TAMRON 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD
Na TAMRON 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD jsem byl zvědavý, už protože jsem několik let vlastnil starší verzi SP LD - objektiv, do kterého se vešlo vše, ale taky uměl pěkně “táhnout za oči” a trpěl na aberaci.
Hodnocení odborníka 87%
- Působivý v poměru cena výkon
- Potlačení aberace
- Příjemný neagresivní bokeh
- Ostření
- Ostrost ve středu
- Vysoká kvalita obrazu ve většině pole
- Stabilizace
- Ostření od 24 centimetrů
- Kresba v rohu na krátké vzdálenosti
- Difrakce
Popis
Konstrukčně
Konstrukčně je TAMRON 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD kompaktnější a vystrojený v moderním strohém matně černém designu. Ruku nerve, ale je cítit a 440 gramů o sobě dává vědět, což je příjemné. Dominuje prstenec pro ovládání zoomu v přední části objektivu, ten nelze minout, protože prsty zarazí přední rozšířená obruba pro filtry ( 77 milimetrů). Ovládání je příjemně tuhé a plynulé. K prozoomování z 10 na 24 milimetrů (po přepočtu na kinofilm cca. 15 - 36 milimetrů) si vystačíte s necelými 90 stupni, to pohodlně zvládá palec a ukazovák bez zbytečného přehmatávání.
Druhý prstenec je určen pro manuální ostření o jeho stavu informuje okno, to slouží zároveň jako jakýsi předěl mezi oběma prstenci. Projet si celou škálu ostřící vzdálenosti od nejkratší vzdálenosti po nekonečno zabere 180 stupňů, většinu tvoří rozmezí 24 centimetrů až 2 metry. Manuální ostření vzhledem k širokému ohnisku nenachází teoreticky tolik uplatnění, ale docela jsem se s ním vyřádil na krátké vzdálenosti s odstupem pozadí. K přepínání mezi automatickým a manuálním ostřením slouží jeden z dvojice přepínačů na straně. Druhý je pak pro aktivaci stabilizace (účinek cca. 4 EV). A vše uzavírá kovový bajonet.
Opticky
Kresba a ostrost
Slabinou zmiňované starší verze byl silný rozdíl mezi středem a kraji. Tady udělal Tamron velký kus práce, ale… Nevzniká efekt tunelu, ale rohy jsou měkčí, nejslabší poměr je na otevřené cloně, ohnisku f/10 a záběru na krátkou vzdálenost, tady pomůže zaclonění, jenže ouha, překvapivě brzy začne obraz měknout a to už někde kolem hranice f/13. Stav se lepší, pokud nezaostřujete pod metr (což i tak nějak vzhledem k určení objektivu krajiny & interiéry nebude často) a nebo stačí trochu přiblížit.
Vinětace
Jde o cenově hodně příjemně dostupné sklo určené pro APS-C. Takže ano, vinětace je zřejmá, ale pouze nepatrně až v samotných krajích a to jen na nejširším ohnisku a otevřené cloně. Záležitost kliknutí v jakémkoli lepším editoru. Rozloučit se s ní můžete na cloně f/5,6 a vsugerovat by jste si ji neměli už ani na cloně f/8. O zoomu nemluvě, to znamená stačí zazoomovat a po tmavším rohu není ani památky.
Barevné vady
Na aberace a reflexe širokáče umí trpět, na ultra širokých sklech si tyto neduhy umí obzvlášť smlsnout. Koneckonců na počátku zmiňovaná starší verze 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II SP LD toho je důkazem. Tady se Tamron ponaučil a proběhlo výrazné zlepšení. Jasně, při otevřené cloně se dá aberace najít a při troše snahy se dá kompozičně bočním zdrojem světla reflexe vytvořit. Ale je potřeba zmíněná snaha, už “nekřičí” z každého snímku.
Bokeh
Je příjemně měkký. Nemá pevně ohraničenou konturu, takže působí přirozeně a neagresivně. Podílí se na něm 7 lamel clony. Uplatnění asi nachází nejvíc při kompozici s ostřením na krátkou vzdálenost. To naštěstí TAMRON 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD zvládá již od 24 cm.
Ostření a stabilizace
O stavu ostření a vzdálenosti již byla řeč. Samotné ostření demonstruje technologický odskok těch deseti let. Takže starší verze SP LD Asph. je najednou neuvěřitelně pomalá a hlučná (:. Pravda je taková, že systém automatického zaostřování HLD s vysokým/nízkým točivým momentem fungoval velmi dobře (čti: rychle a přesně), slyšet byl pouze v místnosti při troše soustředění, jinak v běžném provozu jde o absolutně bezhlučnou záležitost.
Ostření je od 24 centimetrů, ale nejde stále o makro (makro je vyjádřeno nejenom vzdáleností, ale je i o poměru zvětšení- v tomto případě maximálně 1: 5,3)
Stabilizace (VC) není sice obvyklá u tohoto typu ohniska, ale v posledních letech začíná být k vidění čím dál častěji. V každém případě přijde vhod, je to taková berlička, která pomůže až o 4 expoziční stupně. Starší verze stabilizaci neměla, ale stabilizace z té doby sahala po výkonu jen 3 EV a roztomile kopala, obraz znatelně poskočil. Tady jsem na nejširším ohnisku 15 milimetrů po přepočtu na kinofilm mohl laborovat s časy kolem 1 vteřiny a projev byl plynulý bez skoků.
Hlavní rysy
- Působivý v poměru cena versus výkon
- Potlačení aberace a odlesků
- Příjemný neagresivní bokeh
- Tiché a rychlé ostření
- Ostrost a kresba ve středu snímku
- Vysoká kvalita obrazu ve většině pole
- Výkonná stabilizace
- Ostření od 24 centimetrů
Shrnutí
TAMRON 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II prošel za deset let od dob SP LD k nové verzi VC HLD obrovský kus cesty. Stručně zůstala zhruba stejná hmotnost a průměr filtrů. Jinak nově na krajinky, architekturu, street, dokument .. můžete vyrazit s objektivem, který v dané cenové katogorii nabízí výbornou kresbu (rohy skutečně toleruji kvůli ceně), nízkou aberaci a snížený výskyt odlesků. K tomu přičítám rychlé a přesné ostření již od čtvrt metru, které otevírá další bránu témat v kombinaci “skoro makra” s ilustrací scény v pozadí a je tu velmi šikovný objektiv pro APS-C. Model B023 (jak se 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD značí) má vyrovnaný výkon a dá se říct, že nabízí vyvážený výsledek všude mimo nejširší ohnisko s otevřenou clonou. Ten dostanete i s bonusem v podobě lepší světelnosti třeba u Tamronu 15-30 mm f/2,8 Di VC USD ale se ztrátou extrémní širokoúhlosti a navýšením ceny na dvojnásobek. Takže v případě APS-C objektivu je TAMRON 10-24 mm jasná volba. Autor: Bohuslav Brož
Diskuze
TAMRON 10-24 mm f/3,5-4,5 Di II VC HLD
Přidat příspěvekZatím nebyl přidán žádný příspěvek.