RecenzeRecenze

Tokina Opera 50mm f1,4 FF

Luděk Bouška
| 7 minut čtení

Rozhodně se nedá říci, že by světelných pevných padesátek bylo málo na výběr. Ale když hledáte něco speciálního, něco co se liší od ostatních svým charakterem, už to taková sláva není. Tokina Opera 50/1,4 je jedním z těch charakteristických objektivů, které si zaslouží vaši pozornost. Skvělý je všude tam, kde chcete zachovat přirozenou perspektivu, chcete samozřejmě vynikající ostrost, ale hlavně jedinečný bokeh a také prakticky nulové zkreslení.

Hodnocení odborníka 90%

  • špičkový optický výkon
  • světelnost f/1,4
  • skvělý bokeh
  • ultrasonické zaostřování
  • utěsnění proti vnikání vlhkosti a prachu
  • elektromagneticky ovládaná clona
  • sluneční clona s okénkem pro ovládání polarizačního filtru
  • relativně větší rozměry a hmotnost

Popis

Recenze Tokina OPERA 50mm f/1,4 FF

Jak jsem psal v úvodu, tenhle objektiv je vlastně netypický. Řeknete si, proč potřebujeme další světelnou padesátku? Máme tu kromě stálic od Canonu a Nikonu také špičkové objektivy Zeiss Milvus a nebo dokonce Otus, ale také skvělou Sigmu. Pro Tokinu je to konkurence víc než silná.

Tokina Opera nabízí to, co uvedeným konkurentům chybí. Připadá mi totiž, že v tomto objektivu dokázala Tokina spojit všechny výhody jednotlivých konkurenčních modelů do jednoho. Neporovnával jsem přímo, je to prostě můj dojem, jaký ve mně Tokina Opera 50/1,4 budí. Opticky mi připadá hodně podobný zmíněnému Milvusu od Zeisse, má perfektní přenos kontrastu a skvělý bokeh. Zeiss ale nemá autofokus a trpí chromatickou aberací. Pokud jde o ostrost, je vynikající, ale když budeme srovnávat se Sigmou, bude asi o něco ostřejší právě Sigma. Jenže obraz ze Sigmy zase nemá tak nádherný bokeh a přechod z ostrých do neostrých částí obrazu je u Tokiny subjektivně daleko příjemnější.

A takhle bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Tokina Opera má prostě svůj charakter, který mě opravdu velice oslovil.

Utěsnění proti vnikání prachu a vlhkosti je jednou z výhod, které tento objektiv odlišují od konkurentů. Díky robustní konstrukci, perfektnímu dílenskému zpracování a neuvěřitelné odolnosti můžeme tento objektiv bez jakéhokoliv váhání označit za čistě profesionální nástroj, který bude svému majiteli dlouhodobě sloužit i podmínkách pro běžnou fotografickou techniku vyloženě nebezpečných. Pokud jste tedy vybaveni podobně odolným tělem, nemusíte se vůbec obávat focení v prašném prostředí, kde se každý neutěsněný objektiv po chvilce zadře, nebo v dešti, kde hrozí vyzkratování nejen objektivu, ale jeho prostřednictvím i samotného těla přístroje. Jedná se prostě o pracovní nástroj, na který se skutečně můžete spolehnout.

Kvalita obrazu

Bokeh

Začnu tím, co mě dostalo jako první: skutečně vynikající bokeh, tedy vzhled rozostřeného pozadí. Rozptylné kroužky jsou nádherně pravidelné a rovnoměrně prosvětlené v celé jejich ploše. Myslím tím to, že nemají světelně zvýrazněné okraje, takže dokážou splynout jeden do druhého, pokud není pozadí tvořeno jasnými světelnými body. Tedy bokeh je podle mého názoru velmi příjemný a nestrhává na sebe zbytečnou pozornost, což pokládám za velice důležité. Velmi připomíná to, jak se chovají kvalitní portrétní objektivy a právě pro reportážní portréty, polocelky, nebo fotky celé postavy je Tokina Opera 50/1,4 naprosto vynikající.

Kresba na nízká clonová čísla a po zaclonění

Ostrost kresby je perfektní a to jsem zkoušel na Nikonu D810, který dokáže díky rozlišení 36 Mpx odhalit každý nedostatek. Dokonce i na plně otevřenou clonu dosáhnete ostrých snímků. Tedy perfektně ostrých ve středu záběru, okraje jsou o trošku měkčí, ale i tak stále vynikající. S přicloněním se ostrost ještě zlepšuje a to jak ve středu, tak především v okrajích, maxima dosahuje cca na clonách f/4 až f/5,6. Ovšem i clony f/8 a f/11 jsou stále perfektní a až na f/16 (tedy na nejvyšším clonovém čísle) můžete pozorovat velice mírné zhoršení. Kresba je tedy velice vyrovnaná jak v ploše snímku, tak v rozsahu clon.

