nepodepsalo se to nijak na jeho optické kvalitě, ostrost je stále naprosto perfektní.

Nový elektronický hledáček

S elektronickým hledáčkem jsme se setkali už u předchozích modelů, byl vysouvací. To bylo fajn řešení, ale přece jen to někdy dost zdržovalo. Hledáček u Sony RX100 VI je na první pohled konstruován stejně, ale na rozdíl od předchůdců už není potřeba očnici vysouvat ručně. Stačí jen stisknout tlačítko, hledáček vyskočí a očnice se sama rovnou vysune. Pokud tuto operaci provedete při vypnutém fotoaparátu, přístroj se tím i rovnou zapne, což zase o něco zrychluje focení. Když chcete RX100 VI vypnout, stačí jen zamáčknout hledáček a je to. Bohužel se mi ale nepodařilo nikde v menu nalézt deaktivování této funkce. To je ale opravdu maličkost.

První podpora HDR (HLG) mezi fotoaparáty Cyber-shot™

Video HDR (vysoký dynamický rozsah) s širokým rozsahem barev a jasu si nyní můžete vychutnat bez zpracování navíc díky možnosti záznamu ve formátu HLG (Hybrid Log-Gamma).

Další novinky

  • Rychlost sériového snímání se zvýšila na 24 sn/s a to včetně automatického ostření
  • Bluetooth propojení s chytrými zařízeními
  • Nepatrně se zvýšila životnost baterie

Porovnání s předchozími modely

 

Sony Cyber-shot DSC-RX100

Sony Cyber-shot DSC-RX100 II

Sony Cyber-shot DSC-RX100 III

Sony Cyber-shot DSC-RX100 IV

Sony Cyber-shot DSC-RX100 V

Sony Cyber-shot DSC-RX100 VI

Datum uvedení

6. červen 2012

27. červen 2013

16. květen 2014

10. červen 2015

6. říjen 2016

5. červen 2018

Rozlišení

20 Mpx

20 Mpx

20 Mpx

20 Mpx

20 Mpx

20 Mpx

Typ snímače

CMOS

BSI-CMOS

BSI-CMOS

BSI-CMOS

BSI-CMOS

BSI-CMOS

Rozsah citlivostí ISO

100 - 25600

160 - 12800 (až 25 600)

125-12800 (až 25 600)

125-12800 (až 25 600)

125-12800 (až 25 600)

125-12800 (až 25 600)

Ohniskové vzdálenosti objektivu

28–100 mm

28–100 mm

24–70 mm

24–70 mm

24–70 mm

24–200 mm

Rozsah zoomu

3.6×

3.6×

2.9×

2.9×

2.9×

8.3×

Světelnost

F1.8–4.9

F1.8–4.9

F1.8–2.8

F1.8–2.8

F1.8–2.8

F2.8–4.5

Autofokus

Kontrastní

Kontrastní

Kontrastní

Kontrastní

Kontrastní a fázová detekce

Kontrastní a fázová detekce

Počet ostřicích bodů

25

25

25

25

315

315

Výklopný displej

X

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Dotykový displej

X

X

X

X

X

Ano

Typ hledáčku

X

Elektronický (volitelný)

Elektronický výsuvný

Elektronický výsuvný

Elektronický výsuvný

Elektronický výsuvný

Rozlišení hledáčku

X

X

1,440,000

2,359,296

2,359,296

2,359,296

Vestavěný blesk

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Externí blesk

X

Ano (připojení přes sáňky)

X

X

X

X

Rychlost sériového snímání

10.0 sn/s

10.0 sn/s

10.0 sn/s

16.0 sn/s

24.0 sn/s

24.0 sn/s

Max. rozlišení videa

1920 x 1080 (60 sn/s)

1920 x 1080 (60 sn/s)

1920 x 1080 (60 sn/s)

3840 x 2160 (30 sn/s)

3840 x 2160 ( 30sn/s, 100 Mbps)

3840 x 2160 ( 30sn/s, 100 Mbps)

Bezdrátové připojení

Eye-Fi kompatibilní

Ano

Ano

Ano

Ano

Ano

Výdrž baterie (počet snímků na jedno nabití)

