Objektivy s pevným ohniskem
Objektivy s pevným ohniskem, monofokální objektivy, nebo také prostě pevné objektivy, případně pevná ohniska mají pevně daný úhel záběru určený ohniskovou vzdáleností. Čím kratší ohnisková vzdálenost, tím širší je úhel záběru (konkrétní úhel záběru závisí na velikosti snímače, na jakém je objektiv použit). Pevná ohniska vynikají vysokou světelností. Světelnost objektivu je důležitá pro focení za špatného světla a pro dosažení malé hloubky ostrosti a příjemně rozostřeného pozadí. Vyznačují se také skvělou kvalitou obrazu.
Bajonet
Typ objektivu
Světelnost objektivu
Ohnisková vzdálenost (mm)
Objektiv pro formát
Hmotnost objektivu (g)
Odolnost proti povětrnostním vlivům
Optická stabilizace
Zaostřování
SONY FE 50 mm f/1,8

- bajonet: Sony E-mount pro full-frame i APS-C
- ohnisková vzdálenost: 50 mm
- min. zaostřovací vzdálenost: 45 cm
SIGMA 35 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E

- Formát Full-Frame
- Rozsah clony f / 1,4 až f / 16
- Systém krokového motoru AF
SIGMA 16 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)

- Odolný vůči prachu a vlhku
- Složení: 16 členů ve 13 skupinách
- Zorný úhel 83,2°
SONY FE 35 mm f/1,4 G Master
- Formát Full-Frame
- Dva prvky XA
- Jeden prvek ED
SONY FE 50 mm f/1,2 G Master
- Full Frame
- Vysoká světelnost F1.2
- Ohnisko 50 mm pro portréty, krajiny, noční oblohu a video
SIGMA 30 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro Sony E (APS-C)

- ohnisková vzdálenost 30 mm
- optická skladba: 9 čoček v 7 skupinách
- světelnost f/1,4
SIGMA 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Macro pro Nikon F

Vysoce světelný makroobjektiv Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro vybavený optickým stabilizátorem. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je 31,2cm od roviny záznamového...
SIGMA 105 mm f/2,8 EX DG OS HSM Macro pro Canon EF

Vysoce světelný makroobjektiv Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro vybavený optickým stabilizátorem. Nejkratší zaostřitelná vzdálenost je 31,2cm od roviny záznamového...
SIGMA 85 mm f/1,4 DG HSM Art pro Canon EF

- Plnoformátový objektiv řady ART
- Hyper Sonic Motor
- optická skladba: 14 čoček v 12 skupinách
SIGMA 85 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E

- řada ART
- Full-Frame format
- Rozsah clony: f / 1,4 až f / 16
SIGMA 24 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E

- Formát Full-Frame
- Rozsah clony f/1,4 až f/16
- Systém krokového motoru AF
SONY FE 85 mm f/1,8
- 85mm ohnisková vzdálenost
- světelnost f/1,8
- 9 lamelová kruhová clona
SONY FE 28 mm f/2,0

Původní cena
12 990,-- ohnisková vzdálenost: 28 mm
- světelnost objektivu: f/2
- konstrukce objektivu: 9/8
SONY 15 mm f/1,4 G pro bajonet E
- SONY 15 mm f/1,4 G
- Bajonet E / pro APS-C senzor
- Světelnost f/1,4
SIGMA 16 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro MFT

- Odolný vůči prachu a vlhku
- Složení: 16 členů ve 13 skupinách
- Zorný úhel 83,2°
SIGMA 56 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro MFT

- ohnisková vzdálenost 56 mm (112 mm při přepočtu na 35 mm snímač)
- optická skladba: 10 čoček v 6 skupinách
- světelnost f/1,4
SIGMA 30 mm f/1,4 DC DN Contemporary pro MFT

- ohnisková vzdálenost 30 mm
- optická skladba: 9 čoček v 7 skupinách
- světelnost f/1,4
SIGMA 20 mm f/1,4 DG HSM Art pro Canon EF

- Ohnisková vzdálenost 20 mm
- Zorný úhel 94,5°
- Světelnost f/1,4 (min.clona f/16)
SONY FE 35 mm f/1,8
- Ideální pro street, reportáž, portrét nebo detail
- Vysoká světelnost f/1,8 pro focení za všech podmínek
- Prachu a vlhkosti odolná konstrukce pro profesionální práci
SONY FE 135 mm f/1,8 G Master
- Formát objektivu E-Mount/Full-Frame
- Rozsah clony: f/1,8 až f/22
- Prvky XA, Super ED a ED prvky
SONY FE 50 mm f/1,4 G Master
- Sony FE 50 mm f/1,4 G Master
- Bajonet E, určeno pro full frame
- Ohnisko 50 mm / 75 mm na APS-C
SONY FE 50 mm f/1,4 ZA Planar T*
- minimální zaostřovací vzdálenost: 0,45 m
- ohnisko: 50 mm
- typ snímače: full-frame
Objektivy s pevným ohniskem se díky své konstrukci vyznačují vynikající světelností a kresbou obrazu. Pevná ohnisková vzdálenost předurčuje tyto objektivy ke konkrétním účelům. Mezi speciální objektivy patří např. širokoúhlé objektivy (tzv. rybí oko) nebo teleobjektivy pro fotografování v přírodě a při sportu.
Rozdělení podle ohniska
- Širokoúhlé objektivy s krátkými ohnisky zabírají velké zorné úhly. Horní hranice končí zhruba na 35mm. Uplatní se všude tam, kde je v omezených prostorech požadován široký záběr. Specifickou vlastností je dynamické zkreslení perspektivy a velká hloubka ostrosti i při plném odclonění.
- Standardní objektiv zabírá zorný úhel odpovídající úhlopříčce kinofilmového políčka, což je přibližně 44mm. Tyto objektivy jsou všestranně použitelné.
- Teleobjektivy jsou ty objektivy, jejichž ohnisková vzdálenost začíná nad 50mm. Horní hranice není udána, nicméně v současné době nepřesahuje 1000 mm. V praxi se uplatní u sportovních, krajinářských a reportážních fotografů. Ohniskovou vzdálenost polo-profi a profi objektivů lze prodloužit použitím telekonvertoru.
- Portrétní objektivy jsou vlastně krítké teleobjektivy ideální pro focení portrétů. Mívají vysokou světelnost a prvotřídní bokeh (vzhled rozostřeného pozadí)
- Makro objektivy jsou ty, které umožňují zaostření na kratší vzdálenosti a poskytují větší zvětšení obrazu – 1:1 a některé i větší (např.: Canon MP-E65 5:1).
Rozdělení podle potřeby uživatele
Monofokální objektivy základní řady bývají vyráběny z ekonomicky úsporných materiálů, které sice neodolají náročným podmínkám, nicméně v porovnání se setovými zoomovými objektivy nebo kompaktními fotoaparáty poskytují lepší světelnost a lepší obrazové výsledky. Uplatnění naleznou u méně náročných uživatelů či pro méně náročné účely.
Objektivy pokročilé „polo-profesionální“ řady poskytují v porovnání se základními lepší obrazovou kvalitu a pohotovější zaostřování. Uplatnění naleznou v rukou nadšeného fotoamatéra.
Objektivy profesionální řady jsou stavěny tak, aby odolaly tam, kde by méně spolehlivé objektivy selhaly. Nejen, že vynikají vysokou obrazovou kvalitou a poskytují přesné a tiché zaostřování, ale zároveň jsou utěsněny vůči nepříznivým atmosférickým podmínkám.