Přenos kontrastu

Nutno podotknout, že tento objektiv vyniká ještě v další věci, kterou mnozí podceňují a tou je přenos kontrastu. Samozřejmě má vliv na samotnou ostrost, ale především na dokonalé zachycení scén s velice nízkým kontrastem, zachytíte tak i ty nejjemnější barevné odstíny a díky tomu jsou fotky z tohoto objektivu nezvykle plastické a jakoby prostorové.

Vinětace a zkreslení

Jak zkreslení, tak vinětace jsou na velice nízké úrovni, tedy další dobrá zpráva. Zkreslení jsem si vlastně vůbec nevšiml.. Ale daleko větší radost mám z vinětace. Jsem zvyklý, že tmavnutí rohů snímku je u světelných objektivů naprosto běžné a výrazné bývá třeba až do clony f/4. Schválně vás opět odkážu na ukázkové snímky, prohlédněte si hned ty první, které byly pořízeny právě na otevřenou clonu, vinětace je skutečně nebývale malá a i když jsem neporovnával přímo, chce se mi říci, že takhle nízkou vinětaci jsem snad ještě neviděl...

Design, ergonomie, ovládací prvky

Design objektivu je vyloženě současný, moderní. Na mírně se rozšiřujícím válcovém tubusu najdete příjemně široký prstenec pro manuální zaostřování a také přepínač manuálního a automatického ostření a na horní straně také okénko se stupnicí zaostřovacích vzdáleností, na které chybí stupnice hloubek ostrosti pro jednotlivé clony, což je v dnešní době bohužel naprosto běžné.

V balení najdete přední a zadní krytky ještě tvarovanou sluneční clonu.  Důvod výřezů ve sluneční cloně je jediný: ušetřit na rozměrech. Účinnější totiž bývají sluneční clony plné, bez výřezů. A úplně nejlépe, když jsou obdélníkové a kopírují formát snímku. Jenže to se negativně projevuje na rozměrech, takže s takovými clonami se stejně moc nesetkáváme.

Specialitou, která se dnes už moc nevidí, je otevírací otvor pro ovládání polarizačního filtru. Je hezké vidět, že konstruktéři ještě dokážou myslet na takovéhle praktické věci.

Autofokus

Vzhledem k tomu, že je objektiv vybaven ultrasonickým motorem, je autofokus nejen tichý, ale také docela rychlý. Na celkově dobré funkčnosti automatického ostření se velkou měrou podílí také světelnost f/1,4. Ostřicí senzor má k dispozici o 2 EV více světla, než s objektivem se světelností f/2,8 a to je opravdu dost. Zaostřování ve špatných světelných podmínkách je tak daleko spolehlivější. Právě spolehlivost zaostřování je pro reportéry a profíky obecně naprosto zásadní. Objektivy s horší světelností zaostřují o něco hůře i při dobrém světle a konkurence se stejnou světelností zase mívá problémy s přesností ostření i v případě, že je světla dostatek.

 

Chci koupit Tokina Opera 50/1,4 FF pro Canon

Chci koupit Tokina Opera 50/1,4 FF pro nikon

Hlavní rysy

  • Vysoce světelný objektiv se světelností f/1,4 a ohniskovou vzdáleností 50 mm
  • Brilantní obraz, skvělý přenos kontrastu
  • Skvělá reprodukce neostrých míst obrazu (bokeh)
  • Vynikající optický výkon
  • Ultrazvukový zaostřovací motor
  • Součástí dodávky objektivu je sluneční clona s otvorem pro ovládání polarizačního filtru

Shrnutí

Tokina Opera 50mm f1,4 FF mi udělal velkou radost. Mechanicky je perfektně zpracovaný, sluneční clonu s okénkem na ovládání polarizačních filtrů dnes už skoro nevidíme. Pokud jde o optiku, jsem doslova nadšený. Chce se mi říci, že tu konečně máme autofokusový objektiv s charakterem, který jsme zvyklí očekávat spíše u manuálně ostřených a daleko dražších skel. Recenzoval Luděk Bouška

Další recenze

TOKINA 16-28 mm f/2,8 FF Opera
Hodnocení 93%

TOKINA 16-28 mm f/2,8 FF Opera

TOKINA 35 mm f/2,8 AT-X PRO DX Macro
Hodnocení 85%

TOKINA 35 mm f/2,8 AT-X PRO DX Macro

TOKINA 12-28 mm f/4 AT-X PRO DX
Hodnocení 90%

TOKINA 12-28 mm f/4 AT-X PRO DX

Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...

Tyto stránky používají k poskytování služeb cookies. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací

Rozumím