Středoformátové fotoaparáty Hasselblad
Dostupnost
Značka
Cena
Barva fotoaparátu
Rozlišení snímače (počet efektivních pixelů v Mpx)
Rozlišení snímače (počet efektivních pixelů v Mpx)
Vyšší rozlišení snímače zajistí větší množství jemných detailů ve snímku a umožní větší výtisk fotografie, nebo možnost větších výřezů. Pro výtisk fotografie formátu A4 (20x30 cm) bohatě stačí rozlišení 12 Mpx.
Velikost snímače
Velikost snímače
Na velikosti záleží. Čím větší snímač, tím vyšší kvalita obrazu. Ale také tím větší a těžší objektivy.
Expoziční čas - nejkratší (s)
Expoziční čas - nejdelší (s)
Hmotnost fotoaparátu (g)
Vlastnosti těla
Maximální rozlišení fotografie (px)
Maximální rozlišení fotografie (px)
Velikost výsledného obrazu v pixelech. Vynásobením kratší a delší strany získáme rozlišení v pixelech, které odpovídá rozlišení snímače zpravidla udávaném v Mpx - megapixelech (miliónech pixelů).
Typ snímače
Typ snímače
V současnosti jsou nejrozšířenější CMOS (MOS, Live MOS) snímače. BSI-CMOS podávají lepší výsledky při nastavení vysokých citlivostí, Stacked BSI-CMOS (skládané) jsou navíc ještě významně rychlejší v odečtu dat. Nejrychlejší odečet (prakticky okamžitě z celého snímače) mají snímače označené jako Global Shutter, nebo dnes již téměř nepoužívané CCD snímače.
Citlivost ISO - rozsah
Citlivost ISO - rozsah
Větší rozsah citlivostí ISO je výhodou. Nízké hodnoty ISO podávají zpravidla nejvyšší dynamický rozsah a nejlepší kvalitu snímku, vysoké hodnoty zase umožňují použití krátkých expozičních časů i za horšího světla, ovšem za cenu výrazného digitálního šumu a sníženého dynamického rozsahu.
Rozšířené ISO (minimum)
Rozšířené ISO (minimum)
Softwarově snížená hodnota citlivosti ISO umožňuje použití delšího expozičního času, ale nezvyšuje kvalitu obrazu, ani dynamický rozsah. Nejlepších výsledků tedy dosáhnete na základní (nesníženou) hodnotu citlivosti ISO.
Rozšířené ISO (maximum)
Stabilizace obrazu
Formát snímku
Bajonet
Bajonet
Bajonet je mechanizmus, kterým je k tělu připevněn objektiv. Jednotlivé typy bajonetů nejsou kompatibilní, takže tělo i objektiv musejí být vybaveny stejným typem bajonetu.
Crop faktor
Crop faktor
Crop faktor udává, kolikrát je snímač fotoaparátu menší než políčko kinofilmu (full frame), tedy kolikrát bude prodloužena ohnisková vzdálenost objektivu po nasazení jiné než full frame tělo.
Velikost LCD displeje
Rozlišení LCD (px)
Synchronizační čas pro blesk
Možnosti pro video
Rozhraní
Napájení
Druh paměti
Šířka fotoaparátu (mm)
Výška fotoaparátu (mm)
Hloubka fotoaparátu (mm)
HASSELBLAD H6D-100c tělo - DEMO
- Středoformátový modulární fotoaparát
- 100 Mpx CMOS snímač (velikost 53,4 × 40,0 mm)
- 16 bitové barvy, 15 EV dynamický rozsah
Proč u nás nakupovat
& půjčovna
online
Středoformátové fotoaparáty Hasselblad
Za středoformát jsou od dob analogu považovány fotoaparáty, které využívají coby záznamové medium svitkový film (120/220), případně ploché filmy. Mezi nejčastější poměry stran pak patří 6×4,5, 6×6, 6×7 a 6×9. Při porovnání s kinofilmovým políčkem jsou políčka středoformátu (6×4,5) větší více než 2,7×! Formát 6×7 je dokonce 4,5× větší. Se změnou velikosti záznamového media dochází u středoformátových a velkoformátových fotoaparátů k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu.
Jsou chvíle, kdy platí, že větší je lepší neb čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde.
Zcela jednoduše se dá říci, že čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde. Ale nejde jen o množství detailů, širší dynamický rozsah a barevnou škálu, ale i odlišnou hloubku ostrosti. V některých případech i možnost náklonu přední či zadní standardy. Dalším neméně důležitým faktem je velikost hledáčku či matnice (v závislosti na konstrukčním řešení daného přístroje), na které se mnohem lépe komponuje snímek. Střední a velkoformátové přístroje nabízejí fotografům tolik tvůrčí volnosti a flexibility, že záleží jen na samotném fotografovi, zda všechny možnosti využije.
Přestože jsou digitální zrcadlovky nejčastější výbavou profesionálních fotografů, nejedná se o nejvyšší metu fotografické techniky. DSLR fotoaparáty vyhovují svými pohotovými reakcemi, odolností a rozměry sportovním fotografům, reportérům i fotografům volně žijící zvěře, ale v oblastech jako je technická, reklamní, módní a portrétní fotografie, u nichž je kladen důraz na dosažení vysoké obrazové kvality, zajistí skvělé výsledky středoformátové či ještě lépe velkoformátové fotoaparáty.
