TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD je nejmenším a nejlehčím ve své třídě - světelnost f/2,8 a hmotnost 810 g, to je úctyhodné. Opticky je na tom skvěle, navíc je ještě utěsněný proti vnikání vlhkosti. Tohle všechno jsou vlastnosti, které z něj dělají jeden z nejzajímavějších zoomových objektivů pro bezzrcadlovky Sony.
Máte objektivů plnou brašnu, ale chybí vám nějaký slušný světelný teleobjektiv? Není problém, v nabídce jich je spousta. Ale kam ho v té vaší brašně dáte? A o kolik to celé ztěžkne? Potřebujete vlastně teláč s vysokou světelností? Tohle je jen několik důležitých otázek, které si asi při výběru objektivu položíte.
Je fakt, že světelný telezoom patří obecně k těm nejprodávanějším objektivům. Dá se toti použít vlastně naprosto univerzálně: na focení sportu, portrétů, reportáží, … Nevýhodou takových objektivů bývá jejich hmotnost a také ne zrovna zanedbatelné rozměry. No a nesmíme zapomnout ani na cenu, ta se totiž u originálních objektivů pohybuje klidně v rozmezí cca 55 až 80 000 Kč.
Znamená to tedy, že pokud vlastníte bezzrcadlovku Sony a chcete používat světelný telezoom bez nutnosti nějakého adaptéru, že jste odkázáni pouze na SONY FE 70-200 mm f/2,8 GM OSS? Ani v nejmenším, je tu nový TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD.
Popravdě musím říct, že mě tenhl objektiv dost překvapil. Jednak na první pohled skutečně velice příznivými rozměry a hmotností, ale později také obrazovým výkonem. Protože jsem na něj chtěl být při zkoušení hodně přísný, nasadil jsem ho na tělo Sony A7R Mark IV s rozlišením cca 61 Mpx, protože právě tohle dokáže objektiv prověřit nejlíp.
Tento model se vyznačuje nízkou hmotností a kompaktností s průměrem filtru 67 mm, stejně jako u ostatních modelů TAMRON 17-28 mm f/2,8 Di III RXD a TAMRON 28-75 mm f/2,8 Di III RXD. Optická konstrukce objektivu je tvořena několika speciálně umístěnými optickými členy, které se podílejí na mimořádných optických vlastnostech objektivu. Všestrannost objektivu dokazuje i minimální zaostřitelná vzdálenost (MOD), která je u tohoto modelu 85 cm. Tamron vsadil na nově vyvinutý systém ostření s motorem VXD, který je tišší a rychlejší než kdy dříve a nechybí ani odolná konstrukce proti prachu a vlhku s fluoridovým povrchem přední čočky.
TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD je také kompatibilní s nejrůznějšími doplňkovými funkcemi fotoaparátu SONY, jako např. Fast Hybrid AF nebo Eye AF.
Když jsem TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD vzal poprvé do ruky, měl jsem radost právě z jeho rozměrů a hmotnosti, což u objektivu na focení venku pokládám za velice důležitou vlastnost.
Designově se nijak neliší od ostatních Tamronů nové generace. Na boku objektivu nenajdete žádné přepínače, vše se ovládá z těla foťáku. Absence přepínačů myslím dost zvyšuje odolnost proti povětrnostním vlivům. U tohoto Tamronu najdete navíc ještě ochrannou vrstvu přední čočky. Nečistoty se na ní neusazují zdaleka tak dobře jako na klasických antireflexních vrstvách a když už, jdou daleko lépe odstranit. To je další velká výhoda. Jediným mechanickým ovládacím prvkem, tedy kromě zoomovacího a zaostřovacíhoprstence, je zámek zoomu zabraňující nechtěnému vysunutí objektivu při transportu.
V balení najdete kromě objektiv a přední a zadní krytky ještě sluneční clonu, která je opět s výřezy, jak je u podobných objektivů obvyklé.
Automatické zaostřování funguje opravdu perfektně rychle a spolehlivě. Vděčí za to použití nových zaostřovacích motorů, které jsou velice rychlé, ale také tiché - důležitá vlastnost třeba pro natáčení videa. Dobré je i to, že ačkoliv se jedná o neoriginální objektiv, podporuje všechny důležité AF funkce, jako třeba EYE AF a podobně.
Při prohlížení nafocených snímků v počítači jsem zjistil to, co ukazují i grafy níže. Tedy ostrost je na všech ohniscích více méně srovnatelná, i když maxima dosahuje zhruba uprostřed ohniskových vzdáleností, což je docela obvyklé.
Pokud jde o kresbu na jednotlivých clonách, chová se objektiv celkem standardně. Tedy po mírném zaclonění je ostrost ještě lepší než na otevřenou clonu a nejlepší je cca při clonách f/5,6 - f/8. Už na cloně f/11 se mírně začíná projevovat difrakce. Ovšem tohle se projeví nejvíc na foťácích s vysokým rozlišením snímače (v mém případě Sony A7R IV), na nižších rozlišeních nastoupí difrakce samozřejmě později.
Rovnoměrnost kresby v ploše snímku bych hodnotil jako průměrnou. Tedy ve středu snímku jsou fotky ostré v každé situaci, ale směrem k okrajům postupně mírně měknou. Samozřejmě, že se kresba s narůstajícím přicloněním vyrovnává, ale poctivě musím říci, že ten úbytek kresby je docela pozvolný, takže nepůsobí nijak rušivě.
Chromatickou aberací se moc trápit nemusíte, fotoaparát ji dokáže v JPEGu celkem slušně odstranit. Ale nijak špatné to není ani v RAWu, kde k podobným automatickým úpravám nedochází. Při zpracování RAWů se mi podařilo aberaci odstranit úplně dokonale, ale je fakt, že bez mého zásahu té aberace nebylo v některých situacích úplně málo. Na druhou stranu je třeba si přiznat, že je rok 2020 a výrobci spoléhají právě na výkonný software, který si s tím dokáže skvěle poradit. Přece jen napsat program je jednodušší a levnější, než vyrobit složitou optiku. Řekl bych, že právě výkonnému softwaru vděčíme za zmenšení a zlevnění mnoha nově konstruovaných objektivů.
Vinětace si nejspíš všimnete také, ale platí to samé co u aberace, není problém ji odstranit.
Jak už jsem psal v úvodu, TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD je skvělý na focení akčních záběrů nebo portrétů především venku a to díky jeho odolnosti za jakýchkoliv povětrnostních podmínek. Je utěsněný, opticky vynikající, ale hlavně je malý a lehký, což mi přijde jako naprosto optimální kombinace vzhledem k velikosti fotoaparátů, pro které je určen.
Diskuze
TAMRON 70-180 mm f/2,8 Di III VXD
Přidat příspěvekFuji XT 30
František D. 21.12.2021 16:22:18na Fuji XT 30 přes redukci.
Děkuji František
RE:Fuji XT 30
Luděk Bouška 22.12.2021 10:11:46Dobrý den, bohužel nevím o žádném adaptéru, který by umožňoval použití objektivu s bajonetem Sony E na těle s bajonetem Fujifilm X.
sony a 6400
fery 31.10.2020 12:18:52RE:sony a 6400
Luděk Bouška 01.11.2020 10:55:59Dobrý den, určitě ano.