330

350

320

280

220

240

Hmotnost včetně baterky

240 g

281 g

290 g

298 g

299 g

301 g

Rozměry

102 x 58 x 36 mm

102 x 58 x 38 mm

102 x 58 x 41 mm

102 x 58 x 41 mm

102 x 58 x 41 mm

102 x 58 x 43 mm

 

Design, ergonomie, menu a ovládací prvky

Jak už jsem naznačil v úvodu, skoro ani není o čem psát, protože skoro všechno zůstalo při starém. Ale úplně všechno ne. Za podstatné vylepšení ovládání ale beru nový dotykový displej, který můžete použít pro volbu zaostřovacího bodu, nebo pro prohlížení fotek. Volba ostřicího bodu probíhá klasicky, tedy na displeji se dotknete místa, kam má přístroj zaostřit a ten to ihned provede. Tenhle způsob zaostřování využijete asi především při natáčení videa. Můžete tak bez problémů dělat velice efektní přeostřovačky na různě vzdálené objekty během jednoho záběru.

Hlavní displej ale můžete použít i při focení přes hledáček, pak totiž obrazovka slouží v podstatě jako touch-pad u notebooků. V menu si dokonce vyberete, jak velkou plochu displeje chcete k tomuto způsobu volby AF bodu využívat. Poslední dobou se takové využit dotykového displeje objevuje stále častěji a postupně tak nahrazuje známé křížové voliče a nebo novější a pohotovější joysticky, které na zadních stranách fotoaparátů ještě ani nestačily zdomácnět. Klasický křížový volič kombinovaný s otočným vroubkovaným kolečkem zde ale nechybí, protože dotykový displej zde zatím bohužel nejde použít pro pohyb v menu, což je škoda. Menu je klasicky soňácké, tedy je poměrně obsáhlé, ale naštěstí celkem přehledně členěné. Chvíli vám asi bude trvat, než si zapamatujete, kde kterou zajímavou funkci hledat. Ale když si některé funkce oblíbíte, můžete si je přidat do poslední záložky Mé menu a pak můžete mít všechny oblíbené volby pěkně pohromadě.

Ovládání zoomu je kombinováno ze dvou možností. Jednak zoom můžete ovládat jako u kompaktů pomocí páčky u spouště, ale můžete také využít zoomovací prstenec, jako u výměnných objektivů. Ovládání páčkou je rychlejší, zoomovacím prstencem zase jemnější a přesnější. Osobně bych motorické zoomování ještě výrazně zrychlil, i když jsem si nastavil rychlejší zoomování, stejně mě to občas trochu zdržovalo.

Autofokus, rychlost a spolehlivost

Zvýšení počtu AF bodů z 25 (u modelů I až IV) na 315 (poprvé se objevilo u modelu RX100 V) je úctyhodné, ale kdyby nebyly všechny s fázovou detekcí, nebylo by to vlastně zase tak moc platné. AF body s fázovou detekcí jsou totiž potřeba k tomu, aby dobře fungovalo průběžné zaostřování. S kontrastním ostřením musí foťák neustále přeostřovat tam a zpět a to průběžné ostření prakticky znemožňuje. Takže RX100 VI ostří fázově a také velice rychle.

Skvěle funguje i sledování objektu při průběžném zaostřování. Zaostrovací systém vždy označí objekt čtvercem nebo obdélníkem, který zhruba ohraničuje velikost daného objektu, takže máte velmi dobrý přehled o tom, jestli je zaostřeno tam, kam chcete. Samozřejmě to nefunguje úplně na 100%, ale je to dostatečně spolehlivý režim zaostřování, že jsem ani nebyl nucen přepínat na statické ostření při focení nehybných objektů. Tohle se mi moc líbí.

Za autofokus tedy patří modelu RX100 VI velká pochvala. Nefunguje samozřejmě tak dokonale jako u profi zrcadlovek, ale funguje skvěle. Nesrovnával jsem přímo, ale řekl bych, že ve srovnání se zrcadlovkami střední třídy se nemá RX100 VI vůbec za co stydět, pokud je dost světla, není co řešit.

