Širokoúhlý objektiv využívám jak pro pracovní zakázky při focení interiérů nebo svateb, tak pro volnou tvorbu při focení krajiny. Dle mého názoru by měl mít špičkový obrazový výkon a vlastnosti, které ho předurčují pro profesionální práci. Neměl by mít žádný kompromis. Přesně to nabízí Tamron 15-30 G2 na papíře a tak jsem si ho vzal dnes do recenze.

• Dobrý obrazový výkon i na plně otevřenou clonu
  • Světelnost f/2,8 se hodí pro zdůraznění detailu i zhoršené světelné podmínky
  • Utěsnění proti vlivům počasí pro práci za každých podmínek
  • Stabilizace obrazu
  • Váha
  • Nemožnost použití předních filtrů

Fyzické provedení objektivu

Známá a dnes již zavedená konstrukce modelů G2 nepřináší nějaká výrazná překvapení a to je vlastně dobře. Na první pohled vás zaujme obrovský přední člen, na který nelze nasadit klasické šroubovací filtry. Ten se při zoomu posouvá dovnitř tubusu, ale je dobře chráněn pevnou clonou. K tomu je uzpůsobena i přední nasazovací krytka. Na matném těle najdeme širší zoom kroužek a slabší ostřící kroužek. Nechybí přepínač AF/MF a VC ON/OFF. Jak jsem již uvedl v popisu, objektiv je dobře poskládán dohromady a těsněn proti vlivům počasí.

Objektiv má 98 mm x 145 mm a váží 1100 gramů (verze Nikon je o nějaký ten milimetr kratší). V jeho těle najdeme 18 optických členů v 13 skupinách, z nichž 3 jsou LD, 2 asférické a jeden XGM element. Povrchově je přední člen ošetřen fluorínově a nechybí eBand vrstvy. Clona má 9 lamel. Objektiv má optickou stabilizaci obrazu VC o účinnosti 4,5 EV. V objektivu je ostřící USD motorek, který zajišťuje rychlé a tiché ostření. Jak jsem již zkoušel v minulosti, je i tady rychlý a přesný. Zajímavostí je u verze Canon i možnost využití zadních filtrů.

Jak se s objektivem pracuje v praxi

Opravdu zajímavý set vlastností. U objektivu je proti konkurenci výhodou stabilizace. Otázkou však je, jak moc ji reálně využíváte. Objektiv se dobře drží v ruce. Ostřící i zoom kroužek mají pevnou odezvu a nejsou nijak volné. Příjemná je i přítomnost ostřícího okénka, které lze využít při nastavení nekonečna. Trochu se nabízí otázka, jak moc je to velký rozdíl 16 a 15mm? Při focení interiérů se často setkáváme s neduhem, že při narovnání a opravě distorze už nemám kousek obrazu. Je to tedy sakra dost a při komponování to může mít zásadní vliv. Na širokém ohnisku rozhodně. I pro to může být tento objektiv lepší volbou právě na takovou práci.

Příjemně mě potěšil výkon objektivu i na hraničních 15mm a na plně otevřenou clonu. Prakticky nulová aberace a velmi hezké podání rozostřeného pozadí. Samozřejmě je patrná práce kruhově clony a hezké rozostřené bokeh v pozadí. To platilo i při nočním focení světel ve městě, kde jsem si nemohl nevšimnout krásné hvězdičky na vyšší clony

Musím se zde dostat i k váze. Ta je pro mě bohužel také důležitým faktorem a přesně důvodem, proč širokáč o světelnosti f/2,8 ve svém batohu nenosím. 1,1 kila je už zkrátka dost.

Obrazová kvalita

Příjemně mě překvapila. Opět jsem chtěl na objektiv navléknout kabátek toho, že ho nevyprodukoval přímo výrobce mého fotoaparátu, ale nepovedlo se mi to. Objektiv pracuje skvěle i na plně otevřenou clonu a to jak v ostrosti, tak při kontrole zdvojování hran a chromatické aberace. Ano, na širokém ohnisku uvidíte vinětaci, nebo zkreslení, ale to se dá při tak extrémním úhlu záběru očekávat a je to lehce napravitelné v následné úpravě snímků. Inu, u Tamronu se jim to zase jednou povedlo.

• Světelnost f/2,8 v celém rozsahu
  • Fluorínové vrstvy na předním členu pro maximální odolnost
  • AX vrstvy pro odolnost proti nežádoucím odleskům
  • Stabilizace obrazu VC s efektivitou 4,5 EV
  • Kruhová clona s 9 lamelami pro skvělý bokeh
  • Utěsnění proti vlivům počasí
  • Minimální zaostřovací vzdálenost 28 cm
  • Váha 1100 g

Dobrý obrazový výkon objektivu a oněch 15mm ho pro mě osobně zvedá již hodně vysoko. Trochu však škoda, že je to zvedání tak nemotorné a to především díky jeho váze. I Když bych byl možná schopen díky obrazu a širšímu záběru přimhouřit oko, můj stávající pracovní objektiv toto sklo asi nenahradí. Nezbývá, než počkat na nějakou kompaktnější verzi o světelnosti f/4. Pokud však tolik nechodíte do terénu a máte zálusk na objektiv, který toho zabere více než ostatní, bude tento dobrou volbou.

11. 4. 2024

4. 4. 2024

26. 3. 2024