V praxi se setkáme se středoformátovými přístroji ve fotografickém ateliéru i v plenéru a s velkoformátovými přístroji převážně v ateliéru, i když výjimky jsou. Například Josef Sudek nosil sklopný měchový fotoaparát po mnoha místech Prahy a dalších částech naší země. Stejně, jako jsou některá jména fotografů synonymem pro určitý styl a druh tvorby, jsou i jména, jejichž nositele si představíme s konkrétním typem fotoaparátu, tak například Helmuta Newtona a Dianu Arbus s dvouoko zrcadlovkou (přesněji s Rolleiflexem). Konstrukčně jsou středoformátové fotoaparáty řešeny různě. Mohou to být jednooké zrcadlovky se sklopným zrcátkem (např.: Pentax 67, Hasselblad), dvouoké zrcadlovky (např.: Rolleiflex, Minolta Autocord, Yashica Mat124G), dálkoměrné fotoaparáty (např.: Mamiya 7, Voigtländer Bessa III.) či stavebnicové systémy (např.: Alpa). V současné době jsou vyráběny středoformátové fotoaparáty, které je možné osadit digitální stěnou. K těm nejznámějším patří Hasselblad, Mamiya, Phase One, Pentax a Rollei.
Přepočet ohniskové vzdálenosti | |||
Format | Wide | Standard | Tele |
22,5×15 mm | 16 | 28 | 50 |
23,7×15,7 mm | 16 | 28 | 50 |
28,7×19,1 mm | 20 | 35 | 65 |
36×24 mm | 28 | 50 | 90 |
6×4,5 cm | 55 | 80 | 150 |
48×36 mm | 35 | 55 | 105 |
6×7 cm | 65 | 110 | 180 |
35 mm to 6×4,5 = 1,6× | 35 mm to 6×7 = 2× |
Za středoformát jsou od dob analogu považovány fotoaparáty, které využívají coby záznamové medium svitkový film (120/220), případně ploché filmy. Mezi nejčastější poměry stran pak patří 6×4,5, 6×6, 6×7 a 6×9. Při porovnání s kinofilmovým políčkem jsou políčka středoformátu (6×4,5) větší více než 2,7×! Formát 6×7 je dokonce 4,5× větší. Se změnou velikosti záznamového media dochází u středoformátových a velkoformátových fotoaparátů k přepočtu ohniskové vzdálenosti objektivu.
Jsou chvíle, kdy platí, že větší je lepší neb čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde.
Zcela jednoduše se dá říci, že čím větší plocha záznamového media, tím více detailů se na ni vejde. Ale nejde jen o množství detailů, širší dynamický rozsah a barevnou škálu, ale i odlišnou hloubku ostrosti. V některých případech i možnost náklonu přední či zadní standardy. Dalším neméně důležitým faktem je velikost hledáčku či matnice (v závislosti na konstrukčním řešení daného přístroje), na které se mnohem lépe komponuje snímek. Střední a velkoformátové přístroje nabízejí fotografům tolik tvůrčí volnosti a flexibility, že záleží jen na samotném fotografovi, zda všechny možnosti využije.
Přestože jsou digitální zrcadlovky nejčastější výbavou profesionálních fotografů, nejedná se o nejvyšší metu fotografické techniky. DSLR fotoaparáty vyhovují svými pohotovými reakcemi, odolností a rozměry sportovním fotografům, reportérům i fotografům volně žijící zvěře, ale v oblastech jako je technická, reklamní, módní a portrétní fotografie, u nichž je kladen důraz na dosažení vysoké obrazové kvality, zajistí skvělé výsledky středoformátové či ještě lépe velkoformátové fotoaparáty.
V praxi se setkáme se středoformátovými přístroji ve fotografickém ateliéru i v plenéru a s velkoformátovými přístroji převážně v ateliéru, i když výjimky jsou. Například Josef Sudek nosil sklopný měchový fotoaparát po mnoha místech Prahy a dalších částech naší země. Stejně, jako jsou některá jména fotografů synonymem pro určitý styl a druh tvorby, jsou i jména, jejichž nositele si představíme s konkrétním typem fotoaparátu, tak například Helmuta Newtona a Dianu Arbus s dvouoko zrcadlovkou (přesněji s Rolleiflexem). Konstrukčně jsou středoformátové fotoaparáty řešeny různě. Mohou to být jednooké zrcadlovky se sklopným zrcátkem (např.: Pentax 67, Hasselblad), dvouoké zrcadlovky (např.: Rolleiflex, Minolta Autocord, Yashica Mat124G), dálkoměrné fotoaparáty (např.: Mamiya 7, Voigtländer Bessa III.) či stavebnicové systémy (např.: Alpa). V současné době jsou vyráběny středoformátové fotoaparáty, které je možné osadit digitální stěnou. K těm nejznámějším patří Hasselblad, Mamiya, Phase One, Pentax a Rollei.
Přepočet ohniskové vzdálenosti | |||
Format | Wide | Standard | Tele |
22,5×15 mm | 16 | 28 | 50 |
23,7×15,7 mm | 16 | 28 | 50 |
28,7×19,1 mm | 20 | 35 | 65 |
36×24 mm | 28 | 50 | 90 |
6×4,5 cm | 55 | 80 | 150 |
48×36 mm | 35 | 55 | 105 |
6×7 cm | 65 | 110 | 180 |
35 mm to 6×4,5 = 1,6× | 35 mm to 6×7 = 2× |