Kvalita obrazu

Kdybychom porovnávali stejné snímky vyfocené různými přístroji Sony vybavenými stejným typem snímače, nepoznali byste, z jakého snímek pochází. Při přímém porovnání bychom určitě rozdíly našli, ale troufnu si říci, že by byly opravdu velice malé. Jinými slovy: RX100 VI fotí opravdu parádně a to jak za kontrastního světla, kdy je potřeba větší dynamický rozsah, tak za šera, kdy přijdou ke slovu vysoké citlivosti. Schválně si prohlédněte ukázkové snímky, mě neuráží ani ISO 12 800 a to je poměrně extrémní hodnota, kterou nevyužijete příliš často. Tradičně bych trochu ubral redukci šumu, ale to je maličkost.

Znovu se musím poklonit před skvělým objektivem, který je i přes velký rozsah zoomu ostrý jako břitva. Běžné obrazové vady jsou velice dobře korigovány, ale protože se mi ještě nepodařilo otevřít příliš nové RAWy, nemohu poznat, jestli jsou ty korekce softwarové, nebo je optika opravdu tak dobrá. Tipuju na kombinaci obojího.  :)

Už jsem se zmínil o dynamickém rozsahu, se kterým umí Sony pracovat velice dobře. Máte možnost zvolit si, jestli chcete projasnit stíny, nebo rovnou složit HDR. Projasnění stínů má 5 úrovní a perfektně se hodí na akční snímky, zatímco HDR (také 5 úrovní) využijete především na focení statických záběrů. Ale musíte si pohlídat, aby se ve snímku skutečně nic nepohnulo, doslova ani lísteček. Právě tyhle situace software foťáku prostě nezvládá. Sice umí jednotlivé snímky pěkně zarovnat na sebe, takže HDR můžete klidně fotit bez stativu přímo z ruky, ale pokud se ve fotce budou pohybovat třeba zmíněné listy stromu, nevypadá to moc dobře, posuďte sami.

Konektivita

Konektivita je na perfektní úrovni, jak jsme u Sony zvyklí. Samozřejmě zde nechybí WiFi modul s NFC, ale nově máte k dispozici také Bluetooth, takže můžete z telefonu přenášet do fotoaparátu informace o poloze.

Hlavní rysy

  • 20,1 Mpx snímač Exmor RS CMOS (úhlopříčka 1") s DRAM pamětí / procesor BIONZ X
  • Objektiv Zeiss Vario-Sonnar T* se zoomem 24–200 mm F2,8–4,5
  • Optický stabilizátor obrazu SteadyShot - aktivní stabilizace může přinést benefit až o 4 EV
  • 4K video (QFHD 3840x2160) bez pixel binningu v XAVC S kodeku s velkým datovým tokem až 100 Mbps
  • Sekvenční snímání 24 snímků za vteřinu
  • 315 ostřicích bodů s fázovou detekcí

Videorecenze

Další videorecenze

Recenze Sony FE 14 mm f/1,8 GM: téměř dokonalý objektiv

SONY FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS

Shrnutí

Sony RX100 VI pokračuje v tom, co bylo dobré už na první generaci a na všech dalších. V opravdu velice kompaktním těle se ukrývá neuvěřitelně výkonný přístroj. Fotí stejně dobře jako daleko větší foťáky s výměnnými objektivy, stejně dobře zaostřuje, ale navíc kromě skutečně kapesních rozměrů nabízí i rychlost a všestrannost, o kterých se může větším fotoaparátům jenom zdát. Ideální foťák na cesty, ale i na každodenní focení. Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

Recenze SONY ZV-E10: První vlogovací fotoaparát s výměnnými objektivy
Hodnocení 85%

Recenze SONY ZV-E10: První vlogovací fotoaparát s...

Recenze Sony FE 14 mm f/1,8 GM: téměř dokonalý objektiv
Hodnocení 99%

Recenze Sony FE 14 mm f/1,8 GM: téměř dokonalý objektiv

SONY FE 50 mm f/1,2 GM
Hodnocení 98%

SONY FE 50 mm f/1,2 GM

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím