RecenzeRecenze

SONY FE 24-70 mm f/4 ZA OSS

| 6 minut čtení

Populární rozsah v kompaktním těle s kontinuální světelností to je SONY FE 24-70 mm f/4 ZA OSS. Na první pohled celokovový objektiv bez zbytečností v podobě přepínačů, kterému dominují prstence pro zoom a manuální ostření a samozřejmě na boku umístěné modré logo Zeiss (konkrétně jde o koncept Vario-Tessar).

Hodnocení odborníka 96%

  • Kompaktní tělo
  • Kovové odolné zpracování
  • Rychlý a přesný AF
  • Makro od 40 cm (1:5)
  • Celkově vysoká kvalita obrazu
  • Kontinuální světelnost
  • Bez zkreslení
  • Stabilizace
  • Utěsnění
  • Měkčí rohy na krajních ohniscích (24 mm)
  • Vinětace

Popis

Popořadě

Pokud začneme s popisem od začátku - krytka, která opět moc nedrží a má tendenci padat při manipulaci (ještěže do brašny), je o průměru 67 mm. To potěší jde o jeden z nejrozšířenějších průměrů filtrů, zejména pro uživatele, kteří používají méně světelné objektivy. Přední část objektivu vyjíždí při maximálním zazoomování asi o 3,5 cm. I přes to je SONY FE 24-70 mm f/4 ZA OSS utěsněný.


Za pohyblivou částí následují prstence v přirozeném pořadí - dál od fotografa je manuální ostření a ihned navazuje větší určený pro přiblížení. Oba prstence jsou kovové, takže nehrozí po čase neduh v podobě uvolněného pogumování. Kroužky kladou takový ten příjemný odpor, kdy se dá v nuancích pracovat s hledáním roviny ostření a přitom nedojde k samovolnému otáčení. K ovládání zoomu vám stačí otočení prstence asi o 80 stupňů (mimochodem mimo zmíněného loga je ohnisková škála jediný popis na tubusu objektivu). Takže ke změně ohniska se dá vystačit pohybem dvou prstů bez nějakých zbytečných přehmatů a kloubení ruky. Pohyb hlavního členu při zoomu je plynulý bez prohupu nebo kontra pohybu. Pak následuje už je zúžení objektivu k bajonetu. Po gumovém těsnícím lemu není ani vidu, i přes to je objektiv vůči nepřízni počasí utěsněn.

Uvnitř a ven

Ostření je rychlé a přesné. To je z větší části záležitostí i těla, ale rozhodně můžu říct že objektiv ho nikterak nelimituje a patří k těm rychlejším a i bezhlučným. Takže ve videu nebude ani v tomto ohledu na obtíž. Pokud jde o spolupráci s tělem, byla řeč o manuálním ostření, zvětšovací náhled a focus peaking fungují bez problémů. Při členitější scéně tzn. ostření za větve stromů atd. je na MF spoleh. Tahle dělba práce při ostření se odráží i ve výkonu, méně kontrastní scény nebo ostření v horších světelných podmínkách zvládá SONY FE 24-70 mm f/4 skvěle. To všechno od 40 cm, protože to je nejkratší ostřící vzdálenost. A vzhledem k zvětšení 0,2x tu máme makro 1:5, což z tohoto zoomu dělá ještě flexibilnější objektiv.

Jak už název napovídá, objektiv je stabilizovaný. Je určen pro bajonet E nejenom fullframovou řadu (kde se vyskytuje stabilizace v těle fotoaparátu), ale i APS-C tedy NEXe. K tomu inklinuje i cena. A proč jej chtít? Jeho výkon je kolem 3 EV, takže docela užitečná berlička při delších časech.

Základní optické vady eliminuje tělo fotoaparátů pomocí tzv. kompenzace objektivu, případně jej umí odstranit nejpoužívanější editory jako LR nebo PS. Proto je fajn při testování tyto kompenzace na těle A7 vypnout.

Vinětace je slabinou absolutní většiny objektivů bajonetu E. Ani SONY FE 24-70 mm f/4 ZA OSS není výjimka. Na ohnisku 24 mm nezmizí úplně ani po zapnutí korekce vinětace (u Sony - kompenzace stínování) a je stále v minimálním tmavším nádechu v rohu zřejmá. Pomůže zazoomovat, nebo stačí poskočit s clonou na bezpečnou hodnotu f/8

Na slovo Zeiss bych asociací navázal slovem ostrost.. kresba atd. A protože osobně preferuji širší ohniska, zarazila mne kvalita na jedné fotce na ohnisku 24 mm, na kontrole expozičního času jsem nezjistil nic závadného a začal hledat ostatní širší záběry. Tentýž výsledek je ve všech případech pouze na ohnisku 24 mm - snímek je v rozích měkčí u RAW určitě u JPEGu znatelně. Clonění krapet pomůže, ale než stačí všechno zahojit, dojde na nejvyšších clonových číslech k difrakci. Jinde než na nejširším ohnisku jsem měknutí nepozoroval (snad jen zas na opačném konci 70 mm, kde to byla záležitost pouze extrémních rohů). Nejde o žádnou katastrofu a dost možná všechno zveličil ten kontrast jinak nadstandardní kresby. Dokážu představit, jak se nemalá část váhajících fotografů mezi jedním univerzálním zoomem a a několika pevnými skly přikloní právě ke kompromisu tohoto zoomu, protože mimo zmíněné ohnisko je  kresba dechberoucí a vysoce nadstandardní.



Chromatická aberace je záležitost, která se tomuto objektivu vyhýbá, škodolibě jsem fotil kontrastní přechody, kde se dalo a na desítkách testovacích snímků jí prostě nenašel, nikde napříč ohnisky ani různými clonami.

A populární bokeh? 7 lamel clony se dá na bokehu bez problémů dopočítat (: Kruh se nepoved, ale jde o přísně pravidelný mnohoúhelník s ostrou ale neagresivní krásnou konturou.

Hlavní rysy

  • Kompaktní lehké tělo
  • Kovové odolné zpracování s rezistencí vůči vlivům počasí
  • Rychlý a přesný AF
  • Makro od 40 cm 0,2x (1:5)
  • Celkově vysoká kvalita obrazu s minimem optických vad
  • Kontinuální světelnost f/4 v celém rozsahu
  • Stabilizace s účinkem 3EV

Shrnutí

V důsledku platí, že u bajonetu E stačí aktivovat na fotoaparátu kompenzaci objektivu, fotit v JPEG, nebo RAW na jedno kliknutí upravit v editoru. U SONY FE 24-70 mm f/4 ZA OSS to není až na výjimky třeba. Řeč je o univerzálním, lehkém, kompaktním, utěsněném, rychlém objektivu s kontinuální světelností s vysokou kvalitou obrazu. Dokáže pojmout celou řadu témat a fotografických disciplín, takže by v důsledku bylo jednodušší vypsat těch několik extrémů, na které vhodný není.

Další recenze

Sony A7R Mark IV
Hodnocení 99%

Sony A7R Mark IV

SONY FE 85 mm f/1,8
Hodnocení 86%

SONY FE 85 mm f/1,8

SONY FE 35 mm f/1,8 pro bajonet E
Hodnocení 94%

SONY FE 35 mm f/1,8 pro bajonet E

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím