RecenzeRecenze

TAMRON 24 mm f/2,8 Di III RXD pro Sony E

Bohuslav Brož
| 5 minut čtení

Na první pohled má širokoúhlý objektiv konvenční tvar a design. Matně černá dává tušit polykarbonátovému tubusu a zajímavě vůči světelnosti působí malý hluboko zapuštěný přední optický člen. A že u toho výstřednosti nekončí napovídá i poměr zvětšení v názvu TAMRON 24 mm f/2,8 Di III RXD OSD M1:2.

Hodnocení odborníka 93%

  • Příznivý v poměru cena vs. výkon
  • Lehké a kompaktní tělo
  • Kresba a ostrost
  • Rezistentní úprava vůči vodě a prachu
  • průměr filtru 67 mm
  • Ostření od 12 centimetrů (makro 1:2)
  • Rychlost
  • Slyšitelné ostření

Popis

Stavba

TAMRON 24 mm f/2,8 Di III RXD  má stejné plastové pouzdro jako jeho bratříčci 20 mm a 35 mm. Díky použití plastu působí laciněji než kovové objektivy jiných výrobců. Ale je to jen sugestivní dojem - pryč s předsudky. Vysokojakostní plast v mnoha ohledech kvalitnější než kovové směsi. Při většině “nesmrtících” nárazů (běžných pádů a ťukanců) má tendenci kontakt odpružit, bez důlků a a šrámů. Určitě se s ním pracuje lépe v nízkých teplotách a v neposlední řadě je objektiv lehčí.

Ostření

Vizuálně působí jednoduše, jediným prvkem je prstenec pro ruční ostření. Žádný přeníč nehledejte, asi i proto bylo snazší utěsnit proti objektiv vůči prachu a vlhkosti. A také té demonstruje kompatibilitu komunikace s tělem. Manuální ostření bez problémů reagovalo na kontakt MF focus peakingem a při kontaktu s ostřícím prstencem ihned naskakovala lupa. Ruční ostření je lineární a prstenec plně protočný, na mé gusto by mohl klást i větší odpor.

Tamron 24 mm f / 2,8 Di III nepoužívá RDX ostření ale je osazen systémem OSD (Optimized Silent Drive). V tomto případě není ostření vnitřní, ale pohybuje se přední zapuštěný tubus. Možná proto se mi zdálo ostření trochu pomalejší a slyšitelnější vůči aktuálnímu trendu. Pokud vezmu v potaz určení objektivu a jiné běžné ostřící systémy je rychlost v pořádku.

Ke kvalitě obrazu

U testování a porovnávání jednotlivých snímků.. na různých clonách.. ze stativu.. v RAW.. jde často až o sugesci, proto je fajn si vypnout alespoň kompenzaci objektivu v těle fotoaparátu, aby se objektiv trochu “odkopal”.

Vinětace

Vinětace je u bajonetu bezzrcadlovek Sony chronická záležitost. U Tamronu 24 mm f/2,8 Di III RXD OSD M1:2 tomu není jinak. Nepatrně tmavší rohy jsou zřejmé v RAWu ale i JPEGu. Překvapením je nízká intenzita. Podstatně dražší objektivy umí rohy zatáhnout výrazně víc. Vinětace je logicky na f/2,8 a s posunem clony o 1EV skoro mizí, další posuny clony a z vinětace je loňský sníh. Příjemné překvapení.

Zkreslení a ostrost

Osobně mi zkreslení u širokáčů, podvědomě mi evokuje žurnalistickou dokumentární fotografii. Jestli skoro není potřeba zásah kompenzace u vinětace, tak tady milovníkům rovných linií a technických snímků doporučuji korekci zapnout. Na 24 mm je soudkovitost poměrně velká. Jde čistě o deformaci, protože ostrost v rozích a krajích je stále vysoká. Celkově kresba mezi středem a rohy má zanedbatelný rozdíl už na maximální otevřené cloně, po zaclonění dostane úplné maximum tohoto skla. Na dokument a krajiny je objektiv předurčen, pokud by někdo zatoužil po architektuře doporučuji zapnout kompenzace, koneckonců od toho na A7 řadě jsou.

Bokeh a protisvětlo

Sedm lamel clony se podepisuje na bokehu- spíš než tedy počet, tak jejich tvar. Bokeh je kulatý a pravidelný. Není agresivní a má měkčí okraje. To se poměrně hodí při práci v makru a ostření od pár centimetrů. Tady zejména při větších clonových číslech můžete laborovat v bokehu se silnými světelnými zdroji. Tamron 24 mm f / 2,8 Di III OSD M1: 2 má dispozice v podobě povlaků a povrchových úprav, takže dá práci vytvořit reflexi, odraz nebo skluz světla.

Recenzoval: Bohuslav Brož

Hlavní rysy

  • Velmi příznivý v poměru cena vs. výkon
  • Lehké a kompaktní tělo
  • Vyrovnané podání kresby a ostrosti mezi středem a okraji
  • Rezistentní úprava vůči vlivům počasí
  • Rozšířený průměr filtru 67 mm
  • Ostření od 12 centimetrů v makro poměru 1:2

Shrnutí

Objektiv 24 mm f/2,8 Di III RXD OSD M1:2 doplňuje trojlístek Tamronu. Spolu s ohnisky 20 a 35 milimetrů nabízí společné vlastnosti- kompaktní tělo, pevné ohnisko se všemi výhodami, samozřejmě příjemnou cenovku, kterou výrobce umí a trochu unikát v podobě krátké několikacentimetrové ostřící vzdálenosti v podobě makra a zvětšení 1:2. Takže vedle klasického využitím jako krajina, street, dokument, reportáž a architektura je tu i makro, které právě díky širokému ohnisku získává zcela jiný rozměr s kulisou okolního prostředí. Pokud tělo fotoaparátu disponuje opravami nebo ji na jedno kliknutí zvládnou editory, je logické je využívat, v případě TAMRONu 24 mm f/2,8 Di III RXD by to vlastně ani nebylo třeba. Objektiv dosahuje stabilních vysokých výkonů už od plně otevřené clony.

Další recenze

TAMRON 15-30 mm f/2,8 SP Di VC USD G2
Hodnocení 90%

TAMRON 15-30 mm f/2,8 SP Di VC USD G2

TAMRON 20 mm f/2,8 Di III RXD pro Sony E
Hodnocení 83%

TAMRON 20 mm f/2,8 Di III RXD pro Sony E

TAMRON 28-200 mm f/2,8-5,6 Di III RXD
Hodnocení 89%

TAMRON 28-200 mm f/2,8-5,6 Di III RXD

Diskuze

TAMRON 24 mm f/2,8 Di III RXD pro Sony E

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím